Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2019-04-08 21:11:56

Alltså vid 90 års ålder och man har massa krämpor och är typ rustolsbunden och klarar sig inte utan andra inte på något sätt.

Då är det okej att gå till en bro och avsluta allt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-08 22:23:49

Fretshi skrev:Är det verkligen så illa?

Då bör du söka hjälp så att du kan få hjälp med dina sömnproblem. För ja sömnproblem går att komma till rätta med även utan medicin.

Medicin är bara ett sätt att göra det lättare på kort sikt. Vill man lösa de på djupet måste man ha hjälp detta är för övrigt psykiatrin väldigt dåliga på och skriver ut mediciner på slentrian för att man inte ska få annan hjälp.

Att hoppa från en bro innan man är 90 är inte okej!


Jag tar Xanor mot ångest. Som sagt för 100:ade gången, JAG HAR INGEN SÖMNMEDICIN. Jag får klara mig ändå, dvs missar halva livet pga det.

Jag har fått kämpa för att få behålla mina mediciner. Jag måste resa 4 timmar för att få dem. DET ÄR INTE SLENTRIANUTSKRIVNING!!!

Jag har träffat min läkare ganska nyligen. Vi har kommit fram till att mina sömnproblem är av den arten att de tyvärr är olösliga och något jag måste leva med alltid, om det inte uppfinns en ny medicin mot min typ av problem, som är ett slags genetiskt misstag, en mutation. Inget KBT biter på.

Det är INTE OK att hoppa från en bro när man är 90. Jag har flera aktiva släktingar som är över 90, som gör mycket mer om dagarna än jag och är har haft turen att vara friska. De är levnadsglada och vill inte alls bli utknuffade för en klippa och kallade värdelösa pga sin ålder.

Varför måste du provocera hela tiden? Det är en bättre fråga än din, du frågade varför jag måste reagera. Eller vill du tala i ett vakuum utan svar? Det kan väl ordnas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2019-04-11 11:22:05

Jag får be om ursäkt om jag upprörde dig.

Jag fick mirtazapin för att jag råkade säga att jag ibland inte sover bra så mig ser de till att hjälpa.

Ska inte skriva mer i denna tråd nu, men ville bara uttrycka min åsikt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-11 13:47:27

Fretshi skrev:Jag fick mirtazapin för att jag råkade säga att jag ibland inte sover bra så mig ser de till att hjälpa.


Tror du inte jag testat den? Och säkert 15 mediciner till... Min läkare KAN inte hjälpa mig. Och jag kan inte ändra min kroppskemi. Vad gäller ickemedicinska lösningar finns egentligen bara en, konstant sömnbrist. Man klarar det upp till kanske 30 års ålder men sen pallar kroppen inte mer. Kronoterapi är bevisat ickefungerande OCH skadligt. Melatonin får jag inte ta för då kan jag skada hjärta, lungor, blodbild och framförallt njurar.

Det enda som egentligen hjälpt mig är den sorts sömnmedicin som bara slår till och sedan går ur kroppen på några timmar. Fanns tre olika och alla hjälpte, det var inget jag tog varje dag utan för att reglera utifrån min dygnsrytm eftersom jag inte har någon inre dygnsrytm kvar nästan (kemisk abnormalitet). En medicin blev jag överkänslig för vad gäller biverkningar, en blev jag allergisk mot och en togs bort från marknaden pga underförskrivning. Man kan även prova ljus- och mörkerterapi, men det är väldigt svårt att få till har jag märkt, eftersom Sverige i sig självt är så nyckfullt med dagsljus. Men har oxo märkt att ljus och mörker är min svagaste utlösare av dygnsrytmsbeteende. Den starkaste är andras beteende (inte idealt att leva ensam då). Näst starkaste är klockan själv eftersom mina problem följer sommar- och vintertid.

Jag är så puckad att jag saknar enkla kemikalier, delar av proteiner, som t o m växter har... Då är man inte mycket till människa. Är inte ens en växt...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-11 14:53:27

kiddie skrev:Melatonin får jag inte ta för då kan jag skada hjärta, lungor, blodbild och framförallt njurar.

Varför?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-11 16:20:29

nomemorytoday skrev:
kiddie skrev:Melatonin får jag inte ta för då kan jag skada hjärta, lungor, blodbild och framförallt njurar.

Varför?


Stimulerar immunförsvaret starkt. Det gör att mina autoimmuna sjukdomar blir värre, de får mer kraft, och attackerar min kropp mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-11 19:46:55

kiddie skrev:
nomemorytoday skrev:
kiddie skrev:Melatonin får jag inte ta för då kan jag skada hjärta, lungor, blodbild och framförallt njurar.

