Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 9:44:49

Ja alltså det här hade nog varit en bra ide...2012...ish.
R.I.P forumet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav slackern » 2019-03-25 14:54:04

Pinghis Khan skrev:
Dagobert skrev:Vad är det för fel att föreslå sig själv? En lämplig doldis blir kanske inte föreslagen.

Jag vill inte bli mod.

Röstar på Dagobert.


Samma här han verkar kunna tänka objektivt.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Fabela » 2019-03-25 15:06:53

nallen skrev:
kiddie skrev:Batte, om det funkar med språket

Det gör det inte.

Jag dristar mig till att lägga till en kommentar apropå det här:

En moderator måste kunna kommunicera, enl. min mening.
Dvs kunna förstå vad som sägs och själv uttrycka sig begripligt.

Norska kan vara ett problem, det håller jag med om. (Alltså i rollen som moderator bara, inte annars.)

Men vad gäller Batte specifikt så skulle det kanske inte vara ett problem, eftersom hon kan skriva på svenska också?
Det skulle förstås innebära extraarbete för henne att ta allt på svenska, huruvida hon skulle orka med det kan bara hon själv uttala sig om.


Förutom själva kommunikationsbiten är väl en del social kompetens liksom objektivitet en förutsättning, om man ska kunna hantera konflikter.

Men kiddie har lagt till specifika uppgifter för vissa av sina förslag, och det kunde kanske vara en smart lösning att dela upp det lite? Kanske man kunde få tag i mer folk på det sättet?
Bara en tanke, vet ju inte hur det är upplagt på det här forumet.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Kahlokatt » 2019-03-25 15:32:00

Tack för förtroendet, kiddie, men jag passar inte till nåt tekniskt. Möjligen kan jag översätta texter om sådana behov skulle finnas.
Föreslår inga namn, men vill ha en person som är lugn, pålitlig och som kan tänka förnuftigt istället för att låta känslorna styra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Christopher_R » 2019-03-25 15:40:37

Kan ej svara på detta eftersom jag vart medlem här för nån vecka sen.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 16:27:07

slackern skrev:
Pinghis Khan skrev:
Dagobert skrev:Vad är det för fel att föreslå sig själv? En lämplig doldis blir kanske inte föreslagen.

Jag vill inte bli mod.

Röstar på Dagobert.


Samma här han verkar kunna tänka objektivt.

Tack, men jag vill inte bli mod eller nåt annat.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav ankhh » 2019-03-25 17:57:25

Tack, men nej tack.

Jag vill inte bli moderator, av samma skäl som jag hoppade av: det känns meningslöst när det inte finns någon med admin-behörighet (som kan fixa saker som specialsidor i form av regler, avtal, ny integritetssida à la GDPR, allmänt ändringar av forumstruktur, behörighetsutdelningar, etc.), och ingen med teknikerbehörighet (som kan fixa med funktioner, och helst uppgradering (förutsätter servertillgång) - vilket f.ö. kan bli knepigt om tidigare tekniker har gjort modifieringar som inte har dokumenterats).

Jag tycker det vore tragiskt om AF lades ner, men är inte beredd att offra mig själv för att ge konstgjord andning. Inkonsekvent? Kanske. Men det är så det är.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav kiddie » 2019-03-25 19:12:47

ankhh skrev:Jag vill inte bli moderator, av samma skäl som jag hoppade av: det känns meningslöst när det inte finns någon med admin-behörighet (som kan fixa saker som specialsidor i form av regler, avtal, ny integritetssida à la GDPR, allmänt ändringar av forumstruktur, behörighetsutdelningar, etc.), och ingen med teknikerbehörighet (som kan fixa med funktioner, och helst uppgradering (förutsätter servertillgång) - vilket f.ö. kan bli knepigt om tidigare tekniker har gjort modifieringar som inte har dokumenterats).


Förstår helt. Tanken är att under rådande former ska en av de nya moderatorerna bli admin. Bara det tar en evighet eftersom det krävs flera år att upparbeta tillit. Att jobba utan admin och bara ha moderatorer funkar inte, det är flera som pressat väldigt länge efter en ny admin men utan framgång.

Sedan är det ju som du säger eller jag vet inte om du säger det, men jag tänkte så här, att även om vissa är bra på lagar och andra på att skriva, så vad är mening med att skaffa en ny loginsida om ingen får lägga upp den?

Känns som vi som sett det här komma för länge sedan har stångat våra pannor blodiga... Kunskapen finns men den kastas bort.

För att jämföra med ett hus... igen... ta in någon som reparerar hus som man inte vet personnumret på, eller låta det förfalla och köra ner det med en bulldozer? Mest konstruktivt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 21:11:57

Aspigt - om man inte vet att det blir perfekt låter man bli helt.

Jag vill se ett inlägg av Liebert om den här saken. Allt hänger uppenbarligen på honom.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Liebert » 2019-03-25 21:37:44

Dagobert skrev:Jag vill se ett inlägg av Liebert om den här saken. Allt hänger uppenbarligen på honom.

Nej, allt hänger faktiskt inte på honom. När Titti kom tillbaka meddelade jag att jag tog min hand från detta forum, ur alla aspekter bortsett från det ekonomiska (server & domän) och det juridiska. Tillsättning av Admin och moderatorer är inte mitt bord längre. Om det visar sig att forumet förfaller i tillräckligt hög grad under de premisserna kommer jag avveckla till sist.

Med detta sagt vill jag ju ändå såklart att forumet kan få en fortsättning. Jag har nyligen blivit kontaktat av en person som ev kan axla rollen som tekniker vilket är positivt, men det är för tidigt att säga vad det kan resultera i.

