Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-03-15 1:21:34

sussi83 skrev:karamell kanske kan du engagera dg i Attentions besöksverksamhet för personer som sitter i fängelse och har NPF?

Syftet med besöksverksamheten är att visa solidaritet genom att föra in nya perspektiv som kan bidra till att
se nya möjligheter efter frigivning. Attentions besöks- grupper erbjuder en vardaglig mänsklig kontakt som kan underlätta återanpassningen i samhället.

https://attention.se/wp-content/uploads ... samhet.pdf


Bra tipps, jag tänkte faktiskt på KRIS häromdagen dom kanske har något liknande med?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-15 2:35:29

Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:
sussi83 skrev:Nivån på vad? På skolor?

Tydligheten samt informationen.



:lol: Menar du att det är anonymt och att ingen är intresserad av att hjälpa till?

Japp :D
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-15 13:28:22

nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:Tydligheten samt informationen.



:lol: Menar du att det är anonymt och att ingen är intresserad av att hjälpa till?

Japp :D

Jo det är väl vår tids största funktionshinder..samt att politiker verkar ha glömt att vill man bekämpa tex rasism och brottslighet så för man börja med att se över hur det fungerar för de som har det allra svårast i samhället.
Istället väljer man att bekämpa så kallat fusk och avskaffa värnskatten, det går i en rasande riktning ifrån intentionerna med LSS och andra reformer som är tänkta att stötta.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-03-15 17:50:53

Jo frivilliga organisationer börjar väl att gå från röst till service, det kan vara bra men samtidigt ska inte ideell verksamhet ta över ett ansvar som borde ligga på högre nivå.
Det är bara positivt att olika föreningar lyfter behoven för en viss målgrupp och identifierar strukturer men stannar det där och inte efterlevs i ett större sammanhang så som det är tänkt riskerar insatser att bli tandlösa och driver inte på en utveckling framåt.
Bra dock att de som har NPF har organisationer att vända sig till där det finns egen erfarenhet, ofta har man fått stå ut med oförståelse och blir med tiden mentalt döv för vad andra säger. Så det finns helt klart ett värde i sådant stöd från organisationer så länge det inte bromsar vad funktionshindrade faktiskt ha rätt till.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 13:49:06

Lite komiskt att chefen för Kriminalvården nu blir chef för Försäkringskassan. Kriminalvården vet ju inte ens vad sjukvård är. :roll:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anni ... ingskassan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nils ... inalvarden
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-05-05 14:20:17

Karamell skrev:Lite komiskt att chefen för Kriminalvården nu blir chef för Försäkringskassan. Kriminalvården vet ju inte ens vad sjukvård är. :roll:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anni ... ingskassan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nils ... inalvarden


Han verkar ju känna till ökande sjukskrivning extremt bra.

Sjukskrivningarna ökade på Kriminalvården under Nils Öberg
Nu tar han över Försäkringskassan - lovar att kämpa mot hot och våld
Sjukfrånvaron på Kriminalvården ökat i princip varje år sedan Nils Öberg tillträdde som generaldirektör 2012, enligt SVT Nyheter.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/din ... ils-oberg/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 14:43:19

slackern skrev:
Karamell skrev:Lite komiskt att chefen för Kriminalvården nu blir chef för Försäkringskassan. Kriminalvården vet ju inte ens vad sjukvård är. :roll:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anni ... ingskassan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nils ... inalvarden


Han verkar ju känna till ökande sjukskrivning extremt bra.

Sjukskrivningarna ökade på Kriminalvården under Nils Öberg
Nu tar han över Försäkringskassan - lovar att kämpa mot hot och våld
Sjukfrånvaron på Kriminalvården ökat i princip varje år sedan Nils Öberg tillträdde som generaldirektör 2012, enligt SVT Nyheter.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/din ... ils-oberg/

Jag länkade till en artikel om det. Inte ett bra tecken när sjukskrivningarna ökar under hans tid som chef.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Selma » 2019-05-05 15:01:46

Karamell skrev:Jag länkade till en artikel om det. Inte ett bra tecken när sjukskrivningarna ökar under hans tid som chef.

Kan ju bero på ett annat sorts klientel också?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Trefjorton » 2019-05-05 15:38:24

Jag har tänkt en del på det här, och därför är det extra viktigt för att oss inte begå brott, och vara pålästa om lagarna.

