Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Kentarou » 2019-06-18 11:15:05

Jag vet inte varför så många som tycker att Bard är smart och så, jag har alltid tyckt att han har sagt dumma uttalade. I en debatt med en högerextrem så sa han att autister byter kön för att få mer uppmärksamhet. Det är sant att personer med autism byter kön oftare men som man säger i England "Extraordinary claims require extraordinary evidence".

Det innebär också att autister kan överlista beteendevetare som arbetar med könsbyten. Vilken inte låter så troligt mer sannolik är det att autism har en komorbiditet. Bard är enligt mitt tycke en viss sofism.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Karamell » 2019-06-18 11:36:37

Har du länk till video eller text där han säger så? Verkar vara ett mycket dumt uttalande.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Kentarou » 2019-06-18 11:40:37

Karamell skrev:Har du länk till video eller text där han säger så? Verkar vara ett mycket dumt uttalande.


https://www.youtube.com/watch?v=rkza7kP1xF8&t=522s

Vid ca 1:55
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Fabela » 2019-06-18 12:01:40

Kentarou, du kanske missförstod honom. Han uttrycker sig ofta så där, går lite för långt, så att folk spiller kaffet i knät. :lol:

Jag fattar inte det som att han pekar ut autister, utan bara menar att könskorrigeringar inte ska göras av fel anledning. Och för att förtydliga sin poäng sätter han ihop ett överdrivet exempel.

Jag gillar honom, tycker att han är intelligent och uppskattar att han tar ut svängarna.
Håller med honom om att svenskar är ett extremt lättprovocerat folk, såna som han behövs så vi inte somnar alldeles. :wink:
Därmed inte sagt att jag alltid håller med honom i hans åsikter, ofta är det precis tvärtom faktiskt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Kentarou » 2019-06-18 13:10:45

En utredning läste jag på wikipedia brukar ta två år, jag tror knappast att personer opererar sig av fel anledning. Ofta när man lyssnar på honom så slås han mot halmgubbar han har skapat i sitt eget huvud tycker jag.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav antonius » 2019-06-18 13:19:16

Barn blir väl så tidigt medvetna numer, Bard är ju typ i min ålder och när jag var fjorton visste man väl knappt vad en transa var för något, så det är klart många äldre förfasas av vad unga människor vill idag, fast så har det väl varit sen Aristoteles dagar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Kotten » 2019-06-18 13:22:39

När det däremot blir en standard att autistiska tonåringar som sitter narcissistiska på Instagram och inte får någon uppmärksamhet längre men får massor med uppmärksamhet om dom pratar om att dom ska byta kön och lägga sig på operationsbord och tar hormoner när dom är 14 år då är det ett tecken på ett samhälle i kris för mig.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Fabela » 2019-06-18 14:04:58

Kotten skrev:
När det däremot blir en standard att autistiska tonåringar som sitter narcissistiska på Instagram och inte får någon uppmärksamhet längre men får massor med uppmärksamhet om dom pratar om att dom ska byta kön och lägga sig på operationsbord och tar hormoner när dom är 14 år då är det ett tecken på ett samhälle i kris för mig.

Självklart är det där ett provocerande uttalande, många går nog i taket.

Men jag hävdar fortfarande att man får se det i sitt sammanhang, han har ett drastiskt sätt att uttrycka sig vad det än gäller, autister är ingen särskilt utvald måltavla.

Sen får jag väl säga att just den här gången är jag på ett sätt lite ense med honom, är inte helt övertygad vad gäller könskorrigeringar på så unga människor.
Men det har inget med autism att göra, utan mest med att folk har så bråttom med allting idag, man ska ha allt man vill ha helst igår.
Och det där uppmärksamhetssökandet folk idag pysslar med är inte sunt, det håller jag också med honom om. Men det är heller inget utmärkande för autister, och det tror jag inte att han anser heller, han är alldeles för medveten om vad som pågår i världen.

Här är hela den nästan tre timmar långa debatten, som handlar om helt andra saker egentligen:
https://www.youtube.com/watch?v=PIPwA7HTc18
Har inte hunnit lyssna på den än, men den verkar lovande.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Kentarou » 2019-06-18 14:54:59

Fabela skrev:
Kotten skrev:
När det däremot blir en standard att autistiska tonåringar som sitter narcissistiska på Instagram och inte får någon uppmärksamhet längre men får massor med uppmärksamhet om dom pratar om att dom ska byta kön och lägga sig på operationsbord och tar hormoner när dom är 14 år då är det ett tecken på ett samhälle i kris för mig.

Självklart är det där ett provocerande uttalande, många går nog i taket.

Men jag hävdar fortfarande att man får se det i sitt sammanhang, han har ett drastiskt sätt att uttrycka sig vad det än gäller, autister är ingen särskilt utvald måltavla.

Sen får jag väl säga att just den här gången är jag på ett sätt lite ense med honom, är inte helt övertygad vad gäller könskorrigeringar på så unga människor.
Men det har inget med autism att göra, utan mest med att folk har så bråttom med allting idag, man ska ha allt man vill ha helst igår.
Och det där uppmärksamhetssökandet folk idag pysslar med är inte sunt, det håller jag också med honom om. Men det är heller inget utmärkande för autister, och det tror jag inte att han anser heller, han är alldeles för medveten om vad som pågår i världen.

Här är hela den nästan tre timmar långa debatten, som handlar om helt andra saker egentligen:
https://www.youtube.com/watch?v=PIPwA7HTc18
Har inte hunnit lyssna på den än, men den verkar lovande.


Jag tror inte man utför operationer på unga personer utan man blockerar deras könshormoner, jag kan inte riktigt förstå varför Bard vill att personer skall må dåligt. Han säger också att det är dåligt att en miljon äter antidepp men många mår bättre av den typen av behandling.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Alien » 2019-06-18 15:15:45

Att Bard gillar att provocera är ju välkänt. Det gör folk upprörda, blir svårt med en seriös diskussion då.

