Inredning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inredning

Inläggav RainyDay » 2019-02-25 8:31:08

Tänkte starta en liten tråd om inredning och allt som har med det att göra.
Själv är jag totalt värdelös på det ska jag tillägga.

Jag har precis köpten lägenhet som är fin, fast sovrummet känns som att... ja, det hör hemma i en sommarstuga. Röd tapet med rosa blommor och en hiskeligt ful plastmatta.:-)003

Har funderat på att använda mig av grönt i sovrummet, men jag är rädd att det
kommer se ut som utsidan och ev. insidan på en groda när jag är klar.


Kanske någon här som är duktigare än mig kan komma med lite tips om färgtoner, golv osv?

Kan skicka/lägga in bilder på rummet om så önskas (på torsdag).


(Är lite osäker på var jag skulle lägga tråden, hoppas det fungerar här, flytta annars)
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Inredning

Inläggav Sjuckert » 2019-02-25 14:41:36

RainyDay skrev:Har funderat på att använda mig av grönt i sovrummet, men jag är rädd att det
kommer se ut som utsidan och ev. insidan på en groda när jag är klar.

Ja, det kanske inte är så trivsamt om det känns som man har svalts av en groda när man ska sova. Eller om man väljer en för klargrön variant så det ser ut som ett lekrum på dagis... Men grönt behöver inte alls vara fel. Jag tänker t.ex. nåt åt det grågröna hållet, olivgrönt kanske? Kan vara elegant och vilsamt för ögonen. Om du nu gillar det alltså.

Om man inte vill byta ut hela golvet går det ju alltid att täcka över det med mattor, så blir det snyggare, mysigare och skönare att gå på.

Mvh absolut ej inredningsproffs
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Inredning

Inläggav Fabela » 2019-02-25 15:16:26

Vilken nivå av engagemang vill du ha, RainyDay?

Bilder underlättar ifall du önskar lite mer engagemang, liksom lite info om vad du gillar för slags kulörer och stil.
Skarpa färger och stål? Milda färger och ljust trä? Antikviteter, loppis eller nytt modernt? Lite sånt.
Jag är verkligen ingen inredningsexpert heller, men kan tycka att det är kul att spåna. Om det sen ger mottagaren nåt är en annan femma :oops:

Annars håller jag med Sjuckert, det finns så många olika slags grönt, de mer dämpade eller murriga ger ingen grodfeeling alls, för mig iaf.
Du vet: oliv som sagt, militär, mossa. Kan ev. bli lite mörkt att ha på väggarna, men på mindre ytor kanske det skulle funka.
Det beror ju på vad man gillar, som sagt.

Det går förresten säkert att hitta färgkartor på nätet, som man kan lägga in i tråden. Kunde kanske underlätta?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Inredning

Inläggav Toblerone » 2019-02-25 17:14:13

Man kan lägga laminat på golvet, då har man ju någon slags "trä-färg". Det är ganska enkelt att lägga också, jag har lagt dem flesta sorters golv, och nya plastmattor är inte så lätta att lägga som man kanske tror. Problemet börjar med att skära dem rätt och ska man limma så....

Jag gillar också laminat som är lite vit-aktig, det finns vita varianter på olika träd-slag. T.ex. den här:

https://www.hornbach.se/shop/KAINDL-Lam ... gKfePD_BwE

Sedan kan man tapetsera över den andra tapeten. Man måste förstås slipa och spackla lite. Du kan gärna ha grön, men då kanske t.ex. mint-grön.

Det här var mer blå, men fint:

https://www.bauhaus.se/tapet-caselio-sm ... usbla.html

https://www.pinterest.se/pin/385620786834304011
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Inredning

Inläggav RainyDay » 2019-02-25 21:58:08

Har en stoooor garderob, som är vit, i rummet oxå. Har funderat på att måla det fasta i samma färg som väggarna men ge dörrarna en annan nyans. Det är lite där det inte klickar för mig. Vill gärna måla taket i en grön färg oxå och hur jag än vänder och vrider på det så klumpar alla färgkombinationer ihop sig i huvudet. Känns som att jag har det där klassiska med att inte kunna se saker framför mig... fantasibrist deluxe. :-)Happy

Men väggarna ska iaf målas och jag tror det blir ett ljust trägolv. Har inte så extremt många kvadrat så det blir rätt så billigt där iaf. Min säng är mörkgrå, en sån där kontinentalsäng med huvudgavel så det måste passa till det. Fönstrena är vita men tänkte måla väggfärgen bakom elementet oxå. Funderar på att måla elementet oxå... kanske så det klickar med färgen på sängen...?

Skickar in bilder på torsdag så får ni komma med fler förslag då... om ni vill.

Tack Sjuckert, Fabela och Toblerone. :-)Hug
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Inredning

Inläggav xty3457 » 2019-02-25 22:21:31

När jag bodde i min första egna lägenhet i en ort på västkusten inredde jag mycket i marin stil, sedan
dess har det intresset dött ut nogåt,
men ibland händer det att jag tittar på hur andra inreder i affärer när jag går i köpcentra och liknande.

Inredde marint tema för att båtar och hav var ett specialintresse tidigare.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Inredning

Inläggav Fabela » 2019-02-26 0:07:14

Tjuvstartade :oops:
Bara som lite färgexempel tänkte jag, kanske lättare att diskutera då?
De tre nedersta är rätt lika, men det var vad jag hittade just nu. Kan leta rätt på fler, om RainyDay vill.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyMDAwMDc7czoxOiJ3IjtpOjYwMDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjYzMzY2NDBkZjYxMWM5NDA2M2QzZGQwOTliMDRmYzBlMWRhYWQ2NjUiO30=.jpeg


Screen-Shot-2018-01-02-at-17.19.05.png


lil6jfgj3ddvx8qcrsdu.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Inredning

Inläggav RainyDay » 2019-02-26 1:35:58

xty3457 skrev:Inredde marint tema för att båtar och hav var ett specialintresse tidigare.


Jag gillar ju skogen, inget specialintresse, men grönt gör mig lugn.
Tänkte att det skulle hjälpa mig med sömnen om sovrummet är i den färgen.

Fabela skrev:Tjuvstartade :oops:
Bara som lite färgexempel tänkte jag, kanske lättare att diskutera då?
De tre nedersta är rätt lika, men det var vad jag hittade just nu. Kan leta rätt på fler, om RainyDay vill.



Du får tjuvstarta hur mycket du vill. :mrgreen:
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Inredning

Inläggav antonius » 2019-06-14 14:53:57

RainyDay skrev:Jag gillar ju skogen, inget specialintresse, men grönt gör mig lugn.
Tänkte att det skulle hjälpa mig med sömnen om sovrummet är i den färgen.


Grönt är skönt, men för mycket kan ge lite operationssals stämning... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in