Regler är till för att följas?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Regler är till för att följas?

Det är bara idioter som följer regler. Det är ifrågasättande av ordningen som skapar utveckling.
6
60%
Regler är till för att följas. Annars skulle det bli anarki.
4
40%
 
Antal röster : 10

Regler är till för att följas?

Inläggav nescio » 2019-06-13 13:49:06

Regler är till för att följas?
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Regler är till för att följas?

Inläggav slackern » 2019-06-13 14:37:10

Jag skulle nog säga både och, fast då måste man ha en stark "moraliskkompass" och sunt förnuft, fast det kan ju gå åt skogen i och med narcissister tycker att dom alltid kan allt och vet bäst.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Regler är till för att följas?

Inläggav kiddie » 2019-06-13 14:50:12

Självklart följer jag alla regler, särskilt de motstridiga, där man ska göra en sak men också motsatsen, de följer jag allra mest.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Regler är till för att följas?

Inläggav Fabela » 2019-06-13 15:07:59

Helt omöjligt att välja.

Många regler är det bättre att bryta mot ibland, än att alltid följa. Det kan helt bero på omständigheterna.
Som t.ex. nåt jag gör jämt: går mot röd gubbe. Om det är rusningstrafik och bara jag ska gå över gatan, så går jag mot rött när det kommer lämplig lucka. Vore ju helt vansinnigt att alla de bilarna ska stå och spy ut avgaser hela den tiden det är grönt för mig.
Fast då får man ju fatta att inte göra det t.ex. när det är halt, så man inte själv halkar omkull och bilarna kan ha svårt att bromsa.

Sunt förnuft är en bra grej, som sagt.

Är för civil olydnad också, i princip.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Regler är till för att följas?

Inläggav Huggorm » 2019-06-13 15:55:53

Ja som sagt, en del regler skall följas slaviskt, andra skall brytas när det passar. Synnerligen olämpligt för den bokstavstrogne aspergaren men det måste bedömas från fall till fall.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Regler är till för att följas?

Inläggav Kahlokatt » 2019-06-13 16:25:23

Jag säger som Nalle-Maja: "Om sådana som Krösus har rätt, då är det fel på lagen. Då måste man ändra den."
I de flesta fall är det bra med lagar och regler, men ibland måste man följa sitt hjärta i stället. Som Nelson Mandela och Rosa Parks, som syskonen Scholl och Irena Sendler. T.o.m. Jesus menade ju att nöd går före lag i sina liknelser.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Regler är till för att följas?

Inläggav Julianus » 2019-06-13 17:29:11

Snarare regler är till för att brytas.
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Regler är till för att följas?

Inläggav ankhh » 2019-06-13 18:33:36

Jag tycker det är för få alternativ att rösta på. Fast det tycker jag ju för det mesta. :wink:

Men det är två extremer. Jag tycker inte att man ska bryta mot regler bara för sakens skull.

Jag tycker att man ska följa regler, om det (1) inte finns något uppenbart fel på regeln (som Kattens exempel på diskrimineringsregler/lagar), eller (2) om det inte är så att man motarbetar själva regelns intention om man följer den slaviskt. Jag har läst någonstans att regelföljande till punkt och pricka är en bra (och alltför sällan använd) protestmetod inom företag och myndigheter...

Edit - Och så finns det (3), när regeln i sammanhanget inte är så viktig, dvs. kan brytas utan problem för någon. Helt OK, tycker jag, att köra lite för fort på motorväg under bra förhållanden (gott väglag, ensam på vägen, viltstängsel...). Absolut inte OK att bryta mot högerregeln på motorvägen.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Regler är till för att följas?

Inläggav Huggorm » 2019-06-13 18:48:24

ankhh skrev:Edit - Och så finns det (3), när regeln i sammanhanget inte är så viktig, dvs. kan brytas utan problem för någon. Helt OK, tycker jag, att köra lite för fort på motorväg under bra förhållanden (gott väglag, ensam på vägen, viltstängsel...). Absolut inte OK att bryta mot högerregeln på motorvägen.
När används högerregeln på motorväg? Jag håller med dig för övrigt men här vet jag inte riktigt när det skulle vara aktuellt
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Regler är till för att följas?

