Chernobyl på HBO

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Chernobyl på HBO

Inläggav alixha » 2019-05-31 21:26:31

Kan tipsa om Chernobyl på HBO med Stellan Skarsgård.

En dramaserie från HBO i fem delar som följer händelserna kring kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986. En skildring av en rad modiga kvinnors och mäns öden och de kolossala uppoffringar de gjorde för att rädda Europa från en ofattbar katastrof.





Har du inte HBO kan du prova en månad gratis:
https://se.hbonordic.com/
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chernobyl på HBO

Inläggav slackern » 2019-06-01 0:11:20

Bra skit, till och med sonen på 16 år följer den med spänning.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chernobyl på HBO

Inläggav antonius » 2019-06-01 9:16:12

Ja den är helt sanslöst bra, och väldigt lite "Hollywood" style, en av de bästa serierna på länge, man vill nästan ta fram geigermätaren och kolla så man inte blivit radioaktiv efter varje avsnitt. Bra gjort av regissören "Stakka Bo", eller Johan Renck som han egentligen heter... :-)049
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Chernobyl på HBO

Inläggav kiddie » 2019-06-09 2:52:15

slackern skrev:Bra skit, till och med sonen på 16 år följer den med spänning.


Har svårt att tänka på tidsperspektivet, lite läbbigt att för en nästan vuxen kille ligger detta jättelångt tillbaka i historien. Som om jag hade kollat på något som hände på 50-talet.

Har börjat kolla iallafall. Ett ämne som intresserar mig samtidigt som det ju hände när vi var födda. Minns hur chockade alla var. Även morsans kompisar som normalt bara var flams och trams talade enbart om detta under en tid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chernobyl på HBO

Inläggav Karamell » 2019-06-09 22:39:53

Mycket spännande serie, man glömmer både tid och rum. Fan vad trött man är på makten som inte är intresserad av sanning. Fantastiskt att det är regisserat av en svensk, bra gjort, även om det är dom där typiska svenska beiga färgerna.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Chernobyl på HBO

Inläggav Huggorm » 2019-06-09 22:50:26

Läste någonstans att veteraner som var med och rensade upp i Tjernobyl direkt efter olyckan och av någon anledning inte dog av strålningen nu hyllar denna serie så det är väl ett verkligt gott betyg
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Chernobyl på HBO

Inläggav slackern » 2019-06-09 23:03:35

Huggorm skrev:Läste någonstans att veteraner som var med och rensade upp i Tjernobyl direkt efter olyckan och av någon anledning inte dog av strålningen nu hyllar denna serie så det är väl ett verkligt gott betyg


Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chernobyl på HBO

Inläggav alixha » 2019-06-09 23:35:58

slackern skrev:Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.


Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chernobyl på HBO

Inläggav slackern » 2019-06-10 12:25:23

alixha skrev:
slackern skrev:Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.


Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.


Jo helt klart har du sant i att det är deras gemensamma historia men i artiklarna jag läste så sa ryssarna våran historia inte våran gemensamma historia, fast klart dom ser ju alla sina grannar som sin egen bakgård så vill man ha ett landområde så annekterar man det bara.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chernobyl på HBO

Inläggav Huggorm » 2019-06-10 12:56:37

slackern skrev:
alixha skrev:
slackern skrev:Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.


Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.


Jo helt klart har du sant i att det är deras gemensamma historia men i artiklarna jag läste så sa ryssarna våran historia inte våran gemensamma historia, fast klart dom ser ju alla sina grannar som sin egen bakgård så vill man ha ett landområde så annekterar man det bara.
Precis som Sverige och alla andra länder som haft styrkan att göra det.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Chernobyl på HBO

Inläggav Trefjorton » 2019-06-10 17:08:12

Det var länge sen jag följde någon serier. Den här var väldigt bra. Kan rekommendera den.

Offren som blev skadade såg brutala ut. Bra gjord.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Chernobyl på HBO

Inläggav kiddie » 2019-06-10 23:55:47

Kollat färdigt. Tyckte mest att början var bra. Sedan handlade det mest om hur alla ljög i Sovjetunionen. De ljög gentemot omvärlden och tonade ner allvaret gentemot den egna befolkningen, men serien lyckades få det till att de ljög gentemot alla vetenskapsmän och de som var med och räddade skiten. Naturligtvis var kanalerna öppna mellan dessa.

Men man ska väl ge Sovjet ett sista tjuvnyp antar jag.

Alla kärnkraftsolyckor i historien har man försökt gömma undan. Vissa lyckades ganska bra. Sveriges egna Ågesta som hade ett läckage i slutet på 60 talet hölls hemligt till början av 90-talet men det mesta kom inte ut förrän i slutet på 90-talet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chernobyl på HBO

Inläggav Karamell » 2019-06-15 18:29:21

Filmed on location in Pripyat, Ukraine, near Chernobyl.
https://www.youtube.com/watch?v=pEJfWrfN15k
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Chernobyl på HBO

Inläggav antonius » 2019-06-15 18:59:54

kiddie skrev:Kollat färdigt. Tyckte mest att början var bra. Sedan handlade det mest om hur alla ljög i Sovjetunionen. De ljög gentemot omvärlden och tonade ner allvaret gentemot den egna befolkningen, men serien lyckades få det till att de ljög gentemot alla vetenskapsmän och de som var med och räddade skiten. Naturligtvis var kanalerna öppna mellan dessa.


