Grav autism?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-05-03 18:40:24

Hej, jag har diagnosen Aspergers syndrom, men enligt en läkare har jag grav autism. Jag håller inte med om det, och den bedömningen gör att jag mår dåligt. Kan man ha grav autism om man har Aspergers?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-03 19:45:21

Klart som korvspad att man kan ha grav autism när man har AS. Det är ju inte som att psykiatrikern har sagt att du har lågfungerande autism då kan jag förstå att du skulle känna dig kränkt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Grav autism?

Inläggav popruta » 2019-05-03 20:01:09

Bäste vore väl om du frågade vad läkaren menade med "grav". Mycket stödbehov? Det kan du ju ha med AS. Alla är ju olika.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-05-03 20:16:18

Ja det kan man. Din autism ger dig kanske stora funktionsnedsättningar i vardagen samtidigt som du är normal- eller högbegåvad?

Har läkaren skrivit det i intyg och/eller sagt det till dig? I vilket sammanhang?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Grav autism?

Inläggav sussi83 » 2019-05-03 20:57:30

Gunshoot skrev:Hej, jag har diagnosen Aspergers syndrom, men enligt en läkare har jag grav autism. Jag håller inte med om det, och den bedömningen gör att jag mår dåligt. Kan man ha grav autism om man har Aspergers?

Jag tycker det låter märkligt, har de gjort en ADL bedömning?

Har man Asperger går man enligt det gamla systemet vilket innebär att du skulle fått en annan diagnos, inte asperger om du hade extrema svårigheter.
Asperger betyder att man är högfungerande med normal intelligens men har svårigheter ffa inom det sociala området och har vissa rigida beteenden.
Sedan kan det såklart förekomma variationer men skulle svårigheterna vara betydligt annorlunda skulle du inte fått diagnosen asperger.
I min utredning har psykologen tom förstärkt detta å kallat det högfungerande asperger just för att de är de sociala kontakterna som blir utmanande.
Hon tog förövrigt del av mina betyg från skolan.

Får du ledtrådar i din egen utredning kring detta?

De kan inte bara säga att du är lågt fungerande bara av ett samtal, det ska föregås av utredningar med individen. Har psykologen bedömt att du har asperger och inte är lågfungerande så är det så.

Kanske har måendet påverkat hur du fungerar?

De får också söka andra förklaringar. Man ”blir” inte bara lågfungerande över en natt, det ska isf genomsyra den största delen av livet.
Senast redigerad av sussi83 2019-05-03 21:08:57, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-05-03 21:07:17

En hel del läkare slänger sig med uttryck de inte kan ngt om.
"Högfungerande" t ex används inte sällan för att uppmuntra oss när vi klarat saker NT värderar högt när det egentligen betyder att man utöver sin AST inte har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Grav autism?

Inläggav sussi83 » 2019-05-03 21:12:22

Flinta skrev:En hel del läkare slänger sig med uttryck de inte kan ngt om.
"Högfungerande" t ex används inte sällan för att uppmuntra oss när vi klarat saker NT värderar högt när det egentligen betyder att man är utan intellektuell funktionsnedsättning.

Nej, ens fungerande utreds grundligt från barndom och den samlade bilden ska utgöra diagnosen. Man kan inte plocka enskilda händelser eller påstå saker på några träffar.
Det skulle råda inflation bland diagnoserna om det inte görs grundligt och bara baseras på ett fragment av ett helt liv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-03 21:18:53

sussi83 skrev:
Gunshoot skrev:Hej, jag har diagnosen Aspergers syndrom, men enligt en läkare har jag grav autism. Jag håller inte med om det, och den bedömningen gör att jag mår dåligt. Kan man ha grav autism om man har Aspergers?

Jag tycker det låter märkligt, har de gjort en ADL bedömning?

Har man Asperger går man enligt det gamla systemet vilket innebär att du skulle fått en annan diagnos, inte asperger om du hade extrema svårigheter.
Asperger betyder att man är högfungerande med normal intelligens men har svårigheter ffa inom det sociala området och har vissa rigida beteenden.
Sedan kan det såklart förekomma variationer men skulle svårigheterna vara betydligt annorlunda skulle du inte fått diagnosen asperger.
I min utredning har psykologen tom förstärkt detta å kallat det högfungerande asperger just för att de är de sociala kontakterna som blir utmanande.
Hon tog förövrigt del av mina betyg från skolan.

Får du ledtrådar i din egen utredning kring detta?

De kan inte bara säga att du är lågt fungerande bara av ett samtal, det ska föregås av utredningar med individen. Har psykologen bedömt att du har asperger och inte är lågfungerande så är det så.

Kanske har måendet påverkat hur du fungerar?