Vill ni jätte gärna göra något, så kan ni sno godis, eller mildare brott. Där hamnar man inte i fängelset (tror jag).
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-05-05 15:59:22

Selma skrev:
Karamell skrev:Jag länkade till en artikel om det. Inte ett bra tecken när sjukskrivningarna ökar under hans tid som chef.

Kan ju bero på ett annat sorts klientel också?


Jo exakt, det lär ju vara rätt traumatiserande att bli hotat och slagen i sen yrkesutövning utav frustrerande kriminella.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 17:01:53

Folk tror att fångar är otrevliga för att dom är brottslingar, men dom är otrevliga för att personalen är det. För personalen har fördomar om brottslingar, precis som folk på utsidan. Dock har folk på utsidan inte alls lika mycket fördomar. Allt är alltså helt onödigt och bygger bara på rädsla. "The only thing we have to fear is fear itself."
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Selma » 2019-05-05 17:26:44

Karamell skrev:Folk tror att fångar är otrevliga för att dom är brottslingar, men dom är otrevliga för att personalen är det. För personalen har fördomar om brottslingar, precis som folk på utsidan. Dock har folk på utsidan inte alls lika mycket fördomar. Allt är alltså helt onödigt och bygger bara på rädsla. "The only thing we have to fear is fear itself."

Så Edvin Gyllensvaans anhöriga behöver inte skyddas bakom glas när de besöker Edvin? Det är ett påhitt från de anställda?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 18:20:56

Selma skrev:
Karamell skrev:Folk tror att fångar är otrevliga för att dom är brottslingar, men dom är otrevliga för att personalen är det. För personalen har fördomar om brottslingar, precis som folk på utsidan. Dock har folk på utsidan inte alls lika mycket fördomar. Allt är alltså helt onödigt och bygger bara på rädsla. "The only thing we have to fear is fear itself."

Så Edvin Gyllensvaans anhöriga behöver inte skyddas bakom glas när de besöker Edvin? Det är ett påhitt från de anställda?
Allt är inte KV:s fel såklart. Sen pratar du om anhöriga.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Selma » 2019-05-05 18:27:40

Karamell skrev:Allt är inte KV:s fel såklart. Sen pratar du om anhöriga.

Anställda inom kriminalvården löper väl lika stor risk som Edvins anhöriga? Han verkar inte göra skillnad på vilka han tänker angripa härnäst. Paret som han mördade i Mantorp var ju inte heller anhöriga.
Edvin är en tickande bomb. Vänta och se.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 19:09:21

Selma skrev:
Karamell skrev:Allt är inte KV:s fel såklart. Sen pratar du om anhöriga.

Anställda inom kriminalvården löper väl lika stor risk som Edvins anhöriga? Han verkar inte göra skillnad på vilka han tänker angripa härnäst. Paret som han mördade i Mantorp var ju inte heller anhöriga.
Edvin är en tickande bomb. Vänta och se.
Men det är inte honom artikeln handlar om. Den handlar om anställda som får utstå hot generellt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Selma » 2019-05-05 19:22:01

Karamell skrev:Men det är inte honom artikeln handlar om. Den handlar om anställda som får utstå hot generellt.

Ok, jag gav bara ett exempel på en fånge som kan göra att personalen mår dåligt. Om de mår dåligt pga klientelet även på andra anstalter sjukskriver de sig nog i högre grad än personal inom andra yrkesgrupper (som trivs på sina jobb och inte utsätts för hot).
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2019-05-05 19:43:05

Karamell skrev:
Selma skrev:
Karamell skrev:Allt är inte KV:s fel såklart. Sen pratar du om anhöriga.

Anställda inom kriminalvården löper väl lika stor risk som Edvins anhöriga? Han verkar inte göra skillnad på vilka han tänker angripa härnäst. Paret som han mördade i Mantorp var ju inte heller anhöriga.
Edvin är en tickande bomb. Vänta och se.
Men det är inte honom artikeln handlar om. Den handlar om anställda som får utstå hot generellt.


Det är väl extremt dålig still att hota folk och ge sig på dom fysiskt?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 19:57:07

slackern skrev:
Karamell skrev:
Selma skrev:Anställda inom kriminalvården löper väl lika stor risk som Edvins anhöriga? Han verkar inte göra skillnad på vilka han tänker angripa härnäst. Paret som han mördade i Mantorp var ju inte heller anhöriga.
Edvin är en tickande bomb. Vänta och se.
Men det är inte honom artikeln handlar om. Den handlar om anställda som får utstå hot generellt.


