Erfarenheter av boendestöd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-22 22:06:40

Jag fick boendestöd på grund av min sinnesslöhet, vilket stöd kan man få? Vad är era erfarenheter?

Tack för förhand medlemmar av aspergerforum.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Melissa » 2019-06-23 14:05:37

Om du menar vilka åtgärder som kan utföras av boendestöd så verkar detta variera beroende på vilken kommun man tillhör. Men rent generellt ska stödet anpassas efter just dina behov. De kan exempelvis hjälpa dig att komma ut på olika aktiviteter, ta en fika och bara umgås, få till en organiserad vardag, de kan också bidra med andra insatser om så krävs. Det är dock ett avsevärt beaktande att boendestödet har mycket god kunskap i autism/asperger och är införstådda med ev konsekvenser som kan uppstå om/när något blir tokigt. Att de inte bara förutsätter vad man "bör" klara av och inte.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-23 15:43:24

Melissa skrev:Om du menar vilka åtgärder som kan utföras av boendestöd så verkar detta variera beroende på vilken kommun man tillhör. Men rent generellt ska stödet anpassas efter just dina behov. De kan exempelvis hjälpa dig att komma ut på olika aktiviteter, ta en fika och bara umgås, få till en organiserad vardag, de kan också bidra med andra insatser om så krävs. Det är dock ett avsevärt beaktande att boendestödet har mycket god kunskap i autism/asperger och är införstådda med ev konsekvenser som kan uppstå om/när något blir tokigt. Att de inte bara förutsätter vad man "bör" klara av och inte.


Det är bra att de är medvetna om autism men jag får ingen vrede och jag har inte autism, jag tyckte endast att det här var ett bra forum för att få information. Jag var kanske inte tydlig nog, jag uppskattar ditt svar, ha det bra.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-23 16:52:30

Oftast hjälper de och stödjer så att grundläggande saker blir gjorda såsom planering, betala räkningar, städa, laga mat, handla, diska etc utefter vad som behövs för just dig. Om man vill komma ut så brukar det vara en kontaktperson som behövs men det är olika på olika ställen och jag tror de flesta skulle ta en promenad med en om det var vad man orkade den dagen istället för t.ex städ. Jag har en väldigt tydligt nedskriven plan med boendestödet om hur de ska bemöta mig även om det mesta är helt normalt beteende. Mitt boendestöd hjälper just nu enbart med städ och mat.

Vad du fick vrede ifrån vet jag inte... Men det kan ta onödigt mycket kraft av den som får boendestöd om boendestödjaren förväntar sig att denne kan något och vägrar hjälpa till med just det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-23 17:15:52

ShakeItOut skrev:Oftast hjälper de och stödjer så att grundläggande saker blir gjorda såsom planering, betala räkningar, städa, laga mat, handla, diska etc utefter vad som behövs för just dig. Om man vill komma ut så brukar det vara en kontaktperson som behövs men det är olika på olika ställen och jag tror de flesta skulle ta en promenad med en om det var vad man orkade den dagen istället för t.ex städ. Jag har en väldigt tydligt nedskriven plan med boendestödet om hur de ska bemöta mig även om det mesta är helt normalt beteende. Mitt boendestöd hjälper just nu enbart med städ och mat.

Vad du fick vrede ifrån vet jag inte... Men det kan ta onödigt mycket kraft av den som får boendestöd om boendestödjaren förväntar sig att denne kan något och vägrar hjälpa till med just det.


Jag tolkade fel bara, det där med Messia skrev att något blev tokigt. jag uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Fretshi » 2019-06-23 22:45:23

Jag har haft boendestöd i snart 3 år och tycker det fungerar ganska bra.
Det är såklart inte alltid en dans på rosor då ens sinnesstämning varierar en del.

De hjälper mig med det mesta i hemmet. Vi städar. Betalar räkningar och de hjälper mig med myndighetskontakter (ja som sjukskriven har man att göra med en del myndigheter).

De hjälper mig även med matlagning och handling även om det på senaste tiden inte funnits tillräckligt med tid för det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Fretshi » 2019-06-23 22:46:21

Jag har även en kontaktperson för att hjälpa mig med det sociala.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-23 23:23:38

Fretshi skrev:Jag har haft boendestöd i snart 3 år och tycker det fungerar ganska bra.
Det är såklart inte alltid en dans på rosor då ens sinnesstämning varierar en del.

De hjälper mig med det mesta i hemmet. Vi städar. Betalar räkningar och de hjälper mig med myndighetskontakter (ja som sjukskriven har man att göra med en del myndigheter).

De hjälper mig även med matlagning och handling även om det på senaste tiden inte funnits tillräckligt med tid för det.


