uppleva världen så starkt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

uppleva världen så starkt

Inläggav Bounce » 2019-05-21 14:13:28

Vilka är era minnen ni vill dela, på exempel hur starkt ni verkligen upplevde världen som barn?
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

uppleva världen så starkt

Inläggav Bounce » 2019-05-21 14:26:35

Den intensiva världen triggas av något sensoriskt stimuli. Dom som upplever världen starkast har triggat detta redan inne i mammas mage. Dom kommer ut som non verbal dvs verbal kommunikation fördröjs. Rent krasst kanske det finns individer som trotts en vadderad uppväxt ändå inte pratar, fast dom i dag är vuxna. Kanske inser dom att det finns ingen annan att prata med.

För min egen del mins jag att jag upplevde världen som en dimma när jag kröp runt i sandlådan. Jag är ju adopterad och att min verbala tystnad kanske berodde på att dom som jobbade där pratade inte. Men sannolikt borde man väl snappat upp några ord som 2 åring?

Ett annat exempel var min ljuskänslighet. Nös fast det var mulet ute. Och doften. Kunde via lukten känna vem som var och hälsade på oss när jag kom hem. Men jag trodde ju alla människor var så här och mina föräldrar bekräftade aldrig min världsbild utan fick än att tvivla på sin egna sätt att tänka.

Jag är ju dessutom dyslektiker och enligt mig så beror det på att jag levt i för mycket sensorisk input som barn, trotts att jag var hemma och inte gick på lekis.


Det vore intressant att höra era minnen om känslighet?


Min son är enormt känslig. Han berättade för mig att han kände kak smulan nere i magen.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in