Logiska klurigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-26 19:14:03

Tänk dig att du är ute i en mörk skog, du går där alldeles själv, träden susar och gungar med vinden. Solens ljus reflekteras via den stora fullmånen. Det är alldeles stjärnklart.
Efter ett tag kommer du fram till två stora portar i ett stort berg, mellan portarna står denna text inristad i berget. En av dessa portar leder till paradiset och den andra porten leder till helvetet. Vid varje port står det en autistisk vakt, den ena vakten pratar aldrig sanningsenligt och den andra vakten pratar alltid sanningsenligt. Du får bara fråga en av vakterna en enda fråga, hur skulle din fråga lyda för att du ska veta vägen till paradiset & helvetet.

Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-26 19:46:31

Det finns mer än 1 korrekt svar på denna klurighet
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-26 20:31:44

Hmm... Svårt. Jag är agnostiker. En enda fråga kan inte ge mig ett säkert svar, en premiss saknas.

Spoiler: visa
Jag vet inte om dom båda vet vilken port som leder till paradiset och helvetet, så oavsett vad dom svarar kan jag inte vara säker på att svaret tar mig till sanningen. Om båda vet sanningen är det en annan sak, man kanske skal anta att dom vet det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-26 20:59:03

Nej det vet vi ju inte om dom vet. Bra att du använde spoiler tycker jag.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-26 21:24:53

Svar
Spoiler: visa
Du kan ställa frågan på massor av olika sätt, sen går du förbi vakten och öppnar porten så lär du märka vilken port som gick till paradiset och helvetet
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-27 7:24:48

Bounce skrev:Svar
Spoiler: visa
Du kan ställa frågan på massor av olika sätt, sen går du förbi vakten och öppnar porten så lär du märka vilken port som gick till paradiset och helvetet


Spoiler: visa
Om det är möjligt att hitta rätt pga. frågor kan jag ta reda på med maximalt tre frågor. Om vakten som alltid pratar sanningsenligt vet vilken port som leder till paradis kan jag hitta rätt med två frågor. Om endast vakten som aldrig pratar sanningsenligt vet vilken port som leder till paradiset kan jag hitta rätt med fyra frågor.

Om ingen av dom vet är det som i livet, man kan inte veta säkert och måste bara öppna en port. Om jag vet att båda vet, skulle det räcka med en enda fråga.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav Kotten » 2019-05-27 8:10:58

Har sett nåt liknande förut, men förstod inte riktigt förklaringen:
Spoiler: visa
Om jag skulle fråga dig om den där porten leder till paradiset, skulle du svara ja då?
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-27 10:33:17

Fördjupat svar

Spoiler: visa
Det framkommer inte i informationen att vakterna vet, bara att den ena talar sanning och den andre ljuger. Om vakterna istället vet, då kan man ställa frågan, vilken dörr hade din vaktkollega pekat på leder till paradiset, då hade vakten som ljuger tänkt, hmm den andra vakten hade pekat på paradiset, men ja ljuger ju alltid så jag pekar på porten till helvetet, frågar man vakten som talar sanning tänker han hmm den andra vakten hade pekat på helvetet eftersom han ljuger jämt, men jag talar ju sanning på frågan vad min kollega hade pekat på leder till paradiset, så jag pekar också på helvetet.
Den versionen är känd från internet
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav alexew » 2019-05-27 15:28:04

Är lite stolt över mig själv att jag lyckades lösa den.

Spoiler: visa
Svar: Fråga en av vakterna om den andra vakten skulle svara ja om du frågade den om himmeln fanns bakom hans dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hans dörr oavsett om han är den som ljuger eller inte.

Ett tips till de som har problem med att lösa uppgiften.

Spoiler: visa
Gör ett 2x2 diagram där du ritar in de olika alternativen man kan ställas inför.
alexew
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2019-01-11

Logiska klurigheter

Inläggav Bounce » 2019-05-27 20:00:23

Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Logiska klurigheter

Inläggav Chilehead » 2019-05-27 22:45:11

Att vakterna vet vilken är vilken är grundläggande annars finns det ju ingen mening att ställa frågor överhuvudtaget.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-27 23:09:29

Fråga mig vilken port då, så ska jag svara sanningsenligt. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-27 23:13:52

Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
alexew skrev:Är lite stolt över mig själv att jag lyckades lösa den.

Spoiler: visa
Svar: Fråga en av vakterna om den andra vakten skulle svara ja om du frågade den om himmeln fanns bakom hans dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hans dörr oavsett om han är den som ljuger eller inte.

