TV-serier jag rekommenderar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

TV-serier

Inläggav honeypie81 » 2017-05-16 16:17:11

Jag blandade ihop detta med serien OA :oops: jag följer bägge
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

TV-serier

Inläggav slackern » 2017-05-16 17:36:31

honeypie81 skrev:Jag blandade ihop detta med serien OA :oops: jag följer bägge


Jag tycker att det var lätt värt pengarna att ha bägge förut när man kunde ha en unblocker för att kolla på amerikanska utbudet utav Netflix fast sen dom fixade till det så att man inte kan använda en unblocker så är det inte värt det tycker jag Netflix.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav slackern » 2017-05-17 1:14:48

honeypie81 skrev:The handmaids tale är verkligen bra tycker jag mé bra skådespalare Så bra att jag började prenumerera på netFlix åter igen Så mycket pengar som går till dessa abonemang. Jag har även HBO nordic... (som jag tycker är bättre än Netf. då HBO nordic har mer focus på Fantasy)


Den här scenen tycker jag var episk.

slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav Alien » 2017-07-30 16:22:05

Jag har tittat på en del avsnitt av Skam också, eftersom serien är så hypad.

En ungdomsserie om vänskap, kärlek, sex, fest och svek
Norsk serie, producerad av NRK, där vi följer ett gäng ungdomar på gymnasiet.
https://www.svt.se/skam

Jag har alltså sett avsnitten på svt, ibland var det säsong 4, nu är det säsong 2.

Jag hör verkligen inte till målgruppen, inte ens när jag gick i gymnasiet levde jag ett sådant liv. Känns lite instängt, det handlar bara om vad tjejgänget snackar om (mest killar) och så är det en massa fester där de super sig fulla och hånglar och ... Alla utom coola Noora (som inte dricker alkohol) och Sana (som är muslim och inte heller dricker alkohol).

Inga lärare och inga lektioner, bara raster och fritid. Inga föräldrar heller, ungdomarna tycks få leva som de vill (förutom Sana). Men jag tycker de unga skådespelarna spelar bra. Men funderar på hur pass realistiskt det är med Sana i gänget. Hon kan aldrig vara med på några fester. Att hångla med (el rentav ha sex med) killar är också uteslutet. Hon har hela tiden på sig en svart hijab, hon är troende muslim.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav Batte » 2017-07-30 17:31:07

slackern skrev:
honeypie81 skrev:The handmaids tale är verkligen bra tycker jag mé bra skådespalare Så bra att jag började prenumerera på netFlix åter igen Så mycket pengar som går till dessa abonemang. Jag har även HBO nordic... (som jag tycker är bättre än Netf. då HBO nordic har mer focus på Fantasy)


Den här scenen tycker jag var episk.

Den må jeg få sett!

Alien skrev:Jag har tittat på en del avsnitt av Skam också, eftersom serien är så hypad.
Jeg har ikke sett et eneste avsnitt. Tror ikke det er helt min greie.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

TV-serier

Inläggav Batte » 2017-08-01 23:52:13

Atypical...

Ny serie (komedie/drama) som kommer på Netflix i august. Handler om en en ung man med autisme.

Hva tenker dere om dette?

Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

TV-serier

Inläggav Bali » 2017-08-20 7:15:47

Batte skrev:Atypical...

Ny serie (komedie/drama) som kommer på Netflix i august. Handler om en en ung man med autisme.

Hva tenker dere om dette?


Jag orkade med att se två avsnitt innan jag gav upp, och då kämpade jag ändå. Jag tycker alltså inte serien är bra alls, utan att det där bara radas upp en massa stereotyper om vad autism är och hur autistiska personer fungerar och beter sig.

På till exempel Twitter kan ni hitta autistiska Patricia från Kanada, och hon ger i denna intervju med CBS sin syn på serien.

I'm Patricia George-Zwicker, an Autistic Canadian disability rights advocate.

On August 11th, Netflix premiered a Series called, Atypical.

It's centered around an 18 year old Autistic character Sam, who has decided it's time to get a girlfriend.

Given that more and more productions and networks seem interested in stories surrounding Autism and Autistic people, I was very interested in where Netflix would take this story.


En intervju jag tycker är mycket bra och väl värd att lyssna på:

https://www.youtube.com/watch?v=9EHD8RB ... e=youtu.be
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

TV-serier

Inläggav manne » 2017-11-16 12:55:47

denna är bra som fan i alla fall de 4 första säsongerna. :!:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2018-06-03 20:57:00

slackern skrev:The Handmaid's Tale dystopi i en del utav framtida USA. Verkar vara bra har bara sett lite ur första delen.

http://www.imdb.com/title/tt5834204/


Ja, mycket välgjord. Bra skådespeleri - huvudrollen.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

TV-serier

Inläggav nescio » 2018-06-03 22:16:09

BellaBelle skrev:Ja, mycket välgjord. Bra skådespeleri - huvudrollen.
Jag har slutat titta. Den är för deprimerande. Det finns ju ingen kamp mot de onda. Ser inte ut som det blir någon "happy end".
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2018-06-03 22:18:34

nescio skrev:
BellaBelle skrev:Ja, mycket välgjord. Bra skådespeleri - huvudrollen.
Jag har slutat titta. Den är för deprimerande. Det finns ju ingen kamp mot de onda. Ser inte ut som det blir någon "happy end".


