Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-27 11:23:20

Om man skriver som ni gör så bidrar man bara till att aspergare blir nervösa och mår dåligt. Det hjälper ingen att tala om att försäkringskassan blivit hårdare. Snarare tvärt om. Ni måste ju tänka ur flera perspektiv och inte bara impulsivt
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alyana » 2019-05-27 15:27:20

Jag har diagnoser Asperger, ADD och recidiverande depression sedan 2011.
Har aldrig arbetat heltid och endast 75% en mycket kort tid.
Nu inte kunnat arbeta på många år.
100% sjukskriven av läkare inom psykiatrin.
Har fått svar av samma läkare att inte söka deltids sjukersättning då "de aldrig beviljar det."
Mina barn och jag lever på socialbidrag nu.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alyana » 2019-05-27 15:31:37

Alien skrev:Hur kan de på psykiatrin säga att det är omöjligt för dig att få sjukersättning på deltid? Menar de att ingen läkare där skulle skriva ut ett sådant intyg? Det borde de inte kunna säga förrän en utredning är klar. Eller menar de att FK numera är så hårda att de aldrig ger sjukersättning på deltid om man har AS?

Säsongsarbete finns fortfarande men det beror väl på vilket yrke det gäller.

Om du blir så utmattad av arbetet att du i princip inte orkar med något annat (inte orkar städa, inte orka umgås med familjen, inte orkar skaffa vänner) och dessutom blir sjukskriven av stress, då är det orsak nog att vilja ha en diagnos.

En läkare på psykiatrin sa ju exakt samma till mig
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav slackern » 2019-05-27 15:57:28

Alyana skrev:Jag har diagnoser Asperger, ADD och recidiverande depression sedan 2011.


Har samma diagnoser som du fast har recidiverande depression utan symptom eller den är väl mer årstidsbunden, när det blir mörkt blir även mitt månde mörkt. :(
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alyana » 2019-05-27 16:01:39

slackern skrev:
Alyana skrev:Jag har diagnoser Asperger, ADD och recidiverande depression sedan 2011.


Har samma diagnoser som du fast har recidiverande depression utan symptom eller den är väl mer årstidsbunden, när det blir mörkt blir även mitt månde mörkt. :(

Jobbar du heltid då?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav slackern » 2019-05-27 16:26:56

Alyana skrev:
slackern skrev:
Alyana skrev:Jag har diagnoser Asperger, ADD och recidiverande depression sedan 2011.


Har samma diagnoser som du fast har recidiverande depression utan symptom eller den är väl mer årstidsbunden, när det blir mörkt blir även mitt månde mörkt. :(

Jobbar du heltid då?


Nix har sjukersättning till 100%. Fast jag har jobbat tidigare men aldrig klarat av att arbeta 100% innan jag ballar ur och har sagt upp mig eller fått sparken.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alyana » 2019-05-27 16:43:14

slackern skrev:
Alyana skrev:
slackern skrev:
Har samma diagnoser som du fast har recidiverande depression utan symptom eller den är väl mer årstidsbunden, när det blir mörkt blir även mitt månde mörkt. :(

Jobbar du heltid då?


Nix har sjukersättning till 100%. Fast jag har jobbat tidigare men aldrig klarat av att arbeta 100% innan jag ballar ur och har sagt upp mig eller fått sparken.

Skönt för dig.
Jag har aldrig fått sparken men bränt ut mig snabbt och fått ångest och depression många gånger.
Har medicinskt underlag sedan tonåren.
Men tydligen är det 0 eller 100 för mig... och det blir 0.
Pga FK blivit "hårdare"..
Tack vare min tro orkar jag leva iallafall. :-)154
Men förhoppningsvis förstår de när vi förhoppningsvis fått till ett stormöte om några månader.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav slackern » 2019-05-27 17:02:42

Alyana skrev:
slackern skrev:
Alyana skrev:Jobbar du heltid då?


Nix har sjukersättning till 100%. Fast jag har jobbat tidigare men aldrig klarat av att arbeta 100% innan jag ballar ur och har sagt upp mig eller fått sparken.