Ett tips till de som har problem med att lösa uppgiften.

Spoiler: visa
Gör ett 2x2 diagram där du ritar in de olika alternativen man kan ställas inför.
Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav notwoodstock » 2019-05-28 6:59:04

Off-topic:

Spoiler: visa
"Ingenting får du ta med dig dit du går"
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Logiska klurigheter

Inläggav Mats » 2019-05-28 8:44:57

Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.

Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.
Spoiler: visa
Fråga en av vakterna om hen skulle svara ja om du frågade henom om himmeln fanns bakom hens dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hens dörr oavsett om hen är den som ljuger eller inte. (En vakt som alltid ljuger skulle svara nej på frågan: "Ligger himmeln bakom din dörr?" (om den gör det). När hen får frågan hur hen skulle svara ljuger hen om det också och svarar ja.)
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Logiska klurigheter

Inläggav alexew » 2019-05-28 11:29:12

Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för


Jag skulle påstå att det på sätt och viss framgår. För att en vakt alltid skall kunna prata sanningsenligt så måste han först veta sanningen, vilket också gäller för den som aldrig pratar sanning.

Batte skrev:
Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
alexew skrev:Är lite stolt över mig själv att jag lyckades lösa den.

Spoiler: visa
Svar: Fråga en av vakterna om den andra vakten skulle svara ja om du frågade den om himmeln fanns bakom hans dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hans dörr oavsett om han är den som ljuger eller inte.

Ett tips till de som har problem med att lösa uppgiften.

Spoiler: visa
Gör ett 2x2 diagram där du ritar in de olika alternativen man kan ställas inför.
Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.


Ja, jag känner faktiskt att jag har nytta av mina högskolepoäng i matematik vid den här typen av frågor, det är lite samma tänk som vid vissa matematikuppgifter.

Mats skrev:
Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.

Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.
Spoiler: visa
Fråga en av vakterna om hen skulle svara ja om du frågade henom om himmeln fanns bakom hens dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hens dörr oavsett om hen är den som ljuger eller inte. (En vakt som alltid ljuger skulle svara nej på frågan: "Ligger himmeln bakom din dörr?" (om den gör det). När hen får frågan hur hen skulle svara ljuger hen om det också och svarar ja.)


Ja, jag håller med din lösning är bättre. Det är ju egentligen samma princip som vid min lösning, jag har bara krånglat till min lösning i onödan.
alexew
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2019-01-11

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-28 19:15:08

Mats skrev:
Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.

Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.
Spoiler: visa
Fråga en av vakterna om hen skulle svara ja om du frågade henom om himmeln fanns bakom hens dörr, om vakten svarar ja så ligger himmeln bakom hens dörr oavsett om hen är den som ljuger eller inte. (En vakt som alltid ljuger skulle svara nej på frågan: "Ligger himmeln bakom din dörr?" (om den gör det). När hen får frågan hur hen skulle svara ljuger hen om det också och svarar ja.)

Nu blev jag riktigt imponerad, Mats! Vilken suveren fråga...
Spoiler: visa
Jag trodde jag hittade den bästa frågan, även om man inte kan vara säker om på å få et korrekt svar. (Vilken port skulle den andra vakten säja leder till paradiset). Men nej, din fråga är så mycket bättre och reducerar sannolikheten för att gå fel. Även om man fortfarande inte kan vara säker på att frågan ger svar.

Jag skulle inte kunna ta fram den frågan. Även om jag faktisk rätt ofta ställer direkta frågor på ungefär det viset irl.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav Batte » 2019-05-28 19:23:44

alexew skrev:
Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för


Jag skulle påstå att det på sätt och viss framgår. För att en vakt alltid skall kunna prata sanningsenligt så måste han först veta sanningen, vilket också gäller för den som aldrig pratar sanning.
Nja. Att inte veta och säja att man inte vet är alltid sanningsenligt. Att inte veta och säja att man vet är aldrig sanningsenligt.

alexew skrev:Ja, jag känner faktiskt att jag har nytta av mina högskolepoäng i matematik vid den här typen av frågor, det är lite samma tänk som vid vissa matematikuppgifter.
Vad bra! Det känns bra att använda i praktiken vad man lärde sig i skolan. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Logiska klurigheter

Inläggav Kovalent » 2019-06-15 11:08:37

Fråga någon av vakterna:

Spoiler: visa
Vaktar du någon dörr?


Dock besvarar det inte vilken av dörrarna som leder vart.
Kovalent
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-06-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in