Bästa lugnande medicinerna?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bästa lugnande medicinerna?

Inläggav Alyana » 2019-05-20 19:59:45

sussi83 skrev:Sprit å knark.
Finns inget annat som funkar.
Mediciner hjälper inte alls, hellre vill jag självplåga så jag iaf kan känna glädje de stunder jag kan.
På medicin känner man aldrig glädje.

Hård träning möjligtvis.

Jag kan känna glädje med medicin.
Beror mer på hur trött, stressad eller besviken jag är för stunden.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Bästa lugnande medicinerna?

Inläggav Flinta » 2019-05-20 23:17:35

Sova om man kan.. Sömn och bra mat lugnar tankarna och leder till mer hållbara beslut och hållbart handlande. Det är bra saker att tanka med om man ska fortsätta köra(leva).. Regelbundet och tillräckligt också. Vissa får naturligt lättare lust att röra på sig också när dessa saker funkar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Bästa lugnande medicinerna?

Inläggav Fretshi » 2019-05-21 20:48:04

Fysisk aktivitet är bra.
Men ibland behöver man medicin om det blir väldigt jobbigt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bästa lugnande medicinerna?

Inläggav alixha » 2019-05-21 21:01:08

Tycker Oxascand fungerar bra när det är extra jobbigt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Bästa lugnande medicinerna?

Inläggav Richard » 2019-05-28 16:15:24

Jag har haft många lugnande mediciner, så utifrån erfarenhet o en del läsning av information, så vågar jag uttala mig...

Atarax (Hydroxizin), Lergigan (Prometazin) o Theralen (Alimemazin) är preparat kallade antihistaminer. De har en viss lugnande effekt o skrivs ut som sådant.

Det vanligaste som skrivs ut som lugnande är antidepressiva, så som Cipramil (Citalopram), Remeron (Mirtazapin), Fontex (Fluoxetin) o Zoloft (Sertralin) m.fl. Förutom en antidepressiv verkan har de en ångestdämpande effekt.

Hjälper inte det kan man få någon form av neuroleptika, så som Risperdal (Risperidon), Zyprexa (Olanzapin) eller Abilify (Aripiprazol) m.fl. De har oftast en kraftig dämpande effekt.

De allra bästa (samt värsta) är bensodiazepiner så som Stesolid (Diazepam), Xanor (Alprazolam), Sobril (Oxazepam) o Iktorivil (Klonazepam) m.fl. De är extremt effektiva, men tyvärr såpass beroendeframkallande att man endast bör ta de sällan.

O bland övriga hittar vi Fenemal (Fenobarbital), Lyrica (Pregabalin), Neurontin (Gabapentin) o Heminevrin (Klometiazol).

Min egen medicin är:
Venlafaxin 375 mg (antidepressiv)
Lyrica (225 mg) (övrig)
Haldol 3 mg (neuroleptika)
Iktorivil 2 mg (bensodiazepin)
Theralen 120 mg (antihistamin)

Alltså en kombo av alla kategorier, det fungerar bra! Jag har aldrig ångest. Men psykiatern sa ang. Iktorivilen:
-Ingen skulle sätta in det här idag!

Men den är mycket effektiv! Som tur är har jag inte utvecklat någon tolerans mot den under de 18 år jag ätit den, men är ju ändå beroende. Det är inte direkt några festligheter som inträder 2-3 dagar utan den... Lyrica tror jag de har blivit lite mer restriktiva med också.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in