Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav antonius » 2019-03-12 11:17:00

quadcore skrev: jag lider av stress


Hur menar du, alla lider väl av att bli stressad, eller är du det konstant utan särskild anledning? Låter jobbigt hoppas du kan få någon hjälp av ngt annat än en kvacksalvare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-03-12 22:09:13

antonius skrev:
quadcore skrev: jag lider av stress


Hur menar du, alla lider väl av att bli stressad, eller är du det konstant utan särskild anledning? Låter jobbigt hoppas du kan få någon hjälp av ngt annat än en kvacksalvare... :-)063


Finns ju både positiv och negativ stress.
Om man är deprimerad eller lider av pågående stress eller har drogmissbruk så gör man väl ingen utredning förrens de problemen är åtgärdade!?
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav antonius » 2019-03-13 10:51:03

quadcore skrev:
antonius skrev:
quadcore skrev: jag lider av stress


Hur menar du, alla lider väl av att bli stressad, eller är du det konstant utan särskild anledning? Låter jobbigt hoppas du kan få någon hjälp av ngt annat än en kvacksalvare... :-)063


Finns ju både positiv och negativ stress.
Om man är deprimerad eller lider av pågående stress eller har drogmissbruk så gör man väl ingen utredning förrens de problemen är åtgärdade!?


Det är sant, positiv stress är ju det man ger t ex idrottsmän, så de kan ge sitt yttersta, medan negativ är såklart enbart nedbrytande, speciellt om man redan är på botten.

Hur de gör vid utredningar verkar vara så olika, en del team verkar börja med en gång, oavsett status på patient, medan andra väntar, men det har nog att göra med personens hälsotillstånd, lite svårt göra en utredning på en person som mår dåligt, och som bara gråter hela tiden eller har andra problem, osv... :-)063
Senast redigerad av antonius 2019-03-13 11:01:54, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagn

Inläggav popruta » 2019-03-13 10:58:30

Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Å andra sidan har ju mina "symptom" funnits alltid, inte bara under min sjukskrivning.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav antonius » 2019-03-13 11:05:13

popruta skrev:Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Å andra sidan har ju mina "symptom" funnits alltid, inte bara under min sjukskrivning.


Vet inte hur gammal du är men det finns nog en tidsaspekt, dvs ju yngre patient så går det nog fortare till en utredning... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagn

Inläggav popruta » 2019-03-13 11:06:23

antonius skrev:
popruta skrev:Jag gjorde min utredning när jag var sjukskriven pga stress/utmattning. Så ser är kanske olika.

Å andra sidan har ju mina "symptom" funnits alltid, inte bara under min sjukskrivning.


Vet inte hur gammal du är men det finns nog en tidsaspekt, dvs ju yngre patient så går det nog fortare till en utredning... :-)063
33 :)
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagn

Inläggav popruta » 2019-03-13 11:12:24

Å andra sidan kanske jag hade blivit "utgallrad" om jag gått via psykiatrin i mitt landsting. Dom gör nog bedömningssamtal innan dom beslutar om utredning.

Jag gjorde en liten "fuling" och VC skickade remissen direkt till utredande klinik. Så jag hoppade över det där samtalet (och slapp typ 2 års väntetid med).

Men psykologen jag träffade var inte mindre osäker på min diagnos så jag antar att jag inte var för mycket stressad för att inte kunna utredas.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-25 22:25:35

En tanke här bara.
Jag har träffat 3st psykologer/psykiatriker nu. En sak som är gemensamt är frågan jag har fått från samtliga; -vad ska du med en diagnos till? De förklarar inte vad jag kan ha för nytta med den utan betonar bara att jag kommer inte få någon hjälp oavsett diagnos eller ej och att den hjälp man fått förr finns inte idag för samma behov. Det känns som att det spelar ingen större roll om jag har Asperger eller inte utan hela grejen hänger på om jag kan svara på den frågan!

