Vilken är din superhjälteförmåga?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-19 23:05:43

@Hellshit, Du kanske skulle testa din förmåga på fler områden som kräver lyhördhet, abstraktions och komplexitetsförmåga?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav notwoodstock » 2019-04-12 7:21:10

Jag hittade till sist denna viktiga tråd... Wildcard i Avancerad Sökning. Självklart.

Jag postade ett inlägg från en kristen blogg i en annan tråd, och eftersom jag inte orkar utröna om man på vettigt sätt kan länka till andra inlägg på en iPhone, så nämner jag det bara.

Men jag själv har en superpower, som förr var att aldrig skryta med vad jag gjort. Utan blev lycklig om det råkade uppdagas. Och tävlade alldeles för mycket.

Men annars, så är jag rätt så normal, f.d överbegåvad. Som p.g.a schizofrenin i massor av år försökt klara mig utan att sektmedlemmarna skall åka dit för vad dom gjort.

Och de s.k Yttersta Tiderna som jag hittade till i min kristna tro, beskrivs intressant nog noggrant i Nya Testamentet:

/bibelcitat:/
Spoiler: visa
“Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma.1 Tim. 4, Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa,Rom. 1,29 f. kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda, förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud, de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. Vänd dig bort ifrån sådana.Matt. 7,”
‭‭2 Timotheosbrevet‬ ‭3:1-5‬ ‭(1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav antonius » 2019-04-12 10:04:42

Förr kunde jag delvis se runt hörn... :-)011
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Batte » 2019-04-12 11:33:22

Som barn plaget jeg ingen. Hjalp de jeg kunne. Fulgte regler og påbud. Alt var rett, i tanke og gjerning, da jeg var barn.

Vi skulle sitte rolig på bussen med sekken i fanget. De andre kastet/satte setten på gulvet. Løp rundt, satt feil og lekte i bussen. Jeg gjorde ikke noe feil, og det var det vanskelige.

Da jeg var ca. 9 år drømte jeg at Gud kom til meg og skulle veie mine gjerninger.
Spoiler: visa
Han hadde våket over meg og sett en fromhet i meg og mine gjerninger og ville vurdere om jeg straks skulle se hans himmelen og kjenne hans hemmeligheter. Bare jeg måtte gå igjennom prøvelsen og de andre barna slapp.

Gud ga meg et stort glass fylt til randen med vann. Han sa til meg at jeg skulle måles på om jeg kunne bære glasset gjennom en eneste dag uten å søle. Det ville bevise at jeg ikke gjorde urett, for man sølte vann når man gjorde urett.

Gud ga meg mange fristelser den dagen, men jeg motsto alt, som vanlig. Jeg gjorde alt rett, selv om jeg var så redd, så redd for å gjøre urett. Men ingen fristelse falt jeg for, og ingen onde gjerninger gjorde jeg.

Jeg gjorde også gode gjerninger den dagen og når jeg gjorde det spiltes vann ut av glasset mitt. Jeg gjorde dem likevel, uten tanke på min egen dom. Jeg var skjelvende redd og motorisk underlegen, og det gjorde at jeg spilte vann.

På bussen hjem sølte jeg fordi jeg fokuserte på å gjøre rett. Jeg sølte fordi andre kom for å mobbe meg, for å plage meg, for å dytte meg. Fordi de andre snublet eller hadde det gøy. Fordi de skremte meg. Fordi det var humper i veien. Fordi det var svinger og bakker.

Jeg sølte vann. Kanskje en tiendedel, men ikke en eneste dråpe var sølt på grunn av noe jeg gjorde feil.

Gud kom frem for å gi meg sin avgjørelse. Han sa at jeg hadde sølt vann, og at jeg ikke var god nok.

Og jeg sa til ham: Gud, vis nåde. Jeg forklarte til ham at ikke en eneste synd hadde jeg gjort. Jeg forklarte at vannet var sølt av andre som dyttet meg, og at jeg ikke tok igjen på dem. Jeg forklarte at vannet ble sølt når jeg gav offer til andre. Jeg forklarte at vannet ble sølt fordi det var svinger og dumper i veien.

Men Gud sa at det ikke var godt nok. Glasset var ikke fullt og jeg måtte stå til rette. Jeg bønnfalt om å få en sjanse til. Bare en dag, så jeg kunne gjøre bedre. Han ga meg en ny dag.

På den nye dagen gjorde jeg på ny ingen synd. Ikke bare unnlot jeg å ta hevn, jeg unnvek også å konflikter. Jeg visste at svingene og dumpene ville komme og jeg håndterte dem litt bedre. Men jeg sølte fortsatt, blant annet på grunn av gode gjerninger.

Jeg kom på ny framfor Gud og han så at noen dråper var borte og han sa at glasset ikke var fult. Jeg visste da at uansett hvor hart jeg prøvde ville jeg aldri komme dagen igjennom med glasset fullt. Da sa Gud at jeg likevel skulle komme til ham, og jeg kom til hans himmel og fikk kjenne hans hemmeligheter


Jeg definerer meg ikke som religiøs. Vil si at drømmen berører min "superkraft". Nemlig det å være agnostiker, hvilket jeg er. Om drømmer er symboler, kan man kanskje si at den drømmen kalte meg til å være agnostiker i alle livets aspekter. Også til å tjene det gode, og til å ikke skade andre, og å ofre meg selv. Jeg vil påstå at å være agnostiker er min superkraft.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav kiddie » 2019-04-13 2:06:07

Och jag kan bara skriva spegelskrift.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav RainyDay » 2019-04-13 2:18:02

Lärde mig läsa på egen hand när jag var 3 år. Borde väl räknas som en superkraft. Kan plöja igenom en 400 sidors bok på några timmar.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Karamell » 2019-04-13 2:52:17

Ordningsam till tusen!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav senap » 2019-04-13 10:43:31

Jag kan hålla en hel programkod eller elektronisk krets körandes i huvudet i realtid. Jag kan när läget är som gynnsammast helt fokusera på det i evigheter utan att höra eller på annat sätt märka av min omgivning över huvud taget. Vill min sambo mig något måste han gå fram och knäppa med fingrarna eller något rakt framför mitt ansikte för att jag ska reagera.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav senap » 2019-04-13 10:52:39

nano skrev:Oj, det var väldigt mycket damsugande.
Du skulle itne vilja ha en sådan där damsugarrobot som åker omkring på golvet o damsuger?

Dammsugarrobot borde räknas som handikapphjälpmedel. Hur lobbar man för det? Det borde ju spara kommunen minst en halvtimmes boendestöd eller hemtjänst i veckan.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Micke » 2019-04-13 10:57:07

Batte jag läste om din dröm med stort intresse. Tack för att du delar med dig utav den. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Batte » 2019-04-13 10:58:52

Micke skrev:Batte jag läste om din dröm med stort intresse. Tack för att du delar med dig utav den. :-)Happy
Takk! Den var jo veldig personlig, så det er hyggelig å høre. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Micke » 2019-04-13 11:16:15

Det jag uppskattar mest med mig själv är nog att jag (numera) känner en grundläggande mening med livet och tillvaron, både i med- och motgång. Och att det är kognitivt förankrat snarare än genom självsuggestion.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vilken är din superhjälteförmåga?

Inläggav Fretshi » 2019-04-22 21:41:10

Micke skrev:Det jag uppskattar mest med mig själv är nog att jag (numera) känner en grundläggande mening med livet och tillvaron, både i med- och motgång. Och att det är kognitivt förankrat snarare än genom självsuggestion.


Ja det är viktigt att man finner en mening med sitt liv.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in