Skönt för dig.
Jag har aldrig fått sparken men bränt ut mig snabbt och fått ångest och depression många gånger.
Har medicinskt underlag sedan tonåren.
Men tydligen är det 0 eller 100 för mig... och det blir 0.
Pga FK blivit "hårdare"..
Tack vare min tro orkar jag leva iallafall. :-)154
Men förhoppningsvis förstår de när vi förhoppningsvis fått till ett stormöte om några månader.


Lycka till det är du värd. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-27 17:12:10

Alyana skrev:
Alien skrev:Hur kan de på psykiatrin säga att det är omöjligt för dig att få sjukersättning på deltid? Menar de att ingen läkare där skulle skriva ut ett sådant intyg? Det borde de inte kunna säga förrän en utredning är klar. Eller menar de att FK numera är så hårda att de aldrig ger sjukersättning på deltid om man har AS?

Säsongsarbete finns fortfarande men det beror väl på vilket yrke det gäller.

Om du blir så utmattad av arbetet att du i princip inte orkar med något annat (inte orkar städa, inte orka umgås med familjen, inte orkar skaffa vänner) och dessutom blir sjukskriven av stress, då är det orsak nog att vilja ha en diagnos.

En läkare på psykiatrin sa ju exakt samma till mig


Ok, men jag undrar hur FK tänker. Är det bättre att funktionsnedsatta inte jobbar alls än att de jobbar deltid?

Eller är det svårare för läkare att skriva intyg om att någon inte klarar av att jobba mer än (25, 50, 75 %) än att de inte klarar av att arbeta alls?

Går det månne lättare om man först varit långtidssjukskriven på just 25/50/75 %?

Hursomhelst tycker jag inte man ska avstå från utredning och diagnos för att det kan vara svårt att få sjukersättning i framtiden. Regler och praxis kan ändras, det kan gå vägen om man överklagar etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-27 17:15:30

Många har skrivit och jag ska läsa en gång till.

Om jag frågar så här; hur stora ska problemen vara för att få diagnos?

Känns väldigt märkligt att man tvingas arbeta heltid och ingen hjälp (förutom samtalstimme med arbetsterapeut) från välfärden när man har de problem som man har samtidigt som man ska försörja fullt friska människor som går hemma och gör inte ett skit för samhället och att pengarna som ska gå till funktionshindrade istället går till fuskare, assistansfusket beräknas till 2 miljarder årligen. Läste om någon som tog Ferrarin till socialen för att hämta sina pengar :-)017

Jag kan inte utbilda mig över gymnasienivå, har provat och haft total skuld på 280 tusen hos csn med ingen examen :( men skriver högskoleprovet så att jag skulle kunna bli antagen till juristprogrammet i Lund

Är det någon här inne som har blivit besviken på försäkringen man går och betalar på = samhällskontraktet?

Jag vill göra rätt för mig och har alltid gjort så och nu ( som det verkar rättare sagt) med facit så har jag gjort mer än så. Nu är jag trött och sliten orkar inte mer. Den hjälp jag vill ha är 50% sjukersättning och arbeta 50% och då skulle skatten jag betalar täcke ersättningen jag skulle få men det verkar inte bli så - stopp redan hos psykiatrin. De menar: inte lönt att söka därför behöver du ingen diagnos typ känns väldigt skumt resonemang ungefär som att man inte ska anmäla våldtäkt/knivöverfall till polisen för de klarar högst troligen ändå inte upp brottet
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alyana » 2019-05-27 17:23:03

Tack Slackern.:-)Hug
Min förmåga idag är väl inte utredd ordentligt.
Men hab och läkare förstår inte heller varför fk plötsligt går från 100% sjukpenning till 0 över en dag!
Det är ju inte sannolikt nånstans liksom att det överhuvudtaget är möjligt!
Man blir rädd faktiskt.
Tack gode Gud för att kommunen hjälper oss med hyra och mat iallafall! :-)154
Men är det rimligt att människor pga sjukdom och funktionsnedsättning ska tvingas söka socialbidrag?!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-27 17:45:57

quadcore skrev:Om jag frågar så här; hur stora ska problemen vara för att få diagnos?

