Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav Sinatle » 2019-04-04 20:28:52

Hej.

Jag blev diagnostiserad med AS när jag var i mitten av tonåren, det är över tio år sedan nu och jag vill inte ha kvar diagnosen. Jag vill inte ha frågor om varför, men jag har mina anledningar och ser diagnosen som ett mycket större hinder än en fördel.

Dessutom ser jag inte mig som att jag stämmer så mycket på AS längre. Två stora(!) kriterier har alltid saknats, och många "småsaker" i mig som man kan tillskriva AS kan man lika gärna tillskriva att bara vara introvert. Bland annat.

Jag tror att en psykolog som utreder mig idag, med kunskap inom autismspektrum, skulle kunna komma fram till antingen eller, 50/50, eller lutande mot "nej".

Så hur gör jag om jag vill bli av med diagnosen? Jag bor inte i Sverige nu, jag bor i Finland och planerar att flytta till Norge.

Måste de veta innan vem man är? Kan man alls gå till en psykolog anonymt? (Jag vill helst inte att deras åsikt färgas av att veta min diagnos, bara ha en objektiv utredning, men om det inte går, så är det okej.)

Och till den viktigaste frågan, vem har rätt att kolla upp min "fil" och se att jag har en diagnos? Kan sjukvårdspersonal se det utan vidare, eller måste de be mig eller någon annan om tillstånd? Kan de göra det i andra länder, som Finland och Norge? Kan de se direkt, eller måste de först be vården i Sverige om att se min fil?

Förlåt om några frågor låter dumma, men jag vet verkligen inget om själva systemet inom vården, och hur mycket vår information hålls privat.

Jag vill alltså verkligen inte att någon inom sjukvården i Norge ska kunna se min diagnos, och om de kan det, vill jag verkligen ha bort den.
Sinatle
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2019-04-04

Re: Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav popruta » 2019-04-05 8:26:15

I Sverige kan du ju "låsa" din journal och då borde väl inte diagnoser synas?

Men för att få den avskriven behöver du nog genomgå en ny utredning kan jag tro.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav Maggi » 2019-04-05 9:05:47

Hoppas nån vet mer om detta! Vet att man kan låsa sin journal men hur säkert är det? Viss personal verkar inte ens fatta att detta är viktigt!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav ankhh » 2019-04-05 12:46:24

Läs på 1177 om journalspärr - välj den region (f.d. landsting) där din journal finns för att se vad de har för rutiner: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/ ... #section-6

Normalt ska personal då (efter spärr) inte få tillgång till dina uppgifter utan s.k. nödöppning - det finns dock rykten om att det går att läsa i vissa journalsystem (alla regioner har ju inte samma) i alla fall.

Utan spärr kan personalen se dina uppgifter inom Sverige; jag tror att alla regioner numera är med i sammanhållen journalföring. Hur det är med Norge och Finland vet jag inte - jag tvivlar på att de har tillgång till svenska journaler, men vet alltså inte.

När det gäller utredning tror jag inte att det går att vara anonym. Men jag tror faktiskt att det kan fungera om du säger precis hur det är: att du tvivlar på att diagnosen är korrekt och därför vill ha en ny utredning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav popruta » 2019-04-05 12:49:16

Ja jag såg nån dokumentär om en tjej som hade fått asperger-diagnos men som ville ha den avskriven. Hon fick göra en ny utredning.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav Alien » 2019-04-05 16:25:47

Alla regioner är inte med.

Jag vill ha sammanhållen journal för alla landsting för mig. Men så är det inte. De blodprov jag tar på vårdcentralen för sjukhuset i ett annat landsting kommer inte med i min vanliga journal. Så om jag har kontakt med vårdcentralen (för andra sjukdomar) så kan jag inte hänvisa till nyligen tagna blodprov utan måste gå en extra gång för att ta blodprov för vårdcentralen.

Det jag ev skulle vilja ta bort är allt som står om min AS-diagnos. Men jag vet inte vad som står i min journal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-05 17:18:16

Om det är ok att fråga, vilka stora kriterier har aldrig passat på dig?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav Flinta » 2019-04-06 0:18:19

Har du varit i kontakt med patientnämnden?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav sussi83 » 2019-04-06 2:35:07

Alien vårdpersonal får inte gå in och läsa kring andra områden än vad saken gäller, vill de läsa din psykiatrijournal så måste de fråga först. Det är väldigt strikt sekretess och allt vad en vårdgivare gör registreras så det syns om någon kikat på något de inte ska.
Jag vet detta då jag själv arbetat med Take Care,

Kanske har däremot VC anteckningar där du själv nämnt din diagnos och det är ju frivilligt att göra sas.
Tror inte det går att ta bort redan gjorda anteckningar efter de blivit signerade av säkerhetsskäl, men kanske kan du be om en sekretessmarkering (extra) på dessa uppgifter.
De rättar liksom inte ens stavning eller liknande utan då brukar de göra anteckningar om ifall du ber att få ut journalen på papper.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-06 13:42:18

Norge ska väl inte kunna se dina journaler med tanke på att det inte alltid ens funkar inom olika landsting/enheter i Sverige.

Om du går privat till en utredningspsykolog och säger att du vill bli utredd igen men inte säger vad du har nu så lär det gå ett tag men psykologen kommer vilja ha anamnes och då lär det komma fram. Att gå via vanliga vården är nog ingen ide då det är lång kö och det är inte säkert att de anser att det är värt att ta bort diagnosen så du behöver inte ens få stå i kö.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ta bort diagnosen/vem kan se den?

Inläggav Sinatle » 2019-04-09 6:08:47

ShakeItOut skrev:Om det är ok att fråga, vilka stora kriterier har aldrig passat på dig?


Ingen fara.
Jag har aldrig haft problem med att förstå kroppsspråk, ansiktsuttryck, gester, tonfall, när vem ska prata i ett samtal, när folk blir uttråkade, osv. Jag var den mest sociala i familjen när jag växte upp, drog hem vänner mer än mina syskon. (Jag är den enda i familjen som har diagnos, men jag är den enda som blivit utredd.)

Jag har också aldrig haft problem att förstå ironi, ta saker bokstavligt och så.
Det mesta jag har är att jag är socialt "awkward", tycker inte om ögonkontakt, och blir väldigt duktig på mina intressen. Det mesta på mig kan man lika gärna lägga in på "introvert", som jag läst mer om på sistone (Jungs personlighetstyper).

Men det är ju en gråskala, man kan inte svart på vitt säga "ASPERGER 100%" eller "NEUROTYPISK 100%". Så jag har Asperger/autismdrag, men tycker inte att jag ska ha diagnosen.

Tack för alla svar, jag ska se om jag kan utreda redan nu i Finland (betalar skatt här), för det verkar som att det är hemkommunen som gäller, och om jag inte flyttar tillbaka till Sverige antar jag att det blir krångligt att få utredas där.
Sinatle
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2019-04-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in