Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Inläggav Sarah1 » 2019-05-03 13:47:32

Jag har genomgått en arbetspsykologisk utredning vid arbetsförmedlingen och hade stora förhoppningar om att en sådan utredning tydligt skulle visa på lämpliga yrken och på mina styrkor.

Men vad som skedde var att jag gick göra olika kognitiva tester där jag delvis redan blivit testad och resultaten från dessa tester hamnade inom det "normala". Jag sökte en utredning på grund av min psykiska ohälsa som en arbetsgivare behöver ta hänsyn till men testmaterialet var så dåligt så det kom i princip inte fram något alls som jag inte redan kände till.

Man använde häftet "Vägvisaren" som arbetsförmedlingen använt för arbetssökande i många år och som i princip bara innehåller traditionella yrken.

Jag fick inget utlåtande utan arbetspsykologen sa efter utredningen att jag skulle ta fram en lista på de egenskaper som jag tycker att jag har samt en lista på förslag på arbetsplatser.

Var det inte just detta som den arbetspsykologiska utredningen skulle ha visat på? Vad är den till för om resultaten och testerna ändå inte individanpassas?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Inläggav popruta » 2019-05-03 13:58:11

Vad tråkigt att du inte tyckte det hjälpte. Ja man tycker ju att det skulle vara deras jobb att hjälpa dig hitta förslag.... det är väl därför man går dit?
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Inläggav slackern » 2019-05-03 16:45:55

popruta skrev:Vad tråkigt att du inte tyckte det hjälpte. Ja man tycker ju att det skulle vara deras jobb att hjälpa dig hitta förslag.... det är väl därför man går dit?


Man kanske ska komma med förslag som man är intresserad utav så att arbetspsykologen kan jobba vidare inom det man är intresserad utav? För personligen tror jag att det kan bli pannkaka utav alltihop om dom kommer med förslag som man totalt saknar intresse utav.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Inläggav Sarah1 » 2019-05-03 18:57:20

Ja, dock verkar det vara så att vissa, som den arbetspsykolog jag nu träffade, mest bara går igenom testresultat och sen inget mer. Han är inte insatt i de branscher jag söker mig mot och är heller inte uppmuntrande eller stödjande. Jag skrev det till honom att jag upplevde att jag inte fått med mig något nytt från utredningen så han lär väl inte direkt se positivt på det.

Jag hoppas bara att han inte sen hindrar mig från att få tillgång till SIUS eller annat stöd för utredningen i sig har inget större värde.

popruta skrev:Vad tråkigt att du inte tyckte det hjälpte. Ja man tycker ju att det skulle vara deras jobb att hjälpa dig hitta förslag.... det är väl därför man går dit?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Ingen nytta med arbetspsykologisk utredning!

Inläggav sussi83 » 2019-05-03 20:46:01

Jag tycker AF verkar Bra, det handlar om att träffa någon som vill lyssna på en och inte bara anta att man myglar, vill slippa arbeta, och fara med osanning.
Deras jobb är att hjälpa personen att själv ta beslut, problemet är att det inte behöver vara tydligt för personen själv att veta vad som är lämpligt.
Både den som hjälper och den hjälpsökande kanske är lika ovetande.

Skulle man komma med förslag som tolkas fel så blir det missförstånd.
Du kanske är bäst lämpad för att vara raketforskare men folk som har dålig kunskap tolkar det som en statusfråga.
I praktiken blir detta problematiskt, det blir istället arbetsgivaren som bestämmer vad du är lämpligast som.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in