Men nog måste du väl hålla med om att de skildrat miljöer och stämningar på ett realistiskt sätt?
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Chernobyl på HBO

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 19:27:09

alixha skrev:
slackern skrev:Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.


Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.

Stämmer. Det var en republik inom Ryssland.
Sovjet betyder råd och Sovjet Unionen betyder helt enkelt förenade råd.
Det var först när Gorbatjov blev president på 80-talet som man började bry sig om miljö mm.
Klart som fanken man inte vill erkänna misstagen då det var under ett test på kärnkraftverket som katastrofen skedde.

Förövrigt kommer jag ihåg när katastrofen hände, jag var på dagis och mamma blev orolig.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Chernobyl på HBO

Inläggav slackern » 2019-06-15 19:52:43

sussi83 skrev:
alixha skrev:
slackern skrev:Ryssarna är tydligen inte så glada över att västvärlden har gjort en TV-serie över det och att det har blivit en framgång och ska tydligen göra en egen filmatisering över det hela. Men det tycker jag är rätt konstigt i och med att det hände i Ukraina vilket är ett grannland till Ryssland.


Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.

Stämmer. Det var en republik inom Ryssland.
Sovjet betyder råd och Sovjet Unionen betyder helt enkelt förenade råd.
Det var först när Gorbatjov blev president på 80-talet som man började bry sig om miljö mm.
Klart som fanken man inte vill erkänna misstagen då det var under ett test på kärnkraftverket som katastrofen skedde.

Förövrigt kommer jag ihåg när katastrofen hände, jag var på dagis och mamma blev orolig.


Ukraina var väl en republik inom Sovjetunionen och inte en delrepublik inom Ryssland?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chernobyl på HBO

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 20:23:04

slackern skrev:
sussi83 skrev:
alixha skrev:
Fast Ukraina var inte ett grannland när det hände, det var en Sovjetrepublik.
I serien pratar dom mycket om många diverse Sovjetrelaterade saker så det är inte så konstigt att Ryssland vill göra en egen version av serien, det är trots allt dom som framstår som "the bad guy", även ur nutida perspektiv.

Stämmer. Det var en republik inom Ryssland.
Sovjet betyder råd och Sovjet Unionen betyder helt enkelt förenade råd.
Det var först när Gorbatjov blev president på 80-talet som man började bry sig om miljö mm.
Klart som fanken man inte vill erkänna misstagen då det var under ett test på kärnkraftverket som katastrofen skedde.

Förövrigt kommer jag ihåg när katastrofen hände, jag var på dagis och mamma blev orolig.


Ukraina var väl en republik inom Sovjetunionen och inte en delrepublik inom Ryssland?

Jag sa Ryssland för att man skulle fånga upp vad jag menade om man inte visste, sedan tog jag upp Sovjet Unionen.
Jag uttrycker mig kanske slarvigt ibland. :oops:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Chernobyl på HBO

Inläggav kiddie » 2019-06-15 23:56:23

antonius skrev:
kiddie skrev:Kollat färdigt. Tyckte mest att början var bra. Sedan handlade det mest om hur alla ljög i Sovjetunionen. De ljög gentemot omvärlden och tonade ner allvaret gentemot den egna befolkningen, men serien lyckades få det till att de ljög gentemot alla vetenskapsmän och de som var med och räddade skiten. Naturligtvis var kanalerna öppna mellan dessa.


Men nog måste du väl hålla med om att de skildrat miljöer och stämningar på ett realistiskt sätt?


Jo, och hade önskat att man fick lite mer stämning hur Pripyat var innan det smällde. Och att man fick se lite mer av de folk som beskådade "ljusshowen" efter olyckan. Det har fascinerat mig, att folk gick och kollade på det. Själv visste jag redan i den åldern jag var när olyckan hände att man ska nog hålla sig borta från strålning. Men de visste väl inte att det där ljuset betydde att något var väldigt farligt.

Bara en sak som jag stör mig på. Har kollat massor om Tjernobyl innan, de flesta äkta filmer som finns att se. Lite störigt att röken i TV-serien var svart. Som om det var plast som brann eller nåt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chernobyl på HBO

Inläggav alixha » 2019-06-16 20:33:03

Vilken färg skulle röken vara? Det var ju många olika material som brann tänker jag, inklusive plast. När dom står på bron till exempel är det ju olika färger vid reaktorn men samtidigt kommer det aska.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chernobyl på HBO

Inläggav kiddie » 2019-06-17 4:44:11

alixha skrev:Vilken färg skulle röken vara?


Tunnare vit rök. Man vet detta för det finns bilder. Men man ville väl att radioaktiviteten skulle synas, vilket den inte gör.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chernobyl på HBO

Inläggav alixha » 2019-06-17 21:58:10

kiddie skrev:
alixha skrev:Vilken färg skulle röken vara?


Tunnare vit rök. Man vet detta för det finns bilder. Men man ville väl att radioaktiviteten skulle synas, vilket den inte gör.


Ahh okej, tack =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in