Har ni också fått den frågan och vad har ni svarat? Hur ser ni på nyttan av diagnosintyget?
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav slackern » 2019-05-25 22:37:38

quadcore skrev:En tanke här bara.
Jag har träffat 3st psykologer/psykiatriker nu. En sak som är gemensamt är frågan jag har fått från samtliga; -vad ska du med en diagnos till? De förklarar inte vad jag kan ha för nytta med den utan betonar bara att jag kommer inte få någon hjälp oavsett diagnos eller ej och att den hjälp man fått förr finns inte idag för samma behov. Det känns som att det spelar ingen större roll om jag har Asperger eller inte utan hela grejen hänger på om jag kan svara på den frågan!

Har ni också fått den frågan och vad har ni svarat? Hur ser ni på nyttan av diagnosintyget?


Har du behov utav stödinsatserna du kan få om du har diagnos som t.ex LSS-boende eller andra LSS insatser? Dt är därför man får en diagnos finns inget som helst botemedel eller mediciner som kan hjälpa.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-25 23:01:53

slackern skrev:LSS insatser

Om jag inte har behov av;

LSS innehåller tio preciserade insatser för särskilt stöd och särskild service:

1) rådgivning och annat personligt stöd
2) personlig assistans
3) ledsagarservice
4) kontaktperson
5) avlösarservice i hemmet
6) korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7) korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8.) boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn eller ungdom
9) bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
10) daglig verksamhet.

..så är en diagnos värdelös???
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav slackern » 2019-05-25 23:35:55

quadcore skrev:
slackern skrev:LSS insatser

Om jag inte har behov av;

LSS innehåller tio preciserade insatser för särskilt stöd och särskild service:

1) rådgivning och annat personligt stöd
2) personlig assistans
3) ledsagarservice
4) kontaktperson
5) avlösarservice i hemmet
6) korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7) korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8.) boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn eller ungdom
9) bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
10) daglig verksamhet.

..så är en diagnos värdelös???


Enligt psykiatrin så är nog det nog så i och med att utredningar kostar en massa resurser som dom måste hushålla med i och med att det är skattefinansierat.

Det är nog därför dom ställer den där frågan till dig, eller vad tror du själv?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-26 0:02:38

slackern skrev:
quadcore skrev:
slackern skrev:LSS insatser

Om jag inte har behov av;

LSS innehåller tio preciserade insatser för särskilt stöd och särskild service:

1) rådgivning och annat personligt stöd
2) personlig assistans
3) ledsagarservice
4) kontaktperson
5) avlösarservice i hemmet
6) korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7) korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8.) boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn eller ungdom
9) bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
10) daglig verksamhet.

..så är en diagnos värdelös???


Enligt psykiatrin så är nog det nog så i och med att utredningar kostar en massa resurser som dom måste hushålla med i och med att det är skattefinansierat.

Det är nog därför dom ställer den där frågan till dig, eller vad tror du själv?


Jag är inte inne i Asperger-svängen så jag vet inte så mycket om vad som finns eller hur det fungerar. Det jag vet är att jag "känner" personer med Aspergerdiagnos som lever ett bättre liv än vad jag gör.
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-26 1:21:29

Fördelar:
Man kan få tandvårdskortet, se om-tandvardskortet-t25575.html
Dock kräver en del regioner att man först har någon LSS-åtgärd.

Om man inte (längre) orkar arbeta (heltid), så kan en diagnos underlätta att få aktivitets/sjukersättnig av FK.

Jag tycker ändå frågan "Vad ska du med en diagnos till?" är konstig. Har man en funktionsnedsättning så vill man ju veta det, så man kan planera för sitt liv. Antingen är det AS el något annat. Är det AS får man anpassa sitt liv efter det. Är det något annat så kan det finnas mediciner el behandling.

F ö kan du ju ha ADD/ADHD också och det finns mediciner för det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-26 2:03:24

Alien skrev:Fördelar:
Man kan få tandvårdskortet, se om-tandvardskortet-t25575.html
Dock kräver en del regioner att man först har någon LSS-åtgärd.

