KBT för tvångssyndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Trefjorton » 2019-03-27 22:39:09

Jag har läst att förutom medicin så är kognitiv behandlingsterapi en behandling för tvångssyndrom.

Har ni tips om vad man kan göra? Är det bara att försöka allt man har att inte göra det? Jag får världens ångest, och hamnar i att göra mina ocd-grejer.

Det är jobbigt för mig.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-27 23:55:24

För mig har det blivit ngt bättre med åren. I takt med att jag förstått mer och mer om mig själv och andra, i takt med att jag satt gränser för andra och för mig själv, tagit paus från relationer som tagit mer än de givit mm har jag blivit mindre ofri. Alla tvången finns kvar men jag upplever mig inte riktigt lika benägen att agera på tvången på samma sätt som tidigare.

För mig har det handlat mkt om att jag trots att jag befunnit mig mitt i kaoset inte agera på det och då komma närmre känslan av att uppleva lite ro och sinnesfrid.

Hur jag gjorde? Jag hade (har) extremt mkt tålamod i många år och jobbade på i samtalsbehandling som var mer psykodynamiskt inriktad än kbt-inriktad. Fick Anafranil utskrivet men valde att aldrig börja med den av olika skäl. Men visst, jag har tvång dagligen som pockar på uppmärksamhet och maler på men det är lättare idag än för några år sedan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-28 18:59:05

Trefjorton skrev:
Det är jobbigt för mig.


Har du annan psykisk ohälsa också som du behöver jobba med? Tvången är för många symptom på att det är kaos och oreda på andra områden i livet. Så jag tror det kan vara bra att jobba med annat än tvången specifikt för att bli bättre.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 16:42:00

De har tyvärr sedan länge skrotat den mest framgångsrika metoden för OCD. Anledningen är att de tycker att alla, oberoende av mental sjukdom, ska ha precis samma vård.

Låter det konstigt?

Ja, det är en sådan sak bara experter kan komma fram till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav slackern » 2019-03-29 17:24:53

kiddie skrev:De har tyvärr sedan länge skrotat den mest framgångsrika metoden för OCD. Anledningen är att de tycker att alla, oberoende av mental sjukdom, ska ha precis samma vård.

Låter det konstigt?

Ja, det är en sådan sak bara experter kan komma fram till.


Handlar säkert om att det är det mest kostnadseffektiva, en rätt enkel ekvation tycker jag, även om den suger för ett fåtal.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 17:44:46

Kostnadseffektiva metoder bör användas i den somatiska vården med. Samma operation för alla!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Maggi » 2019-03-29 17:45:10

Flinta skrev:För mig har det blivit ngt bättre med åren. I takt med att jag förstått mer och mer om mig själv och andra, i takt med att jag satt gränser för andra och för mig själv, tagit paus från relationer som tagit mer än de givit mm har jag blivit mindre ofri. Alla tvången finns kvar men jag upplever mig inte riktigt lika benägen att agera på tvången på samma sätt som tidigare.

För mig har det handlat mkt om att jag trots att jag befunnit mig mitt i kaoset inte agera på det och då komma närmre känslan av att uppleva lite ro och sinnesfrid.

Hur jag gjorde? Jag hade (har) extremt mkt tålamod i många år och jobbade på i samtalsbehandling som var mer psykodynamiskt inriktad än kbt-inriktad. Fick Anafranil utskrivet men valde att aldrig börja med den av olika skäl. Men visst, jag har tvång dagligen som pockar på uppmärksamhet och maler på men det är lättare idag än för några år sedan.

Tror du har helt rätt, dåliga relationer triggar tvång!
För att komma till insikt krävs ofta psykodyn.samtalsterapi.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 20:19:21

Det som triggade tvång för mig var tvånget själv. Det blev sin egen sjukdom. Det hade gått att "träna bort" med adekvat hjälp. Det kallades beteendeterapi på den tiden för att man inte bara satt och snackade.

Mitt tvång var fristående och inte involverat i en massa andra känslor och sjukdomar som det kan bli.

Tyvärr fick jag inte komma till rätt sorts terapi eftersom jag flyttade, men efter rätt sorts medicin har jag varje dag kört en väldigt soft beteendeterapi mot mig själv, så att den inte ska bli värre och medicinen gör så jag orkar.

