LSS lägenhet, serviceboende, autism.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav Bounce » 2019-03-24 10:27:57

LSS handläggarna följer många gånger inte lagen. Dom försöker reducera kostnaderna genom att inte godkänna det stöd många autistiska är berättigad till. Dom vet att många mår dåligt och inte orkar eller förstår det juridiska fullt ut och många undviker dessvärre att överklaga i dom olika stegen uppåt. Många LSS handläggare gör allt vad dom kan för att få LSS beviljade insatser till socialtjänstlagen i stället. I den lagen är man inte berättigad god levnadsstandard men skälig levnadsstandard och tjänsterna är avgifts belagda. I LSS lagen däremot är det god levnadsstandard och inte avgiftsbelagt stöd.

Rekommenderar dig som söker att vid mötet med din handläggare skall du i förväg skriva all hjälp du behöver, komplettera med läkarintyg. För att på så vis inte bli bort vinklad i mötet med handläggaren lika lätt. Sen rekommenderar jag dig också att överklaga alla nödvändiga instanser uppåt tills dess att du får rätt till ditt stöd, för att reducera fulspelet och beakta din juridiska rätt.


Är du skuldsatt kan man även söka lägenhet via kommunkontrakt om man nu bara behöver boendestöd.

Rekommenderar att läsa lagen noggrant vid ansökningar.


7 § Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1--9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. Personer som anges i 1 § 1 och 2 har, under samma förutsättningar, även rätt till insatser enligt 9 § 10.

*Den enskilde har behov av insatsen i sin livsföring för att vara tillförsäkrad goda levnadsvillkor och behovet (faktiskt) inte är tillgodosett på annat sätt. Dvs behovet skall faktiskt vara tillgodosett på angivet sett. 9§ LSS.

Källor: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20981/2018-6-12.pdf
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav Trefjorton » 2019-03-30 21:19:17

Jag hade ansökt LSS boende. Dom ringde mig någon dag sedan, och jag sa att jag inte ville ha hjälp längre.

Orkar inte med någon. Processen är så himla seg. Dom vill ha papper fram och tillbaka, och sedan får man avslag ändå. Allt med det ger mig ångest.

Jag har jobbat på DV snart 1 år. Ingen lön. Inget från FK. Får vara nöjd med ekonomisk bistånd.

Kan lika gärna rösta höger. Åtminstone då blir det inga förväntningar på att staten ska hjälpa en.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav senap » 2019-04-15 3:10:22

Bra information!
Jag kommer söka både stödboende och tandvårdskort när min diagnos är klar.

Jag har inte energi till att både sköta hemmet och ett jobb, ska jag kunna jobba måste jag ha mer hjälp än boendestöd. Jag måste jobba för att må bra. Tandvårdskort för att jag har och har haft problem med att sköta munhygienen hela mitt liv. Psykologen säger att det beror på att jag inte kan känna när jag behöver borsta tänderna så att jag gör det automatiskt. Det är något jag måste komma ihåg att göra och jag har svårt att komma ihåg rutinmässiga saker som ska göras. Sätter jag ett alarm är jag bara upptagen med något annat just när det ringer. "Jag ska bara... borstar tänderna om 5 minuter" och så glömmer jag bort det.

Angående att rösta höger eller vänster så vill båda sidor hjälpa i Sverige. Våran höger är inte särskilt höger ur ett internationellt perspektiv. Skillnaden är att vänstern vill dalta med en och man ska följa deras utstakade mallar. Försöker man gå sin egen väg blir man i värsta fall straffad för det. Medans högern vill hjälpa en att hjälpa sig själv, efter individuella förutsättningar. Dom hatar grupplösningar och att passa in folk i mallar. Det är ovant med hur vi har haft det i Sverige under en herrans massa år så det kan på ytan se ut som att dom inte vill hjälpa.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav Bounce » 2019-04-16 18:12:45

Ja högern vill ju att man ska klara sig själv och sko sig på andras bekostnad, i en hierarkisk struktur där människor längre ner i hierarkin slås ut. Det resulterar i att högern inte vill ge tillräcklig hjälp, när du behöver det. För hjälpen ska du kunna betala själv med exempelvis ditt gömda bankkonto i något skatteparadis.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-16 20:26:15

senap skrev:Bra information!
Jag kommer söka både stödboende och tandvårdskort när min diagnos är klar.

Jag har inte energi till att både sköta hemmet och ett jobb, ska jag kunna jobba måste jag ha mer hjälp än boendestöd. Jag måste jobba för att må bra.

Hur mycket jobbar du idag? Vad tänker du att boendet ska ge för stöd? Tänker att med t.ex boendestöd måste man ju ändå vara med dvs det tar ändå ork. Är nyfiken :)
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav senap » 2019-04-19 5:03:12

ShakeItOut skrev:
senap skrev:Bra information!
Jag kommer söka både stödboende och tandvårdskort när min diagnos är klar.

