Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav notwoodstock » 2019-03-18 3:03:31

Ett tips i natten:

På schizofreniservern Viska finns det under kategorin för bl.a Ekonomi, tips, om man söker på “spartips”.

Själv skall jag framöver försöka beräkna budgetmarginal per månad för olika rörliga kostnader.Mat är jag lite frivol i, för mår man inte psykiskt bra,så är maten en uppmuntran. Köper också för att bunkra lite, för krishantering.

Målet är att snåla redan nu, jag blir fattigpensionär om något år.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2019-03-18 13:29:27

Ett par tips från en köttätare: ;)

* Baka eget bröd. Jobbigt, tidsödande, men man spar pengar! (Medan degen jäser och medan den gräddas kan man hänga här på forumet! ;)

* Grodda säd och baljväxter, mycket vitaminer och annat mums i groddar! (Medan groddarna växer kan vi vara ute och skaffa oss aptit!)

* Ni som är veganer, vegetarianer m m: Se upp för vitaminbrist! Bland annat vitamin B12 och zink har vi människor svårt att få i oss om vi skippar kött-fisk-mjölk-ägg.

* Maten ska vara en glädje även i vardagen!

Och ja, jag är nog en fattigpensionär redan ... :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-03-18 22:46:12

Trollmor skrev:Ett par tips från en köttätare: ;)

* Baka eget bröd. Jobbigt, tidsödande, men man spar pengar! (Medan degen jäser och medan den gräddas kan man hänga här på forumet! ;)

* Grodda säd och baljväxter, mycket vitaminer och annat mums i groddar! (Medan groddarna växer kan vi vara ute och skaffa oss aptit!)

* Ni som är veganer, vegetarianer m m: Se upp för vitaminbrist! Bland annat vitamin B12 och zink har vi människor svårt att få i oss om vi skippar kött-fisk-mjölk-ägg.

* Maten ska vara en glädje även i vardagen!

Och ja, jag är nog en fattigpensionär redan ... :shock:


Mycket bra tips!

Jag håller med om att maten ska vara en glädje i vardagen dock kan den så bli på olika sätt. Vällagad mat som fått kärlel brukar vara det.

Ska fundera på att grodda och baka eget bröd. Dock får jag typ allt mitt bröd gratis från min dv så det är inte en sak jag spenderar på.

Fisk äter jag väldigt sällan kanske pga att det kostar lite och jag är dålig på fiskrätter.

Kanske får tänka om där då fisk innehåller en del myttigheter. Särkilt nu när jag tränar mer för att orka med träningen.

Kanske inte ska utesluta kött helt heller för den delen då det ger mig bra energi. Jag har scårt att bli mätt på vegetarisk mat annars.

Trollmor har du några tips på bra fiskrätter som man kan laga i veckorna?

Har typ inte ätitta myrket fisk på flera år nu så jag kan ha någon näringsbrist pga det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-03-18 22:47:26

Bara för att förtydliga jag äter ägg ganska ofta så där får jag bra protein och säkert en del vitaminer också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2019-04-15 20:06:31

Tyvärr är jag jättedålig på att laga mat. Fisk är ömtåligt, bör ätas direkt efter tillagningen. Ja, ägg är bra mat! Lätt att variera också.

En princip som funkat hyfsat för mig under alla år är att införa en liten förändring i taget i mina vanor. Så kanske kanske jag inte tröttnar, utan orkar hålla på med den nya stilen.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav krumelur » 2019-04-15 23:56:20

Leverpastej är billigt.
krumelur
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-03-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2019-04-22 6:20:15

Vill man äta fisk så brukar fiskskrov (tex fiskhuvud) vara billigt. Här kostar det 20:- kg på Ica och 30:- kg på Coop.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-04-22 16:45:26

Okej ska tänka på tipsen jag fått.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2019-04-22 16:53:23

rapchic skrev:Vill man äta fisk så brukar fiskskrov (tex fiskhuvud) vara billigt. Här kostar det 20:- kg på Ica och 30:- kg på Coop.


Fast vad blir det utav det? Fiskfond för att ha i soppa eller gryta? Blir väl inte speciellt mycket fiskkött eller proteintillskott utav det utan mest bara för smakens skull?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2019-04-22 19:10:12

slackern skrev:
rapchic skrev:Vill man äta fisk så brukar fiskskrov (tex fiskhuvud) vara billigt. Här kostar det 20:- kg på Ica och 30:- kg på Coop.


Fast vad blir det utav det? Fiskfond för att ha i soppa eller gryta? Blir väl inte speciellt mycket fiskkött eller proteintillskott utav det utan mest bara för smakens skull?

