Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 23:41:00

marxisten skrev:
Pinghis Khan skrev:Tror du att jag är ensam om att tycka att ni bör avgå?


Lägg fram konstruktiva förslag om vem som ska ta över istället. Gällande mig så överväger jag att sluta som moderator då jag i dagsläget saknar tid och ork och på det sättet inte kan göra rollen väl, men då en halvt inaktiv mod är bättre än ingen som det är just nu så stannar jag för stunden, men vi behöver folk.

Dock så är jag trött på okynnesangrepp på oss i ledningen, duger inte forumets regler tvingar ingen dig eller någon annan att posta här.


Regler?
Altså....ni har ingen ledning kvar, och ...varför bryr jag mig ens om att försöka sparka på en dödfödd häst?
Jag ger upp lycka till.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Maggi » 2019-03-25 23:43:05

kiddie skrev:Maggi
Kahlokatt, som sorterare
Flatline, om han är kvar, att föreslå meck i tekniken


Alltså, nu blev det lite fel va?! Jag är nog inget moderatorämne nej! :) :lol:

Men jag föreslår Mats, bästa tänkbara!

Nallen, Dagobert, tydliga, stabila personer!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Fabela » 2019-03-26 0:01:47

Dagobert skrev:
Pinghis Khan skrev:Tror du att jag är ensam om att tycka att ni bör avgå?

Jag tror inte det är så många som vill att de ska avgå. Jag vill inte det.
Hursomhelst är det inte den mest angelägna frågan just nu.

+1
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 0:22:05

Alien skrev:Jättebump!

Moderator:

Här kan ni lämna förslag på medlemmar ni tycker skulle passa. (Inte föreslå er själva alltså.)

De föreslagna som absolut inte vill bli moderatorer, kan också skriva det direkt i denna tråd.

Berätta vad det konkret innebär att sköta sysslorna som moderator, tekniker och admin.

(Jag vill som sagt inte bli någotdera.)
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 2:21:37

Det var rätt konstruktivt för att komma från Pinghis.
Men håll inte på och gräla om enskildheter nu, nån av er.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 2:36:25

Er metod att skaffa moddar de senaste åren har inte funkat, och först när ni är på väg att ge upp säger ni nåt till oss. Tror det är ett klassiskt beteende - svårt att se hur nån ska kunna ta över. Och aspigt - perfekt eller inte alls. Men allt måste inte gå exakt i era hjulspår.

Modda är en sak och det gör ni bra. Men ingen har väl valt ut er som lämpliga till att rekrytera och genomföra visioner.

Tillsätt snabbt en förvaltare med gott omdöme, måttliga visioner och förmåga att styra upp forumet och chatten, rekrytera moddar, tekniker och admin och genomdriva nödvändiga förändringar. Hen behöver kanske bara mod-behörighet - förvaltaren kan väl ha sista ordet utan att vara admin. Det är ofarligt - funkar det inte får hen gå.

Admin måste vi ha ganska snart. Tror att lämplighet syns tillräckligt bra på forumaktiviteten hittills, men nån månad som modd är nog bra. Liebert kan väl låta bli att ge hen de "farligare" befogenheterna ett tag, om ni tycker det är obehagligt med en nykomling som admin.

Admin blir nog lättare att tillsätta när förvaltaren sköter en del av jobbet.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-26 4:38:34

Dagobert skrev:Er metod att skaffa moddar de senaste åren har inte funkat, och först när ni är på väg att ge upp säger ni nåt till oss. Tror det är ett klassiskt beteende - svårt att se hur nån ska kunna ta över. Och aspigt - perfekt eller inte alls. Men allt måste inte gå exakt i era hjulspår.

Modda är en sak och det gör ni bra. Men ingen har väl valt ut er som lämpliga till att rekrytera och genomföra visioner.

Tillsätt snabbt en förvaltare med gott omdöme, måttliga visioner och förmåga att styra upp forumet och chatten, rekrytera moddar, tekniker och admin och genomdriva nödvändiga förändringar. Hen behöver kanske bara mod-behörighet - förvaltaren kan väl ha sista ordet utan att vara admin. Det är ofarligt - funkar det inte får hen gå.

Admin måste vi ha ganska snart. Tror att lämplighet syns tillräckligt bra på forumaktiviteten hittills, men nån månad som modd är nog bra. Liebert kan väl låta bli att ge hen de "farligare" befogenheterna ett tag, om ni tycker det är obehagligt med en nykomling som admin.

Admin blir nog lättare att tillsätta när förvaltaren sköter en del av jobbet.


