Samspel

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Samspel

Inläggav bortbyting » 2019-04-30 21:14:21

Hallå

Jag har vart med i livet i 37 år, men har fortfarande inte riktigt listat ut hur man blir delaktig i gemenskap eller konversationer som exempel, då när man inte tar för sig och bara hoppar in i någons snack eller liv så blir det lite dödfött. Ställa rätt frågor i gensvar är omöjligt, det blir ofta bara något tafatt svar som inte inbjuder till någon fortsatt diskussion öht.
Just det har väl fått mig att inse att det är ingen större mening då och ger mig inte in i det öht. Och det är väl det i sig som har fått mig till att knappt prata alls numera, vilket inte gör det bättre när jag väl tillfrågas något, när det väl händer.
Snubblar verbalt och blir bara allmänt konstig.

Har två personer på jobbet och få familjemedlemmar att förhålla mig till på sin höjd
Somliga familjeparter har jag knappt ens kontakt med längre, för jag vet inte vad jag ska säga till dom, och jag vet att jag framstår som om jag inte vill ha kontakt därav.
Tex försäkringskassa och hyresvärd drar jag mig också för att initiera kontakt med för att det är så obekvämt och ångestfullt så jag skiter i det totalt, och det blir ju inget bra alls :/
Självförtroendet och självinsikt är ju stort problem i detta vet jag ju.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och isoleringen gör allt bara värre med tiden märker jag.
bortbyting
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-04-26

Samspel

Inläggav Batte » 2019-04-30 22:50:56

Hei og velkommen til forumet! :-)Happy

Du synes det sosiale samspillet er vanskelig og vet ikke riktig hva du skal si, om jeg forstår deg rett. Jeg forstår det som at du er ubekvem med å kommunisere med f.eks. försäkringskassa og hyresvärd, og at den første utfordringen gjelder nødvendig kommunikasjon. Stemmer det?

I tillegg forstår jeg det som at du kjenner at du gjør feil i sosialisering som f.eks. m. kollegaer og familie. Kjenner du deg isolert og dermed ønsker å kommunisere mer og være mer sosial?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Samspel

Inläggav bortbyting » 2019-04-30 23:19:38

Batte skrev:Hei og velkommen til forumet! :-)Happy

Du synes det sosiale samspillet er vanskelig og vet ikke riktig hva du skal si, om jeg forstår deg rett. Jeg forstår det som at du er ubekvem med å kommunisere med f.eks. försäkringskassa og hyresvärd, og at den første utfordringen gjelder nødvendig kommunikasjon. Stemmer det?

I tillegg forstår jeg det som at du kjenner at du gjør feil i sosialisering som f.eks. m. kollegaer og familie. Kjenner du deg isolert og dermed ønsker å kommunisere mer og være mer sosial?


Hej och tack så mycket!

Ja det stämmer, önskar ju att jag kunde vara mera lättsam för diskussion så som det är för dom flesta, även "väderprat", vilket är det svåraste tbh.
Kanske är viktigt att understryka att jag vid ett personlighetstest jag fick innan jag fick min asperger/adhd utredning så nämndes det att jag var antisocial personlighetsstörning, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska inställa mig mig till.
Är jag autismspektrum eller psykopat?
Det är bara en del av mycket som oroar mig dagligen :/
bortbyting
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-04-26

Samspel

Inläggav Micke » 2019-05-01 0:38:08

Hej,
Det låter ju inte som att du är någon psykopat på det du berättar om du frågar mig. Jag tror heller inte att psykopater är oroliga för att vara psykopater, dom ägnar sig nog inte så mycket åt att analysera sig själva på det sättet tänker jag. (Däremot kan dom kanske oroa sig för att ses som psykopater utav andra.)

Är du klar med din asperger/adhd-utredning? Om du får en sådan diagnos kanske dom stryker det här med antisocial personlighetsstörning från rullarna. Fråga dom isåfall så att du vet.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Samspel

Inläggav Batte » 2019-05-01 0:52:54

bortbyting skrev:Hej och tack så mycket!

Ja det stämmer, önskar ju att jag kunde vara mera lättsam för diskussion så som det är för dom flesta, även "väderprat", vilket är det svåraste tbh.
Kanske är viktigt att understryka att jag vid ett personlighetstest jag fick innan jag fick min asperger/adhd utredning så nämndes det att jag var antisocial personlighetsstörning, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska inställa mig mig till.
Är jag autismspektrum eller psykopat?
Det är bara en del av mycket som oroar mig dagligen :/

Jeg tviler på at du er psykopat. Hva var grunnlaget for at det ble nevnt at du har antisosial personlighetsforstyrrelse da, vet du det?

Ble den diagnosen erstattet av asperger/adhd diagnose, eller kom de i tillegg?