Människor är så olika och även om sjukdomen heter samma så behöver det inte betyda att den uppkommit på samma sätt. Det enda man egentligen kan säga om OCD är att man måste ha rätt svaga filter och dålig autopilot, annars kommer man inte ens på att det är "olika" handlingar att t ex gå på en mörk del av asfalten än en ljus.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-29 22:00:36

Hur skiljer sig s k tvångsmässig personlighetsstörning från OCD?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-29 22:13:55

Maggi skrev:Tror du har helt rätt, dåliga relationer triggar tvång!


Att anstränga mig och försöka interagera med människor inkl t ex boendestödjare IRL triggar tvång hos mig :(
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 22:46:13

Flinta skrev:Hur skiljer sig s k tvångsmässig personlighetsstörning från OCD?


Svar JÄTTEMYCKET.

Det enda som är likt är att de kanske gränsar i hjärnan så att man kan ha båda.

OCD: Man vet med förnuftet men inte med känslan att smuts inte är farligt, att dörren är låst, plattorna inte på, man vet att det inte spelar roll att mattfransarna inte ligger ordnat, och att inget händer om man inte räknar allt. Men känslan säger att allt är fel och gör du fel kommer det ett straff. Mycket tvångsångest. Det kommer tankar i huvudet som är just sådana tankar man inte vill ha men det går inte att ta bort dem. De med OCD har ofta som högsta önskan att tvånget ska försvinna.

Tvångsmässig personlighet: Man vill ha det på ett visst sätt för att man tycker det är ändamålsenligt (likt autism), man tycker inte man har problem och man plågas inte av daglig ångest oftast för att det blir "fel". Man vill ha ordning och reda. En person med tvång kan leva i kaos. När folk (mest amerikaner) skojar om att de vill ha OCD så det blir städat, menar de egentligen tvångsmässig personlighet. Man vill ha perfektion och ofta inte bara i hemmet utan i hela livet, livet ska vara perfekt, arbetskamraterna perfekta och man kan vara mycket sträng mot sin partner eller barn. Man kan haka upp sig på småsaker som att lagen ska hållas till minsta detalj. Man vill inte vara flexibel då det uppfattas som dåligt.

Det som mest skiljer de med OCD och de med tvångsmässig personlighetsstörning är att de med OCD lider mycket av ångest och känner att tvånget kommer utifrån och inte är del av deras sanna personlighet, utan den hämmar personligheten. En med tvångsmässig personlighetsstörning tycker att störningen är personens sanna natur och vill inte ändra något. Det som skiljer tvångsmässig personlighet från vissa aspergare med rigida drag är att aspergaren ofta har sämre sociala förmågor (även om den med tvångsmässig personlighet kan ha bra uppfattning om sociala regler men tycker att de inre reglerna är viktigare), aspergare har ofta något de är bra på och/eller intresserade av och de kan vara mer labila vad gäller ordningen i livet.

Det finns naturligtvis symptom iallafall hos vissa aspergare som liknar de man har vid tvångsmässig personlighetsstörning. Många aspergare är dock inte rigida på detta sättet utan även om de föredrar sin egen ordning så är de varse om att de har hittat på sin egen ordning som de trivs med och som är förutsägbar, medan den med personlighetsstörningen väldigt gärna vill att alla ska leva som hen och ha samma struktur. Många aspergare har även värre problem med exekutiva funktioner som kanske inte funkar även om de tar till rigiditet som hjälp.

Sedan finns det klart personer detta inte riktigt passar på men det var vad jag kom på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Maggi » 2019-03-30 11:55:28

Flinta skrev:
Maggi skrev:Tror du har helt rätt, dåliga relationer triggar tvång!


Att anstränga mig och försöka interagera med människor inkl t ex boendestödjare IRL triggar tvång hos mig :(


Förstår det! Är det olika som kommer också så man inte vet i förväg vem som kommer?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-30 16:40:00

kiddie skrev:
Flinta skrev:Hur skiljer sig s k tvångsmässig personlighetsstörning från OCD?


Svar JÄTTEMYCKET.

