Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav slackern » 2019-03-29 13:59:16

Huggorm skrev:Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.


Helt ärligt tror jag att det är svårare än så, en perfekt moderator skall kunna vara helt objektiv och kunna spåra saker som går under radarn där någon provocerar fram spänningar i det fördolda, vilket mer eller mindre är en omöjlig uppgift.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-29 14:01:54

slackern skrev:
Huggorm skrev:Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.


Helt ärligt tror jag att det är svårare än så, en perfekt moderator skall kunna vara helt objektiv och kunna spåra saker som går under radarn där någon provocerar fram spänningar i det fördolda, vilket mer eller mindre är en omöjlig uppgift.


Tror det är för svårt för autister överlag.
Den som använder fulla ord och skriver med stora bokstäver får all skit medans folk som är duktiga på att manipulera andra autsiter alltid kommer undan.

Konflikthanteringen här har haltat genom åren.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-03-29 15:02:54

slackern skrev:Helt ärligt tror jag att det är svårare än så, en perfekt moderator skall kunna vara helt objektiv och kunna spåra saker som går under radarn där någon provocerar fram spänningar i det fördolda, vilket mer eller mindre är en omöjlig uppgift.

+1

Vi är en svårmanövrerad samling här, av naturliga skäl.
En del djävlas med flit, en del ställer till det ofrivilligt. Sen kan saker eskalera i stort sett hur långt som helst.
Lägg till att konflikterna kan pågå även via PM, på andra forum, IRL, inkludera andra personer - det kan ingen moderator i världen hänga med i och döma objektivt och rättvist.

Jag har ingen aning om hur man ska lösa sånt, men hoppas innerligt att det går att hitta moddar med nerver av stål.
Och att medlemmar inte med flit gör saker outhärdliga, förstås.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav ankhh » 2019-03-29 15:41:15

Huggorm skrev:Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.

Det kan vara en bra idé, så att enstaka moderatorer inte ska bli utpekade och kanske ansatta av den/de som blir föremål för åtgärder, trots att de rimligtvis applicerar regler som hela forumledningen står bakom. Eller så kan det vara admin som får ta det ansvaret. (Vem skulle då vilja vara admin...?)

Jag tror också att det vore bra med en regel mot att diskutera (och "diskutera") meningsskiljaktligheter på andra forum och/eller chattar här. Moderatorerna ska försöka vara rättvisa när de reder ut konflikter inom AF. Det är omöjligt att försöka reda ut vad som hänt på annat håll, som kanske och kanske inte skulle göra vissa kommentarer förståeliga.

Och, jodå, den som vill kan fortfarande komma med inlindade pikar i vissa trådar. Det går inte att ha regler mot allt. Men det skulle underlätta att bara rakt av kunna rensa bort allt som sipprar in från andra forum/chattar.

Moderator: Rättade ett ord på begäran av TS.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-03-29 19:11:39

Eftersom vi har kommit långt från ämnet är tråden låst för rensning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav atoms » 2019-03-29 19:35:07

Ämnet för tråden är alltså förslag på nya moderatorer, påpekanden från de föreslagna och en generell diskussion om vad moderatorer sysslar med; alltså vad som krävs av dem.

Anklagelser om trollande är däremot inte önskvärt, det blir lätt en form av just trollande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 20:39:01

Detta kanske blir lite babbligt, men skulle vilja ha moderatorer med bra ordningssinne, men oxo de med rätt bra social intelligens som ser när folk jävlas underförstått, de som är rättvisa, de som inte låter strängare än de är och skrämmer folk, de som även ser till sin uppgift att vara med att hälsa nya välkomna och de som varit med ett tag och minns det som varit.

ALLA moddarna måste inte ha ALLA egenskaper, bara moddarna jobbar såpass bra ihop att de kan fråga varandra om de kör fast på något. För då brukar det alltid finnas en annan som kan lösa det.

Jag tycker oxo att alla som säger nej med en gång ska andas djupt och tänka att de nog visst klarar det. Att inte säga nej innan de förstår riktigt vad det innebär. Jag tycker oxo att de som är tveksamma och lite osäkra för att de inte vet vad det innebär, ska få en kortare testperiod så att de dels får lära sig, och dels blir det mindre dramatiskt än att bara säga ja eller nej.

Trots att de inte fanns på min lista har jag inget mot att Dagobert eller Nallen skulle vara mod.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-03-29 21:45:04

kiddie skrev:Trots att de inte fanns på min lista har jag inget mot att /.../ skulle vara mod.

Jag orkade inte ens lista alla jag tänker kunde funka, utan försökte bara komma på såna man kanske inte tänker på på en gång.

Men då är det kanske bäst att tala om att jag håller med om det som postats i tråden, de allra flesta kunde säkert funka.
Skulle man dela upp arbetsuppgifterna är jag rätt säker på att alla skulle bli bra, för de som inte är så bra på folk kunde säkert passa för annat.

Kanske inte spelar nån roll för själva tillsättandet, men bara så att folk inte tror att jag tycker att de är dåliga. :oops:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Huggorm » 2019-03-29 22:59:07

Fabela skrev:
kiddie skrev:Trots att de inte fanns på min lista har jag inget mot att /.../ skulle vara mod.