Så här enligt diagnoskriterierna:
Symtomen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av den nuvarande funktionsförmågan socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden.
http://www.habilitering.se/om-autismspe ... ier-autism

quadcore skrev:Jag vill göra rätt för mig och har alltid gjort så och nu ( som det verkar rättare sagt) med facit så har jag gjort mer än så. Nu är jag trött och sliten orkar inte mer. Den hjälp jag vill ha är 50% sjukersättning och arbeta 50% och då skulle skatten jag betalar täcka ersättningen jag skulle få men det verkar inte bli så - stopp redan hos psykiatrin. De menar: inte lönt att söka därför behöver du ingen diagnos typ känns väldigt skumt resonemang ungefär som att man inte ska anmäla våldtäkt/knivöverfall till polisen för de klarar högst troligen ändå inte upp brottet

Ja, det låter väldigt märkligt. I så fall skulle väl ingen vuxen få AS/autism-diagnos. Eller enbart de med utvecklingsstörning (dvs IQ under 70) som aldrig arbetat och aldrig förväntas arbeta.

Har du alltså fått avslag på ansökan om utredning? Kan du få det skriftligt och överklaga? Kanske kontakta Patientnämnden.

Som jag tidigare skrivit så kan behöva en diagnos för att:
- Du kan bli utbränd och behöva 100% sjukersättning (lättare med diagnos)
- Du kan behöva LSS-insats (att du inte behöver någon nu är ingen garanti för framtiden)
- Du vill arbeta med lönebidrag
- Du vill få tandvårdsstöd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav V3SP3RTINU5 » 2019-05-27 20:00:54

"Jag kan inte utbilda mig över gymnasienivå, har provat och haft total skuld på 280 tusen hos csn med ingen examen"
Om din sjukdom har gjort att du inte klarat av att ta examen så kan det vara skäl till att skriva av dina studieskulder. Det kan vara ett skäl till att vilja ha en diagnos.Jag får hjälp av en kvinna på habiliteringen att se om jag kan få mina studieskulder avskrivna. Men reglerna för det är snåriga så jag är glad att jag får hjälp av habiliteringen med att ansöka om avskrivning. Det är ännu ett skäl till att vilja ha diagnos.Jag kan tyvärr inte de exakta reglerna för studielånsavskrivning. Du får kontakta CSN.

"skriver högskoleprovet så att jag skulle kunna bli antagen till juristprogrammet i Lund".
Sjukdom kan vara ett skäl till att få extra studielån beviljat om dina studielånsveckor är slut. Jag får hjälp av habiliteringen att ansöka om extra studielån. Jag vet tyvärr inte heller här de exakta reglerna. Du får vända dig till CSN. Men om du har en diagnos så kan eventuellt habiliteringen hjälpa dig.

För övrigt tycker jag att hjälpinsatserna från samhället är förvirrande. De erbjuder hjälp med saker man inte bett om hjälp med. Men nekar en hjälp med de saker man verkligen behöver hjälp med. Det är som om de har en låda med hjälpinsatser som skall fungera för alla oavsett hur individens problem ser ut.

Jag har asperger och ADD.
V3SP3RTINU5
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2019-05-15
Ort: The hills of the chankly bore

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-27 23:15:05

V3SP3RTINU5 skrev:"Jag kan inte utbilda mig över gymnasienivå, har provat och haft total skuld på 280 tusen hos csn med ingen examen"
Om din sjukdom har gjort att du inte klarat av att ta examen så kan det vara skäl till att skriva av dina studieskulder. Det kan vara ett skäl till att vilja ha en diagnos.Jag får hjälp av en kvinna på habiliteringen att se om jag kan få mina studieskulder avskrivna. Men reglerna för det är snåriga så jag är glad att jag får hjälp av habiliteringen med att ansöka om avskrivning. Det är ännu ett skäl till att vilja ha diagnos.Jag kan tyvärr inte de exakta reglerna för studielånsavskrivning. Du får kontakta CSN.

