Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-05-21 22:11:22

Ja detta är inom mitt specialintresse så vore trevligt om någon kan svara på frågeställningen?
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2019-06-03 22:43:12

Enligt boken the bell curve så har kineser ojämn intelligens också, det är nog ingen vidare seriös bok då författaren arbetar på en höger tankesmedja som förnekar klimatförändringar. Enligt boken så hade de typ 110 i performance och 97 i verbalt. De menar att i the bell curve så baseras IQ på den vite rasen. Som sagt så ser jag inte boken som ett seriös verk och jag vet inte ifall det ens stämmer.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav Defined » 2019-06-12 17:37:13

IQ mäter inte autistisk intelligens ackurat. IQ är utformade för NT.

Autistiska förstår världen mer detalierat förstått än NT. Eller vi har kapacitet att göra det för vi ser världen svart vitt, det är då du kan bygga en djupare förståelse. NT kan inte det lika bra. Dom har inte lika starka sinnen. Dom definierar världen fel på många punkter. Ser världen i 1080 och vi i 4k Då tror man att vi har svårt att förstå dom. Men om autistiska bara bygger upp världen utifrån sin egen analys så förstår vi världen mycket djupare och ackuratare. Men växer du upp med en NT förälder och får inte din bild bekräftad utan i stället projicerar NT sin bild bara ja då går man ju runt och tror att man inte förstår så bra och kanske inte utvecklas lika mycket.

Samma skolan, skulle lärare lära ut som en autistisk tänker skulle vi kunna förstå ämnen bättre än NT. Men skolan är inte anpassade i det tänket. Ju starkare sinnen du har desto större begåvning har du låst upp i hjärnan vid födelsen. Autistiska är dom med det allra känsligaste sinnena. NT har inte alls lika starka sinnen och upplever inte världen lika detaljerat förstått.
Defined
Inaktiv
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2019-06-07

Autism och intelligens

Inläggav Defined » 2019-06-12 17:42:01

Defined
Inaktiv
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2019-06-07

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-06-12 17:50:08

Defined skrev:IQ mäter inte autistisk intelligens ackurat. IQ är utformade för NT.

Autistiska förstår världen mer detalierat förstått än NT. Eller vi har kapacitet att göra det för vi ser världen svart vitt, det är då du kan bygga en djupare förståelse. NT kan inte det lika bra. Dom har inte lika starka sinnen. Dom definierar världen fel på många punkter. Ser världen i 1080 och vi i 4k Då tror man att vi har svårt att förstå dom. Men om autistiska bara bygger upp världen utifrån sin egen analys så förstår vi världen mycket djupare och ackuratare. Men växer du upp med en NT förälder och får inte din bild bekräftad utan i stället projicerar NT sin bild bara ja då går man ju runt och tror att man inte förstår så bra och kanske inte utvecklas lika mycket.

Samma skolan, skulle lärare lära ut som en autistisk tänker skulle vi kunna förstå ämnen bättre än NT. Men skolan är inte anpassade i det tänket. Ju starkare sinnen du har desto större begåvning har du låst upp i hjärnan vid födelsen. Autistiska är dom med det allra känsligaste sinnena. NT har inte alls lika starka sinnen och upplever inte världen lika detaljerat förstått.


Men du tyvärr där har du fel, ett tipps är att kolla upp WAIS NI det är utformat för att mäta IQ hos personer som inte är "NT".
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Defined » 2019-06-12 18:48:35

Det är ju nära samma prov bara att man får lite tröst poäng.
Defined
Inaktiv
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2019-06-07

Autism och intelligens

Inläggav Defined » 2019-06-12 18:52:28

Dock så har vi ännu inget ackurat test som kan definiera vad intelligens verkligen är. Och dom som finns är utformade för NT. Dom autistiska som föds med det allra känsligaste sinnena får fotografiskt minne och kan lära sig enormt mycket. Men detta går att lära in i efterhand också. Men det finns en logisk förklaring till allt, vi vet ju att så att säga att hög känsliga är mer begåvade än dom i normal rangen, det är ju för att dom har starkare sinnen. Således är det logiskt att det allra känsligaste autistiska är ännu mer begåvade än så kallade hög känsliga.
Defined
Inaktiv
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2019-06-07

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2019-06-13 7:11:31

slackern skrev:
Defined skrev:IQ mäter inte autistisk intelligens ackurat. IQ är utformade för NT.