Om man inte (längre) orkar arbeta (heltid), så kan en diagnos underlätta att få aktivitets/sjukersättnig av FK.

Jag tycker ändå frågan "Vad ska du med en diagnos till?" är konstig. Har man en funktionsnedsättning så vill man ju veta det, så man kan planera för sitt liv. Antingen är det AS el något annat. Är det AS får man anpassa sitt liv efter det. Är det något annat så kan det finnas mediciner el behandling.

F ö kan du ju ha ADD/ADHD också och det finns mediciner för det.


Jag "vet" att jag har Asperger mest troligt också ADHD.
Min situation är;
inga vänner dvs inga kontakter på flera år - varför = ingen ork
ingen kontakt med anhöriga på ett flertal år - varför = ingen ork
boendet i villa - bor själv i KAOS
arbete heltid - varit sjukskriven 50% med problem med hemsk arbetsgivare, arbetar nu 100% på väg in i ny helveteskrasch - orkar inte arbeta 100% året om

Det jag önskat av samhället är 50% arbete 50% sjukersättning och sjukhustandläkare. Mediciner frågar jag inte efter. Jag vill bara ha ork över för att ha ett liv - just nu eller sedan flera , nej många år tillbaka så lever jag bara som en bokstavlig löneslav :-)233
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-26 2:13:30

Hur många år har du arbetat? Du kan vara utbränd eftersom kraven är för höga.

Eftersom du inte har någon diagnos är inte heller arbetet anpassat efter dina förutsättningar. Du kanske kan få lönebidrag. Utan diagnos kan du inte heller få möjlighet att arbeta deltid med ersättning på deltid från FK.

Det låter som om du skulle behöva boendestöd. Man får det enligt SOL men ofta via en LSS-handläggare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-26 2:51:22

Alien skrev:Hur många år har du arbetat? Du kan vara utbränd eftersom kraven är för höga.

Eftersom du inte har någon diagnos är inte heller arbetet anpassat efter dina förutsättningar. Du kanske kan få lönebidrag. Utan diagnos kan du inte heller få möjlighet att arbeta deltid med ersättning på deltid från FK.

Det låter som om du skulle behöva boendestöd. Man får det enligt SOL men ofta via en LSS-handläggare.


Jobbat sedan -99 utbildning -13 till -15 som jag var den ende som inte tog examen trots antagen nr.1 :-)004 blev extremt stressad under två år bytte till annat men liknande arbete som tidigare med skillnaden att man arbetar i lag och där jag inte styr = förvirrad (min logik synkar inte med de andras)

De på psykiatrin säger att det är i princip omöjligt för mig att få sjukersättning för deltidsarbete och jag har ingen aning om det stämmer, kan ju vara bra att i så fall få det bekräftat på annat håll som här t.ex?

Ska kanske tillägga att fram till studierna -13 så arbetade jag säsong dvs a-kassa el. liknande 4mån varje år (vintern)+ 1mån semester vilket innebar återhämtning. Sånt finns det ingen möjlighet till på arbetsmarknaden numera :(
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Alien » 2019-05-26 3:13:49

Hur kan de på psykiatrin säga att det är omöjligt för dig att få sjukersättning på deltid? Menar de att ingen läkare där skulle skriva ut ett sådant intyg? Det borde de inte kunna säga förrän en utredning är klar. Eller menar de att FK numera är så hårda att de aldrig ger sjukersättning på deltid om man har AS?

Säsongsarbete finns fortfarande men det beror väl på vilket yrke det gäller.

Om du blir så utmattad av arbetet att du i princip inte orkar med något annat (inte orkar städa, inte orka umgås med familjen, inte orkar skaffa vänner) och dessutom blir sjukskriven av stress, då är det orsak nog att vilja ha en diagnos.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav quadcore » 2019-05-26 4:22:23

Alien skrev:Hur kan de på psykiatrin säga att det är omöjligt för dig att få sjukersättning på deltid? Menar de att ingen läkare där skulle skriva ut ett sådant intyg? Det borde de inte kunna säga förrän en utredning är klar. Eller menar de att FK numera är så hårda att de aldrig ger sjukersättning på deltid om man har AS?

