Restnoterade och försvunna läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-05-30 1:00:09

Står i tidningen varje vecka. Nu är den och den medicinen restnoterad. Massor av patientgrupper påverkas. Nu är kanske rätt många här unga och relativt friska och har inte märkt så mycket.

Flera av mina alternativa till utskriven medicin har bara evaporerat. Går inte att få, är fortfarande möjlig att få enligt FASS, ej restnoterad.

I andra fall så restnoteras mediciner på löpande band. Det stannar inte ens vid människornas mediciner, nu börjar djurens mediciner också restnoteras.

T o m vanliga antibiotika för inneliggande patienter kan vara omöjliga att få tag på.

Jag blir lite skraj här. När något försvinner och ingen kan förklara varför, eller om det restnoteras, kan stjälpa hela folks tillvaro. Man kan t ex inte bara dissa en medicin för t ex högt blodtryck.

Så här var det inte innan. Paranoid som jag är tror jag det är avsiktligt. Tror att "de" vill rensa ut sjuka och svaga. Finns naturligtvis mer troliga förklaringsmodeller men det får ändå samma effekt, folk får inte sina mediciner.

Måste vara rätt kämpigt att vara läkare nu, eftersom de inte har koll alls på om det de skriver ut faktiskt finns i verkligheten.

Flera drabbade därute?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-02 19:57:46

Ja jag har en behandling som jag ville stå på över sommaren men som jag kanske måste sluta med i förtid. Det är inte säkert att alternativet kommer att funka.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Huggorm » 2019-06-02 20:06:07

Läkemedelstillverkarna har väl ersatt medicinerna, eller också dragit ner på tillverkningen, för att sälja mer av någon dyrare ersättare. Medicin är big business med extrema pengar och med det följer fulspel.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-02 20:57:18

Nej de har inte ersatt medicinerna. Det handlar om ett stort antal väldigt vanliga mediciner som är restnoterade och det kommer att leda till fler restnoteringar eftersom när folk varit med om detta ett par gånger börjar de hamstra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Vildsvin » 2019-06-02 22:42:14

Kan det vara kronkursen = dyrare import = mindre lager?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav slackern » 2019-06-02 22:48:42

Vildsvin skrev:Kan det vara kronkursen = dyrare import = mindre lager?


Det är väl sedan apoteksmarknaden avreglerades som varulagren har minskats har jag för mig att jag har läst.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-02 23:49:39

Problemet förekommer enligt Läkemedelsverket inte bara i Sverige utan i flera andra länder.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Alien » 2019-06-03 0:49:24

Jag har hittills inte drabbats så allvarligt.

Ett läkemedel som jag måste inta varje dag livet ut i 75 mg fanns plötsligt ingenstans i den styrkan. I stället måste jag köpa 50 + 25 mg. Men inte att apoteket kunde lämna ut det, jag måste först ringa vårdcentralen och begära nya recept. (Hade förstått bättre om det varit tvärtom, att jag velat ha starkare dos.) Efter ett år när jag ville få nytt recpet på den starkare dosen igen påstod vårdcentralen att det var slut. Men det var det inte längre enligt apoteket, nytt samtal till vårdcentralen.

En ny medicin utskriven i 100 mg fanns inte på något apotek i stan. Nytt samtal, fick utskrivet i 50 mg i stället.

Alltså en hel del krångel, men om hela medicinen är restnoterad måste det bli oro för att inte säga panik.

Tänk om ett läkemedelsföretag skulle anse att de tjänar för litet på en viss medicin och slutade tillverka den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav RainyDay » 2019-06-03 1:03:49

slackern skrev:Det är väl sedan apoteksmarknaden avreglerades som varulagren har minskats har jag för mig att jag har läst.


I samband med att det är fler aktörer på marknaden som inte samarbetar när det kommer till lager osv så köper dessa inte in lika stora mängder. När det bara var apoteket så kunde man lagerhålla mer mediciner för att man visste att de skulle gå åt. Mer kapital bakom också.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-06-03 2:13:07

Fast vad har hänt just på senaste tiden? Ca 500 läkemedel var restnoterade för 2 år sedan bara och i år beräknas 1000 vara restnoterade. Det är en fantastisk ökning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-06-03 2:23:41

Mina försvunna läkemedel får mig att må dåligt. Ingen vet ju vad som hänt med dem, de är alltså inte ens restnoterade. De har bara upphört att existera. Förut fanns äkta Xanor och en hyfsad kopia. Nu finns bara skit och jag har redan gått in i abstinens därför att det som finns är någon jävla soppa de rört ihop.