Jag orkade inte ens lista alla jag tänker kunde funka, utan försökte bara komma på såna man kanske inte tänker på på en gång.

Men då är det kanske bäst att tala om att jag håller med om det som postats i tråden, de allra flesta kunde säkert funka.
Skulle man dela upp arbetsuppgifterna är jag rätt säker på att alla skulle bli bra, för de som inte är så bra på folk kunde säkert passa för annat.

Kanske inte spelar nån roll för själva tillsättandet, men bara så att folk inte tror att jag tycker att de är dåliga. :oops:
Du själv då, har inte du funderat på att bli moderator?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-03-29 23:18:12

Huggorm skrev:Du själv då, har inte du funderat på att bli moderator?

Haha, verkligen inte! Nån som passar sämre får man leta efter.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Batte » 2019-03-29 23:33:24

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Du själv då, har inte du funderat på att bli moderator?

Haha, verkligen inte! Nån som passar sämre får man leta efter.

Jeg tror ikke du passer som moderator, men jeg tenker også at du bidrar positivt på mange andre viktige måter på forumet. Som for eks. med interessant informasjon, refleksjoner og omsorgsfulle og sosial kommunikasjon til glede for mange forummedlemmer. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-03-30 0:08:13

Tack, det var vänligt av dig Batte :-)Happy

Ska säga att jag har varit moderator, och även fast det inte var några problem arbetsmässigt egentligen, så kände jag mig alltid obekväm i den rollen.
Jag kan vara rätt bra på att medla och tänka ut lösningar, men att bestämma över vuxna människor är inte min grej alls.

Så nej nej nej, jag har alldeles för mycket självinsikt för att ens tänka tanken :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-03-31 4:17:11

ankhh skrev:
Dagobert skrev:Berätta vad det konkret innebär att sköta sysslorna som moderator, tekniker och admin.(Jag vill som sagt inte bli någotdera.)

Jag tar mig friheten att svara hur det brukar vara; när det gäller uppdelningen admin/moderatorer här på AF nämns den på regelsidan:
Moderatorernas uppgift är att tolka reglerna och att på olika sätt förmå forumdeltagarna att följa dessa. Det kan ske genom påpekanden, tillsägelser, varningar, postningsförbud och som en sista åtgärd avstängning för en begränsad eller obegränsad tid.

Forumets Admin leder och samordnar moderatorernas arbete. Ytterst ansvarig är forumägaren.

Min skrivning:
Tekniker tar hand programvaran; försöker hitta fixar (det finns ofta publicerat på supportforum) eller själva åtgärda buggar, installera eventuell extra funktionalitet, sköta uppdateringar och uppgraderingar av forumprogramvaran, och eventuellt ansvara för backup och vid behov återställning från backup. Jag skriver "eventuellt", för ibland är det "bara" forumägare och/eller admin som har hand om backup. Det kan vara klokt att ha det uppdelat så att en tekniker som går bananas inte kan förstöra allt...

Skillnaden mellan admin och moderatorer är att admin förväntas leda moderatorernas arbete, ha sista ordet när regler skrivs och klargörs, och hantera eventuella konflikter utöver moderatorernas ordinarie område. Dessutom har en admin normalt högre teknisk behörighet att t.ex. göra om forumets layout (ta bort och lägga till subforum) och sätta rättigheter för olika delar av forumet, samt hantera de websidor som ligger utanför själva forumet (registreringsavtal, regelsida, etc.).

Jag skriver "normalt", för man kan egentligen skapa vilka användargrupper man vill, och ge dem vilka tekniska behörigheter man vill. Om man har fullständiga adminbehörigheter till att börja med, förstås. På större forum finns ofta seniora moderatorer eller teamleaders som är underadmins för olika grupper (moderatorer av olika slag, utvecklare, etc.).

Moderatorerna ska framför allt hantera medlemmars anmälningar och ingripa på egen hand vid problem på forum eller chatt, men är självklart också viktiga i det interna arbetet: diskussion av regler och regeltolkning, förändringar och förbättringar, etc.

Jag skulle inte vilja se ett forum där admin hela tiden enväldigt bestämmer allt och moderatorer (och i förlängningen alla medlemmar) är något slags undersåtar.


Moderator:
Tycker det är en till fyllest beskrivning av de olika rollerna.

Som moderator vill jag tillägga att förutom det som syns utåt på forumet går en hel del tid åt att:
- läsa och godkänna/underkänna inlägg av nykomlingar och förhandsgranskade
- ställa frågor till medlemmar i pm och svara på medlemmars frågor i pm. Vissa protesterar mot att bli förhandsgranskade, få tillsägelser och varningar etc (och man kan få en del okvädningsord)
- ju mer aktiv man är, desto mer kritiserad blir man
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Batte » 2019-03-31 12:40:06

Alien skrev:Moderator:

Vi har ju en hemlig skuggmoderator men vet inte om hen vill stanna. Se post1547753.html#p1547753

Alltså kan vi inte avslöja så mycket.

