Bästa problemlösningstips jag sett!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav notwoodstock » 2019-03-26 9:02:37

På mailinglistan från:

http://www.aspergerexperts.com/

...så läste jag ett så superenkelt tips, att det är löjligt:

Det är ju först när man förstått en problematik, som man kan försöka lösa problemet.

Ibland inser man då samtidigt lösningen.

Jag hittade inte den aktuella texten på siten. Den kom i mailinglistan:

Asperger Experts (hello@aspergerexperts.com) wrote:

As you probably know, you can't change something if you don't understand it.

You'll keep inventing new strategies and new angles that just won't work until you get to the bottom of what's really going on.

To put it bluntly, many people try to tackle obstacles blindfolded, often coming away shocked and disappointed when they repeatedly fail, underperform, or don't get the results they desire.

...

Allow us to take off your blindfold and show you and your child a world of happiness and possibility.

Once you understand and then change your approach, the good stuff can finally come.

Talk soon,

Danny Raede & The AE Team
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav notwoodstock » 2019-03-26 21:26:55

Sedan hittade jag en så bra bild:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav Batte » 2019-03-26 21:29:31

notwoodstock skrev:Sedan hittade jag en så bra bild
Hva skal jeg spørre om? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav notwoodstock » 2019-03-26 21:45:01

Batte skrev:
notwoodstock skrev:Sedan hittade jag en så bra bild
Hva skal jeg spørre om? :wink:


Jag själv är 60+, och har börjat inse att jag behöver hjälp med enkla saker. Och att jag just nu behöver lite brainstorming om saker i min vardag. Jag har blivit mindre rädd att fråga.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav Batte » 2019-03-26 21:48:14

notwoodstock skrev:
Batte skrev:
notwoodstock skrev:Sedan hittade jag en så bra bild
Hva skal jeg spørre om? :wink:


Jag själv är 60+, och har börjat inse att jag behöver hjälp med enkla saker. Och att jag just nu behöver lite brainstorming om saker i min vardag. Jag har blivit mindre rädd att fråga.
Hvordan kan jeg stå til tjeneste?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav Fretshi » 2019-03-26 22:26:57

Ja det såg bra ut.

Ofta är lösningen på ens problem ganska enkla (gäller förstås inte alltid).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav notwoodstock » 2019-03-27 9:02:18

Batte skrev:
notwoodstock skrev:
Batte skrev: Hva skal jeg spørre om? :wink:


Jag själv är 60+, och har börjat inse att jag behöver hjälp med enkla saker. Och att jag just nu behöver lite brainstorming om saker i min vardag. Jag har blivit mindre rädd att fråga.
Hvordan kan jeg stå til tjeneste?


Tack för frågan!

Bibelordet som kom till mig var intressant. Jag behöver omvändelse - inte "hänga på servrar".

Hur impulser styr en är då intressant. Jag är intresserad av att övergå mer till någon nyttig verksamhet, och inte hatta hit och dit, eller som jag kom på - att ignorera påsken och fastan.

Alltså, hjälp - hur styr jag mig? Visserligen är det inte ett problemlösningstips, men högst väsentligt för mig just nu.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav Batte » 2019-03-27 23:37:55

notwoodstock skrev:
Batte skrev:
notwoodstock skrev:
Jag själv är 60+, och har börjat inse att jag behöver hjälp med enkla saker. Och att jag just nu behöver lite brainstorming om saker i min vardag. Jag har blivit mindre rädd att fråga.
Hvordan kan jeg stå til tjeneste?


Tack för frågan!

Bibelordet som kom till mig var intressant. Jag behöver omvändelse - inte "hänga på servrar".

Hur impulser styr en är då intressant. Jag är intresserad av att övergå mer till någon nyttig verksamhet, och inte hatta hit och dit, eller som jag kom på - att ignorera påsken och fastan.

Alltså, hjälp - hur styr jag mig? Visserligen är det inte ett problemlösningstips, men högst väsentligt för mig just nu.

Du kan eventuelt lage en tråd om dette.

Måtehold er en dyd, men måtehold behøver ikke være avhold. Gjør mot deg selv som du vil gjøre mot andre. Unn deg det som gjør deg godt og som er ment for deg. Be ikke bare om hva du ikke skal få/gjøre, men først og fremst det du ønsker og trenger.

Skap i ditt eget bilde det gode du ønsker og gjør det bildet levende som en detaljert film. Hva gjør du? Hva hører du? Hvor er du? Hvordan føles det? Hva kan du se og lukte og hvem er der med deg?

Forhåpentligvis, når du ser for deg situasjonen for deg vil du se hva som må til for å virkeliggjøre det bildet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt


Bästa problemlösningstips jag sett!

Inläggav Bounce » 2019-04-30 13:22:24

Jo men så är det ju. Man kan ju se själv att man har problem och vad det resulterar i, ofta dessvärre i backspegeln. Men man förstår inte problemet exakt i ens tänk på djupet, var man tänker fel så att säga. Det är då en fragmentarisk del av medvetandet som blir så att säga osynligt. Som resulterar i risk för fortsatt problem. Men genom att analysera hur man själv tänker kan du identifera dessa fragment och förens då kan du ändra ditt tänk.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in