Kända människor med As?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kända människor med As?

Inläggav Bali » 2017-12-13 17:34:54

KrigarSjäl skrev:Bra att hon gick ut och kritiserade Popovas språkbruk.
Kudos ska hon ha för det!


Ja, det var vi många som tyckte, för fy tusan vilken ful artikel Popova fick till SvD.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kända människor med As?

Inläggav ankhh » 2017-12-13 18:36:57

Jag mailade faktiskt Popova. Hon svarade bara med en länk: https://svenska.se/tre/?sok=autism&pz=1 - som visar att enligt SAOL är autism "en med­född psykisk störning ofta med själv­försjunkenhet och o­förmåga till kontakt med andra" och enligt SO är autism "sjukligt försjunkande i det egna jaget och total brist på kontakt med om­givningen". Så då har hon använt ordet korrekt, alltså...

Hon svarade inte på mitt uppföljningsmail. Antar att hon är lite narcissistisk. :mrgreen:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kända människor med As?

Inläggav Bali » 2017-12-13 18:45:11

Det var det "svaret" hon gav på Twitter också.

För att vara skribent är hon inte precis bra på att förklara sig, eller försöka ta till sig kritik när andra försöker förklara hur mycket skada hennes ord kan göra. Utöver att de är helt felaktigt använda i denna artikel.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kända människor med As?

Inläggav Dagobert » 2017-12-13 19:14:07

Alan "Blind Owl" Wilson i blues/rockgruppen Canned Heat.

Gruppens musikaliska ledare, kan man väl säga. Munspel, slidegitarr och falsettsång.
Ser verkligen aspig ut på scen. Men det var långt innan diagnosen fanns.
Inger skrev ett bra inlägg om honom 2008:

Inger skrev:Kollade just på en video med Canned Heat från 1970...



Och tänkte att den där sångaren med brillorna ser ju lite Aspig ut. Och mycket i hans biografi stödjer faktiskt den möjligheten!

Vid sidan om musiken engagerade sig Wilson starkt för miljörörelsen. Som person var han omvittnat skygg, tillbakadragen och kunde framstå som kufisk. Han led dessutom av depressioner, som förvärrades i takt med att gruppens framgångar blev större. Vid två tillfällen försökte han begå självmord, men utan att lyckas. Våren 1970 tilllbringade han delvis på sjukhus för sina psykiska besvär, men kunde ändå medverka på albumet Hooker'n'Heat, som Canned Heat spelade in tillsammans med John Lee Hooker. Under sommaren 1970 lämnade han gruppen under en kort period, men han återvände efter någon vecka. I sånger som "Pulling Hair Blues", "Human condition" och "My time ain't long" skildrade han sina svårigheter i livet på ett självutlämnande sätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alan_Wilson

On the double album Hooker 'N' Heat (1970), John Lee Hooker is heard wondering how Wilson is capable of following Hooker's guitar playing so well. Hooker was known to be a difficult performer to accompany, partly because of his disregard of song form. Yet Wilson seemed to have no trouble at all following him on this album. Hooker concludes that "you [Wilson] musta been listenin' to my records all your life".

Hmm?

För övrigt har jag alltid tyckt att han låter som Grodan Kermit, särskilt i On The Road Again:



Usel inspelning men jävligt begåvad kille. Synd att han gick och dog. :cry:
post109863.html#p109863

Kallades Blind Owl för att han var enormt närsynt och hade tjocka glasögon.
Det finns mycket att läsa om honom, även nån intervju där han utvecklar sina insikter i sitt specialintresse, gammal blues.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kända människor med As?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-13 19:21:53

Bali skrev:Det var det "svaret" hon gav på Twitter också.

För att vara skribent är hon inte precis bra på att förklara sig, eller försöka ta till sig kritik när andra försöker förklara hur mycket skada hennes ord kan göra. Utöver att de är helt felaktigt använda i denna artikel.

Nu tappar Popova bara ännu mer i respekt.
Om det är intellektuell hon ska vara så måste hon ju också kunna lyssna och ta till sig av kritik.

Vansinnigt trött på personer som tolkar autistiska drag som bristande moral och karaktärsfel.

Nej - autism är inte "ungefär samma sak som egoism", eller hur Popova nu tänker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kända människor med As?

Inläggav Vildsvin » 2017-12-14 1:08:16

Bali skrev:Kända och kända, men ni som läser SvD och kanske twittrar vet säkert vilka de häftiga och otroligt roliga Margit Richert och Thomas Engström är. Han har förövrigt även skrivit deckarromansviten om Ludwig Licht, som har fått och nominerats till flera utmärkelser.

I dag finns en intervju med dem i Expressen:

"Som utlandssvensk är man ändå alltid sosse"


Jag tycker inte Thomas Engström verkar så värst sympatisk:
Ju mer jag grubblat över beslutet att hoppa av härifrån, desto mer inser jag att det flyktingarna söker sig till är precis det jag vill slippa. Där de ser trygghet och välstånd ser jag en påtvingad, kvävande solidaritet med människor som har fast anställning och barn. Sverige är ett paradis, självfallet, för dem som redan har det stabilt. Mindre roligt är det för oss andra, för oss som frilansar och tvingas betala två tredjedelar av våra intjänade pengar i skatt till ett system som aldrig någonsin kommer oss till del. Är man dessutom barnfri och frisk framstår alltihop som rena rånet.