Första fiskhuvudet på lite under ett kilo som jag betalade 14:- för (söndag dvs halva priset) fick jag ut ungefär 250g rent kött ur och dessutom buljong. Med lite annat tex nudlar så blev det 4 portioner + lite extra buljong och det har varit huvudet med minst kött på. Alla andra har haft mer kött. Det jag tog hand om idag var säkert hälften kött men då var det ju stjärten också. Dessutom så är det bättre kvalité på det köttet. Kinden på fisk är i de flesta länder tex en delikatess
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Solblomma » 2019-04-23 5:29:56

rapchic skrev:Vill man äta fisk så brukar fiskskrov (tex fiskhuvud) vara billigt. Här kostar det 20:- kg på Ica och 30:- kg på Coop.

Jag visste inte ens att man kunde köpa fiskhuvud. Det har jag aldrig sett ligga framme i fiskdisken. Tyvärr är jag alldeles för blyg för att fråga efter det.
Solblomma
 
Inlägg: 1191
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-04 13:39:02

Ska försöka börja koka baljväxter själv då det är en bra proteinkälla som är billiga.

Sen äta godis endast en gång i veckan så blir säkert min hälsa bättre också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Solblomma » 2019-05-04 20:24:31

Jag prenumererar på ett veckobrev där man får information om en vild växt i varje brev, var man kan hitta den och hur man kan använda den. Nu i vår har jag plockat kirskål och nässlor och använt i matlagningen. Kirskålen är mer populär hos barnen, nässlorna har en lite skarp smak. Men båda är ju i alla fall lika billiga.
http://www.dagsattplocka.se/
Solblomma
 
Inlägg: 1191
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-04 20:50:53

Solblomma skrev:Jag prenumererar på ett veckobrev där man får information om en vild växt i varje brev, var man kan hitta den och hur man kan använda den. Nu i vår har jag plockat kirskål och nässlor och använt i matlagningen. Kirskålen är mer populär hos barnen, nässlorna har en lite skarp smak. Men båda är ju i alla fall lika billiga.
http://www.dagsattplocka.se/


Nässlor vet jag ungefär hur man tillagar. Så kanske ska försöka göra nässelsoppa nån dag.

Ska även kolla rapchics tidigare inlägg om hur hon gör för att leva billigt. Samt Hanna Olvenmarks blogg.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2019-05-17 23:12:23

Alaska pollock är nog den billigaste. Jag brukade steka dom, men nu kokar jag dom bara. Smakar gott med sås, och potatis, samt lite grönsaker vid sidan om.

Har någon här lyckats med 300kr veckan. Själv försöker jag med det här med.

Det är svårt när man är sötsugen, eller sugen på skräpmat. Frukt räcker inte ibland.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2019-05-18 6:07:30

Trefjorton skrev:Har någon här lyckats med 300kr veckan. Själv försöker jag med det här med.


Jag klarar mig på 300kr i veckan, ofta på mindre.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2019-05-18 10:39:18

Ericus skrev:Jag klarar mig på 300kr i veckan, ofta på mindre.


Tråden är för stor för att söka igenom om du har nämnt var du äter.

Kan du skriva vad du handlar? Då blir det väl inte mycket kött, kyckling, och fisk?

Jag ska försöka skriva ner allt jag handlar, och hur mycket det kostar, över 2 veckor, för att få en bra syn på allt jag köper.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2019-05-18 11:54:22

Trefjorton skrev:Kan du skriva vad du handlar? Då blir det väl inte mycket kött, kyckling, och fisk?


Jag äter balanserat. Jag sätter en budget och håller mig till den. I princip ser det ut så här:

1. Pasta/ris/potatis/rotfrukter/bröd/gryn
2. Torkade baljväxter
3. Grönsaker/frukt
4. Fisk/kött/ägg/kyckling

Har inga exakta mängder. Passar på när det är erbjudanden. Köper storpack och fryser in eller gör storkok. Jag håller koll på kilopriset när jag handlar mat. Bär och svamp plockar jag själv. Köper sällan halvfabrikat och äter sällan ute.

Ang. frågan om kött, fisk och kyckling: Jo, jag äter sånt varje dag och i de mängder jag känner för. Ett tips är att äta de mer udda slaktdetaljerna, t ex hjärta och lever. De är dessutom mer näringsrika än andra delar.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2019-05-18 11:55:13

Ericus skrev:
Trefjorton skrev:Kan du skriva vad du handlar? Då blir det väl inte mycket kött, kyckling, och fisk?


Jag äter balanserat. Jag sätter en budget och håller mig till den. I princip ser det ut så här:

1. Pasta/ris/potatis/rotfrukter/bröd/gryn
2. Torkade baljväxter
3. Grönsaker/frukt
4. Fisk/kött/ägg/kyckling

Har inga exakta mängder. Passar på när det är erbjudanden. Köper storpack och fryser in eller gör storkok. Jag köper efter säsong. Jag håller koll på kilopriset när jag handlar mat. Bär och svamp plockar jag själv. Köper sällan halvfabrikat och äter sällan ute.