Autistiska förstår världen mer detalierat förstått än NT. Eller vi har kapacitet att göra det för vi ser världen svart vitt, det är då du kan bygga en djupare förståelse. NT kan inte det lika bra. Dom har inte lika starka sinnen. Dom definierar världen fel på många punkter. Ser världen i 1080 och vi i 4k Då tror man att vi har svårt att förstå dom. Men om autistiska bara bygger upp världen utifrån sin egen analys så förstår vi världen mycket djupare och ackuratare. Men växer du upp med en NT förälder och får inte din bild bekräftad utan i stället projicerar NT sin bild bara ja då går man ju runt och tror att man inte förstår så bra och kanske inte utvecklas lika mycket.

Samma skolan, skulle lärare lära ut som en autistisk tänker skulle vi kunna förstå ämnen bättre än NT. Men skolan är inte anpassade i det tänket. Ju starkare sinnen du har desto större begåvning har du låst upp i hjärnan vid födelsen. Autistiska är dom med det allra känsligaste sinnena. NT har inte alls lika starka sinnen och upplever inte världen lika detaljerat förstått.


Men du tyvärr där har du fel, ett tipps är att kolla upp WAIS NI det är utformat för att mäta IQ hos personer som inte är "NT".


Jag har inte autism men jag fick 20 poäng skillnad mellan de olika skalorna, Weschler skapade testet tror jag för mönstring. Enligt min åsikt har alla tests kulturell bias men det är det bästa vi har just nu.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-06-13 14:43:06

Kentarou skrev:
slackern skrev:
Defined skrev:IQ mäter inte autistisk intelligens ackurat. IQ är utformade för NT.

Autistiska förstår världen mer detalierat förstått än NT. Eller vi har kapacitet att göra det för vi ser världen svart vitt, det är då du kan bygga en djupare förståelse. NT kan inte det lika bra. Dom har inte lika starka sinnen. Dom definierar världen fel på många punkter. Ser världen i 1080 och vi i 4k Då tror man att vi har svårt att förstå dom. Men om autistiska bara bygger upp världen utifrån sin egen analys så förstår vi världen mycket djupare och ackuratare. Men växer du upp med en NT förälder och får inte din bild bekräftad utan i stället projicerar NT sin bild bara ja då går man ju runt och tror att man inte förstår så bra och kanske inte utvecklas lika mycket.

Samma skolan, skulle lärare lära ut som en autistisk tänker skulle vi kunna förstå ämnen bättre än NT. Men skolan är inte anpassade i det tänket. Ju starkare sinnen du har desto större begåvning har du låst upp i hjärnan vid födelsen. Autistiska är dom med det allra känsligaste sinnena. NT har inte alls lika starka sinnen och upplever inte världen lika detaljerat förstått.


Men du tyvärr där har du fel, ett tipps är att kolla upp WAIS NI det är utformat för att mäta IQ hos personer som inte är "NT".


Jag har inte autism men jag fick 20 poäng skillnad mellan de olika skalorna, Weschler skapade testet tror jag för mönstring. Enligt min åsikt har alla tests kulturell bias men det är det bästa vi har just nu.


Gjorde du ett övervakat prov med en psykolog? Vilka skalor pratar du om? Är det dom olika deltesterna? Jag vet inte om du har något NPF men det är rätt vanligt att vi har så kallad ojämnbegåvningsprofil.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2019-06-14 7:12:16

slackern skrev:
Kentarou skrev:
slackern skrev:
Men du tyvärr där har du fel, ett tipps är att kolla upp WAIS NI det är utformat för att mäta IQ hos personer som inte är "NT".


