Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav slackern » 2019-05-31 20:16:46

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Va? Vad vet du egentligen om Karamell?



Dom flesta här på forumet vet väl att karamell är dömd för att ha haft sex med en 13-åring?

Inte jag. :shock:


Kika under trådarna hon har startat så kommer du att hitta där hon skriver rätt öppet om det och dessutom verkar vara rätt så stolt över sin erövring, eller det är intrycket jag får utav hennes inlägg.



Moderator atoms - inlägget är del i en varning; se post1554763.html#p1554763
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav linagaga » 2019-05-31 21:10:26

Det skulle hjälpa mig bara att ha lite stöd ibland. Alltså nån som lyssnar engagerat och kommer med tips och råd. Då behöver det inte gå för långt. Har pratat med ett personligt ombud en gång för flera år sedan när jag totalt körde fast. Det räckte med ett samtal. Skulle nog behöva det igen. Har blivit av med tre jobb i rad pga sociala orsaker och får inte igång min akassa nu för att det behövs en massa papper och grejer som jag inte orkar sätta mig in i. Blir uppgiven. Försöker hitta jobb istället med har inga referenser. Skulle behöva akassan för att kunna andas.. har räkningar att betala, behöver kläder och mat. Kan inte låna mer.
linagaga
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2019-05-28

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav sussi83 » 2019-05-31 21:28:42

Jag behöver en spark i röven på morgonen! :-)018
Tyvärr funkar inte tändstiften så bra då.

Om det är väldigt många kontakter jag måste hålla är det bra om någon kan följa med om inte en anhörig kan.
Ifall jag mår extra dåligt och har depressioner kan det vara bra med någon som ser över rutinerna i vardagen och strukturerar lite men bara när man är sjuk.
Jag ser inte adhd och as som sjukdomar, skulle någon ha ett amputerat ben pga en olycka så skulle man inte säga att det var en sjukdom utan mer en nedsättning som försvårar men som kan kompenseras med en protes tex.
Min protes består av andra saker.

Annars har jag skött det mesta ganska bra genom hela livet med läxor, hushållsuppgifter, betala räkningar å handling mm. Inga konstigheter.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav sussi83 » 2019-05-31 22:03:11

linagaga skrev:Det skulle hjälpa mig bara att ha lite stöd ibland. Alltså nån som lyssnar engagerat och kommer med tips och råd. Då behöver det inte gå för långt. Har pratat med ett personligt ombud en gång för flera år sedan när jag totalt körde fast. Det räckte med ett samtal. Skulle nog behöva det igen. Har blivit av med tre jobb i rad pga sociala orsaker och får inte igång min akassa nu för att det behövs en massa papper och grejer som jag inte orkar sätta mig in i. Blir uppgiven. Försöker hitta jobb istället med har inga referenser. Skulle behöva akassan för att kunna andas.. har räkningar att betala, behöver kläder och mat. Kan inte låna mer.

Vilka papper behöver du för akassan? Jag kanske kan hjälpa dig?
Du behöver ev anställningsavtal och arbetsgivarintyg = papper på bla redovisad arbetstid som du får genom att beställa från lönekontoret (om det inte finns annan löneansvarig på arbetsplatsen). Du får fråga kassan hur långt bak de vill ha intygen, ibland blir det längre bak än 12 månader om de behöver tillämpa överhoppningsbar tid vid studier eller sjukdom tex.
Har du inte arbetat föreslår jag Alfakassan.
Är det en karens du fått? Du kan alltid begära omprövning på olika beslut om du tycker de är felaktiga.

Du ska uppfylla arbets-och medlemsvillkoret för att vara berättigad akassa.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav linagaga » 2019-05-31 22:19:13

sussi83 skrev:
linagaga skrev:Det skulle hjälpa mig bara att ha lite stöd ibland. Alltså nån som lyssnar engagerat och kommer med tips och råd. Då behöver det inte gå för långt. Har pratat med ett personligt ombud en gång för flera år sedan när jag totalt körde fast. Det räckte med ett samtal. Skulle nog behöva det igen. Har blivit av med tre jobb i rad pga sociala orsaker och får inte igång min akassa nu för att det behövs en massa papper och grejer som jag inte orkar sätta mig in i. Blir uppgiven. Försöker hitta jobb istället med har inga referenser. Skulle behöva akassan för att kunna andas.. har räkningar att betala, behöver kläder och mat. Kan inte låna mer.

Vilka papper behöver du för akassan? Jag kanske kan hjälpa dig?
Du behöver ev anställningsavtal och arbetsgivarintyg = papper på bla redovisad arbetstid som du får genom att beställa från lönekontoret (om det inte finns annan löneansvarig på arbetsplatsen).
Har du inte arbetat föreslår jag Alfakassan.
Är det en karens du fått? Du kan alltid begära omprövning på olika beslut om du tycker de är felaktiga.


