Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Teldorei » 2019-04-02 3:24:28

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp/förslag. I slutet av inlägget finns det ett TL;DR för den som inte orkar läsa allt.

Jag har aktivitetsersättning och går några dagar i veckan till ett "jobb"/dagverksamhet. Det är liksom inget ställe som bara är en dagverksamhet. Det är en arbetsplats där några har vanlig anställning, men sedan tar de in såna med aktivitetsersättning, som behöver arbetsträna, osv, men de som har vanlig anställning är inte handledare eller utbildade för att "ta hand" om de som arbetstränar(vad jag vet).

I nästan 10 år nu har jag varit på några olika ställen som jag haft som min daglig verksamhet. I början bodde jag fortfarande hemma och jag hade just fått LSS-stöd, så det var från början tänkt som ett sätt att bryta isoleringen efter att ha hoppat av skolan och på sikt så att jag skulle kunna slutföra mina gymnasiestudier(hade hoppat av).

Jag har aldrig trivts på något av ställena - inte ens på ett ställe där det bara var personer med Asperger - och jag har alltid drömt om att bara kunna stanna hemma och aldrig gå ut igen typ. Om något har den här önskan bara blivit starkare med åren, snarare än att jag rört mig närmare mindre social fobi, ett jobb eller att kunna slutföra mina studier.

Hittills i år har jag varit i en större svacka än normalt och därmed varit borta extra mycket från min DV, vilket i sin tur leder till att jag känner mig än mer utanför på min DV(har varit där i omkring 5 år nu, men har aldrig fikat med de andra eller pratat om mig själv eller privata saker - så det är inte så konstigt att det blir konstigt med någon som varit på ett ställe men som man inte vet något alls om).

Om ett år fyller jag 30 år och blir då av med aktivitetsersättningen. I och med att jag varken har några fysiska problem eller problem med min intelligens, utan "bara" psykiska och sociala, har jag en känsla av att Försäkringskassan inte kommer ge sjukförsäkring(eller vad det nu heter) utan tvinga mig att antingen söka jobb eller börja på Samhall(där hade jag vantrivts än mer än där jag är nu, det är jag säker på).

Jag har gjort en utredning på psykiatrin(för 10 år sedan) som ledde till diagnoserna social fobi och asperger, men jag har även OCD, IBS och BDD. När Försäkringskassan utreder mig nästa år och jag anger det ovan som skäl för sjukskrivning, antar jag att de kommer vilja att jag gör en ny utredning för att se att jag verkligen har OCD, IBS och BDD och att det inte skulle räcka med ett läkarutlåtande - eller?

TL;DR:
Jag behöver hjälp med vad jag ska göra, och vad jag har rätt till.
Jag har aktivitetsersättning + bostadstillägg. Och ja, LSS-stöd... tror jag?

Om jag har aktivitetsersättning, har jag en skyldighet att antingen jobba, plugga eller gå till daglig verksamhet eller liknande? Kan jag välja att bara vara hemma om jag vill det? Jag har hela tiden uppfattat det som att jag måste göra nånting(varför skulle det annars heta "aktivitetsersättning"?).

Om jag kan välja att bara vara hemma, skulle Försäkringskassan se det som något dåligt nästa år när de ska utreda mig igen(och mycket hårdare än förut, om jag fattat det rätt)? Jag tänker att de då vill skicka ut mig någonstans så att de kan se hur det skulle gå med mig då jag varit isolerad i ett år. Skulle jag kämpa vidare och fortsätta gå till min nuvarande DV så kanske de skulle se det mer som att jag ändå försökt?

Om jag väljer att bara vara hemma, måste jag meddela Försäkringskassan om den ändringen då, på samma sätt som man ska meddela dem om andra förändringar vad gäller inkomst, hyra, etc?

Som sagt vill jag bara stänga in mig i min lägenhet och inte behöva ha något att göra med någon annan människa då jag bara mår dåligt av det, men jag förstår ju att inte samhället vill betala för det och att det därför inte är så enkelt.
Hur ska jag göra? Hjälp!
Teldorei
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2019-04-02

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Fretshi » 2019-04-02 23:14:17

Jag har inga direkta råd om vad du ska göra.
Varför vill du bara vara hemma?