Sedan finns ju fler intressanta namn bland de föreslagna. Tyvärr har flera tackat nej i tråden.

Bare en tanke. Jeg har ikke egentlig sett at noen har takket nei i tråden, men jeg har sett beskjedenhet og premisser. Det kan bety nei, men det kan også være at man har for høye krav til seg selv bare.

Jeg tror at dere ikke vil presse noen og vil respektere ønsker. Det er flott! :-)Happy Jeg synes det kan være en god ide å kontakte tilbakeholdne aktuelle kandidater direkte med en forespørsel selv om de har vist beskjedenhet. Det finnes flere måter å gjøre det på slik at det kommer frem hva dere ønsker og som gir rom for trygt å svare både ja og nei, uten at det oppfattes tvingende.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-04-01 19:07:09

earlydayminer.

post1548530.html#p1548530

Såvida det inte är ett aprilskämt... man vet ju aldrig :-)063

Har inte varit här samtidigt med honom , men stött på en del gamla inlägg, och får bara en instinktiv känsla för att han skulle funka bra: social intelligens, kan kommunicera, verkar ha koll helt allmänt bara.

(Jo då, jag är fortfarande på min tankepaus, men ett par ärenden håller jag koll på. :-)Happy )
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav nallen » 2019-04-01 23:41:49

earlydayminer är ett bra förslag tror jag, trots att han anmälde sig själv. Hoppas kandidaturen både tas på allvar och inte är ett aprilskämt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav triggerhappyD » 2019-04-02 2:53:00

Tack för nomineringen Batte!

Blev moderator i en engelskspråkig aspie community för ett gäng år sedan och tyckte det blev tråkigt o skriva/delta efter det, kändes som jag inte kunde skriva vad jag ville längre utan var tvungen o tänka på rollen som moderator i första hand hela tiden.

Så jag tackar också nej, även om jag nog var en "dark horse" kandidat hur som :)

Slänger ur mig några namn också som rent instinktivt känns som moderator material när man ser deras namn:

antonius
tahlia
batte
kiddie

Passar även på att tacka de som håller forumet igång, samt alla moderatorer för deras insats.
Speciellt Alien för hennes höga aktivitet och många timmars spenderade.
Även om jag ibland haft synpunkter på hennes moderering och ofta skiljer i åsikt med henne så är hon ändå "forumets mamma" på nått vis och förtjänar lite cred för sin insats.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-04-02 6:32:19

Issa Jesus
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Trollmor » 2019-04-13 18:47:08

Vilken ära att bli föreslagen till moddis! Om jag kan hjälpa till utan att orka logga in på forumet dagligen, så gör jag gärna det. Men tyvärr är mina krafter ytterst begränsade, de kommer och går.
Alien skrev:Jag utgår från att medlemmarna även läst denna tråd om-forumet-forsvann-skulle-jag-omrostning-t54864.html
Kan du verkligen utgå ifrån det? Jag orkar ju inte ens läsa den här tråden! Jag har läst ungefär halva, och hoppas kunna läsa resten senare.

I cyberrymden försvann den lilla lista jag hade över dem jag ville föreslå. Just nu kommer jag bara ihåg hälften:

Batte
Dagobert
Fabela
geocache
huggorm
kiddie
Mats
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Trollmor » 2019-04-13 19:03:34

Nu ser jag att det krävs att man "... är här ofta, har gott om tid och ork". Då kan jag tyvärr inte. Somliga dagar orkar jag inte ens fram till datorn!
triggerhappyD skrev:Passar även på att tacka de som håller forumet igång, samt alla moderatorer för deras insats.
Speciellt Alien för hennes höga aktivitet och många timmars spenderade.
Även om jag ibland haft synpunkter på hennes moderering och ofta skiljer i åsikt med henne så är hon ändå "forumets mamma" på nått vis och förtjänar lite cred för sin insats.
Medhåll!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Trollmor » 2019-04-14 13:20:08

Ett namn till:

Batte
Dagobert
Fabela
geocache
Huggorm
kiddie
Lilla Gumman
Mats
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kiddie » 2019-04-14 13:36:48

Kan absolut inte moderera efter ett redan etablerat regelverk. Sådant funkar tyvärr inte för mig. Är ingen bra kugge i maskineriet. Och har svurit för länge sedan att enbart modda vad jag själv äger och styr över.

Har väl vuxen-ODD eller något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kvicksilver » 2019-04-14 14:17:39

Dagobert, Huggorm och Mats gillar jag. De är aktiva men är alltid sakliga, kan motivera sina åsikter och inte allierade i någon falang.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-04-14 14:32:45

kvicksilver skrev:inte allierade i någon falang.

Det är ett stort plus, tycker jag också :-)Happy
Det var bl.a. därför jag också tänkte på Mats direkt.

Trollmor skrev:Ett namn till:

Batte
Dagobert
Fabela
geocache
Huggorm
kiddie
Lilla Gumman
Mats

Tack :-)Happy
Men det är inte aktuellt. Vi pratade om det lite längre upp i tråden, och jag fick även medhåll på att jag inte är lämplig. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in