Jag har jobbat utomlands. Behöver någon sorts bank-ID från det landet som jag inte har för att veställa en blankett som akassan vill ha! Vill bara gråta. Sen behöver jag egentligen bekräftelse från HR som jag varit i kontakt med kring hur min arbetssituation såg ut eftersom det nu uppfattas som att jag sagt upp mig själv, men jag kände mig både hotad och sexuellt trakasserad. Jag är lite känslig, men jag visar det inte utåt så de drog verkligen på. Det där hade varit extremt för vem som helst och gjorde det omöjligt för mig att vara kvar. Men HR svarar inte och de verkar inte ha några som helst rutiner för liknande fall. Karenstiden är ändå över nu men de behöver fortfarande formuläret. Allt är så fel eftersom jag tog jobbet från första början för att jag inte har råd att vara arbetslös. Men så fick jag lägre lön än de lockade dit mig med. Och inget funkade. Nu borde akassan bara kunna bortse feån den här korta tiden tycker jag, men inte. Dessutom har jag en inkomstförsäkring som ska komplettera akassan, men de har jag bråkat med i månader och de kommer inte hjälpa mig. Just nu är det min mamma som försörjer mig. Det är så fel.
linagaga
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2019-05-28

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav linagaga » 2019-05-31 22:20:32

sussi83 skrev:
linagaga skrev:Det skulle hjälpa mig bara att ha lite stöd ibland. Alltså nån som lyssnar engagerat och kommer med tips och råd. Då behöver det inte gå för långt. Har pratat med ett personligt ombud en gång för flera år sedan när jag totalt körde fast. Det räckte med ett samtal. Skulle nog behöva det igen. Har blivit av med tre jobb i rad pga sociala orsaker och får inte igång min akassa nu för att det behövs en massa papper och grejer som jag inte orkar sätta mig in i. Blir uppgiven. Försöker hitta jobb istället med har inga referenser. Skulle behöva akassan för att kunna andas.. har räkningar att betala, behöver kläder och mat. Kan inte låna mer.

Vilka papper behöver du för akassan? Jag kanske kan hjälpa dig?
Du behöver ev anställningsavtal och arbetsgivarintyg = papper på bla redovisad arbetstid som du får genom att beställa från lönekontoret (om det inte finns annan löneansvarig på arbetsplatsen). Du får fråga kassan hur långt bak de vill ha intygen, ibland blir det längre bak än 12 månader om de behöver tillämpa överhoppningsbar tid vid studier eller sjukdom tex.
Har du inte arbetat föreslår jag Alfakassan.
Är det en karens du fått? Du kan alltid begära omprövning på olika beslut om du tycker de är felaktiga.

Du ska uppfylla arbets-och medlemsvillkoret för att vara berättigad akassa.



Och Alfakassan har jag varit med i förut. Fick inte pengar när jag var arbetslös och på något sett blev jag i slutändan skyldig dem en klumpsumma på 1500kr. Minns inte hur det gick till.
linagaga
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2019-05-28

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav Vildsvin » 2019-06-01 0:15:50

linagaga skrev:Jag har jobbat utomlands. Behöver någon sorts bank-ID från det landet som jag inte har för att veställa en blankett som akassan vill ha!


Är det EU, Norge, Island eller Schweiz ska det räcka med blankett U1 plus arbetsgivarintygen.

Vet inte vilken A-kassa du har nu, men så här ser Alfakassans U1 ut: http://www.alfakassan.se/virtupload/con ... g_PDU1.pdf
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav linagaga » 2019-06-01 0:37:24

Vildsvin skrev:
linagaga skrev:Jag har jobbat utomlands. Behöver någon sorts bank-ID från det landet som jag inte har för att veställa en blankett som akassan vill ha!


Är det EU, Norge, Island eller Schweiz ska det räcka med blankett U1 plus arbetsgivarintygen.

Vet inte vilken A-kassa du har nu, men så här ser Alfakassans U1 ut: http://www.alfakassan.se/virtupload/con ... g_PDU1.pdf



Tack, men det är UK och AEA. Jag har fått veta vilken blankett jag behöver, men jag kan inte beställa på hemsidan då jag inte kan logga in. Annars måste akassan beställa åt mig och det skulle visst ta minst en månad. Men ska höra med dem igen på måndag... Kanske måste bli så då.
linagaga
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2019-05-28

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav Heidi79 » 2019-06-01 9:40:16

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Va? Vad vet du egentligen om Karamell?



Dom flesta här på forumet vet väl att karamell är dömd för att ha haft sex med en 13-åring?

Inte jag. :shock:


inte ja med :shock:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav kiddie » 2019-06-01 23:43:05

Väldigt mycket. Får den mesta hjälpen av min kompis, och jag hjälper henne tillbaka på områden där hon har svagheter. Men det kanske alla gör? Fast betvivlar att de gör det i samma utsträckning som vi. Saker jag får hjälp med, kompis handlar mat om jag är sjuk, passar djur när jag är bortrest, kör mig dit det är för långt att gå, vårdcentral, storhandla.

Jag skulle klara mig utan det men det skulle kräva ett helt annat liv.

Min största svaghet är hemmet. Känns som jag hela tiden slåss mot kaos som vill breda ut sig. Trots att jag egentligen är bra på att organisera. Det är bara det att jag är mindre bra på att utföra. Mitt boendestöd är till 95 % städning. 1 timme i veckan.

Tack för att diskmaskin finns!

Sedan finns det andra saker som ingen kan hjälpa mig med, mina projekt. OK, om man kanske gick en kurs skulle det hjälpa lite. Är en lat jävel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad behöver ni hjälp med i vardagen?

Inläggav Mountain_lion » 2019-06-02 21:25:58

Städning, papper och post. Har en del räkningar på autogiro men skulle behöva ha alla regelbundna räkningar på autogiro. Jag orkar inte med det egentligen. Klarar av det då och då och det håller mig flytande.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in