Vad menar du med handling? Är det jag är inte så skicklig på svenska, menar du det som heter på engelska action? Är det att komma igång med saker?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-23 23:58:34

Handling är att handla(=köpa) saker i en affär. Brukar vara i en mataffär när det är med boendestödet eller apotek.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-24 0:39:35

ShakeItOut skrev:Handling är att handla(=köpa) saker i en affär. Brukar vara i en mataffär när det är med boendestödet eller apotek.


Tack så mycket. :-)154
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-24 17:16:01

Om du inte har detta genom en autismspektrumdiagnos utan genom psykiatrin kan du nog vänta dig ett helt annat boendestöd än vi får här på forumet. Hjälpen som är riktad mot autism är ofta att jobba med sin brukare. I psykiatrin så går det ut på rehabilitering. Detta kan variera men oftast handlar det om att de talar om vad som är normalt och vad du ska klara och sedan står de och kollar in dig så att du gör det du ska.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav slackern » 2019-06-24 17:19:22

Boendestöd är väl trotts allt en kommunal verksamhet? Eller jag har det i vilket fall från kommunen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-24 18:10:32

kiddie skrev:Om du inte har detta genom en autismspektrumdiagnos utan genom psykiatrin kan du nog vänta dig ett helt annat boendestöd än vi får här på forumet. Hjälpen som är riktad mot autism är ofta att jobba med sin brukare. I psykiatrin så går det ut på rehabilitering. Detta kan variera men oftast handlar det om att de talar om vad som är normalt och vad du ska klara och sedan står de och kollar in dig så att du gör det du ska.


Det är nog väldigt varierande. Har hört skräckexempel men även när jag hade HEMSKT boendestöd så var det inte så. Utan vi jobbade tillsammans (dock en person var väldigt nedlåtande typ " Nu när vi fått iväg diskberget så kan kan du hålla efter" x3). Mitt boendestöd nu skulle aldrig drömma om att stå och stirra på mig, det är inte våran handlingsplan. De gör snarare mer än mig oftast och då gör jag givetvis saker.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-24 19:03:20

ShakeItOut skrev:Det är nog väldigt varierande. Har hört skräckexempel men även när jag hade HEMSKT boendestöd så var det inte så. Utan vi jobbade tillsammans (dock en person var väldigt nedlåtande typ " Nu när vi fått iväg diskberget så kan kan du hålla efter" x3). Mitt boendestöd nu skulle aldrig drömma om att stå och stirra på mig, det är inte våran handlingsplan. De gör snarare mer än mig oftast och då gör jag givetvis saker.


Bra att det inte behöver vara så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-24 19:17:05

kiddie skrev:Om du inte har detta genom en autismspektrumdiagnos utan genom psykiatrin kan du nog vänta dig ett helt annat boendestöd än vi får här på forumet. Hjälpen som är riktad mot autism är ofta att jobba med sin brukare. I psykiatrin så går det ut på rehabilitering. Detta kan variera men oftast handlar det om att de talar om vad som är normalt och vad du ska klara och sedan står de och kollar in dig så att du gör det du ska.


Nej, jag har inte fått det via psykiatrin. Jag bara visade ett läkarutlåtande. De diagnoser jag har är kroniska så det finns ingen rehabilitering.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Melissa » 2019-06-24 23:53:13

ShakeItOut skrev:Men det kan ta onödigt mycket kraft av den som får boendestöd om boendestödjaren förväntar sig att denne kan något och vägrar hjälpa till med just det.


Just så jag menade, bra och kortfattad formulering. :-)049 :D Har själv tendens att dra milslånga noveller. :mrgreen:

Kentarou Oavsett var beslutet kommer ifrån kan påföljderna likväl bli detsamma. Tar man saker för givet är katastrofala påföljder oftast ett faktum och det slutar sällan bra.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-25 1:57:04

Om man har en livslång sjukdom så brukar man väl inte få boendestöd, eller är det en ny grej? Alla som jag vet som har så har hemhjälp. Den måste de betala själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-25 4:19:13

kiddie skrev:Om man har en livslång sjukdom så brukar man väl inte få boendestöd, eller är det en ny grej? Alla som jag vet som har så har hemhjälp. Den måste de betala själv.


Hur tänker du nu? Asperger kan man väl inte förändra, det bero på hur man använder ordet rehabilitering. Även om man lider av ett hereditär syndrom så kanske det finns en behandling som hjälper speciellt hos unga personer för att hjärnan är mer neuroplasticitet.

Kentarou Oavsett var beslutet kommer ifrån kan påföljderna likväl bli detsamma. Tar man saker för givet är katastrofala påföljder oftast ett faktum och det slutar sällan bra.


