Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 10:34:15

RapeRegs skrev:Det verkar konstigt att gömma de viktigaste diskussionstrådarna för användare.

Det verkar konstigt om diskussioner om islam (som verkar vara den mest diskuterade samhällsfrågan) skulle höra till de viktigaste diskussionstrådarna på ett forum där namnet ger vid handen att forumets fokus ligger på Aspergers syndrom.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav RapeRegs » 2019-05-29 11:10:09

Mats skrev:
RapeRegs skrev:Det verkar konstigt att gömma de viktigaste diskussionstrådarna för användare.


Det verkar konstigt om diskussioner om islam [...] skulle höra till de viktigaste diskussionstrådarna på ett forum.


Ja, det låter onekligen konstigt att islam skulle vara den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF. Det har jag helt missat.

Jag trodde allmänt att politik, invandring och samhällsutveckling var mer intressanta (dvs mer diskuterade). Men jag tvivlar inte på ditt ord, du har säkert följt de rafflande islamdiskussionerna med större intresse än jag har.

på ett forum där namnet ger vid handen att forumets fokus ligger på Aspergers syndrom.


Men jag hoppas vi kan enas om att det är de ämnen medlemmarna väljer att diskutera som är viktigast för forats överlevnad, inte nödvändigtvis att fokus alltid ska vara Aspergers Syndrom?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 11:26:57

RapeRegs skrev:Ja, det låter onekligen konstigt att islam skulle vara den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF. Det har jag helt missat.

Vilken är den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF enligt din uppfattning?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 13:34:44

På förekommen anledning:

Kan någon vänlig själ starta en tråd "Religiösa och politiska typer man stör sig på" i den nya låsta avdelningen?

Spoiler: visa
Jag kan ju också lite försynt påpeka att jag just fick vatten på min kvarn angående vad jag skrev om islam.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Kahlokatt » 2019-05-29 13:38:18

Bra idé, Mats!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Maggi » 2019-05-29 13:53:50

Vad är problemet med att diskutera islam?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav RapeRegs » 2019-05-29 14:17:48

Mats skrev:
RapeRegs skrev:Ja, det låter onekligen konstigt att islam skulle vara den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF. Det har jag helt missat.


Vilken är den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF enligt din uppfattning?


Det beror helt på vilket mått man vill använda. Men klart är att medlemmarna här älskar och hatar (och älskar att hata) politik och religion.

"Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem" som har 150 000 visningar, ligger åtminstone bra till.

Även frågan "Sverigedemokraterna, rasister (eller inte)? (omröstning)" tycks tilldra sig medlemmarnas intresse. Liksom trådarna "Är Turkiet en demokrati?, "Medborgarlön/basinkomst" och "Vad tror du det blir för regering efter valet?"

Just nu tycks av naturliga skäl "EU-valet den 26 maj" vara på tapeten.

Den största islamtråden jag kan hitta "Den historiska och allt mer utbredda islamofobin" har inte ens en tiondel så många visningar som de allra största trådarna.

Vill man skapa en populär tråd med livlig och passionerad debatt bör man alltså välja en dagsaktuell händelse med tydliga konfliktlinjer där läsaren har lätt att relatera till- och bli känslomässigt upprörd över innehållet.

När vi ändå är inne och tittar på vilka trådar som faktiskt bygger upp forat kan vi konstatera att bara avdelningen "Off topic" innehåller 260 000 inlägg, vilket är FLER än avdelningarna "Att leva som Aspergare", "Aspergare och vården" och "Övriga Aspergerfrågor" tillsammans.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 14:22:47

Maggi skrev:Vad är problemet med att diskutera islam?

Jag ser inget problem med att de som vill diskutera islam gör det.

Mitt personliga problem med att diskutera islam är att jag är för dåligt insatt i ämnet för att kunna skriva något vettigt.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Fabela » 2019-05-29 14:24:25

Min personliga, subjektiva åsikt:

Det är inget problem i sig att diskutera islam, mer än vilket ämne som helst.

Men nu är det trendigt att onyanserat och i strid mot kända fakta kasta skit på allt vad islam och muslimer heter, och att nästan slå knut på sig själv för att kunna uttrycka sitt förakt i alla möjliga, helt ologiska sammanhang.
Det är ett jätteproblem, som jag ser det.

Personligen skulle jag nästan önska att det fanns en helt egen avdelning endast för infantila p**skommentarer mot muslimer, kvinnor, bidragstagare och vad det nu finns för poppis målgrupper.

Ja, jag är irriterad på det här, därav min ton. Ber inte om ursäkt för det.
Senast redigerad av Fabela 2019-05-29 14:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 14:32:11

RapeRegs skrev:
Mats skrev:Vilken är den mest diskuterade samhällsfrågan här på AF enligt din uppfattning?

"Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem" som har 150 000 visningar, ligger åtminstone bra till.

Även frågan "Sverigedemokraterna, rasister (eller inte)? (omröstning)" tycks tilldra sig medlemmarnas intresse. Liksom trådarna "Är Turkiet en demokrati?, "Medborgarlön/basinkomst" och "Vad tror du det blir för regering efter valet?"

