Hjälp mig tyda journal?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp mig tyda journal?

Inläggav Nasse » 2019-04-26 1:29:50

Hej!
Har äntligen gjort min utredning efter att fått vänta i 2 års tid, nu måste jag bara vänta på resultatet. Såg att min utredare hade skrivit i min journal och skulle behöva hjälp med att tyda den om det är nån som kan? Igentligen är det inte meningen att jag ska förstå vad som har skrivits där eftersom det är "psykologtermer" men kan inte sluta tänka på det. Så om nån har förstår vad som menas får ni gärna skriva lite enkelt vad som står. Anledningen till varför jag vill veta är för att jag har varit så himla närvös för att utredningen ska bli fel och jag får en diagnos jag inte alls känner igen mig i. Tycker utredaren missade att ställa ganska viktiga frågor tyvärr.

Här kommer utdraget från journalen:

Psykometrisktestning Brown ADD Scales, uppvisar ett resultat om 92 råpoäng vilket enligt gränsvärdestolkningen med en normering >55p indikerar för ADHD mycket troligt. AQ - screening för autisktiska personlighetsdrag, uppvisar ett resultat om 39p, cut-off-gränser på 19 p resp 32 p för möjligt respektive sannolikt autism. Ravens Matriser, totalpoäng 47 således enligt normtabell 8, indikerar resultatet för percentil 25, grad III vilket tolkas som en genomsnittlig allmän intellektuell funktion. DIVA 2.0 Kriterium för ADHD enligt DSM-VI Uppfyller totalt 7/9 kriterier på ouppmärksamhet både som vuxen och under barndomen. Uppfyller totalt 6/9 kriterier på hyperaktivitet/impulsivitet både som vuxen och under barndomen. Uppvisar således tecken på ett livslångt mönster av symtom och begränsningar vilket föreligger inom minst två funktionsdomäner. Framkommer således färre markörer avseende motorisk oro/hyperaktivitet varför ADD ses som rimligaste diagnos. Connors CPT3, uppvisar 4 atypiska t-värden med explict variation och avvikelse gällande förmåga att skilja mål mot icke mål, responderade både snabbare och med en större variation i svarshastighet. Stark indikation avseende impulsivitet. Således tolkas reslutatet som en moderat markör för ADHD.
Nasse
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2018-08-27

Re: Hjälp mig tyda journal?

Inläggav popruta » 2019-04-26 7:01:53

Du uppfyller kriterier för både add och autism enligt formulären och intervjun du gjorde.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hjälp mig tyda journal?

Inläggav Nasse » 2019-04-26 18:49:33

popruta skrev:Du uppfyller kriterier för både add och autism enligt formulären och intervjun du gjorde.


Okej tack!
Nasse
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2018-08-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in