Jag har inte autism men jag fick 20 poäng skillnad mellan de olika skalorna, Weschler skapade testet tror jag för mönstring. Enligt min åsikt har alla tests kulturell bias men det är det bästa vi har just nu.


Gjorde du ett övervakat prov med en psykolog? Vilka skalor pratar du om? Är det dom olika deltesterna? Jag vet inte om du har något NPF men det är rätt vanligt att vi har så kallad ojämnbegåvningsprofil.


Jag gjorde IQ-test när jag gick på dagis för att upptäcka ifall jag hade utvecklingsstörning, jag menade performance och verbal skalorna. Asperger syndrom har ofta styrkor i verbala men jag hade i performance. Jag får läsa på mera vad NPF innebär innan jag kan svara angående det.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2019-06-14 12:46:25

slackern skrev:
Kentarou skrev:
slackern skrev:
Men du tyvärr där har du fel, ett tipps är att kolla upp WAIS NI det är utformat för att mäta IQ hos personer som inte är "NT".


Jag har inte autism men jag fick 20 poäng skillnad mellan de olika skalorna, Weschler skapade testet tror jag för mönstring. Enligt min åsikt har alla tests kulturell bias men det är det bästa vi har just nu.


Gjorde du ett övervakat prov med en psykolog? Vilka skalor pratar du om? Är det dom olika deltesterna? Jag vet inte om du har något NPF men det är rätt vanligt att vi har så kallad ojämnbegåvningsprofil.


Det kan vara autism

Asperger syndrome (AS) is a disorder of early childhood characterized by autistic social deficits, subtle communication impairment, and excessive isolated interests. There is no history of language delay or of mental retardation. Despite its increasing popularity as a distinct condition, its diagnostic validity remains uncertain. It is still unclear to what extent AS differs from autism with normal intelligence sometimes referred to as high-functioning autism (HFA). However, some reports have suggested that persons with AS possess a distinct profile on tests of intelligence characterized by a high verbal IQ and a low performance IQ, whereas in most cases with HFA, the pattern is reversed. Since few studies have directly compared AS subjects with HFA controls using unmodified diagnostic criteria and standardized measures of assessment, in this report we compared 22 AS subjects with 12 HFA controls, matched on age, sex and level of intelligence. As a group, subjects with AS showed a higher verbal IQ and higher scores on information and vocabulary subtests than those with HFA. However, scores of several AS and HFA subjects showed a mixed pattern. Implications of these findings are discussed in the context of the validity of Asperger Syndrome.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-06-14 13:10:59

Kentarou skrev:
slackern skrev:
Kentarou skrev:
Jag har inte autism men jag fick 20 poäng skillnad mellan de olika skalorna, Weschler skapade testet tror jag för mönstring. Enligt min åsikt har alla tests kulturell bias men det är det bästa vi har just nu.


Gjorde du ett övervakat prov med en psykolog? Vilka skalor pratar du om? Är det dom olika deltesterna? Jag vet inte om du har något NPF men det är rätt vanligt att vi har så kallad ojämnbegåvningsprofil.


Det kan vara autism

Asperger syndrome (AS) is a disorder of early childhood characterized by autistic social deficits, subtle communication impairment, and excessive isolated interests. There is no history of language delay or of mental retardation. Despite its increasing popularity as a distinct condition, its diagnostic validity remains uncertain. It is still unclear to what extent AS differs from autism with normal intelligence sometimes referred to as high-functioning autism (HFA). However, some reports have suggested that persons with AS possess a distinct profile on tests of intelligence characterized by a high verbal IQ and a low performance IQ, whereas in most cases with HFA, the pattern is reversed. Since few studies have directly compared AS subjects with HFA controls using unmodified diagnostic criteria and standardized measures of assessment, in this report we compared 22 AS subjects with 12 HFA controls, matched on age, sex and level of intelligence. As a group, subjects with AS showed a higher verbal IQ and higher scores on information and vocabulary subtests than those with HFA. However, scores of several AS and HFA subjects showed a mixed pattern. Implications of these findings are discussed in the context of the validity of Asperger Syndrome.