De får också söka andra förklaringar. Man ”blir” inte bara lågfungerande över en natt, det ska isf genomsyra den största delen av livet.


Men du det ända som skiljer sig i dom gamla diagnoskriterierna mellan autism och AS är att vid AS får det inte finnas någon språklig försening och att innan 3 års ålder måste man ha normal kognitiv utveckling, förutom det är det inget som skiljer diagnoserna åt. Har man autism utan utvecklingsstörning har man högfungerande autism.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-05-03 22:13:49

Högfungerade som begrepp är ju också ett stort problem då det vid autism är vanligt med ojämn begåvningsprofil och autister (med måttlig hjälpbehov- grad 1) kan vara väldigt olika. Vissa har större behov av hjälp än vad folk tänker går under "högfungerade".
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Re: Grav autism?

Inläggav popruta » 2019-05-03 22:18:44

Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-05-03 22:54:45

popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Bara att svara att du vet att du inte har någon utvecklingsstörning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-03 23:00:39

popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-05-03 23:17:55

slackern skrev:
popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.


Jag tror inte att det är popruta som har missuppfattat, det är det begrepp som brukar användas tyvärr. Vad skulle hög funktionsnivå betydde som är helt olika?

Dåligt begrepp hursomhelst, är det utvecklingsstörning involverat är det enklare att säga just det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-03 23:53:05

ShakeItOut skrev:
slackern skrev:
popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.


Jag tror inte att det är popruta som har missuppfattat, det är det begrepp som brukar användas tyvärr. Vad skulle hög funktionsnivå betydde som är helt olika?

Dåligt begrepp hursomhelst, är det utvecklingsstörning involverat är det enklare att säga just det.


Högfungerande= IQ över 70.
Högfunktionsnivå förklarar sig själv tycker du inte det?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Grav autism?

Inläggav popruta » 2019-05-04 8:26:40

slackern skrev:
popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.
Jag menar att andra använder begreppet så. Alltså dom du möter. Verkar du inte alltför konstig (oavsett hur svårt du kan ha att organisera din vardag eller så) så får du höra att du är så högfungerande. Tror det hör ihop med folks fördomar att autister mest ska stirra in i en vägg och gunga. Alla andra är högfungerande med en "mild variant" typ.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-05-04 14:36:22

slackern skrev:
ShakeItOut skrev:
slackern skrev:
Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.


Jag tror inte att det är popruta som har missuppfattat, det är det begrepp som brukar användas tyvärr. Vad skulle hög funktionsnivå betydde som är helt olika?

Dåligt begrepp hursomhelst, är det utvecklingsstörning involverat är det enklare att säga just det.


Högfungerande= IQ över 70.
Högfunktionsnivå förklarar sig själv tycker du inte det?


Hade jag sett "en helt olika innebörd" så hade jag givetvis inte frågat. För mig är både högfungerade och högfunktionsnivå ( verkar inte ens vara ett ord) samma sak. Högfungerade är jättevanligt att det används i samband med autism.

denna blogg har några bra poänger
https://anarkoautism.wordpress.com/2016 ... -graderas/
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-04 15:32:06

popruta skrev:
slackern skrev:
popruta skrev:Jag gillar inte heller ordet högfungerande. Det handlar ju mest om hur normal du kan spela. Åtminstone när kreti och pleti använder det. "Åh du måste ju vara så högfungerande i såna fall?" När du typ kan föra ett hjälpligt samtal.


Nejdå du har missuppfattat begreppet högfungerande totalt, det enda det betyder är att du har ett IQ över 70 inget annat, det ordet du har blandat ihop det med är högfunktionsnivå, extremt snarlika ord men helt olika innebörd.
Jag menar att andra använder begreppet så. Alltså dom du möter. Verkar du inte alltför konstig (oavsett hur svårt du kan ha att organisera din vardag eller så) så får du höra att du är så högfungerande. Tror det hör ihop med folks fördomar att autister mest ska stirra in i en vägg och gunga. Alla andra är högfungerande med en "mild variant" typ.


I mina journal vid mitt första möte vid habliteringen står det en man med Aspergers syndrom och högfungerande autism vilket betyder att jag inte har något begåvningshandikapp vilket jag är på det klara med och inget som jag behöver förklara för folk. Dessutom sa psykologen som utredde mig att jag har mild AS men fullt tillräckligt att jag uppnår kriterierna för att få en diagnos samma sak sa psykologen på habliteringen.

Så mild autism är inte samma sak som högfungerande vilket i autism sammanhang betyder ett IQ över 70.

Aspergers syndrom
Högfungerande autism*
Autism hos högfungerande person
Autism hos normalbegåvad person
Autism utan utvecklingsstörning


* Vissa anser att detta är synonymt med Aspergers syndrom, andra överlappande.


