Haiti, ett land bortom all räddning?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 12:57:42

De tror på Voodoo och skövlar skogen för att framställa kol som de säljer. Skrämmande läsning.
Kyrkogården är full av ruttna bitar av kistor och strödda benrester mellan omkullvälta
gravstenar. Alla kroppar begravs först.
– Kropparna kremeras i ett senare skede, förklarar Bedsar Isaac, direktören för
kyrkogården som också hyr ut voodooplatserna.

De äldre minns fortfarande hur Baby Docs fru Michèle Bennett-Duvalier kylde ned
presidentpalatsets salar för att ordna cocktailpartyn i minkpälsar i den utfattiga
tropiska republiken.
:shock:

Mest otäckt tycker jag detta var:
Kvinnorna kokar hönsen levande innan de flås och säljs på marknaden.
Borde tycka mer synd om människorna men hönsen berörde mig mer. Borde inte ha varit så svårt att nacka dem först.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/bla ... efter-mat/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Julianus » 2019-05-01 13:40:45

I Sverige lägger man levande kycklingar i kokande olja. Nåt att tänka på?
Finns reportage om det, företaget heter Guldfågeln.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 14:02:29

Julianus skrev:I Sverige lägger man levande kycklingar i kokande olja. Nåt att tänka på?
Finns reportage om det, företaget heter Guldfågeln.

Usch! Är de inte bedövade innan?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav slackern » 2019-05-01 14:58:48

Julianus skrev:I Sverige lägger man levande kycklingar i kokande olja. Nåt att tänka på?
Finns reportage om det, företaget heter Guldfågeln.


Har du källa på det? Verkar ju helt ologiskt att fritera kycklingar innan man har plockat dom på fjädrar och deras inälvor.

Det verka som att det har skett vid några enstaka tillfällen och det har varit olyckshändelser så inget som sker regelbundet.

Vid minst fyra tillfällen förra året har levande kycklingar skållats i hett vatten på Guldfågelns kycklingslakteri på Öland. Veterinärer slår fast att det rör sig om ett oerhört lidande. Nu kommer Länsstyrelsen i Kalmar åtalsanmäla företaget Guldfågeln för brott mot djurskyddslagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smar ... amkallande

Dessutom gör ju det svenska samhället något för att stoppa det, du som klagar så mycket på svensk lagstiftning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smar ... amkallande

Precis som Selma var inte på tidigare så har dom misslyckats med avlivningen/bedövningen.

Det var vid fyra olika rutinkontroller förra året som Livsmedelsverkets veterinärer upptäckte att minst tio kycklingar skållats levande. Av någon anledning misslyckades avlivningen och ingen upptäckte att kycklingarna fortfarande levde när de nådde det skållheta vattnet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Fabela » 2019-05-01 15:09:25

Det var inget, såg att slackern postat samma redan.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Fabela » 2019-05-01 15:14:06

Jag såg det sen och ändrade, vi skriver om varann :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 15:24:37

Fabela skrev:Jag såg det sen och ändrade, vi skriver om varann :lol:

Det skulle kanske underlätta om du förhandsgranskade dina inlägg innan du klickar på skicka, då händer inte sånt där.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Fabela » 2019-05-01 15:29:11

Mm, det kan både slackern och jag göra, ja. Kanske vi båda brukar göra det också, men inte just den här gången.
Eller hänger du inte med, utan missade att han gjorde samma miss som jag?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 15:31:55

slackern skrev:Har du källa på det? Verkar ju helt ologiskt att fritera kycklingar innan man har plockat dom på fjädrar och deras inälvor.

Jag kom på det där med plockningen först efter att ha läst ditt inlägg.
Verkar ju bli väldigt kladdigt om de först friteras men fjädrarna kanske lossnar lättare då? :-)063
Allvarligt talat tror jag mer på att de av misstag hamnat i "skållningen".
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 15:35:04

Fabela skrev:Eller hänger du inte med, utan missade att han gjorde samma miss som jag?

Har inte sett var han skulle ha missat.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Fabela » 2019-05-01 15:41:45

OK, alltså hängde du väl inte med då.
Han gjorde precis samma sak som jag: svarade med ett irrelevant inlägg, upptäckte sitt misstag och raderade sitt inlägg.
Saken är utagerad för min del.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav slackern » 2019-05-01 17:21:39

Selma skrev:
slackern skrev:Har du källa på det? Verkar ju helt ologiskt att fritera kycklingar innan man har plockat dom på fjädrar och deras inälvor.

Jag kom på det där med plockningen först efter att ha läst ditt inlägg.
Verkar ju bli väldigt kladdigt om de först friteras men fjädrarna kanske lossnar lättare då? :-)063
Allvarligt talat tror jag mer på att de av misstag hamnat i "skållningen".


Jo det var just det som hände dom hamnade där utav misstag innan dom hade blivit avlivade. Rituell slakt som dom har på Haiti och halal slakt sker ju mer på rutin och verkar vara plågsamma sätt att ha ihjäl kycklingar på.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Huggorm » 2019-05-01 17:26:39

Det beror nog hur man gör det. Om man har en rejäl gryta med ordentligt kokande vatten och hönan doppas snabbt hinner den nog inte känna mycket innan allt är över. Några sekunder av plåga som är så extrem att den inte riktigt går att förstå, sedan svartnar det. Det är som när vi kokar kräftor, de släpps ju också levande ner i vattnet. Det tar bara någon sekund innan allt är över.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav slackern » 2019-05-01 17:31:29

Huggorm skrev:Det beror nog hur man gör det. Om man har en rejäl gryta med ordentligt kokande vatten och hönan doppas snabbt hinner den nog inte känna mycket innan allt är över. Några sekunder av plåga som är så extrem att den inte riktigt går att förstå, sedan svartnar det. Det är som när vi kokar kräftor, de släpps ju också levande ner i vattnet. Det tar bara någon sekund innan allt är över.