Aspergers är en del utav autismspektrumet så helt rätt i att det är autism.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-06-14 19:01:22

slackern hur många poäng uppskattas man räkna av då för anpassningen i testen?
Dvs vad skulle man fått utan anpassningen i testen.
10% mindre?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-06-14 19:34:06

sussi83 skrev:slackern hur många poäng uppskattas man räkna av då för anpassningen i testen?
Dvs vad skulle man fått utan anpassningen i testen.
10% mindre?


Om jag minns rätt från det jag läste så är det 10-15 poängs skillnad.

Så för att göra det enkelt för mig så om du skulle får ett resultat på ett IQ på 115 när du gör ett WAIS-NI test så skulle du ha ett IQ på mellan 100-105 om du gjorde ett vanligt WAIS test.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-06-14 19:55:28

slackern skrev:
sussi83 skrev:slackern hur många poäng uppskattas man räkna av då för anpassningen i testen?
Dvs vad skulle man fått utan anpassningen i testen.
10% mindre?


Om jag minns rätt från det jag läste så är det 10-15 poängs skillnad.

Så för att göra det enkelt för mig så om du skulle får ett resultat på ett IQ på 115 när du gör ett WAIS-NI test så skulle du ha ett IQ på mellan 100-105 om du gjorde ett vanligt WAIS test.

Ok, tack för klargörelsen.
Varför då ge dessa bonuspoäng?
Det är väl avvikelsen i relation till normen som räknas?
Även om begåvningsprofilen är ojämn så är det väl de sammantagna deltesten som utgör poängen, då ska man var exceptionellt bra på något av testen för att kallas särbegåvad.

För att vara säker verkar det mest logiskt att göra samma test för alla oavsett diagnos men göra det två gånger, initialt vid dåligt mående och ett där personen är ”normalt” mående, men det skulle vara för resurskrävande såklart och orsaka för långa vårdköer.
Senast redigerad av sussi83 2019-06-14 20:01:28, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2019-06-14 19:59:02

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:slackern hur många poäng uppskattas man räkna av då för anpassningen i testen?
Dvs vad skulle man fått utan anpassningen i testen.
10% mindre?


Om jag minns rätt från det jag läste så är det 10-15 poängs skillnad.

Så för att göra det enkelt för mig så om du skulle får ett resultat på ett IQ på 115 när du gör ett WAIS-NI test så skulle du ha ett IQ på mellan 100-105 om du gjorde ett vanligt WAIS test.

Ok, tack för klargörelsen.
Varför då ge dessa bonuspoäng?
Det är väl avvikelsen i relation till normen som räknas?
Även om begåvningsprofilen är ojämn så är det väl de sammantagna deltesten som utgör poängen, då ska man var exceptionellt bra på något av testen för att kallas särbegåvad.


Här har du en uppsatts om det hela om du är intresserad.

http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01

Här gjorde dom testet på personer utan NPF.

Jag tror att WAIS-NI är för att se specifika svårigheter.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Defined » 2019-06-14 20:03:45

Jag är inte säker att det är poäng påslag, jag har för mig man får mer tid och man får fortsätta fast man gör fel. Men jag är osäker. Men lägg inte så stor vikt vid dessa värden eftersom dom inte mäter begåvning ackurat för autistiska som testen är utformade i dag, dom är ju dessutom utformade för NT.

Ju känsligare sinnen man har desto större begåvning har barnet låst upp vid födelsen. Dom som har det allra starkaste sinnena är autistiska och dom upplever världen så starkt och med sådan detalj att dom blir försenad med talet. Så kallade non verbal. Sen är sinnena gradvis mindre känsliga i spektrumet. Sen kommer hög känsliga som gränsar till autism spektrumet och kan få vissa drag av autismen. Sen tonas det vidare med gradvis mindre känsliga sinnen vidare ut i övriga befolkningen.
Defined
Inaktiv
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2019-06-07

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 12:56:49

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Om jag minns rätt från det jag läste så är det 10-15 poängs skillnad.

