Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 16:54:36

Fick papper som står att om jag blir beviljad, så vill socialtjänsten ha tillbaks pengar från december 2018.

Saken är att man får mindre av aktivitetsersättning jämfört med ekonomisk bistånd(för att dom hjälper med hyra också). Det blir bara mer om man också får bostadstillägg. Det kan man bara söka om man redan har aktivitetsersättning? Det står att dom ska göra avdrag på aktivitetsersättningen. Alltså måste jag betala socialtjänsten pengar, för att socialtjänsten har givit mer än det jag skulle få från aktivitetsersättningen?

Dessutom står det att dom också vill ha tillbaks bostadsbidraget. Varför det? Socialtjänsten gav mig mindre pengar för att jag fick bostadsbidrag. Alltså -1300kr varje månad.

Jag ska prata med dom såklart, men blev förvirrad av allt det här. Så jobbigt att efter all väntan få betala en massa pengar till dom.

I längden blir det nog värt det, men jobbigt i min situation. Kommer jag ha råd med mat första månaden? Det står att det kan ta 2 månader för att få svar om bostadstillägget. Alltså blir det mindre pengar ett par månader framöver?

Ska jag då få aktivitetsersättning + socialtjänsten (för att jag får för lite), samt att betala socialtjänsten?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Från ekonomisk bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav slackern » 2019-04-02 17:50:22

Du skall väl bara betala tillbaks till socialen om du får aktivitetsersättning och bostadstillägg retroaktivt, vilket känns helt rätt att du ska göra om du får en stor klumpsumma utav FK. Jag har för mig att jag fick 3-månaders retroaktivt boendestöd när jag sökte det första gången.

Om jag vore dig skulle jag ta kontakt med en kurator via Vårdcentralen, psykiatrin eller habliteringen för att reda ut det hela.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Från ekonomisk bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Fretshi » 2019-04-02 17:57:13

Vad jag har hört ska aktivitetsersättning vara bättre än ekonomiskt bistånd.
Just för att man kan få bostadstillägg då.

Känner några som får ut 11 000 med bostadstillägg för sin aktivitetsersättning.

Jag får 8500 från ekonomiskt bistånd och då ingår hyra och SL-kort.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Från ekonomisk bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 18:12:47

slackern skrev:Du skall väl bara betala tillbaks till socialen om du får aktivitetsersättning och bostadstillägg retroaktivt, vilket känns helt rätt att du ska göra om du får en stor klumpsumma utav FK. Jag har för mig att jag fick 3-månaders retroaktivt boendestöd när jag sökte det första gången.

Om jag vore dig skulle jag ta kontakt med en kurator via Vårdcentralen, psykiatrin eller habliteringen för att reda ut det hela.


Fast bostadstillägget får jag inte ansöka förrän jag har fått aktivitetsersättningen har jag läst på nätet. Man får dom inte samtidigt.
Alltså kommer klumpen vara en minussumma. Får jag senare bostadstillägget retroaktivt, så kommer väl den summan lite senare?

Smart idé. Jag har psykologmöte snart. Ska ta med papperna då.

Fretshi skrev:Vad jag har hört ska aktivitetsersättning vara bättre än ekonomiskt bistånd.
Just för att man kan få bostadstillägg då.

Känner några som får ut 11 000 med bostadstillägg för sin aktivitetsersättning.

Jag får 8500 från ekonomiskt bistånd och då ingår hyra och SL-kort.


Som jag skrev ovanför, så får jag bostadstillägget lite senare. Alltså så fort jag får aktivitetsersättningen borde jag gå back.

Allt som allt, så tjänar jag på det tror jag.

Överreagera nog och fick ångest. Känner mig lugnare nu.

Tack för att ni skrev i alla fall.