I Astrid Lindgrens fotspår

Det finns en härlig svensk gnälltradition på detta område. Björn Borg, Vilhelm Moberg, Astrid Lindgren, Ingvar Kamprad, et cetera - ofantligt framgångsrika individer som i olika skeden bröt det stora tabut mot att ifrågasätta rundgångens rimlighet. Jag når för tydlighetens skull inte upp till en promilles promille av deras inkomster och förmögenheter. Jag är inte rik: i skrivande stund har jag artontusen kronor på kontot. Så nej, jag deserterar inte från välfärden för att skydda någon pengabinge, jag gör det för att kunna få ut en stadig medelinkomst. För att, som ett före detta viktigt parti en gång uttryckte saken, kunna leva på min lön.
Om jag som frilansare i Sverige fakturerar tjugotusen kronor en månad får jag behålla i bästa fall hälften. Flyttar jag till ett land som Montenegro, där skatten är nio procent, har jag kvar artontusen i stället för tio. Jag nästintill dubblar mina inkomster. Lägg till detta att allt utom bensin är maximalt hälften så dyrt.
Att det är billigt i Montenegro hjälper nu knappast en montenegrin, eftersom hennes lön är så usel. Just därför söker hon sig hit. Hon har gjort samma överslagsräkning som jag. När vi alltså byter plats får vi det båda bättre. Alla blir glada. Eller? Kanske är det jag som står för rånet, jag som stjäl något av henne.
https://www.expressen.se/kultur/thomas- ... valfarden/

Jag tolkar detta som att de flydde till Georgien och sedan Mexiko, länder som är ännu fattigare än Montenegro, för att slippa den svenska skatten, men ändå skriva för en svensk publik.

Tycker även att han är hycklande när han skojar om Tino Sanandajis utländska namn: https://pbs-0.twimg.com/media/DLZV2jnXk ... format=jpg

Tino skriver sedan ett argt meddelande på Facebook: https://facebook.com/story.php?story_fb ... =560498230

Margit Richtert fortsätter skoja om namnet Tino: https://pbs.twimg.com/media/DLeQOPrX4AAYVe9.jpg
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kända människor med As?

Inläggav Bali » 2017-12-14 8:33:15

De är båda mycket råa och raka i tonen, det kan jag hålla med om, och inte kan jag instämma med allt vad exempelvis Thomas Engström har skrivit, men jag gillar dem.

Nu har de tyvärr lämnat Twitter efter allt jävla tjafs där, men nog stod de upp för andra människor. Och hade dessutom en härlig humor.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kända människor med As?

Inläggav onionhttps » 2017-12-15 2:12:02

Jag har ett antagande att har man en liknande "aspergertyp" eller så kallad "Asperger personlighet" som liknar en viss känd persons som antagningsvis(finns det en sådan böjning på det ordet?) har samma eller mycket liknande "Asperger personlighet" kan man analysera den kända personen genom att observera "empiriskt" och man kan ha ett antagande att den personen eventuellt är samma Aspergertyp. Ju mer personen är känd desto mindre kanske man delar med sig sina antaganden också :)

Jag brukar inte gilla att använda "krångliga ord" men nu råkade det bli sådana(som t.ex empiriskt, som grundar sig på tidigare erfarenheter/observationer) :(
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Kända människor med As?

Inläggav Bali » 2018-01-16 17:57:24

Det finns flera journalister/författare med AS, och i dag återfinns en artikel skriven av en av dem i Expressen, närmare bestämt av Isobel Hadley-Kamptz. Som ni kanske förövrigt har sett som en av deltagarna i På Spåret på SVT.

Jag ser deras resor och min avund vet inga gränser

Tidigare i dag funderade hon på twitter över om det var okej att använda ordet "autistisk" på det sätt hon gör i sin artikel:

Namnlös 1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kända människor med As?

Inläggav antonius » 2018-01-16 19:21:50

Ingemar Stenmark
Björn Borg
Leif GW Persson

Dessa har åtm drag av AS, knappast så det drar ihop till en diagnos, men ändå tänkvärt hur framgångsrik man kan bli på sina special skils... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända människor med As?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-16 20:10:18

Dessvärre är det bara ren spekulation.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kända människor med As?

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-16 22:30:21

antonius skrev:Ingemar Stenmark
Björn Borg
Leif GW Persson

Dessa har åtm drag av AS, knappast så det drar ihop till en diagnos, men ändå tänkvärt hur framgångsrik man kan bli på sina special skils... :-)063


http://scontent-sea1-1.cdninstagram.com ... %3D%3D.2.c
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Har Angry Foreigner asperger?