Säsongsarbete finns fortfarande men det beror väl på vilket yrke det gäller.

Om du blir så utmattad av arbetet att du i princip inte orkar med något annat (inte orkar städa, inte orka umgås med familjen, inte orkar skaffa vänner) och dessutom blir sjukskriven av stress, då är det orsak nog att vilja ha en diagnos.


Jag vet inte öht vilka chanser jag har till att få sjukersättning på deltid så nyttan med diagnos vet jag således väldigt lite om.
Denna text hittade då jag sökte runt lite och den var slående lik det bemötande i sakfrågan som jag fått;

Ibland under eller inför NPF-utredningar ombeds personen, oftast en vuxen, att förklara vilken nytta de skulle ha av en diagnos. Och det är en bra fråga, om den ställs i rätt sammanhang och av rätt orsak.

Tyvärr går det inte alltid till på ett bra sätt. Jag känner människor som fått veta att de visserligen uppfyller kriterierna för någon av NPF-diagnoserna, men där utredande team inte vill fastställa diagnosen, för att personen inte tillfredsställande kan besvara frågan ”Vilken nytta kommer du att ha av det?”.


Vad de menar eller vill påskina är att FK är så hårda att jag inte kommer bli beviljad sjukersättning på deltid. De måste ju vara bombsäkra för man kan ju inte veta förrän man sökt om det ju!? Därför har jag lite svårt att få ihop ekvationen med att människor med Asperger, enligt engelska? studier så arbetar bara ca 20% heltid, vad de andra gör vet jag inte :-)063

En komplicerande faktor är att jag tror inte de 3 som jag träffat kan SE på mig att jag är Aspergare och att det är mig till last. De har inte sagt det men jag får känslan av att det kan vara så. Den arbetsmetodiken är ju inte tillfredsställande eftersom den inte är träffsäker. Ett lysande exempel är Tony Attwood världsledande inom AS, han kunde inte se Asperger i sin egen son Will, det upptäckte han först när Will var i 30-års åldern!
De kan ju också använda argumentet att jag kanske inte riktigt vet vad Asperger är för något utan inbillar mig att jag har det bara - den punkten kan jag nog också motbevisa;
den senaste psykologen jag träffat som jag aldrig träffat innan eller visste vem det var sa jag till att denne hade Asperger efter 5 minuter in på mötet vilket hon även bekräftade, hon undrade hur fan jag kunde se det :lol:
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2019-05-26 10:47:16

quadcore skrev:Denna text hittade då jag sökte runt lite och den var slående lik det bemötande i sakfrågan som jag fått;

Ibland under eller inför NPF-utredningar ombeds personen, oftast en vuxen, att förklara vilken nytta de skulle ha av en diagnos. Och det är en bra fråga, om den ställs i rätt sammanhang och av rätt orsak.

Tyvärr går det inte alltid till på ett bra sätt. Jag känner människor som fått veta att de visserligen uppfyller kriterierna för någon av NPF-diagnoserna, men där utredande team inte vill fastställa diagnosen, för att personen inte tillfredsställande kan besvara frågan ”Vilken nytta kommer du att ha av det?”.


Ofta blir man ju NPF-utredd i syfte att bli berättigad en viss insats av samhället. Är det en person som inte klarar sin vardag pga svår ADHD eller ADD tror jag inte det är så ovanligt att utredarna försöker tänja in en AS-diagnos också så personen ska bli berättigad till LSS.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 11:35:48

Vildsvin skrev:
quadcore skrev:Denna text hittade då jag sökte runt lite och den var slående lik det bemötande i sakfrågan som jag fått;

Ibland under eller inför NPF-utredningar ombeds personen, oftast en vuxen, att förklara vilken nytta de skulle ha av en diagnos. Och det är en bra fråga, om den ställs i rätt sammanhang och av rätt orsak.