Jag har inte energi till att både sköta hemmet och ett jobb, ska jag kunna jobba måste jag ha mer hjälp än boendestöd. Jag måste jobba för att må bra.

Hur mycket jobbar du idag? Vad tänker du att boendet ska ge för stöd? Tänker att med t.ex boendestöd måste man ju ändå vara med dvs det tar ändå ork. Är nyfiken :)

Jag har slutat jobba för att ta hand om hemmet. Det hade förfallit totalt för jag har lagt den energi jag haft på jobbet. Socialtjänsten hjälpte till så en städfirma kunde storstäda hemma och sen dess har jag haft boendestöd. Men som du säger måste jag själv vara med.

Jag har ingen aning faktiskt vad ett stödboende kan ge för hjälp. Jag har nog inte tänkt igenom det så noga. Det kanske är hemtjänst jag behöver för att kunna lägga min energi på att jobba igen. Men det verkar vara omöjligt att få om man inte är rörelsehandikappad.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav senap » 2019-04-19 5:34:18

Bounce skrev:Ja högern vill ju att man ska klara sig själv och sko sig på andras bekostnad, i en hierarkisk struktur där människor längre ner i hierarkin slås ut. Det resulterar i att högern inte vill ge tillräcklig hjälp, när du behöver det. För hjälpen ska du kunna betala själv med exempelvis ditt gömda bankkonto i något skatteparadis.

Väldigt förenklad bild av högern. Nu har ju tyvärr Alliansen fallit och en ny konstellation är svårt o veta hur det skulle bli med.

Den erfarenhet jag har är att när Alliansen styrde så tummade Försäkringskassan på reglerna för mig oerhört mycket. Dom flyttade över mig från sjukersättning till sjukpenning så jag fick mer pengar. När jag blev utförsäkrad första gången gick jag på ett möte hos Arbetsförmedlingen, sen dök jag inte upp mer. Jag mailade bara till Arbetsförmedlingens handläggare och skrev att jag inte orkade. Sen var det inget mer med det. Jag fick ju dock information om möjligheten att starta eget med stöd.

Så jag började diskutera det med min läkare, han höll med om att om jag ska kunna komma tillbaks i jobb så måste det vara ett jobb där jag inte måste passa tider och sömnstörningar inte är ett hinder. Så ett eget företag där jag kan jobba väldigt självständing precis när det passar mig såg vi båda som enda sättet för mig att börja jobba.

Sen började jag diskutera det med Försäkringskassans handläggare och jag fick tillåtelse att börja jobba med företaget i den takt jag orkade och samtidigt ha sjukpenning. Så länge jag inte hade någon försäljning. FK resonerade att det följer inte reglerna men då det har goda chanser att i förlängningen göra att jag kan jobba på det enda realistiska viset för mig, så var det helt i linje med regeringens direktiv. Jag började lära mig själv en massa nytt om elektronik och jag experimenterade och prototypade.

När det var dags för den andra utförsäkringsomgången så gjorde Arbetsförmedlingen sin utredning om min företagside och budget var rimlig och verklighetsförankrad. Jag fick starta eget-bidrag pga arbetslöshet eller sjukskrivning i minst 6 månader och särskilt stöd vid start av näringsverksamhet pga psykisk sjukdom (bipolär som psykiatrin nu är helt inne på att det är feldiagnostiserad asperger). Så jag fick altså både a-kassa i 6 månader och en klumpsumma för investeringar.

Det här är ett exempel på individualistisk hjälp till självhjälp i praktiken. Vänsterns kollektivism ger jag inte så mycket för i nuläget.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-19 21:03:02

senap skrev:...näringsverksamhet...

Inom vilket skrå, och vad var målet med prototypandet (assembler?)

Edit: Raderade fråga, när jag läste mer.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav senap » 2019-04-19 23:10:56

nomemorytoday skrev:
senap skrev:...näringsverksamhet...

Inom vilket skrå, och vad var målet med prototypandet (assembler?)

Edit: Raderade fråga, när jag läste mer.

Prototyper av elektroniska produkter, jag vill inte outa mig mer än så. Designa kretsar, designa kretskort, få dom tillverkade i prototypmängd i fabrik, löda ihop o testa dom.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

lss lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-19 23:46:13

senap skrev:
nomemorytoday skrev:
senap skrev:...näringsverksamhet...

Inom vilket skrå, och vad var målet med prototypandet (assembler?)

Edit: Raderade fråga, när jag läste mer.

Prototyper av elektroniska produkter, jag vill inte outa mig mer än så. Designa kretsar, designa kretskort, få dom tillverkade i prototypmängd i fabrik, löda ihop o testa dom.

Förstärkare, strömspeglar och rubbet typ?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

LSS lägenhet, serviceboende, autism.

Inläggav Bounce » 2019-05-15 13:18:16

Lss handläggaren du får träffa på komunen är jurist. Dom är anställda för att inte ha empati och vrida och vända till kommunens fördel, för att reducera kostnader som primära uppgift.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in