Ang. frågan om kött, fisk och kyckling: Jo, jag äter sånt varje dag och i de mängder jag känner för. Ett tips är att äta de mer udda slaktdetaljerna, t ex hjärta och lever. De är dessutom mer näringsrika än andra delar.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2019-05-20 11:25:10

Tack för tipsen. Ska försöka hårdare.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Alyana » 2019-05-20 11:36:29

Det går, om man bara har sig själv att mata.
Gröt är bra, rågflingegröt mättar bra och kan klara mig många timmar på en portion.
Men givetvis behövs fisk eller annat kött/protein nån gång per dag med.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-21 20:50:39

Hittade en bok som heter possum living. Som är väldigt bra.

Kommer inte följa alla deras råd men tänka lite på en del saker.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-21 20:51:22

Kött eller fisk behöver nog jag för att orka göra saker.
Sen kan det bli för enformigt med bara bönor.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2019-05-24 20:10:19

rapchic skrev:I perioder lever vi på så lite och vi är 3 pers. Rekordet då vi var 2 var 500:-/mån men det var på sommaren.

Tips jag kan ge är

Om du inte är en sån som impulshandlar och du har tid, ta en sväng i butiken varje dag. Ofta finns kött, fisk, grönsaker m.m. på 30-50% för att dom går ut snart. Men tänk på att inte köpa mer än vad du använder. Jag har nästan aldrig mindre än 20% rea på den totala summan för att jag håller utkik efter specialpriser. Även färdigrätter brukar vara rabatterade.

Skaffa Icas app "Ica hälsorabatt" då kan du få 25% rabatt på vissa varor efter att du gått/tränat nog mycket.

Kolla alltid på jämförspriser och kolla efter specialpriser. Men specialpriser är inte alltid det billigaste kom ihåg det. Därför ska du alltid kolla jämförelsepriser.

Laga vegetarisk mat från grunden istället för att leva på massa kött (om inte det är tex kyckling som går ut snart och är på 50%). Med från grunden menar jag bönor, ärter och linser som du kokar själv. (koka en stor sats och frys in för att spara tid).

Laga även annan mat från grunden och använd aldrig filé eller andra dyra styckbitar, ska du äta kyckling, köp hel (på 50% rabatt)och koka soppa el liknande

Samla mat i naturen, det är så jag kommit ner på 500:-/mån för två pers. Nässlor, kirskål och maskrosor har kommit upp redan på vissa ställen. Annat gott är svinmålla, daggkåpa, mjölkört, röllika, groblad, bär och svamp men det kommer senare. Har du möjlighet att odla mat också? Gör det då.

Finns det folk som har äppelträd, bärbuskar el liknande i närheten? Kolla med dom om du får plocka där.

Gör matschema med "luft i" för om du får över rester, hittar något på superbra pris eller liknande. Dvs, finns det möjlighet att spara pengar på att inte hålla matschemat så håll inte matschemat.

Använd få färskvaror, skafferivaror kan ofta användas år efter att dom gått ut så det kan du köpa om det är specialpris, färskvaror är svårare om inte du kan frysa eller torka det.

Skaffa ett kort på butiken du handlar eller ta ut pengar/för över till kortet bara så mycket som du får göra av med på en vecka. Lägg din "veckobudget" under din månadsbudget/4 dvs om du bara får handla för 300, för över 275 bara och spara upp till en buffert för bra erbjudanden som är dyra för tillfället.

Handla efter säsong, då är maten billigare, köp tex hem rotsaker främst på hösten och om du har matkällare (eller får låna plats i nån som har det) ha det där. Det är där dom där extra 25:-/ vecka kommer in. Om du kan köpa 30 kg extra rotsaker på hösten och du vet det kommer att hålla så kommer det behövas.

Använd miniräknare i butiken för att inte få en chock i kassan. Det är enklare att välja bort det där du inte absolut behöver om du hinner tänka i förväg.

Ät och fika aldrig ute, alternativt, spara ihop till det så att det blir extra speciellt.

Dessa regler lever jag efter och både jag och min man tränar och äter 5-6 mål mat om dagen :-)Happy


Tänkte börja använda mig av att plocka nässlor, kirskål och maskrosor. Är det något speciellt man måste tänka på när man anvä der de i matlagningen?
Har du de som sallad?

Vet att man ska förvälla det man plockar i naturen så typ koka bort bakterierna de har på sig.

Leva billigt kan ju bli som ett intresse också och ska försöka få ner kostnaderna nu eller åtminstone följa några av dina råd.

Tänker att jag kan äta kött en dag i veckan då det känns som min kropp behöver det.
Typ kyckling som snart går ut och sen en sallad till det.
Samt börja baka bröd.

Har du några tips på vegetariska rätter med bönor eller linser?
Jag brukar inte få det attsmaka så bra när jag lagar bönor.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in