Det konstiga är att dom vill ha tillbaks bostadsbidraget för 3 månader. Blev det något fel där?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Från ekonomisk bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav slackern » 2019-04-02 18:22:29

Oj verkar vara snurrigt med alla bidrag och ersättningar hit och dit, men i sådana fall borde det vara FK som vill ha tillbaks bostadsbidraget? Om jag vore dig skulle jag betala tillbaks det så fort som möjligt och sedan skicka in kvittot på det till socialen så att dom ser att dom inte ska betala tillbaks det på bidraget som du har fått utav dom. Om det nu är så att FK kräver dig på det beloppet som bostadsbidraget är på. Men om du ska få aktivitetsersättning från december retroaktivt borde du ju även kunna söka bostadstillägg retroaktivt?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Från ekonomisk bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 18:36:48

slackern skrev:Men om du ska få aktivitetsersättning från december retroaktivt borde du ju även kunna söka bostadstillägg retroaktivt?


Ja, fast den börjar från och med när jag söker den. Alltså om jag får aktivitetsersättning slutet av månaden, får jag då ansöka om bostadstillägg. Efter 2 månader får jag retroaktivt för det jag skulle få slutet av den här månaden.

Vet inte om jag skrev det krångligt eller fel. Jag får prata med min psykolog, och FK.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav slackern » 2019-04-02 19:04:32

Trefjorton skrev:
slackern skrev:Men om du ska få aktivitetsersättning från december retroaktivt borde du ju även kunna söka bostadstillägg retroaktivt?


Ja, fast den börjar från och med när jag söker den. Alltså om jag får aktivitetsersättning slutet av månaden, får jag då ansöka om bostadstillägg. Efter 2 månader får jag retroaktivt för det jag skulle få slutet av den här månaden.

Vet inte om jag skrev det krångligt eller fel. Jag får prata med min psykolog, och FK.


Såhär skriver FK själva om att söka retroaktivt.

Kan jag ansöka bakåt i tiden?

Ja, du kan ansöka för tre månader bakåt i tiden. Du kan även få bostadstillägg från och med samma månad som du fick sjukersättning eller aktivitetsersättning.


https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 19:07:47

slackern skrev:
Trefjorton skrev:
slackern skrev:Men om du ska få aktivitetsersättning från december retroaktivt borde du ju även kunna söka bostadstillägg retroaktivt?


Ja, fast den börjar från och med när jag söker den. Alltså om jag får aktivitetsersättning slutet av månaden, får jag då ansöka om bostadstillägg. Efter 2 månader får jag retroaktivt för det jag skulle få slutet av den här månaden.

Vet inte om jag skrev det krångligt eller fel. Jag får prata med min psykolog, och FK.


Såhär skriver FK själva om att söka retroaktivt.

Kan jag ansöka bakåt i tiden?

Ja, du kan ansöka för tre månader bakåt i tiden. Du kan även få bostadstillägg från och med samma månad som du fick sjukersättning eller aktivitetsersättning.


https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg


Aha, tack så mycket. Det här låter väldigt bra.

Med alla skärningar inom kommunen så blir man lite osäker.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav slackern » 2019-04-02 19:14:12

Trefjorton skrev:
slackern skrev:
Trefjorton skrev:
Ja, fast den börjar från och med när jag söker den. Alltså om jag får aktivitetsersättning slutet av månaden, får jag då ansöka om bostadstillägg. Efter 2 månader får jag retroaktivt för det jag skulle få slutet av den här månaden.

Vet inte om jag skrev det krångligt eller fel. Jag får prata med min psykolog, och FK.


Såhär skriver FK själva om att söka retroaktivt.

Kan jag ansöka bakåt i tiden?

Ja, du kan ansöka för tre månader bakåt i tiden. Du kan även få bostadstillägg från och med samma månad som du fick sjukersättning eller aktivitetsersättning.


https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg


Aha, tack så mycket. Det här låter väldigt bra.

Med alla skärningar inom kommunen så blir man lite osäker.


FK har trotts allt inget med kommunen att göra utan är en statlig myndighet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-03 9:24:52

Fan vilken lättnad!!

Jag ringde in och fråga alla min frågor som jag skrev ner. Hon lät väldigt trevlig.

Hon fråga om hon skulle bevilja det idag, istället för att vänta. Jag sa ja :)

Det blir inget minus. Så även om social biståndet var mer, och att det står att dom gör avdrag för bostadsbidraget, så kompenserar dom på andra sätt typ.

Skönt att veta att man klarar sig i alla fall.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Från ekonomiskt bistånd till aktivitetsersättning - Dåligt?

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-03 13:40:56

Vad bra att det löste sig så :)
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in