Jag mår hemskt dåligt om jag bara går hemma i min lägenhet för länge. Men det kanske inte är fallet för dig?

Med asperger har du rätt till stöd via LSS. Som speciellt boende och boendestöd. Du kan även ansöka om en kontaktperson men det kanske inte är aktuellt i ditt fall.

Kanske att du ska flytta ut på landet och ha ditt eget hus men tvivlar på att du kan få sjukpension då. Då blir det ekonomiskt bistånd och du måste söka arbeten om du inte har massa hobbies som du kan tjäna lite pengar på och klara hyra och mat på det sättet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Teldorei » 2019-04-03 21:33:49

Fretshi skrev:Jag har inga direkta råd om vad du ska göra.
Varför vill du bara vara hemma?

Jag mår hemskt dåligt om jag bara går hemma i min lägenhet för länge. Men det kanske inte är fallet för dig?

Med asperger har du rätt till stöd via LSS. Som speciellt boende och boendestöd. Du kan även ansöka om en kontaktperson men det kanske inte är aktuellt i ditt fall.

Kanske att du ska flytta ut på landet och ha ditt eget hus men tvivlar på att du kan få sjukpension då. Då blir det ekonomiskt bistånd och du måste söka arbeten om du inte har massa hobbies som du kan tjäna lite pengar på och klara hyra och mat på det sättet.


För att jag mår dåligt av att vara bland folk och finner det väldigt stressande samt att få ihop det med allt annat som behöver göras i hemmet och andra dagliga bestyr.

Jag vill varken ha speciellt boende och boendestöd eller kontaktperson. Jag vill snarare bli lämnad ifred :P

Varför skulle jag flytta ut på landet och skaffa eget hus? :?

Tack för att du tog dig tid att svara :)
Teldorei
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2019-04-02

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav kiddie » 2019-04-03 22:08:38

Om du vill ändra din sysselsättning tror jag att de måste göra en ny plan med dig. Vet inte exakt hur man går tillväga, men om man anser att man inte kan göra det man kunde innan brukar det accepteras, eftersom du inte arbetar i normal mening. Sedan kan man alltid ha oturen att få konstiga, hypomana handläggare som vill att man ska göra 1000 saker samtidigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Zima33 » 2019-04-07 21:12:15

När jag hade aktivitetsersättning så var det helt frivilligt med aktiviteter. De antydde att jag kunde passa på medan jag hade akt ers men det var absolut inget måste.
Om du vill vara säker på hur det är nu så kan du kolla på f-kassans hemsida.

Angående att ”försöka”, de kan ju se det så att eftersom du klarar av aktiviteter så borde du klara av ett anpassat jobb också …
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Zima33 » 2019-04-07 21:15:22

Ps. Jag fick sjukersättning fastän jag inte hade fysiska eller intellektuella nedsättningar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav Richard » 2019-04-12 23:17:51

Jag fick aktivitetsersättning 2004, efter att ha jobbar i 4 år. Sista tiden mycket deltid. Jag var då 24 år. 2005 reste jag en del o gick några kurser för sjukskrivna, 2006 hade jag praktik i en färgaffär. 2007 gjorde jag ingenting, det mådde jag väldigt dåligt av. 2008 gick jag en väktarutbildning men har inte jobbat som det. 2009 började jag på daglig verksamhet, o har gått där sen dess. Trivs väldigt bra med det, nu sysslar jag mest med konst där.

Man måste komma ut o pysslat med nått, träffa lite folk o vara lite social. Som sagt mådde jag väldigt dåligt runt 2007, när jag absolut inte gjorde nånting. Jag fick sen sjukersättning när jag fyllde 30.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är det valfritt att sitta hemma om man har aktiv.ersättning?

Inläggav opteron » 2019-04-13 1:56:18

Det räcker oftast med att man har aspergers för att kunna få aktivitetsersättning, man behöver inte ha andra diagnoser eller problem.

Sen så kan man göra vissa aktiviteter med aktivitetsersättning om man nu vill. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in