Medhåll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-26 4:44:59

HGJ skrev:Han har redan varit moderator:

http://www.aspergerforum.se/post496276.html#p496276


Han har nyligen sagt att han inte vill vara moderator, om jag fattat rätt. Men vad jag menar är att alla moderatorer inte måste ha samma uppgifter. Vissa kan vara bättre på att ta det sociala, vissa kan vara bättre på att bara göra fixar, lappa och laga. Bara t ex.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-26 4:54:22

Liebert skrev:Med detta sagt vill jag ju ändå såklart att forumet kan få en fortsättning. Jag har nyligen blivit kontaktat av en person som ev kan axla rollen som tekniker vilket är positivt, men det är för tidigt att säga vad det kan resultera i.


Grejen är ju att moddarna har stoppat all form av diskussion genom att hänvisa till dig. Inte så konstigt då att vi tror att allt hänger på dig. Blir frågan för jobbig så säger det Det är Lieberts bord. Eller att Titti är admin även om hon inte är här CASE CLOSED fråga inte mer.

Detta har gjort att mycket värdefull tid har försvunnit. Jag hoppas verkligen inte att vi medlemmar blir straffade nu för vi har verkligen försökt lyfta frågan trots starkt motstånd och faktiskt osanningar från moderatorhåll.

Jag hoppas att vi faktiskt kan rädda forumet för alla vill faktiskt inte gå och hora ut sig på Facebook.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-26 4:59:57

marxisten skrev:Dock så är jag trött på okynnesangrepp på oss i ledningen


Jag tror inte riktigt folk menar dig. Som sagt så är du inte så ofta närvarande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Flatline » 2019-03-26 11:49:52

kiddie skrev:Maggi
Kahlokatt, som sorterare
Flatline, om han är kvar, att föreslå meck i tekniken


Jag håller mig nog helst undan meck i tekniken.
Försöker avveckla mig från allt digitalt "meckande" som inte är i jobbet då tid inte finns och intresset ärligt talat har falnat ganska så ordentligt på senare år.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-26 12:13:35

Flatline skrev:
kiddie skrev:Maggi
Kahlokatt, som sorterare
Flatline, om han är kvar, att föreslå meck i tekniken


Jag håller mig nog helst undan meck i tekniken.
Försöker avveckla mig från allt digitalt "meckande" som inte är i jobbet då tid inte finns och intresset ärligt talat har falnat ganska så ordentligt på senare år.


Ah, synd. Men det är så, folk går vidare.

Hoppas du slutat klättra i stolpar oxo! 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Thurizas » 2019-03-26 13:04:38

För att kunna vara en bra moderator krävs det att vara logisk enligt mig. De som varit just logiska verkar inte vara på forumet så mycket längre eller så kan dessa inte allt som krävs med koder och gudarna vet allt.

Pemer har varit både tillmötesgående och kompetent i mycket, men jag har ingen koll på hur han är med det som krävs datamässigt.

Mats Var en bra moderator när han var det och av det jag läst ifrån honom så har han även varit logisk. Ska dock erkänna att jag inte läst så mycket.

Sugrövmanövern (Osäker på om hon ens finns kvar eller om jag stavade det rätt) Har varit duktig som admin/mod vad jag sett på det andra forumet hon skött. Hon har väl kunnat skilja på logik och känsla och varit just logisk. Inte svämmat över i känsla som många gjort för minsta lilla, hon har skinn på näsan och det behövs.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-26 13:29:14

Min poäng är att man inte har tagit hänsyn till att lämpliga mods har de egenskaper som krävs för att hålla ett community levande.
Anal rättstavning, konflikträdsla och passiv aggressivitet som livsstil kanske inte är den viktigaste egenskapen hos mod/admin.
Man bör kunna samarbeta med människor trots att man inte gillar deras personlighet och personliga egenskaper politiska uppfattning osv.
Man har släppt in alldeles för få människor in i den innersta cirkeln och avskräckt alldeles för många.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav marxisten » 2019-03-26 14:35:36

kiddie skrev:Jag hoppas verkligen inte att vi medlemmar blir straffade nu för vi har verkligen försökt lyfta frågan trots starkt motstånd och faktiskt osanningar från moderatorhåll


Vi har inte farit med osanningar då vi saknar teknisk möjlighet att tillsätta moderatorer och admin, vi har inte den funktionen i databasen att lägga till den ranken (åtminstone har inte jag kunnat finna det när jag letat), vi har inte heller möjligheten eller kunskapen att fixa buggar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav slackern » 2019-03-26 14:51:50

Thurizas skrev:För att kunna vara en bra moderator krävs det att vara logisk enligt mig. De som varit just logiska verkar inte vara på forumet så mycket längre eller så kan dessa inte allt som krävs med koder och gudarna vet allt.