Idag så finns det inga behandlingar, det råder en konsensus hos de lärda. Vetenskapen är rudimentär.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-25 4:29:37

Habilitering kontra rehabilitering

Habilitering betyder insatser till en person som har en medfödd funktionsnedsättning eller som tidigt i livet har fått en funktionsnedsättning. Rehabilitering är insatser till en person som har en funktionsnedsättning som uppkommit genom till exempel en olycka eller sjukdom i vuxen ålder.


Jag trodde att rehabilitering var att exempelvis få igång muskler efter patienten hade legat i koma via en sjukgymnast.

Källa:

https://www.1177.se/vasterbotten/behand ... ilitering/
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Melissa » 2019-06-25 11:56:02

Om iakttagelsen är:

Idag så finns det inga behandlingar .

Förtydliga då gärna din frågeställning i TS:

Kentarou skrev: vilket stöd kan man få?


Givetvis finns skillnader på habilitering och rehabilitering men stöd och/eller behandling är likväl grundläggande för att nå uppsatta mål för patienten/brukaren.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-25 17:24:31

Kentarou skrev:
kiddie skrev:Om man har en livslång sjukdom så brukar man väl inte få boendestöd, eller är det en ny grej? Alla som jag vet som har så har hemhjälp. Den måste de betala själv.


Hur tänker du nu? Asperger kan man väl inte förändra, det bero på hur man använder ordet rehabilitering. Även om man lider av ett hereditär syndrom så kanske det finns en behandling som hjälper speciellt hos unga personer för att hjärnan är mer neuroplasticitet.


Förstår inte om du har aspergers eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-25 19:48:52

kiddie skrev:
Kentarou skrev:
kiddie skrev:Om man har en livslång sjukdom så brukar man väl inte få boendestöd, eller är det en ny grej? Alla som jag vet som har så har hemhjälp. Den måste de betala själv.


Hur tänker du nu? Asperger kan man väl inte förändra, det bero på hur man använder ordet rehabilitering. Även om man lider av ett hereditär syndrom så kanske det finns en behandling som hjälper speciellt hos unga personer för att hjärnan är mer neuroplasticitet.


Förstår inte om du har aspergers eller inte.


Jag skrev att jag hade sinnesslöhet, det är ett begrepp som inte används så ofta nuförtiden men när jag pratar med personer i det riktiga livet så brukar de förstå, det innebär att jag har en lägre IQ än medelmänniskan. Det är nog anledningen därför många på detta forum har svårt att förstå vad jag förmedlar. Vad jag vet så finns det ingen behandling mot det idag.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-25 19:57:56

Kentarou skrev:Jag skrev att jag hade sinnesslöhet, det är ett begrepp som inte används så ofta nuförtiden men när jag pratar med personer i det riktiga livet så brukar de förstå, det innebär att jag har en lägre IQ än medelmänniskan. Det är nog anledningen därför många på detta forum har svårt att förstå vad jag förmedlar. Vad jag vet så finns det ingen behandling mot det idag.


Folk brukar säga sådant om sig själva här på skoj typ. Så du kan kanske förstå min förvirring.

Näe, det är väl sant att det inte finns behandling, som med aspergers, man kan träna inom vissa områden men inte hur mycket som helst. Lågt IQ kan man ju ha både med och utan autism, så du har det utan alltså. Tror jag fattat nu.

Vad jag förstår så ingår vi i samma patientgrupp juridiskt. Så det är nog precis som du säger, att vi erbjuds liknande hjälp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-25 21:16:31

kiddie skrev:
Kentarou skrev:Jag skrev att jag hade sinnesslöhet, det är ett begrepp som inte används så ofta nuförtiden men när jag pratar med personer i det riktiga livet så brukar de förstå, det innebär att jag har en lägre IQ än medelmänniskan. Det är nog anledningen därför många på detta forum har svårt att förstå vad jag förmedlar. Vad jag vet så finns det ingen behandling mot det idag.


Folk brukar säga sådant om sig själva här på skoj typ. Så du kan kanske förstå min förvirring.

Näe, det är väl sant att det inte finns behandling, som med aspergers, man kan träna inom vissa områden men inte hur mycket som helst. Lågt IQ kan man ju ha både med och utan autism, så du har det utan alltså. Tror jag fattat nu.

Vad jag förstår så ingår vi i samma patientgrupp juridiskt. Så det är nog precis som du säger, att vi erbjuds liknande hjälp.


Ja, jag kan tänka mig att de flesta med låg IQ inte har autism även om det finns en överrepresentation, Jag har läst om det finns ett gap med 30 poäng mellan två personer så har de svårt att förstå varandra i en dialog.

http://blogs.discovermagazine.com/neuro ... RJxYI9S_IU
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in