Det enda som är likt är att de kanske gränsar i hjärnan så att man kan ha båda.

OCD: Man vet med förnuftet men inte med känslan att smuts inte är farligt, att dörren är låst, plattorna inte på, man vet att det inte spelar roll att mattfransarna inte ligger ordnat, och att inget händer om man inte räknar allt. Men känslan säger att allt är fel och gör du fel kommer det ett straff. Mycket tvångsångest. Det kommer tankar i huvudet som är just sådana tankar man inte vill ha men det går inte att ta bort dem. De med OCD har ofta som högsta önskan att tvånget ska försvinna.

Tvångsmässig personlighet: Man vill ha det på ett visst sätt för att man tycker det är ändamålsenligt (likt autism), man tycker inte man har problem och man plågas inte av daglig ångest oftast för att det blir "fel". Man vill ha ordning och reda. En person med tvång kan leva i kaos. När folk (mest amerikaner) skojar om att de vill ha OCD så det blir städat, menar de egentligen tvångsmässig personlighet. Man vill ha perfektion och ofta inte bara i hemmet utan i hela livet, livet ska vara perfekt, arbetskamraterna perfekta och man kan vara mycket sträng mot sin partner eller barn. Man kan haka upp sig på småsaker som att lagen ska hållas till minsta detalj. Man vill inte vara flexibel då det uppfattas som dåligt.

Det som mest skiljer de med OCD och de med tvångsmässig personlighetsstörning är att de med OCD lider mycket av ångest och känner att tvånget kommer utifrån och inte är del av deras sanna personlighet, utan den hämmar personligheten. En med tvångsmässig personlighetsstörning tycker att störningen är personens sanna natur och vill inte ändra något. Det som skiljer tvångsmässig personlighet från vissa aspergare med rigida drag är att aspergaren ofta har sämre sociala förmågor (även om den med tvångsmässig personlighet kan ha bra uppfattning om sociala regler men tycker att de inre reglerna är viktigare), aspergare har ofta något de är bra på och/eller intresserade av och de kan vara mer labila vad gäller ordningen i livet.

Det finns naturligtvis symptom iallafall hos vissa aspergare som liknar de man har vid tvångsmässig personlighetsstörning. Många aspergare är dock inte rigida på detta sättet utan även om de föredrar sin egen ordning så är de varse om att de har hittat på sin egen ordning som de trivs med och som är förutsägbar, medan den med personlighetsstörningen väldigt gärna vill att alla ska leva som hen och ha samma struktur. Många aspergare har även värre problem med exekutiva funktioner som kanske inte funkar även om de tar till rigiditet som hjälp.

Sedan finns det klart personer detta inte riktigt passar på men det var vad jag kom på.


Tack kiddie :-)Happy

Jag har alltid varit säker på min OCD-diagnos men funderar över en anhörig. Får ta det åter irl med ngt proffs i vården. Av respekt för hen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Flinta » 2019-03-30 16:43:08

Maggi skrev:
Flinta skrev:
Maggi skrev:Tror du har helt rätt, dåliga relationer triggar tvång!


Att anstränga mig och försöka interagera med människor inkl t ex boendestödjare IRL triggar tvång hos mig :(


Förstår det! Är det olika som kommer också så man inte vet i förväg vem som kommer?


De är flera som delat på uppdraget men jag har alltid vetat i förväg vem som ska komma.

Jag kom till slutsatsen att det inte varit hållbart som det varit så numera har jag boendestöd mkt mindre ofta och träffar bara en person och alltid samma.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

KBT för tvångssyndrom?

Inläggav Maggi » 2019-04-01 10:48:51

Flinta skrev:
Maggi skrev:
Flinta skrev:
Att anstränga mig och försöka interagera med människor inkl t ex boendestödjare IRL triggar tvång hos mig :(


Förstår det! Är det olika som kommer också så man inte vet i förväg vem som kommer?


De är flera som delat på uppdraget men jag har alltid vetat i förväg vem som ska komma.

Jag kom till slutsatsen att det inte varit hållbart som det varit så numera har jag boendestöd mkt mindre ofta och träffar bara en person och alltid samma.

Bra beslut, har också slutat slösa energi på fel sorts människor och företeelser.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in