Pemer har varit både tillmötesgående och kompetent i mycket, men jag har ingen koll på hur han är med det som krävs datamässigt.

Mats Var en bra moderator när han var det och av det jag läst ifrån honom så har han även varit logisk. Ska dock erkänna att jag inte läst så mycket.

Sugrövmanövern (Osäker på om hon ens finns kvar eller om jag stavade det rätt) Har varit duktig som admin/mod vad jag sett på det andra forumet hon skött. Hon har väl kunnat skilja på logik och känsla och varit just logisk. Inte svämmat över i känsla som många gjort för minsta lilla, hon har skinn på näsan och det behövs.


Det du syftar på är objektiv och har absolut inget med logik att göra.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 15:46:12

Pinghis Khan skrev:Min poäng är att man inte har tagit hänsyn till att lämpliga mods har de egenskaper som krävs för att hålla ett community levande.
Anal rättstavning, konflikträdsla och passiv aggressivitet som livsstil kanske inte är den viktigaste egenskapen hos mod/admin.
Man bör kunna samarbeta med människor trots att man inte gillar deras personlighet och personliga egenskaper politiska uppfattning osv.
Man har släppt in alldeles för få människor in i den innersta cirkeln och avskräckt alldeles för många.

Bra inlägg även om jag inte håller med om allt. Fint att du kom fram till din poäng till slut :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 16:22:02

Det stör mig att moddarna väljer att söka ny personal för forumets överlevnad genom att
bumpa en 11 år gammal tråd med 10 inlägg. De som tittar i rubrikspalten ser bara startdatum 2008 - jaså, en gammal tråd...

Rubriken är inte ens adekvat, eftersom vi söker både moddar, tekniker och admin!

Varför inte en ny klistrad tråd med tydlig rubrik som jag föreslog 8 timmar före bumpen? En sån som hamnar högst upp i alla underforum. Jag får en känsla av att det beror på trots hos moddarna. Varför i %$#@& återanvända en gammal tråd när det inte finns skäl till det? Vill ni inte låtsas om att ni misslyckats och visa att det är ni som bestämmer eller vadå?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-26 17:00:11

Jag tar tillbaka sista meningen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav nescio » 2019-03-26 17:00:58

Dagobert skrev:Berätta vad det konkret innebär att sköta sysslorna som moderator, tekniker och admin.(Jag vill som sagt inte bli någotdera.)
Det undrar jag också.

Jag kan gärna ta alla tre titlarna, bara ingen förväntar sig att jag ska ta något som helst ansvar eller utföra någon sorts sysslor. :wink:
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav ankhh » 2019-03-26 17:44:57

Dagobert skrev:Berätta vad det konkret innebär att sköta sysslorna som moderator, tekniker och admin.(Jag vill som sagt inte bli någotdera.)

Jag tar mig friheten att svara hur det brukar vara; när det gäller uppdelningen admin/moderatorer här på AF nämns den på regelsidan:
Moderatorernas uppgift är att tolka reglerna och att på olika sätt förmå forumdeltagarna att följa dessa. Det kan ske genom påpekanden, tillsägelser, varningar, postningsförbud och som en sista åtgärd avstängning för en begränsad eller obegränsad tid.

Forumets Admin leder och samordnar moderatorernas arbete. Ytterst ansvarig är forumägaren.

Min skrivning:
Tekniker tar hand programvaran; försöker hitta fixar (det finns ofta publicerat på supportforum) eller själva åtgärda buggar, installera eventuell extra funktionalitet, sköta uppdateringar och uppgraderingar av forumprogramvaran, och eventuellt ansvara för backup och vid behov återställning från backup. Jag skriver "eventuellt", för ibland är det "bara" forumägare och/eller admin som har hand om backup. Det kan vara klokt att ha det uppdelat så att en tekniker som går bananas inte kan förstöra allt...

Skillnaden mellan admin och moderatorer är att admin förväntas leda moderatorernas arbete, ha sista ordet när regler skrivs och klargörs, och hantera eventuella konflikter utöver moderatorernas ordinarie område. Dessutom har en admin normalt högre teknisk behörighet att t.ex. göra om forumets layout (ta bort och lägga till subforum) och sätta rättigheter för olika delar av forumet, samt hantera de websidor som ligger utanför själva forumet (registreringsavtal, regelsida, etc.).