"skriver högskoleprovet så att jag skulle kunna bli antagen till juristprogrammet i Lund".
Sjukdom kan vara ett skäl till att få extra studielån beviljat om dina studielånsveckor är slut. Jag får hjälp av habiliteringen att ansöka om extra studielån. Jag vet tyvärr inte heller här de exakta reglerna. Du får vända dig till CSN. Men om du har en diagnos så kan eventuellt habiliteringen hjälpa dig.

För övrigt tycker jag att hjälpinsatserna från samhället är förvirrande. De erbjuder hjälp med saker man inte bett om hjälp med. Men nekar en hjälp med de saker man verkligen behöver hjälp med. Det är som om de har en låda med hjälpinsatser som skall fungera för alla oavsett hur individens problem ser ut.

Jag har asperger och ADD.


Jag tänkte det först också med skuldavskrivningen, den är nere på 160 tusen nu, men det känns som en lodrät uppförsbacke.

Ytterligare studier är så gott som uteslutna ivartfall med studielån för jag vet ju vad som händer. Däremot har jag en del studiebidragsveckor kvar att utnyttja och om jag arbetade halvtid så skulle jag kanske kunna läsa kurser och få ut bidragen som är på totalt 99 tusen och skicka tillbaka de som avskrivning på mitt lån där :-)063

Att påstå att samhället är tolerant och inkluderande är ett riktigt dåligt första april skämt! :-)004
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-28 0:21:23

Alien skrev:
quadcore skrev:Om jag frågar så här; hur stora ska problemen vara för att få diagnos?

Så här enligt diagnoskriterierna:
Symtomen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av den nuvarande funktionsförmågan socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden.
http://www.habilitering.se/om-autismspe ... ier-autism

quadcore skrev:Jag vill göra rätt för mig och har alltid gjort så och nu ( som det verkar rättare sagt) med facit så har jag gjort mer än så. Nu är jag trött och sliten orkar inte mer. Den hjälp jag vill ha är 50% sjukersättning och arbeta 50% och då skulle skatten jag betalar täcka ersättningen jag skulle få men det verkar inte bli så - stopp redan hos psykiatrin. De menar: inte lönt att söka därför behöver du ingen diagnos typ känns väldigt skumt resonemang ungefär som att man inte ska anmäla våldtäkt/knivöverfall till polisen för de klarar högst troligen ändå inte upp brottet

Ja, det låter väldigt märkligt. I så fall skulle väl ingen vuxen få AS/autism-diagnos. Eller enbart de med utvecklingsstörning (dvs IQ under 70) som aldrig arbetat och aldrig förväntas arbeta.

Har du alltså fått avslag på ansökan om utredning? Kan du få det skriftligt och överklaga? Kanske kontakta Patientnämnden.

Som jag tidigare skrivit så kan behöva en diagnos för att:
- Du kan bli utbränd och behöva 100% sjukersättning (lättare med diagnos)
- Du kan behöva LSS-insats (att du inte behöver någon nu är ingen garanti för framtiden)
- Du vill arbeta med lönebidrag
- Du vill få tandvårdsstöd


För att klargöra min situation för jag har kanske varit lite otydlig:
Jag har träffat psykiatrikern ca 5 ggr och bara pratat.
Senast jag pratade med honom sa han "-det är möjligt att du har Asperger, visst kan det vara så, och du kanske kan ha någon nytta med en diagnos."
Jag kommer inte ihåg korrekt men något åt det håller, jag tolkar det som att han inte kan "se" Asperger på mig öht. Jag kan förstå att han gärna vill bilda sig en egen uppfattning och inte lita på min utsaga/påstående. Men det känns inte så kul att höra det.

Han har skickat mig till sin kollega som är psykolog. Hon har jag träffat två ggr nu, den senaste gången fick jag svara på 21st sociala händelser, berättelser och svara på olika frågor kring texten. Andra testet fick jag svara kortfattat på frågor, kanske 20-30st, som jag själv satt och läste, handlade om olika "känslotolkningar" i korta berättelser. Totalt ca 1,5 timme.
Hon sa att det syntes tydligt i mina svar något om problem med att tolka empati tror jag det var.