Jag kanske är fördomsfull nu, men jag gissar att i dessa trådar:
- Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem
- Sverigedemokraterna, rasister (eller inte)? (omröstning)
- Är Turkiet en demokrati?
handlar en stor del av inläggen om islam, helt eller delvis.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Pinghis Khan » 2019-05-29 14:50:15

Forumets struktur är inte konstruerat kring att användarna ska skriva i det utan allt är uppbyggt kring ifrån att hindra användarna ifrån att skriva va de vill.
Många gamla användare tittar in då och då men ingen vill delta i diskussioner längre.

Detta är bara en i raden av dåliga idéer.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Fabela » 2019-05-29 15:03:22

Så hur tycker du att det borde vara då, Pinghis?
Mer konkret, alltså.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav RapeRegs » 2019-05-29 15:04:02

Mats skrev:Jag kanske är fördomsfull nu, men jag gissar att i dessa trådar:
- Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem
- Sverigedemokraterna, rasister (eller inte)? (omröstning)
handlar en stor del av inläggen om islam, helt eller delvis.


Haha, ja, då är du fördomsfull. Sverigedemokraterna är Sveriges tredje största parti. Varje tråd om svensk inrikespolitik måste förhålla sig till dem. Det innebär inte att varje tråd om svensk inrikespolitik handlar om islam.

Däremot berör många aktuella trådar invandringen. Man kan ha många åsikter om invandringen (eller ingen åsikt alls). Men på gott och ont, oavsett vad man tycker om saken, kommer invandringen ha stor påverkan på det svenska samhället under överskådlig tid.

Därmed kommer debatten om hur Sverige förändras och och hur vi ska fördela våra resurser finnas med oss och ge eko i de flesta samhällsfrågor, även här på AF.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Pinghis Khan » 2019-05-29 15:11:28

Fabela skrev:Så hur tycker du att det borde vara då, Pinghis?
Mer konkret, alltså.


Jag blir bara bannad om jag skriver vad som faktiskt skulle fungera.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav alixha » 2019-05-29 15:27:28

Har funnits många bra förslag om forumet men det händer nästan aldrig något och när det väl händer något blir det bara knepigare än det var innan.

Jag gav upp för längesedan.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Maggi » 2019-05-29 15:35:14

Jag hörde en bra grej häromkvällen:

Den som inte tolererar alla åsikter är inte för demokrati!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Mats » 2019-05-29 15:40:26

Pinghis Khan skrev:Detta är bara en i raden av dåliga idéer.

Det är samma system med en separat avdelning för politik på RBC:s discord. Är det en dålig idé där också?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Huggorm » 2019-05-29 16:19:44

Vad vi behöver är en massa andra ämnen att diskutera, så det är bra om folk startar nya trådar om allt möjligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav ankhh » 2019-05-29 16:30:52

Jag tycker (fortfarande!) att den nya avdelningen är bra. Jag tycker att det är en fördel att på det sättet markera att forumet inte främst är ett politik-diskussionsforum, och att de som inte vill se eventuellt hetsiga diskussioner enkelt kan undvika dem medan de som vill diskutera detta har möjlighet till det.

Sen hoppas jag ju att välkomstmeddelandet till nya har ändrats? Det vore bra om där stod hur man går med i Samhälle, etc.-avdelningen, och för den delen också en rad om att det är lite andra villkor för Privata.

Håller också med om att det vore bra med en avreageringstråd eller liknande i Samhälle, etc.-avdelningen. Jag ska komma på något att reta mig på om ingen annan startar den... Men när det gäller politik som hamnat i gamla tråden borde det väl rensas OT, eftersom det sades att allt som hör till Samhälle, etc. skulle rensas (eller flyttas).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav sussi83 » 2019-05-29 18:55:06

Jag tycker om att diskutera politik /samhälle å sånt så inte mig emot. :)
Det berör väl alla i någon grad å det är bara intressant ur många perspektiv, jag är emot föreställningen att personer med adhd/as mm skulle vara dumma.
Bättre att visa offentligheten vad vi faktiskt är bra på vad det än gäller. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Pinghis Khan » 2019-05-29 23:54:50

Mats skrev:
Pinghis Khan skrev:Detta är bara en i raden av dåliga idéer.

Det är samma system med en separat avdelning för politik på RBC:s discord. Är det en dålig idé där också?


Man behöver inte kunna ansöka för att skriva där.
Det är en helt annan nivå av krångel och byråkrati.

Forumet har alltid varit rörigt oöverskådligt och uppdelat i skitkonstiga kategorier och nu ska man pula med massa inställningar och gud vet vad.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav sugrövmanövern » 2019-05-30 0:01:40

Förstår inte varför man måste ansöka till en sådan här avdelning. Många kommer aldrig att ens hitta den. Det här forumet är extremt svåröverskådligt och svårsökt som det är redan utan att det ska ha en hel hop med dolda avdelningar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav Alien » 2019-05-30 0:26:11

Det har ju varit flera som skrivit att de inte vill se diskussioner om politik etc. Hur ska de slippa se dem om inte avdelningen är dold?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny avdelning "Samhälle, religion och politik"

Inläggav sugrövmanövern » 2019-05-30 2:32:02

Alien skrev:Det har ju varit flera som skrivit att de inte vill se diskussioner om politik etc. Hur ska de slippa se dem om inte avdelningen är dold?


Jag snor Dagoberts uttalande för att svara på den frågan:

Dagobert skrev:Kanske vore det bättre om alla nya medlemmar hade tillgång till nya avdelningen och sedan fick avanmäla sig.


Eller så skiter man i alla gnällbögar och kör sitt eget race :-)005
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in