Annars har frågan om det görs för många könsoperationer på tonåringar diskuterats här: konskorrigering-hos-ungdomar-med-asd-t54964.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Fabela » 2019-06-18 15:34:51

Kentarou skrev:Jag tror inte man utför operationer på unga personer utan man blockerar deras könshormoner, jag kan inte riktigt förstå varför Bard vill att personer skall må dåligt. Han säger också att det är dåligt att en miljon äter antidepp men många mår bättre av den typen av behandling.

Fast det där är en tankevurpa, menar jag: att kritisera en metod betyder inte att man vill att folk ska lida.
Det betyder bara att man ser brister i metoden, och kanske även ifrågasätter var själva problemet sitter.
Dvs man efterlyser bättre analys och lösning på problemet = att folk ska må bättre.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav absurd » 2019-06-18 16:01:45

Det känns framför allt som ett så himla osympatiskt sätt att se på varför andra människor väljer att göra som de gör. Ska alla vara lika ogenuina och låsta vid att få reaktioner som Alexander Bard är själv?
absurd
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2019-05-26

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav alixha » 2019-06-18 17:55:08

Tyckte inte att det var ett dugg provocerande.
Tror folk missförstår mycket av det han säger, särskilt autister :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Karamell » 2019-06-18 18:30:08

antonius skrev:Barn blir väl så tidigt medvetna numer, Bard är ju typ i min ålder och när jag var fjorton visste man väl knappt vad en transa var för något, så det är klart många äldre förfasas av vad unga människor vill idag, fast så har det väl varit sen Aristoteles dagar... :-)063

Precis. :wink:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Abbreviation » 2019-06-25 10:34:47

Det finns gott om människor som ångrar sina könskorrigeringar och majoriteten av alla som någon gång drabbas av könsdysfori kommer över det utan någon direkt åtgärd. Inga könskorrigerande åtgärder är helt reversibla, det är knappast harmlöst att ge unga människor starka hormoner eller hormonblockerande preparat. Vi måste prata mer om varför antalet som söker sig till vården för att byta kön har ökat så drastiskt senaste åren, varför det numera är en majoritet unga tjejer som söker, trots att det inte sett ut så före det här trendskiftet, och vad behandlingarna faktiskt innebär. Det här är en fråga som saknar vetenskaplig evidens - det finns inget som styrker att de behandlingar vi använder faktiskt är framgångsrika (andelen självmord påverkas till exempel inte alls - transidentifierande personer är lika suicidala efter operation som före), och det råder inte konsensus om vad transidentifiering egentligen är och vad som orsakar det.

Personer inom autismspektrat har svagare jagkänsla och är benägna att ta till sig falska identiteter. Vi är flytande i vår identitetsuppfattning, på ett sätt som neurotypa inte är. Autister har dessutom oftast en erfarenhet av att känna sig "fel" och som att någonting med en behöver ändras på. Eftersom vi faktiskt avviker från det normala, inte minst vad gäller anpassning till könsroller, så är vi självklart särskilt mottagliga för att ta till oss en förklaring som "du är född i fel kropp".

Tyvärr är transfrågan infekterad och omöjlig att navigera i. Transrättsaktivister har tystat allt vad vettig debatt heter, genom att använda sig av stämplar som "transfob" och konsekvent utsätta meningsmotståndare för deplatforming och trakasserier.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav kiddie » 2019-06-25 18:24:11

Jag upplever mer att mina identiteter verkligen är mina, men att jag inte kan förtrycka mig själv som NT kan. Därför kan motstridiga identiteter leva inom mig.

Men vad gäller Bard så är det väl samma fenomen som alltid, gamla gubbar som beklagar sig över ungdomen. Man kanske ska analysera varför de beklagar sig istället?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav Abbreviation » 2019-06-25 18:31:40

kiddie skrev:Jag upplever mer att mina identiteter verkligen är mina, men att jag inte kan förtrycka mig själv som NT kan. Därför kan motstridiga identiteter leva inom mig.

Men vad gäller Bard så är det väl samma fenomen som alltid, gamla gubbar som beklagar sig över ungdomen. Man kanske ska analysera varför de beklagar sig istället?

Bard som individ är fullständigt ointressant. Vid det här laget måste väl de flesta veta att Bard alltid provocerar medvetet och helt enkelt är ute efter att väcka uppståndelse. Människan är allvarligt borderlinestörd och man kan inte ta honom på allvar.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav kiddie » 2019-06-25 18:43:08

Abbreviation skrev:Bard som individ är fullständigt ointressant. Vid det här laget måste väl de flesta veta att Bard alltid provocerar medvetet och helt enkelt är ute efter att väcka uppståndelse. Människan är allvarligt borderlinestörd och man kan inte ta honom på allvar.


Har jag sagt han är intressant? Nej, han framför bara precis samma åsikt som de flesta gubbar i hans ålder. Ett evigt gnäll om unga människor som gör si och så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bard "Autister byter kön för att få mer uppmärksamhet"

Inläggav antonius » 2019-06-25 18:59:51

I framtiden har kanske evolutionen gjort så att man kan bestämma vilket genus man vill ha, efter att hjärnan vuxit till sig, men det kan så klart bli så att vi är helt enkelt mer androgyna och inte fixerade vid sexualitet, och ängar sig åt högre tänkande, och par kan välja vem som ska vara havande, och har vi då utvecklats att vara varelser utan livmoder, som t ex pungdjur, kanske alla har en liten hiteck-kuvös hemma där man kan se barnet växa, samt även ha det med i en liten ficka som en känguru... :o
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in