Inläggav ajemen » 2019-06-13 19:15:29

En regel som skapats för att varken brytas eller följas vore nonsens, och en regel som inte skapats för att följas vore implicit en omskrivning för att invertera dom föreskrifter som regeln avsåg.

Om frågan är normativ, d.v.s. om den avser huruvida en bör följa regler eller ej, så finner jag den ointressant eftersom svaret givetvis är avhängig varje specifik regel och sammanhanget; det korta och förenklade svaret är att en regel bör brytas om regelbrottet är förhållandesvis riskfritt och sannolikt innebär en ökad nytta för medvetna system, och vice versa.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Regler är till för att följas?

Inläggav antonius » 2019-06-13 19:47:56

Regler och lagar började skrivas och följas strax efter mänskligheten vart bofast och helt plötsligt hade en fast bostad och mark att skydda från plundrare etc. Före det, för c:a 10 000 år sedan, var dels mänskligheten så glest i omfattning att man hade inga särskilda lagar annat än sunt bondförnuft, men sen när vi började baka limpa, och din åker vart värdefull vart det andra bullar, (ursäkta skämtet), och man fick skapa en lag att följa, en bya sheriff som upprätthöll lagen, en domstol som verkade i en stad osv, så vart civilisationen uppbyggd och naturligtvis hade kyrkan en del att säga till om. Så vi fattiga undersåtar och proletärer skulle hållas inom herrans tukt och förmaning, det var allt för denna gång, barn, så nu får ni gå och lägga er... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Regler är till för att följas?

Inläggav ankhh » 2019-06-13 20:48:52

Huggorm skrev:
ankhh skrev:Edit - Och så finns det (3), när regeln i sammanhanget inte är så viktig, dvs. kan brytas utan problem för någon. Helt OK, tycker jag, att köra lite för fort på motorväg under bra förhållanden (gott väglag, ensam på vägen, viltstängsel...). Absolut inte OK att bryta mot högerregeln på motorvägen.
När används högerregeln på motorväg? Jag håller med dig för övrigt men här vet jag inte riktigt när det skulle vara aktuellt

Meh. Jag tänkte rätt men skrev fel. Jag menar högertrafik. Ingen bytande till vänstertrafik även om det är möjligt vid vissa punkter (som finns för att blåljusfordon ska kunna vända och köra åt andra hållet).

Jag skrattar åt mig själv nu...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Regler är till för att följas?

Inläggav Huggorm » 2019-06-13 21:30:30

ankhh skrev:
Huggorm skrev:
ankhh skrev:Edit - Och så finns det (3), när regeln i sammanhanget inte är så viktig, dvs. kan brytas utan problem för någon. Helt OK, tycker jag, att köra lite för fort på motorväg under bra förhållanden (gott väglag, ensam på vägen, viltstängsel...). Absolut inte OK att bryta mot högerregeln på motorvägen.
När används högerregeln på motorväg? Jag håller med dig för övrigt men här vet jag inte riktigt när det skulle vara aktuellt

Meh. Jag tänkte rätt men skrev fel. Jag menar högertrafik. Ingen bytande till vänstertrafik även om det är möjligt vid vissa punkter (som finns för att blåljusfordon ska kunna vända och köra åt andra hållet).

Jag skrattar åt mig själv nu...
:shock: Ja, att byta till vänstertrafik plötsligt på motorvägen är en regel man inte gärna bryter
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Regler är till för att följas?

Inläggav ankhh » 2019-06-13 21:44:56

Nu går jag OT (sorry!) men jag fick en sån där plötslig flashback, minnesbild av något jag faktiskt varit med om.

En tidig söndagsmorgon (kring 6-snåret sådär) var jag på väg att köra in i en stor rondell när jag fick syn på en bil som kom emot mig. En bil som körde medsols i rondellen. När den kom närmare såg jag att det var en äldre dam som körde, med ett rofyllt leende på läpparna. Hon blinkade vänster strax framför mig, och körde in på rätt högerfil brevid mig, så att vi alltså möttes helt kort.

Det kändes helt surrealistiskt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Regler är till för att följas?

