Grav autism?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Grav autism?

Inläggav antonius » 2019-05-05 11:38:43

hundramannen skrev:Jag har diagnosen Aspergers syndrom men min nuvarande kontakt på vårdcentralen vägrar säga Asperger, utan hävdar hela tiden att jag har mild autism. Skillnaden mellan mild autism och grav autism? Vet inte men antar att det har att göra med hur pass tydligt det är för omgivningen att någon har autism. Mild autism lär ju också betyda att man behöver mindre stödinsatser ifrån samhället.


Byt VC, och kontakt, du ska inte behöva stå ut med kränkningar, och nedlåtande beteenden från dem, samt hälsa dem att du överväger att gör en anmälan, och alla har dessutom rätt till en "second opinion", om man anser sig felbehandlad och oprofessionellt handlagd av sin VC... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-05-05 13:07:29

alixha skrev:Rent spontant utan att ha läst något om kriterierna så känns ju ordet grav väldigt ... gravt :lol:

Grav autism då tänker jag på någon som inte pratar och räknar sandkorn hela dagarna. Rent spontant.



Så tänker jag också. Jag känner att beskrivningen grav autism verkligen inte passar in på mig.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-05-07 17:42:39

sussi83 skrev:
Gunshoot skrev:Hej, jag har diagnosen Aspergers syndrom, men enligt en läkare har jag grav autism. Jag håller inte med om det, och den bedömningen gör att jag mår dåligt. Kan man ha grav autism om man har Aspergers?

Jag tycker det låter märkligt, har de gjort en ADL bedömning?

Har man Asperger går man enligt det gamla systemet vilket innebär att du skulle fått en annan diagnos, inte asperger om du hade extrema svårigheter.
Asperger betyder att man är högfungerande med normal intelligens men har svårigheter ffa inom det sociala området och har vissa rigida beteenden.
Sedan kan det såklart förekomma variationer men skulle svårigheterna vara betydligt annorlunda skulle du inte fått diagnosen asperger.
I min utredning har psykologen tom förstärkt detta å kallat det högfungerande asperger just för att de är de sociala kontakterna som blir utmanande.
Hon tog förövrigt del av mina betyg från skolan.

Får du ledtrådar i din egen utredning kring detta?

De kan inte bara säga att du är lågt fungerande bara av ett samtal, det ska föregås av utredningar med individen. Har psykologen bedömt att du har asperger och inte är lågfungerande så är det så.

Kanske har måendet påverkat hur du fungerar?

De får också söka andra förklaringar. Man ”blir” inte bara lågfungerande över en natt, det ska isf genomsyra den största delen av livet.


Nej, de har inte gjort en ADL bedömning.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in