Jag skriver "normalt", för man kan egentligen skapa vilka användargrupper man vill, och ge dem vilka tekniska behörigheter man vill. Om man har fullständiga adminbehörigheter till att börja med, förstås. På större forum finns ofta seniora moderatorer eller teamleaders som är underadmins för olika grupper (moderatorer av olika slag, utvecklare, etc.).

Moderatorerna ska framför allt hantera medlemmars anmälningar och ingripa på egen hand vid problem på forum eller chatt, men är självklart också viktiga i det interna arbetet: diskussion av regler och regeltolkning, förändringar och förbättringar, etc.

Jag skulle inte vilja se ett forum där admin hela tiden enväldigt bestämmer allt och moderatorer (och i förlängningen alla medlemmar) är något slags undersåtar.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Alien » 2019-03-26 23:01:41

Dagobert skrev:Det stör mig att moddarna väljer att söka ny personal för forumets överlevnad genom att
bumpa en 11 år gammal tråd med 10 inlägg. De som tittar i rubrikspalten ser bara startdatum 2008 - jaså, en gammal tråd...

Rubriken är inte ens adekvat, eftersom vi söker både moddar, tekniker och admin!

Varför inte en ny klistrad tråd med tydlig rubrik som jag föreslog 8 timmar före bumpen? En sån som hamnar högst upp i alla underforum. Jag får en känsla av att det beror på trots hos moddarna. Varför i %$#@& återanvända en gammal tråd när det inte finns skäl till det? Vill ni inte låtsas om att ni misslyckats och visa att det är ni som bestämmer eller vadå?

Moderator:

Nej, vi söker i första hand fler moderatorer. När vi fått det kan det bli tal om att en av moderatorerna blir admin. Tekniker har vi redan en på gång.

Det var jag som valde att bumpa denna tråd, så skyll bara på mig. Jag tyckte den passar även idag just genom att den ska vara positiv. Alla är dock inte så positiva utan passar på att håna oss nuvarande moderatorer.

Jag utgår från att medlemmarna även läst denna tråd om-forumet-forsvann-skulle-jag-omrostning-t54864.html

Är det moderatorernas fel att forumägaren inte längre vill ta del av det löpande arbetet? Är det moderatorernas fel att admin blev sjuk och inte återkom?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderatorer: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Dagobert » 2019-03-27 0:03:05

Alien skrev:
Dagobert skrev:Det stör mig att moddarna väljer att söka ny personal för forumets överlevnad genom att
bumpa en 11 år gammal tråd med 10 inlägg. De som tittar i rubrikspalten ser bara startdatum 2008 - jaså, en gammal tråd...

Rubriken är inte ens adekvat, eftersom vi söker både moddar, tekniker och admin!

Varför inte en ny klistrad tråd med tydlig rubrik som jag föreslog 8 timmar före bumpen? En sån som hamnar högst upp i alla underforum. Jag får en känsla av att det beror på trots hos moddarna. Varför i %$#@& återanvända en gammal tråd när det inte finns skäl till det? Vill ni inte låtsas om att ni misslyckats och visa att det är ni som bestämmer eller vadå?

Moderator:

Nej, vi söker i första hand fler moderatorer. När vi fått det kan det bli tal om att en av moderatorerna blir admin. Tekniker har vi redan en på gång.

Det var jag som valde att bumpa denna tråd, så skyll bara på mig. Jag tyckte den passar även idag just genom att den ska vara positiv. Alla är dock inte så positiva utan passar på att håna oss nuvarande moderatorer.

Jag utgår från att medlemmarna även läst denna tråd om-forumet-forsvann-skulle-jag-omrostning-t54864.html

Är det moderatorernas fel att forumägaren inte längre vill ta del av det löpande arbetet? Är det moderatorernas fel att admin blev sjuk och inte återkom?

Tycker att du borde ha citerat mitt nästa inlägg också:
Dagobert skrev:Jag tar tillbaka sista meningen.


Hade en känsla av att det var du som bumpade. Det blev ju en väldigt snitsig ny rubrik.
Startinlägget har en död länk på första raden.

Har du nåt emot en klistrad tråd? Klistra den här?

Ni söker en blivande admin.

Det är inte moderatorernas fel, men tycker att ni kunde ha tagit upp saken i forumet tidigare.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav sussi83 » 2019-03-27 0:39:04

Micke röstar jag på
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in