Inläggav nescio » 2019-06-13 21:51:37

ankhh skrev:Jag tycker det är för få alternativ att rösta på.
Jo, det är det ju. Jag brukar vanligen försöka få med tillräckligt med alternativ om jag gör en enkät. Jag läste de här åsikterna i en artikel och fick för mig att göra en enkät med bara två alternativ.

Jag blir irriterad varje gång jag ser någon använda "regler är till för att följas" som argument i en diskussion.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Regler är till för att följas?

Inläggav Karamell » 2019-06-13 21:52:51

Det är dom korkade som lyder.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Regler är till för att följas?

Inläggav Fabela » 2019-06-13 22:03:35

nescio skrev:Jag blir irriterad varje gång jag ser någon använda "regler är till för att följas" som argument i en diskussion.

Det blir lätt ett ickeargument, ja. Nåt man slår i skallen på folk, när man inte har nåt reellt att komma med.

Paragrafryttare är ett jobbigt släkte.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Regler är till för att följas?

Inläggav kiddie » 2019-06-13 22:39:03

ankhh skrev:Nu går jag OT (sorry!) men jag fick en sån där plötslig flashback, minnesbild av något jag faktiskt varit med om.

En tidig söndagsmorgon (kring 6-snåret sådär) var jag på väg att köra in i en stor rondell när jag fick syn på en bil som kom emot mig. En bil som körde medsols i rondellen. När den kom närmare såg jag att det var en äldre dam som körde, med ett rofyllt leende på läpparna. Hon blinkade vänster strax framför mig, och körde in på rätt högerfil brevid mig, så att vi alltså möttes helt kort.

Det kändes helt surrealistiskt.


:lol: Fy!

När jag skulle visa vägen en gång sa jag till föraren att ta vänster i rondellen. Då menar jag att man kör förbi två avfarter o tar sedan nästa. Hon har inte aspergers men tog mig på orden och började köra åt vänster direkt. Alla i bilen skrek högt. Det var en kulle i rondellen med så man såg inte om det kom bilar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Regler är till för att följas?

Inläggav kiddie » 2019-06-13 22:40:17

Här i mitt hus bryts det friskt mot naturlagarna. Inte mycket jag kan göra åt det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Regler är till för att följas?

Inläggav ankhh » 2019-06-13 22:49:59

nescio skrev:
ankhh skrev:Jag tycker det är för få alternativ att rösta på.
Jo, det är det ju. Jag brukar vanligen försöka få med tillräckligt med alternativ om jag gör en enkät. Jag läste de här åsikterna i en artikel och fick för mig att göra en enkät med bara två alternativ.

Jag blir irriterad varje gång jag ser någon använda "regler är till för att följas" som argument i en diskussion.

Aha - tack för länken! (Jag har faktiskt tvingats pyssla med sån där upphandling, för ett bra tag sedan, och det är helt riktigt att man letar undantag. Det gör man i frustration över att hela upphandlingsregelverket är ineffektivt trams.)

Och, jo jag blir också irriterad på det argumentet. Det är i klass med "så har vi alltid gjort"...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Regler är till för att följas?

Inläggav ankhh » 2019-06-13 22:52:38

kiddie skrev:När jag skulle visa vägen en gång sa jag till föraren att ta vänster i rondellen. Då menar jag att man kör förbi två avfarter o tar sedan nästa. Hon har inte aspergers men tog mig på orden och började köra åt vänster direkt. Alla i bilen skrek högt. Det var en kulle i rondellen med så man såg inte om det kom bilar.

Åh jösses. Hur gick det (jo, jag märker ju att du har överlevt, men jag undrar:) backade ni, eller körde som den äldre damen jag mötte?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Regler är till för att följas?

Inläggav kiddie » 2019-06-13 23:01:06

ankhh skrev:
kiddie skrev:När jag skulle visa vägen en gång sa jag till föraren att ta vänster i rondellen. Då menar jag att man kör förbi två avfarter o tar sedan nästa. Hon har inte aspergers men tog mig på orden och började köra åt vänster direkt. Alla i bilen skrek högt. Det var en kulle i rondellen med så man såg inte om det kom bilar.

Åh jösses. Hur gick det (jo, jag märker ju att du har överlevt, men jag undrar:) backade ni, eller körde som den äldre damen jag mötte?


Vi körde inte runt iallafall. Minns inte hur vi kom på rätt ledd. Backade troligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in