Det finns ju en motståndsrörelse.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2018-06-03 22:21:54

nescio skrev:
BellaBelle skrev:Ja, mycket välgjord. Bra skådespeleri - huvudrollen.
Jag har slutat titta. Den är för deprimerande. Det finns ju ingen kamp mot de onda. Ser inte ut som det blir någon "happy end".


Vet inte om man kan dela in i ”onda” och ”goda”. Det är olika ”Belief Systems”. ”Tant Lydia” t ex tycker själv hon gör något bra. Hon räddar ”fallna kvinnor”. :roll:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

TV-serier

Inläggav nescio » 2018-06-03 23:39:23

BellaBelle skrev:Det finns ju en motståndsrörelse
Den har det ju inte ägnats mycket tid åt i tv-serien.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

TV-serier

Inläggav slackern » 2018-08-01 19:46:59

Kollar på senaste säsongen utav Orange Is The New Black, fyfaskien vad nice det är att se det på en 4K TV.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-01 20:37:57

slackern skrev:Kollar på senaste säsongen utav Orange Is The New Black, fyfaskien vad nice det är att se det på en 4K TV.

Damerna :wink:
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

TV-serier

Inläggav Kiekk » 2018-08-12 1:12:19

Kollar på ”Mystiska sjukdomar” på netflix just nu
Kiekk
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-08-09

TV-serier

Inläggav slackern » 2018-09-01 11:13:52

nomemorytoday skrev:
slackern skrev:Kollar på senaste säsongen utav Orange Is The New Black, fyfaskien vad nice det är att se det på en 4K TV.

Damerna :wink:


Om du gillar att spana in damer ska du kolla on Picnic At Hanging Rock.

https://www.imdb.com/title/tt6038954/
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav Toblerone » 2018-09-01 20:22:19

Jag är helt såld på "Outlander". Min son tipsade om den serien och jag gillar den skarpt. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav Alien » 2018-10-29 22:02:35

Ikväll går sista avsnittet av brittiska serien Ord mot ord. Var det våldtäkt el inte?

Brittisk psykologisk thrillerserie
Den nyseparerade läraren Laura Nielson går på en dejt med en av sina elevers pappa. Dagen efter anklagar Laura honom för våldtäkt. Frågan är vad som egentligen har hänt under kvällen. Det handlar om sanning eller konsekvens i en thriller som ger en bild av båda parterna och båda sidorna av sanningen. Är det verkligen två sidor på varje sanning?
https://www.svt.se/ord-mot-ord/

Hittills håller jag på mannen (kirurgen), Kvinnan (läraren) verkar helt galen. Först kommer hon inte ihåg något, sen påstår hon att hon blivit våldtagen. Hon anklagar mannen för våldtäkt på internet, jag tycker han borde anmäla henne för förtal. Hon bryter in i hans hus för att hitta bevis, någon drog som han använt mot henne. Hon övertalar sitt ex som är polis att göra en husundersökning och berättar om en mystisk flaska hon hittat. Det visar sig vara insulin.

Men i nästan alla filmer/serier jag sett om sådana fall är mannen skyldig, hur sympatisk han än verkar. Så jag misstänker det bli så här också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav Alien » 2018-11-10 2:09:45

Jag hade fel, det var inte sista avsnittet av Ord mot ord (Liar); det är totalt 6 avsnitt.

Nu har mannen stämt henne för förtal. Helt riktigt tycker jag, det går inte an att anklaga folk för vad som helst utan bevis. Då skulle ju alla kunna anklaga personer de ogillar för vad som helst. Mannens son har redan blivit mobbad, trots att han ju inte har med saken att göra.

Spoiler: visa
Det tycker jag faktiskt fast mannen nu verkar vara en läskig serievåldtäktsman. Det hade varit intressantare om hon druckit för mycket och han trott (el påstått sig tro) att hon var med på det. Men i TV-serier så är den misstänkte alltid skyldig (om man inte hittar nån annan misstänkt men så var ju inte fallet här).


Sen har jag svårt att känna någon riktig sympati för kvinnan. Hon tubbar sitt ex att hjälpa henne att plantera falska bevis i mannens lägenhet. Han riskerar att bli av med sitt polisjobb och det vore rätt åt honom.

Spoiler: visa
Det blir ju moraliskt tvivelaktigt om mannen åker dit för falska bevis. Jag tycker faktiskt Laura borde åka dit för att plantera falska bevis. Allt kan inte ursäktas för att hon blivit våldtagen. Men jag misstänker att han åker dit för att han blivit så självsäker att han t o m bryter sig in hos en kvinnlig polis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav slackern » 2019-04-06 1:14:52

Just nu tittar jag på en serie som heter Babylon Berlin, finns inget ord att beskriva den förutom se den.

https://www.imdb.com/title/tt4378376/

slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav slackern » 2019-06-20 21:11:14

Babylon Berlin finns nu på SVT, rusa nu iväg och titta på den TV-serien.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav antonius » 2019-06-20 21:18:54

Too Old to Die Young, bara studerat piloten, plågsamt långsamt, lååångsamt tempo, men kusligt suggestivt, och mycket dämpat ljus och neon som speglas i fuktig asfalt medan mördare smyger omkring, ett bevis på att det inte behöver vara biljakter hela tiden... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

TV-serier

Inläggav kiddie » 2019-06-20 22:02:30

Kollade faktiskt precis färdigt TBBT. Hade fyra avsnitt kvar.

Kollar på andra säsongen av Enkelstöten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in