Ställer du upp som försöksperson på ett praktiskt experiment?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-01 17:50:00

Huggorm skrev:Det tar bara någon sekund innan allt är över.

Bara någon sekund... Det sägs att det tar ca en sekund att säga Dagens Nyheter (lite osäker, man brukar räkna så för att veta hur långt bort ett åskväder är, man räknar mellan blixt och knall - tror tre Dagens Nyheter är en kilometer). Att säga det några gånger känns långt och det lär ju inte gå att undvika att känna värmen från vattnet innan man är doppad.
Att nacka med yxa lär gå betydligt snabbare. Jag skulle föredra det om jag fick välja. Det är lätt att säga att lidandet är kort när man inte kan registrera lidandet. Är nog för blödig för att hålla på med kräftkokning och liknande.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav ufo » 2019-05-01 21:58:42

Ang kräftor i kokande vatten.
Kräftorna saknar receptorer för värme, så de känner ingenting alls.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Huggorm » 2019-05-01 22:13:18

Dags att döpa om tråden?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav ankhh » 2019-05-01 23:43:33

Ja, nu när tråden ändå är rejält OT kan jag ju kommentera:
Selma skrev:Det sägs att det tar ca en sekund att säga Dagens Nyheter (lite osäker, man brukar räkna så för att veta hur långt bort ett åskväder är, man räknar mellan blixt och knall - tror tre Dagens Nyheter är en kilometer).

Det där skulle jag aldrig klara. Jag skulle glömma hur många Dagens Nyheter jag hade sagt efter en kilometer eller så. Det är likadant om jag ska bokstavera, efter 3-4 bokstäver tappar jag bort mig. Så jag måste räkna åska med siffror. Långsamt.

(Det stämmer att det är 3 sekunder/kilometer, skillnaden mellan ljudets och ljusets hastigheter på ett ungefär.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Freedrone » 2019-05-02 10:49:59

Skulle inte säga att det är bortom all räddning. Däremot så kan man ju inte göra det svårare för dem i onödan, som att släppa lös koleraepidemier bara för att de nepalesiska FN-soldatena inte använder sig av bajamajor.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-02 14:35:09

Freedrone skrev:Skulle inte säga att det är bortom all räddning. Däremot så kan man ju inte göra det svårare för dem i onödan, som att släppa lös koleraepidemier bara för att de nepalesiska FN-soldatena inte använder sig av bajamajor.
Vilka är det som sprider kolera och tyfus? Varifrån kommer den extrema mängden sopor (ser ut att vara mest plast)?
Utöver de ev. hjälpsatsningar som gör/gjorts skulle jag önska att barnafödandet minskade. P-stavar vore nog säkrare än kondomer (som riskerar att bli oanvända). Det finns inte mat till alla dessa människor, att skicka dit mat vore som att slänga det i ett slukhål och man vet inte om det kommer fram till de fattigaste.
Många ser voodoo som den enda räddningen.

Vad har voodoon hjälpt dem med hittills?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav slackern » 2019-05-02 17:19:33

Selma skrev:Vad har voodoon hjälpt dem med hittills?


Nu ligger dock inte New Orleans på Haiti men där har dom väl ändå lyckats rätt bra med att marknadsföra den och tjäna storkovan? Eller är det bara en myt att dom sysslar med sådant där och ett kommersiellt jippo?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-02 17:26:51

slackern skrev:Nu ligger dock inte New Orleans på Haiti men där har dom väl ändå lyckats rätt bra med att marknadsföra den och tjäna storkovan? Eller är det bara en myt att dom sysslar med sådant där och ett kommersiellt jippo?

På Haiti verkar de ta det på blodigt allvar.
Kistorna de begraver folk i ser väldigt påkostade ut. Varför de, när kropparna börjat "ruttna", gräver upp dem igen, bryter upp kistorna och därefter kremerar det som återstår av kropparna verkar obegripligt. Väldigt konstigt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav slackern » 2019-05-02 17:32:30

Selma skrev:
slackern skrev:Nu ligger dock inte New Orleans på Haiti men där har dom väl ändå lyckats rätt bra med att marknadsföra den och tjäna storkovan? Eller är det bara en myt att dom sysslar med sådant där och ett kommersiellt jippo?

På Haiti verkar de ta det på blodigt allvar.
Kistorna de begraver folk i ser väldigt påkostade ut. Varför de, när kropparna börjat "ruttna", gräver upp dem igen, bryter upp kistorna och därefter kremerar det som återstår av kropparna verkar obegripligt. Väldigt konstigt.


Jag håller med dig, det måste ju dessutom innebära en sanitärolägenhet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Haiti, ett land bortom all räddning?

Inläggav Selma » 2019-05-02 19:18:08

slackern skrev:Jag håller med dig, det måste ju dessutom innebära en sanitärolägenhet.


Det står inget om hur länge zombie-liken ligger begravda:
Den mest extrema formen av detta sektbeteende är den etnologiska bakgrunden till zombien, egentligen en förgiftad person som totalt verkar sakna fri vilja. Giftet ger alla symptom på att döden har inträtt. Efter begravningen grävs "liket" upp och ges ännu ett gift som försätter personen i ett viljelöst tillstånd. Sådana drogade personer användes på vissa håll som extra billig arbetskraft.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Voodoo

Vad säger facket om denna billiga arbetskraft? Nåja, facket är nog det minsta problemet där.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in