Varför?


Stimulerar immunförsvaret starkt. Det gör att mina autoimmuna sjukdomar blir värre, de får mer kraft, och attackerar min kropp mer.

Oj, ok. Till mig sa de att melatonin var vitamin :-)018 Jag visste inte vad jag skulle svara då, trodde jag hört fel. När jag påtalade det nästa gång, fick jag typ skäll och en undran fall jag trodde jag var bättre än psykiatrikern. Snurrdeluxe och inte vidare moget av en psykiatriker att säga så, tycker jag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-11 20:13:29

Det är ett hormon. Men å andra sidan är D-vitamin oxo ett hormon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2019-04-13 0:46:59

Det finns några vitaminer och det är a, b, c, d, e och k.

Melatonin är ett hormon som gör att vi sover bra.

Men så kiddie du sover väldigt lite eller?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Richard » 2019-04-13 1:42:27

Jag köper Melatonin från Polen, det funkar extremt bra. Behöver knappt mina Imovane/Stilnoct. Men jag ska ta upp det med läkaren, så kanske man kan få det utskrivet. Tar 9 mg per kväll. Det är i.o.f. billigare att köpa från Polen, men egentligen ska man inte självmedicinera.

Självmedicinerar med Synefrin o Koffein på morgonen också, för att bli pigg. Psykiatern brukar skriva ut det mesta jag ber om, men jag frågade om jag kunde få Modafinil, men nä, det kan utlösa psykoser, men det gör det inte. Har testat dom. Men därför kör jag med Synefrin o Koffein istället. Funkar lika bra.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-13 2:09:49

Fretshi skrev:Men så kiddie du sover väldigt lite eller?


Bara om jag måste gå upp. Annars känns det som min sömnrytm är ca 25-30 timmar, lite varierande dygn (för de intresserade så är det bevisat att vi har ett grovt tillyxat dygn, samt daglig återställning av felaktig inre klocka). Får jag somna när min kropp kan, så sover jag ganska länge. Ibland har jag fått hysteriska utbrott på kompisar som väckt mig vid 14, för min kropp är desperat att sova mer, fast jag sovit kanske 10 timmar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Aspie sapiens » 2019-04-29 6:42:15

Har grava sömnstörningar och bad om imovane och stilnoct, blixtsnabt sa min nya läkare NEJ! enda hon vill skriva ut är Melatonin och det gör inte särskilt mycket nytta.
Har asperger och grav adhd+ samt ospecificerad sömnstörning...
Tröttsamt att aldrig kunna sova ut, några tipps på vad man kan göra för att få ordning på skiten.

Precis börjat ställa in elvanse efter att jag stått utanför vården helt i 10 år pga jag och min föregående läkare va oense om medicinering..

Tacksam för tipps!!! Eller kanske blir nätshoppa eller liknande..
Aspie sapiens
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2019-04-29

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2019-04-29 17:48:28

Det enda tips jag kan ge angående sömnstörningar är att fysisk aktivitet hjälper en att sova bättre.

Sen så ska man inte oroa sig för mycket över dålig sömn för då gör man bara allt värre.

Sömnen hänger ju ofta ihop med om du gjort meningsfulla och utvecklande saker under dagen. Är det en depression borde mediciner kunna hjälpa att komma upp ur den för då kan man ockan bli slö och orkeslös.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Richard » 2019-04-29 18:16:55

Jag gjorde ett reportage om Melatonin som nu helt kan ersätta både Theralen, Imovane o Stilnoct för mig...

Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav BellaBelle » 2019-05-01 11:54:58

kiddie skrev:Det är ett hormon. Men å andra sidan är D-vitamin oxo ett hormon.


Har Kiddie försvunnit från forumet? Vad trist! Hon skriver så bra!

OT: jag tycks snabbt bli beroende av Imovane. Kanske inte bara fysiskt, utan även psykiskt. Har pausat medicinen nu, men då har jag även inte sovit alls vissa nätter.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-05-29 21:08:15

Nu verkar imovaneproblemet vara över. Testat zopiklon igen och känner att jo visst hjälper i hög dos för sömn, funderar på att få det utskrivet nu när det går. Läkaren behöver ju inte vara upplyst om att jag behöver 15 mg för att somna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Richard » 2019-05-31 14:57:22

Jag köpte 100 st Imovane 5 mg idag!
Det finns fortfarande inte 7,5 mg, så jag är ordinerad 1,5 tablett per kväll. Men som sagt behöver jag oftast inte dom. O skulle jag behöva så tror jag en 5 mg räcker.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-05-31 23:03:19

Hur svårt ska det vara att få tag på äkta jävla Xanor och inte något rävgift från Slovenien?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in