Tyvärr går det inte alltid till på ett bra sätt. Jag känner människor som fått veta att de visserligen uppfyller kriterierna för någon av NPF-diagnoserna, men där utredande team inte vill fastställa diagnosen, för att personen inte tillfredsställande kan besvara frågan ”Vilken nytta kommer du att ha av det?”.


Ofta blir man ju NPF-utredd i syfte att bli berättigad en viss insats av samhället. Är det en person som inte klarar sin vardag pga svår ADHD eller ADD tror jag inte det är så ovanligt att utredarna försöker tänja in en AS-diagnos också så personen ska bli berättigad till LSS.

As diagnos har blivit en ”slask diagnos”, sen har vissa svårt att se att det finns gradskillnader och väldigt olika nivåer på symtomen. Att det råder inflation bland diagnoser tror jag absolut du har rätt i.
Innan 2014 satte man diagnos mycket lättare än idag, nu ska man ha väldigt uttalade behov av hjälp för att få en, får man ta med i beräkningen. Man kan inte alltid utgå ifrån att folk som fick diagnosen enligt det gamla systemet ska vara lika och ha samma hjälpbehov som personer enligt det nya.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 11:47:56

quadcore skrev:
slackern skrev:LSS insatser

Om jag inte har behov av;

LSS innehåller tio preciserade insatser för särskilt stöd och särskild service:

1) rådgivning och annat personligt stöd
2) personlig assistans
3) ledsagarservice
4) kontaktperson
5) avlösarservice i hemmet
6) korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7) korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8.) boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn eller ungdom
9) bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
10) daglig verksamhet.

..så är en diagnos värdelös???

Har man en diagnos som går inom autismspektrat så är man berättigad insatser enligt LSS, du ingår i en personkrets.
Dessvärre är lagen så preciserad att du får insats enl Sol men du har ff rätt att få samma kvalité som för en LSS insats, dvs God levnadsnivå till skillnad från skälig. Jämför vad en funktionshindrad får jämfört med en äldre människa så får du en uppfattning. Ålder räknas inte som en funktionsnedsättning utan där ingår grundläggande behov, ingår man däremot i en LSS personkrets så ska man leva fullt som alla andra med fritid mm mm.
Skillnaden är egentligen en kvalité skillnad, kommunen är skyldig att ge medborgarna vad de behöver, på pappret står det Sol men då du har en LSS berättigad diagnos så får du i praktiken insatsen beviljad enl LSS men formellt enl SOL.
Skulle inte insatsen inbegripa din LSS berättigade diagnos så hade du varit hänvisad till socialpsykiatrin men det är en LSS handläggare du träffar.
Senast redigerad av sussi83 2019-05-26 11:54:01, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav Bounce » 2019-05-26 11:51:11

Läse något att man håller på att forska hur autistiska barns pupiller skiftar i storlek, annorlunda än NT. Dvs mer ljuskänsliga. Och att man med avancerad teknik kan identifiera autism redan i mycket ung ålder. Så tekniken finns nog, om än experimentellt.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav antonius » 2019-05-26 11:53:46

Bounce skrev:Läse något att man håller på att forska hur autistiska barns pupiller skiftar i storlek annorlunda än NT. Dvs mer ljuskänsliga. Och att man med avancerad teknik kan identifiera Autism redan i mycket ung ålder.


Låter lite som "skallmätning" på -20 talet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tror jag har Asperger, hur gå till väga för att få diagnos?

Inläggav sussi83 » 2019-05-26 12:08:57

De har ju gjort en LSS-utredning nu så får se hur de ändrar lagen formellt, det man gör nu är egentligen att gå runt lagtexten för att få lagstöd för insatsen.
Men du får den i praktiken enl LSS om de tar hänsyn till autismdiagnosen (kanske tänker de annorlunda om de anser att du har en annan huvuddiagnos).
Du ska ha rätt att leva ett likvärdigt liv som andra, ta del av samhällslivet på lika villkor och kunna ha en fritid.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in