Inläggav aspergerdjur » 2019-01-19 22:15:44

Har han det? Han kallar sig ofta autist-budda. Jag får också vissa aspergervibbar av honom. T.ex annorlunda prosodi, tics, lite socialt inkompetent
aspergerdjur
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2019-01-19

Kända människor med As?

Inläggav quadcore » 2019-03-02 2:14:17

aspergerdjur skrev:Har han det? Han kallar sig ofta autist-budda. Jag får också vissa aspergervibbar av honom. T.ex annorlunda prosodi, tics, lite socialt inkompetent


Jag sympatiserar med honom så det är sagt, alltså inget illa menat om honom

När jag såg detta förstod jag direkt...väldigt typiskt AS
9.03 in i intervjun
https://www.youtube.com/watch?v=ybMvIKOb7Vg
tics - tydligt
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Kända människor med As?

Inläggav Freedrone » 2019-03-29 12:32:37

Perikles skrev:Franz Kafka har nämnts som trolig aspergare tidigare i tråden. Nu har översättaren Hans Blomqvist presenterat nya argument som baseras både på kunskap om Kafka och erfarenhet av arbete med aspergare.
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_3514887.svd
Kan inte läsa hela artikeln, men det verkar väl vettigt. Robert Crumbs och David Zane Mairowitzs bok om honom beskriver mycket riktigt brevbombningen. Och vad gäller Kafka och Lovecraft rent allmänt så vill man ofta göra dem mer misslyckade än de verkligen var. Cue fördomar om den fysiskt inaktive juden som inte stämmer.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Kända människor med As?

Inläggav Eilen » 2019-04-02 12:23:50

aspergerdjur skrev:Har han det? Han kallar sig ofta autist-budda. Jag får också vissa aspergervibbar av honom. T.ex annorlunda prosodi, tics, lite socialt inkompetent


Har ingen källa att slänga fram men jag har för mig att han bekräftat att han har autism.
Eilen
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-10-21

Kända människor med As?

Inläggav quadcore » 2019-04-02 13:54:54

Eilen skrev:autist-budda

Har ingen aning om vem han är men här är en artikel av honom och hans Asperger
https://the-art-of-autism.com/the-autis ... ghtenment/
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Kända människor med As?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 14:04:23

Är det någon härifrån som har blivit känd?

Någon av oss kanske blir det någon dag?

Vem är närmast att bli kändis här?

Rösta gärna på mig :)
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Kända människor med As?

Inläggav nallen » 2019-04-02 18:42:17

Tja, vi har ju kärnfysikern från Ängelholm här... och Peter Mangs var väl medlem, jag minns inte under vilket nick. Fast det kanske inte var såna kändisar du menade.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kända människor med As?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-02 18:50:27

nallen skrev:Tja, vi har ju kärnfysikern från Ängelholm här... och Peter Mangs var väl medlem, jag minns inte under vilket nick. Fast det kanske inte var såna kändisar du menade.


Nej, menade mer för positiva saker, eller bara för generella saker. Helst där dom inte skadar andra.

Vi får dra ner ribban. Någon här som har vistats på TV?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Kända människor med As?

Inläggav Flinta » 2019-04-02 22:38:22

Jag tror en medlem här varit med i fråga Doktorn och att personen skrivit en bok (och ev även föreläst?) om sin AS. Vissa aspergare känner nog igen sig lite mer i personens berättelse än andra (jag gjorde det inte speciellt mycket vet jag).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kända människor med As?

Inläggav Chilehead » 2019-04-02 22:42:05

Trefjorton skrev:
nallen skrev:Tja, vi har ju kärnfysikern från Ängelholm här... och Peter Mangs var väl medlem, jag minns inte under vilket nick. Fast det kanske inte var såna kändisar du menade.


Nej, menade mer för positiva saker, eller bara för generella saker. Helst där dom inte skadar andra.

Vi får dra ner ribban. Någon här som har vistats på TV?

Pemer har varit med i några filmer o tv-program (vilka minns jag inte)
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Kända människor med As?

Inläggav Flinta » 2019-04-02 23:02:19

Va det inte Lina Liman som sa eller skrev att det var på Aspergerforum hon hittade andra som var lika intresserade av svenska språket som hon? Gissar att hon menade avdelningen Språket: spraket-f25.html
Gissar också att det var ett antal år sedan hon upptäckte den avdelningen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kända människor med As?

Inläggav Selma » 2019-05-06 15:19:02

StefanJC skrev:Linus Söderström. Sveriges bästa hockeymålvakt enligt många.

Finns intervjuer på youtube där han pratar om asperger eller sin
särbegåvning som han kallar det.

"Särbegåvning" tycker jag är bra och diplomatisk beskrivning av
AS. Ordet "sär" tillsammans med "begåvning" gör uttrycket neutralt
och kan accepteras av NT.

Läste om honom i Expressen idag.
Han blev mobbad och trakasserad för sina diagnoser.
Men själv betraktar hockeystjärnan Linus Söderström sin adhd och Aspergers syndrom som särbegåvningar.

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -och-nere/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in