Så för att göra det enkelt för mig så om du skulle får ett resultat på ett IQ på 115 när du gör ett WAIS-NI test så skulle du ha ett IQ på mellan 100-105 om du gjorde ett vanligt WAIS test.

Ok, tack för klargörelsen.
Varför då ge dessa bonuspoäng?
Det är väl avvikelsen i relation till normen som räknas?
Även om begåvningsprofilen är ojämn så är det väl de sammantagna deltesten som utgör poängen, då ska man var exceptionellt bra på något av testen för att kallas särbegåvad.


Här har du en uppsatts om det hela om du är intresserad.

http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01

Här gjorde dom testet på personer utan NPF.

Jag tror att WAIS-NI är för att se specifika svårigheter.

Känner ni igen alla deltest?
Fick ni göra alla som de beskriver i uppsatsen?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 13:18:57

Defined skrev:Jag är inte säker att det är poäng påslag, jag har för mig man får mer tid och man får fortsätta fast man gör fel. Men jag är osäker. Men lägg inte så stor vikt vid dessa värden eftersom dom inte mäter begåvning ackurat för autistiska som testen är utformade i dag, dom är ju dessutom utformade för NT.

Men det är fortfarande NT som utgör normen.
Man blir placerad i en anpassad situation när man gör testet, då förutsätter det för att man ska kunna översätta detta i vardagen att även den situationen är anpassad.
Annars kanske man får räkna av 10-15 poäng? Dvs man kan inte utnyttja sin kapacitet till fullo i alla situationer.

Testen visar väl isf hur man står i relation till andra personer som har fått det anpassade testet.
Det kan iofs vara vara uppmuntrande oavsett att få veta hur man ligger till.
Får man väldigt höga poäng så kanske avdraget inte har samma betydelse dock.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2019-06-23 15:55:02

Enligt Spermans lag om minskade avkastning så har de med låg intelligens mer jämn intelligens ,8 medan de med hundra har en g-faktor med ,4. Det har inte så mycket med autism att göra men mer med ojämn intelligens.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 17:44:40

Jag tycker mig se ett mönster här... Många aspergare talar om sin höga IQ samtidigt som dom lever på sjukersättning. Och många autister anser sig empatiska men ingen handling vittnar om detta.

Det går att teoretisera sig till vad som helst, med nog mycket fantasi kan jag ta 2000kg i bänkpress.

atoms -

Detta inlägg, + de efterföljande, har flyttats från - empatioverflod-t58417.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 17:52:31

WallE skrev:Jag tycker mig se ett mönster här... Många aspegare talar om sin höga IQ samtidigt som dom lever på sjukersättning. Och många autister anser sig empatiska men ingen handling vittnar om detta.

Det går att teoretisera sig till vad som helst, med nog mycket fantasi kan jag ta 2000kg i bänkpress.


Skulle att leva på sjukersättning vara synonymt med låg IQ menar du?

IQ har ju ingenting att göra med hur man försörjer sig.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 17:54:11

Paladinen skrev:
WallE skrev:Jag tycker mig se ett mönster här... Många aspegare talar om sin höga IQ samtidigt som dom lever på sjukersättning. Och många autister anser sig empatiska men ingen handling vittnar om detta.

Det går att teoretisera sig till vad som helst, med nog mycket fantasi kan jag ta 2000kg i bänkpress.


Skulle att leva på sjukersättning vara synonymt med låg IQ menar du?

IQ har ju ingenting att göra med hur man försörjer sig.


Inte synonymt men ett starkt samband, det säger all forskning. IQ är den enskilt bästa faktorn för hur man klarar av skola och sedan jobb. Autister har ju ojämna begåvningsprofiler, och det är ju regel att en npf-utredning innehåller ett intelligenstest. Aspergers syndrom innebär vissa förståndsmässiga nedsättningar.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 18:28:52

En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in