Det är väl extremt dålig still att hota folk och ge sig på dom fysiskt?

Jo men, "What goes around comes around".
Jag har aldrig varit våldsam varken innan eller efter fängelset, hur kommer det sig att jag hamnade i slagsmål med personalen då tror du?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Selma » 2019-05-05 20:08:55

Karamell skrev:Jag har aldrig varit våldsam varken innan eller efter fängelset, hur kommer det sig att jag hamnade i slagsmål med personalen då tror du?

Så de bara pucklade på dig när du satt där helt passiv? Då kan jag förstå din aversion mot den sortens personal, men de kanske är av annan åsikt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2019-05-05 20:09:35

Karamell skrev:Jo men, "What goes around comes around".
Jag har aldrig varit våldsam varken innan eller efter fängelset, hur kommer det sig att jag hamnade i slagsmål med personalen då tror du?
De krävde kanske strängare disciplin än din mamma och andra i din omgivning gjort?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 21:14:06

Om ni hade läst på min hemsida hade ni vetat vad som hände.

Intressant är dock att personalen trodde på vad jag sa när jag hade blivit mordhotad, dom skulle inte erkänna det officiellt (vilket är helt ok) men jag såg det i deras ögon. Ett mirakel att personal inom Kriminalvården tror på något som en intagen säger. Så det inger ju hopp om framtiden. Kanske kunde dom utveckla den förmågan, om dom vågade.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-05-05 22:19:05

Karamell skrev:Om ni hade läst på min hemsida hade ni vetat vad som hände.

Intressant är dock att personalen trodde på vad jag sa när jag hade blivit mordhotad, dom skulle inte erkänna det officiellt (vilket är helt ok) men jag såg det i deras ögon. Ett mirakel att personal inom Kriminalvården tror på något som en intagen säger. Så det inger ju hopp om framtiden. Kanske kunde dom utveckla den förmågan, om dom vågade.


Ja det verkar finnas rättssäkerhet iaf, man får ett straff - avtjänar - och sedan är det klart.
Tydligt och bra. Sköter man sig så kommer man ut som det ska vara.
Man ska inte behöva få ett livslångt straff om inte straffvärdet är högt, dvs mord, misshandel, människorov mm.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-05-05 22:33:21

sussi83 skrev:
Karamell skrev:Om ni hade läst på min hemsida hade ni vetat vad som hände.

Intressant är dock att personalen trodde på vad jag sa när jag hade blivit mordhotad, dom skulle inte erkänna det officiellt (vilket är helt ok) men jag såg det i deras ögon. Ett mirakel att personal inom Kriminalvården tror på något som en intagen säger. Så det inger ju hopp om framtiden. Kanske kunde dom utveckla den förmågan, om dom vågade.


Ja det verkar finnas rättssäkerhet iaf, man får ett straff - avtjänar - och sedan är det klart.
Tydligt och bra. Sköter man sig så kommer man ut som det ska vara.
Man ska inte behöva få ett livslångt straff om inte straffvärdet är högt, dvs mord, misshandel, människorov mm.
Vad har det med det jag skrev att göra?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-05-05 23:01:45

Karamell skrev:
sussi83 skrev:
Karamell skrev:Om ni hade läst på min hemsida hade ni vetat vad som hände.

Intressant är dock att personalen trodde på vad jag sa när jag hade blivit mordhotad, dom skulle inte erkänna det officiellt (vilket är helt ok) men jag såg det i deras ögon. Ett mirakel att personal inom Kriminalvården tror på något som en intagen säger. Så det inger ju hopp om framtiden. Kanske kunde dom utveckla den förmågan, om dom vågade.


Ja det verkar finnas rättssäkerhet iaf, man får ett straff - avtjänar - och sedan är det klart.
Tydligt och bra. Sköter man sig så kommer man ut som det ska vara.
Man ska inte behöva få ett livslångt straff om inte straffvärdet är högt, dvs mord, misshandel, människorov mm.
Vad har det med det jag skrev att göra?


Att du blev trodd, fick inte personen isoleringen?
Du fick väl också det för att få skydd?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in