Jag kan ju inte heller ta mer, då tar medicinen slut. Detta påverkar ju inte bara mig utan även dem runtomkring. När det är som värst backar jag upp med illegala "Valium". Vilket inte är bra, eftersom att vara ute och shoppa på det viset inbjuder till att även köpa den substans som jag kämpar med att bryta ett beroende på.

Jag är orolig för de som inser att de kan köpa sin försvunna eller restnoterade medicin illegalt. Då kan man likagärna kasta med lite värktabletter som man kan komma att behöva framöver, eller lugnande eller vad fan som helst. Man har ju redan gått över gränsen. Då ligger det nära att helt enkelt skita i att bråka med läkare om de mediciner man behöver i små doser, lugnande, sömnmedel eller smärtstillande. Och när ingen har koll på en och man behandlar sig själv, kan det gå rätt illa.

Naturligtvis är varje person ansvarig för sitt eget handlande, men samtidigt så hade de aldrig köpt något på nätet om allt funkat som det skulle.

Kombinationen restnoteringar som vänjer folk vid att köpa på nätet, och den utomordentligt sjuka striktheten läkare numera har, är en skitdålig kombination.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Alien » 2019-06-03 3:19:32

Varför har så många läkemedel restnoterats?

Ur en debattartikel på DN, skriven av två överläkare:

DN Debatt 19 maj 2019 skrev:Antalet restnoterade läkemedel har ökat sedan apotekets monopol upphörde 2009. Tiotusentals svenskar kan inte längre hämta ut förskriven medicin, med risk för allvarliga hälsoeffekter som följd. Kraven på läkemedelsföretagen bör skärpas för att säkerställa att läkemedel finns tillgängliga, skriver överläkarna Jan Calissendorff och Mikael Lehtihet.
---
Vid restnotering kan alternativa läkemedel finnas. En patient kan då förskrivas sömnmedel i dubbel dos, eller magsårsbehandling ske via tre olika recept, då standardförskrivningen som innefattar tre läkemedel på ett recept är restnoterat. Ibland kan det finnas en förpackning kvar på ett annat apotek. Vi känner till en patient som besökt 20 apotek i Stockholm för att hitta en kvarvarande förpackning (även om denna information ska finnas på Fass.se). En annan patient reste till Uppsala för att besöka apoteken där i sin jakt på läkemedel. En tredje åkte från Stockholm till Hudiksvall där apoteket uppgivit att det efterfrågade läkemedlet fanns.

Situationen kan lösas om det finns läkemedel godkända utomlands, och om de kan erhållas via en licensansökan till Läkemedelsverket. En licensansökan till Läkemedelsverket medför ökad administration och ökad kostnad då dessa läkemedel inte är prisförhandlade. Väntetider på att licensen ska godkännas, och att läkemedel ibland ska importeras fördröjer ytterligare aktiv läkemedelsbehandling.
https://www.dn.se/debatt/patientsakerhe ... stnoteras/

Orsaken är alltså att apoteksmonopolet försvann år 2009.

När apotekets monopol upphörde 2009 försvann även den lagstadgade skyldighet som det statliga apoteket hade haft, att ansvara för landets läkemedelsförsörjning. Det statliga apoteket hade i uppdrag att för totalförsvarets räkning ha resurser för att kunna ”stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar i samhället”.


Ingen tycks ha insett den konsekensen. Men nu har det gått tio år och ingenting har hänt för att ersätta de tidigare reglerna. Förhoppningsvis händer något nu när två överläkare skriver om faran för patienterna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav slackern » 2019-06-03 13:48:46

kiddie skrev:Mina försvunna läkemedel får mig att må dåligt. Ingen vet ju vad som hänt med dem, de är alltså inte ens restnoterade. De har bara upphört att existera. Förut fanns äkta Xanor och en hyfsad kopia. Nu finns bara skit och jag har redan gått in i abstinens därför att det som finns är någon jävla soppa de rört ihop.


Om du nu har fått abstinens borde inte dina varningsklockor ringa då, om jag vore dig skulle jag ta kontakt med psykiatrin och få hjälp att bli av med beroendet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav slackern » 2019-06-03 13:50:05

RainyDay skrev:
slackern skrev:Det är väl sedan apoteksmarknaden avreglerades som varulagren har minskats har jag för mig att jag har läst.


I samband med att det är fler aktörer på marknaden som inte samarbetar när det kommer till lager osv så köper dessa inte in lika stora mängder. När det bara var apoteket så kunde man lagerhålla mer mediciner för att man visste att de skulle gå åt. Mer kapital bakom också.