Kjenner du for å snakke mer og være mer sosial, eller bare føler du at det forventes av deg?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Re: Samspel

Inläggav popruta » 2019-05-01 17:44:46

Jag tycker det är lättare att samspela om du får tid att observera en stund. Då lär du dig lite vad personer tycker om att prata om och jan memorera några frågor eller repliker liksom.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Samspel

Inläggav bortbyting » 2019-05-03 23:21:05

Micke skrev:Hej,
Det låter ju inte som att du är någon psykopat på det du berättar om du frågar mig. Jag tror heller inte att psykopater är oroliga för att vara psykopater, dom ägnar sig nog inte så mycket åt att analysera sig själva på det sättet tänker jag. (Däremot kan dom kanske oroa sig för att ses som psykopater utav andra.)

Är du klar med din asperger/adhd-utredning? Om du får en sådan diagnos kanske dom stryker det här med antisocial personlighetsstörning från rullarna. Fråga dom isåfall så att du vet.


Ja nä precis som du säger, vet inte ens varför jag tog upp det. Något som frustrerar ibland antar jag.
Det testet skedde innan min utredning, som jag fick fastställd för ca 7 år sedan nu.
bortbyting
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-04-26

Samspel

Inläggav bortbyting » 2019-05-03 23:32:45

Batte skrev:Jeg tviler på at du er psykopat. Hva var grunnlaget for at det ble nevnt at du har antisosial personlighetsforstyrrelse da, vet du det?

Ble den diagnosen erstattet av asperger/adhd diagnose, eller kom de i tillegg?

Kjenner du for å snakke mer og være mer sosial, eller bare føler du at det forventes av deg?


Det var innan jag fick min asperger/adhd diagnos, men kommer ibland upp som tvivel i mina tankar, men tycker ju ändå inte att det skulle passa in. Dum tanke mest som jag knappt ens kan förklara.

Din andra fråga är lite tveeggad, jag önskar ju jag hade bättre social skills medans dom få gånger jag lyckas så känns det som om jag inte riktigt orkar med det. Sedan är det ju förväntningarna som du säger, det är mycket svårare att hantera.
bortbyting
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-04-26

Samspel

Inläggav bortbyting » 2019-05-03 23:36:40

popruta skrev:Jag tycker det är lättare att samspela om du får tid att observera en stund. Då lär du dig lite vad personer tycker om att prata om och jan memorera några frågor eller repliker liksom.


Jo det har du rätt i, men oftast finner jag att den tiden aldrig riktigt finns, eftersom gensvaret aldrig kommer så naturligt som jag önskar så blir ju timingen altid fel och awkward :/
bortbyting
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-04-26

Samspel

Inläggav Batte » 2019-05-04 1:20:02

bortbyting skrev:
Batte skrev:Jeg tviler på at du er psykopat. Hva var grunnlaget for at det ble nevnt at du har antisosial personlighetsforstyrrelse da, vet du det?

Ble den diagnosen erstattet av asperger/adhd diagnose, eller kom de i tillegg?

Kjenner du for å snakke mer og være mer sosial, eller bare føler du at det forventes av deg?


Det var innan jag fick min asperger/adhd diagnos, men kommer ibland upp som tvivel i mina tankar, men tycker ju ändå inte att det skulle passa in. Dum tanke mest som jag knappt ens kan förklara.

Din andra fråga är lite tveeggad, jag önskar ju jag hade bättre social skills medans dom få gånger jag lyckas så känns det som om jag inte riktigt orkar med det. Sedan är det ju förväntningarna som du säger, det är mycket svårare att hantera.

Antisosial personlighetsforstyrrelse var nok noe de feiltolket før du fikk riktig diagnose. Jeg forstår at du tenker på det, selv om det viste seg at det egentlig bare var AS. Om din foretrukne væremåte ofte ses som feil av andre synes jeg ikke det er merkelig at det dukker opp som tvil av og til. Det betyr dog hverken at den er feil eller at du har en antisosial personlighetsforstyrrelse.

Jeg personlig synes nok mennesker som er på den måten du beskriver deg selv ofte er de mest interessante personene, men jeg vet såklart at mange (NT) vil være uenige med meg også. :-)Happy

Ja, det var vel litt tveegget. Jeg spurte fordi at jeg har fått inntrykket av at mange aspergere føler at det forventes at de er sosiale eller uttrykker seg når de ikke vil. Kjenner meg igjen i det selv også. Dog er det ikke sånn at jeg sjelden sier noe, mer at jeg enten er så intens at jeg skremmer bort folk eller så lite pådriver at de ville være normbrytere ved å opprettholde relasjonen.

Jeg tror fortsatt, eller håper, at det jevner seg ut om man får et vennskap med rett individ. Det er dog lettere sagt enn gjort finne en slik person.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in