Nu ska jag dit igen och jag ska göra något logiskt test om HUR jag tänker så det blir inget IQ test för det bryr de sig inte om.

Efter det ska jag träffa både psykolog och psykiatern på gemensam sista träff och avslutning med medicinsk utlåtande.

Jag tolkar det som att de i bästa fall ger mig atypisk autism dvs ingen diagnos i nivå med LSS rättigheter. Alltså en ,för mig, värdelös diagnos.

Jag tror inte de ger mig autism nivå 1 diagnos för jag har arbetat heltid innan. Att jag kan arbeta är helt klart men jag kan bara garantera 50% eller 3 dagar i veckan. Jag har arbetat 40 tim på 4 dagar och det går bara inte det visar facit klart och tydligt.
Lönebidrag på mig är helt onödigt och dränerar bara staten på pengar, oftast är jag duktigare än kollegerna. Det är energidräneringen som är det stora problemet.

Jag sa senast att det som kommer hända är att jag arbetar heltid (tvingad av arbetsgivaren) kanske i bästa fall 6 månader sen kraschar jag som i höstas, vilket intryck det gjorde på henne vet jag inte.
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2019-05-31 23:57:09

sussi83 skrev:
Vildsvin skrev:Ofta blir man ju NPF-utredd i syfte att bli berättigad en viss insats av samhället. Är det en person som inte klarar sin vardag pga svår ADHD eller ADD tror jag inte det är så ovanligt att utredarna försöker tänja in en AS-diagnos också så personen ska bli berättigad till LSS.

As diagnos har blivit en ”slask diagnos”, sen har vissa svårt att se att det finns gradskillnader och väldigt olika nivåer på symtomen. Att det råder inflation bland diagnoser tror jag absolut du har rätt i.
Innan 2014 satte man diagnos mycket lättare än idag, nu ska man ha väldigt uttalade behov av hjälp för att få en, får man ta med i beräkningen. Man kan inte alltid utgå ifrån att folk som fick diagnosen enligt det gamla systemet ska vara lika och ha samma hjälpbehov som personer enligt det nya.

Menar du införandet av DSM-5?

Tycker själv det är löjligt att många i den svenska vården använder DSM när amerikanska myndigheter och sjukförsäkringsbolag bara erkänner ICD. Lite som att man man vill härma de stora pojkarna i USA, men så blir det ändå fel.

Dock verkar nya verionen av ICD få samma syn på NPF-diagnoser som DSM-5.

Det finns en underdiagnosticering också, tänker på personer med dålig insikt i sina problem som söker vård. Vården går bara på vad personen säger och ser aldrig personen "in action". Det blir en depressions- eller utbrändhetsdiagnos. Har träffat flera föräldrar i Attention som bara pratar om barnens diagnoser fast det är uppenbart för omgivningen att de har NPF själva.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Flinta » 2019-06-01 9:34:04

Även om man får atypisk autism som diagnos trodde jag man hade rätt att ansöka om LSS insatser? Trodde den räknades som ett autismliknande tillstånd.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-06-04 18:43:37

Att man arbetar el har arbetat heltid är inget motbevis mot att man har AS. Dock riskerar man att bränna ut sig. Jag har också arbetat heltid en gång i tiden.

Jag skulle föredragit att få lönebidrag i stället för att bli utkastad. Jag jobbade inte så snabbt som arbetsgivaren ville. Lönebidrag skulle kunnat vara ersättningen till arbetsgivaren om man behöver jobba i sin egen takt. Eller inte klarade av att jobba heltid. Eller inte var tillräckligt flexibel för att klara av allt som arbetsgivaren kräver av vanliga anställda. I ditt fall verkar det vara lösningen att få jobba mindre än heltid. Men hur får man en sådan tjänst när man söker arbete, arbetsgivaren brukar föredra dem som jobbar heltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in