Om man inte är lättkränkt har galghumor eller självironi så garvar man åt den här termen och kan skämta om den.

Föråldrade begrepp
Schizoid störning i barndomen
Autistisk psykopati

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... -synonymer

Men jag har bägge både mild ASD/AS och högfungerande autism.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grav autism?

Inläggav slackern » 2019-05-04 15:49:37

ShakeItOut skrev:
slackern skrev:
ShakeItOut skrev:
Jag tror inte att det är popruta som har missuppfattat, det är det begrepp som brukar användas tyvärr. Vad skulle hög funktionsnivå betydde som är helt olika?

Dåligt begrepp hursomhelst, är det utvecklingsstörning involverat är det enklare att säga just det.


Högfungerande= IQ över 70.
Högfunktionsnivå förklarar sig själv tycker du inte det?


Hade jag sett "en helt olika innebörd" så hade jag givetvis inte frågat. För mig är både högfungerade och högfunktionsnivå ( verkar inte ens vara ett ord) samma sak. Högfungerade är jättevanligt att det används i samband med autism.

denna blogg har några bra poänger
https://anarkoautism.wordpress.com/2016 ... -graderas/


Här har du en broschyr som förklarar begreppet funktionsnivå och dom olika graderna.

http://www.bup.se/globalassets/dokument ... _bupse.pdf
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-05-04 18:16:59

Hög funktionsnivå säger inget om man inte säger inom vilket område. Du länkar till en broschyr om hur man vårdbedömmer barn&ungdomar, inte iq.

"funktionsnivå

level of functioning [ˈlevl əv ˈfʌŋkʃənɪŋ]

En persons sätt att fungera i olika situationer, till exempel i fråga om kognitiva förmåga, förmåga att ta kontakt och relatera till andra, förmåga att sätta realistiska mål och söka nå dem med accepterade metoder. "

Ändå exakt samma sak som folk använder högfungerade för och väldigt ofta.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-05-04 18:33:51

Begreppet mild autism/AS och/eller "högfungerande" och eller högfungerande autism vs Aspergers syndrom diskuteras ibland t ex här:

en-kritisk-inlaga-om-mild-latt-asperger-t51949.html?hilit=svår aspergers mild aspergers

post1396818.html?hilit=svår aspergers mild aspergers#p1396818

hogfungerande-med-as-hfa-atypisk-autism-t47170.html?hilit=svår aspergers mild aspergers

hogfungerande-autism-vs-aspergers-syndrom-t3964.html?hilit=lågfungerande autism högfungerande
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Grav autism?

Inläggav Solblomma » 2019-05-04 20:16:29

ShakeItOut skrev:Hög funktionsnivå säger inget om man inte säger inom vilket område. Du länkar till en broschyr om hur man vårdbedömmer barn&ungdomar, inte iq.

"funktionsnivå

level of functioning [ˈlevl əv ˈfʌŋkʃənɪŋ]

En persons sätt att fungera i olika situationer, till exempel i fråga om kognitiva förmåga, förmåga att ta kontakt och relatera till andra, förmåga att sätta realistiska mål och söka nå dem med accepterade metoder. "

Ändå exakt samma sak som folk använder högfungerade för och väldigt ofta.

Som jag har förstått det så kan man ha "grav autism", dvs autism nivå 2 enligt DSM-V, och samtidigt vara väldigt intelligent. Ett av mina barn har den diagnosen, och på vissa delar av WISC-testet (intelligenstest för barn) fick hen maxpoäng, dvs minst 140 i IQ. Eftersom hen klarade alla frågor sa psykologen att man inte kan veta hur högt IQ hen har.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Grav autism?

Inläggav alixha » 2019-05-04 23:04:33

Rent spontant utan att ha läst något om kriterierna så känns ju ordet grav väldigt ... gravt :lol:

Grav autism då tänker jag på någon som inte pratar och räknar sandkorn hela dagarna. Rent spontant.

Då fick jag lägga något nytt på minnet idag.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Grav autism?

Inläggav hundramannen » 2019-05-05 3:49:26

Jag har diagnosen Aspergers syndrom men min nuvarande kontakt på vårdcentralen vägrar säga Asperger, utan hävdar hela tiden att jag har mild autism. Skillnaden mellan mild autism och grav autism? Vet inte men antar att det har att göra med hur pass tydligt det är för omgivningen att någon har autism. Mild autism lär ju också betyda att man behöver mindre stödinsatser ifrån samhället.
hundramannen
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-05-05

Grav autism?

Inläggav aspie92 » 2019-05-05 10:30:35

Vad behöver man ha för typ av problem för att det ska klassas som grav autism? Om man inte har en intellektuell nedsättning alltså? Jag tycker också det låter konstigt.
aspie92
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2019-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in