Svårt att komma igång med saker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svårt att komma igång med saker

Inläggav smultronett » 2019-06-20 12:47:22

Hej
Är det vanligt att man, om man har asperger eller adhd, kan ha svårt att tex komma igång med saker som man ska göra?
Jag har tex suttit vid datorn nu i ca 4 timmar och tänkt jag ska göra vissa saker, men av någon anledning kommer jag inte igång. Om jag skulle göra det, så har jag istället svårt att sluta. Det är som att jag behöver en spark i baken emellanåt.
Istället sitter jag och tänker på en massa. Jag tänker och oroar mig om saker när jag får tid över/inte gör något. Ibland så mycket så jag blir yr och får mer ångest. Till slut börjar jag då tappa humöret totalt, blir deppad, känns som allt suger.

Är det någon mer som är sån här? Så man kanske slipper känna sig så udda ibland.

Har inte diagnos på asperger eller adhd, men psykiatrin tror jag har det.
smultronett
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-03-16

Svårt att komma igång med saker

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-20 18:48:18

Ja, det verkar vara rätt vanligt vid NPF:s. Jag har autism+add och det kan ta evigheter för mig att komma igång. Har någon timme i veckan med boendestöd som kickar igång så lägenheten håller sig hyffsad iaf.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Svårt att komma igång med saker

Inläggav Kentarou » 2019-06-20 19:24:10

Ja, jag tror att det handlar om exekutiva funktioner, det finns böcker om ämnet om du vill lära mera. Rätta mig gärna om jag har fel.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Svårt att komma igång med saker

Inläggav Karamell » 2019-06-20 20:37:39

Jag känner att jag har svårt att vara lagom, antingen är jag jättetrött och gör ingenting vilket blir en ond spiral och jag blir bara latare och deppigare, eller så gör jag 1000 saker samtidigt och det blir en positiv stress (även negativ ibland). Har svårt att komma igång med saker och svårt att avsluta saker. Jag har aspergers, men har hört att det där med att komma igång med saker finns inom ADD, men det kanske även är en autistisk grej?

Kanske är vi autister osvenska för vi är aldrig lagom. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Svårt att komma igång med saker

Inläggav antonius » 2019-06-20 21:12:58

Karamell skrev:Kanske är vi autister osvenska för vi är aldrig lagom.


Good point... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svårt att komma igång med saker

Inläggav Kalle Kanin » 2019-09-15 11:25:28

Känner igen mig helt och hållet: svårt att börja och sen svårt att sluta - kanske är det övergångerna som är svåra?

Konstigt nog är jag mycket bra på att hjälpa andra som har samma problem, men inte mig själv. Alltså jag är bra på att peppa andra eller se när deras beteende börjar bli undvikande eller så. Och jag är mycket bra på att reglera mig själv om det finns någon annan person bredvid eller om mitt förhalande riskerar att gå ut över någon annan än mig själv.

Men untan andra fastnar jag antingen i passivitet (mycket tv) eller springer runt som på speed och gör kanske 7-10 saker samtidigt tills jag kollapsar och en mängd halfärdiga projekt blir stående och ger mig ångest..
Kalle Kanin
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-09-18

Svårt att komma igång med saker

Inläggav nescio » 2019-09-15 14:00:08

smultronett skrev:Är det vanligt att man, om man har asperger eller adhd, kan ha svårt att tex komma igång med saker som man ska göra?
Jag med. Men det mesta är ju så jobbigt att göra. (gå upp ur sängen, gå på toa och pissa, duscha, åka och handla, betala räkningar, sluta titta på teve)
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svårt att komma igång med saker

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 15:04:14

Svårt att komma igång är väl typiskt för både och. Vad jag fattat ska det dock funka lite olika med ADHD- och ASD, men jag har inte helt fattat hur.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svårt att komma igång med saker

Inläggav Teost » 2020-12-11 17:41:38

Ja svårt, extra om vet kommer ta tid
Socker som glass motiverar...
Om på dator, underlättar fylla på text om på en gång skriver rubrik, underrubriker, men svårt, bh hjälp med dator, också acceptera att en text kan omarbetas men att anse den klar
Gillar listor, och desto mer enkla saker som står desto mer kan stryka
Det mesta går att skjuta upp om för trött, (eller få hjälp) jobbdagar gör typ inget mer
Listorna är oftast inte för en dag utan framöver så kan välja något beroende på
Ja lättare hjälpa andra, tex med samma saker som själv svårt för
Vissa saker är onödiga och gör inte sånt, rationaliserar
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in