Det var väl just det jag skrev?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-06-03 19:52:07

slackern skrev:Om du nu har fått abstinens borde inte dina varningsklockor ringa då, om jag vore dig skulle jag ta kontakt med psykiatrin och få hjälp att bli av med beroendet.


Ööh, jag har stått på Xanor i 15 år, klart man blir fysiskt tillvand. Varför ska jag bli av med det "beroendet"? Medicinen är en viktig del av min behandling. Jösses. Tycker du att jag inte ska få ha mediciner mer eller vad fan är problemet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Maggi » 2019-06-03 20:08:29

kiddie skrev:Mina försvunna läkemedel får mig att må dåligt. Ingen vet ju vad som.....


Låter hemskt! :-)154 kämpar på med medicinbyte här som inte riktigt fungerar, men det där låter ju ännu värre!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Maggi » 2019-06-03 20:25:36

Hur har det blivit så här? vad är det som händer? Detta gäller ju flera livsviktiga mediciner. Har aldrig hört talas om att det blir så här förr.

Oj ser nu att detta redan diskuterats! sorry!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-03 21:50:44

Uppriktigt sagt kiddie. Du kanske borde få hjälp att medicinera abstinensen även om du har fått den för att du inte fått tag i läkemedlet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-06-03 21:51:46

Jag är tveksam till de förklaringar som ges i tidningarnas krönikor. Kan inte komma på något bättre, men något står iallafall inte rätt till.

Jag klarar mig iofs. Det är värre när alla märken inom en substans är slut. Jag har iallafall den här slovenska skiten som är ungefär 75 % stark mot bättre märken. Blir det för jobbigt kan jag alltid lägga till ett hack av en till tablett.

Jobbigt för dem som inte får sina antidepressiva eller p-piller för att de bara tagit slut. Tog nästan ett halvår för zopiklon att komma tillbaka. När läkaren förnyar recept ser den inte om medicinen faktiskt finns. Det är ett glapp där som jag inte gillar.

Blev rätt skraj när min antidepp försvann, men det visade sig att det bara var från en fabrik och från en annan fabrik kunde man få dem. Det var lite hyschhysch men verkade som att det var typ någon förorening i dem från indiska fabriken.

Med alla märken, seriösa och oseriösa som Sverige köper in, är det konstigt att allt kan ta slut. Det brukar ju finnas minst två olika märken och ibland kanske sju. Det finns ju de länder där mediciner är dyrare än här. Kanske man kan tänka sig att företagen hellre säljer i de länderna då, särskilt om det inte finns tillräckligt åt alla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-03 22:10:39

Tror också att det har blivit mer spekulation på den internationella läkemedelsmarknaden.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Fretshi » 2019-06-04 17:48:49

Jag vet att det finns folk som måste ha sina mediciner och respektersr det. Min läkare säger också att jag behöver mina men jag är ännu inte drabbad.

Och då är det verkligen tråkigt när sånt händer. Men angående medicin mot högt blodtryck så är det väl att man dör annars och det är inte hela världen det finns gott om människor alla kan inte bli 100 år. En psykiatriker sa till och med till mig att på grund av min ångest så kommer nog inte jag bli 50 ens. Och det utan självmord men man vet ju inte vad som händer jag kanske börjar må jättedåligt men då kommer jag söka akut vård på psykakuten och där får man hjälp.

Meditation kan till och med hjälpa mot högt blodtryck men jag provocerar väl bara när jag skriver det...

En del saker kanske man måste ta med shit happens men kan kanske vara jobbigt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-06-04 19:21:27

Fretshi skrev:Men angående medicin mot högt blodtryck så är det väl att man dör annars och det är inte hela världen det finns gott om människor alla kan inte bli 100 år.


OK, så du har noll respekt för människor. Bra att veta.

Sådant jävla sjukt uttalande. Antar att du är nazist eller något åt det hållet?

Alien
Detta yttrande bryter mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

Överhuvudtaget bör man vara försiktig med att antyda att andra forumister är rasister el nazister, det är en allvarlig anklagelse. Det går att kritisera ett inlägg utan att förolämpa personen som skrivit det.

Detta är en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-04 23:26:32

Ja det där kanske skulle ligga något i om alla sjukdomar vore livsstilssjukdomar men en vän till mig behöver betablockerare på grund av ett medfött hjärtfel och komplikationer efter operationen av det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav opteron » 2019-06-06 0:57:46

.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in