Vad gäller Admin-rollen är naturligtvis nuvarande situation knappast tillfredsställande men där har jag för närvarande inga besked att ge.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Batte » 2019-03-25 21:50:06

Liebert skrev:det ekonomiska (server & domän) och det juridiska.
Bra att du håller i det!

Liebert skrev:Jag har nyligen blivit kontaktat av en person som ev kan axla rollen som tekniker vilket är positivt, men det är för tidigt att säga vad det kan resultera i.
Lovande. :-)Happy

Liebert skrev:Tillsättning av Admin och moderatorer är inte mitt bord längre.
Vems bord är det nu att tillsätta admin?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Liebert » 2019-03-25 21:51:26

Batte skrev:Vems bord är det nu att tillsätta admin?

Moderatorerna..
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Lissås » 2019-03-25 21:56:22

Hoppas verkligen att forumet kan få fortsätta (nu när man äntligen funnit ett). Tack till alla er som gör det möjligt!
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 22:04:55

Hade varit bra med någon som inte har så mycket asperger tror jag.

De nuvarande moderatorena bör avgå och inte tillåtas tillsätta sina efterträdare.

Annars kan man ju utnämna pikachu till alla roller.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Batte » 2019-03-25 22:14:21

Fabela skrev:Men vad gäller Batte specifikt så skulle det kanske inte vara ett problem, eftersom hon kan skriva på svenska också?
Det skulle förstås innebära extraarbete för henne att ta allt på svenska, huruvida hon skulle orka med det kan bara hon själv uttala sig om.


Jag kan skriva på svenska, men det är jättepåfrestande därför att jag inte är van vid att använda språket. Jag ältar och ältar när jag sedan upptäcker språkfel.

Om jag vore enda kandidaten och blev tillfrågad skulle jag inte utan vidare avfärda att enbart skriva på svenska med denna användaren, men det är inte min önskan att moderera om det kan undvikas. Som sagt, påfrestande.

Sen om det kommer på tala med skilda konton skulle man förstås kunna använda enbart svenska på mod-konton. Jag tycker dock att här finns många andra goda kandidater.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 22:14:57

Jag röstar på sugrövsmanövern.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Batte » 2019-03-25 22:17:00

Liebert skrev:
Batte skrev:Vems bord är det nu att tillsätta admin?

Moderatorerna..
Tack för info! Tack för att du håller i det ekonomiska och juridiska! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Batte » 2019-03-25 22:39:10

Liebert skrev:
Batte skrev:Vems bord är det nu att tillsätta admin?

Moderatorerna..
Jag tycker ankhh är en jättegod kandidat för att vara admin. Ankhh kan uppenbarligen GDPR bra och har även kompetens nog för att ta tag på dom andra sakerna hen talar om. Hen är en objektiv och reflekterad individ, uppenbarligen med integritet, helhetstänk och systemkännedom.

Även om ankhh väljer att vara anonym gentemot admins tycker jag hen vore en jättebra adminkandidat. Jag tycker ankhh har gjort tillräckligt tydligt, i ord och gärning, hur hens läggning är och jag skulle lita fullständigt på ankhh och hens beslut och integritet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 22:45:26

Liebert skrev:
Dagobert skrev:Jag vill se ett inlägg av Liebert om den här saken. Allt hänger uppenbarligen på honom.

Nej, allt hänger faktiskt inte på honom. När Titti kom tillbaka meddelade jag att jag tog min hand från detta forum, ur alla aspekter bortsett från det ekonomiska (server & domän) och det juridiska. Tillsättning av Admin och moderatorer är inte mitt bord längre. Om det visar sig att forumet förfaller i tillräckligt hög grad under de premisserna kommer jag avveckla till sist.

Med detta sagt vill jag ju ändå såklart att forumet kan få en fortsättning. Jag har nyligen blivit kontaktat av en person som ev kan axla rollen som tekniker vilket är positivt, men det är för tidigt att säga vad det kan resultera i.

Vad gäller Admin-rollen är naturligtvis nuvarande situation knappast tillfredsställande men där har jag för närvarande inga besked att ge.

Liebert skrev:
Batte skrev:Vems bord är det nu att tillsätta admin?

Moderatorerna..

Tack för bra svar. Tror inte jag hört något om att du tagit din hand från forumskötseln.
Jag har fått intrycket att du och Titti har hängt som ett par kvävande spöken över forumet, och att inget kunde göras utan er.

För att undvika bokstavstolkningar och gåtfulla svar:
Har moderatorerna själva (Alien, atoms, marxisten) tekniskt behörighet att tilldela en person admin-behörighet?
Eller måste Titti medverka? Kan de rent tekniskt avsätta Titti?
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Liebert » 2019-03-25 22:49:45

Dagobert skrev:För att undvika bokstavstolkningar och gåtfulla svar:
Har moderatorerna själva (Alien, atoms, marxisten) tekniskt behörighet att tilldela en person admin-behörighet?
Eller måste Titti medverka? Kan de rent tekniskt avsätta Titti?

Jag assisterar förstås vad gäller privilegierna när en utnämning väl kommer till stånd. Titti har inget med detta att göra, hon är en vanlig medlem..
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav HGJ » 2019-03-25 23:19:27

kiddie skrev:Mats, tror inte han skulle vilja stiga in i folks konflikter, men kanske hjälpa till att laga inlägg och flytta dem rätt (nu har han redan sagt att han kan hjälpa till att betala för forumet så jag kanske inte borde föreslå straffkommendering!)

Han har redan varit moderator:

http://www.aspergerforum.se/post496276.html#p496276
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav marxisten » 2019-03-25 23:31:30

Pinghis Khan skrev:Tror du att jag är ensam om att tycka att ni bör avgå?


Lägg fram konstruktiva förslag om vem som ska ta över istället. Gällande mig så överväger jag att sluta som moderator då jag i dagsläget saknar tid och ork och på det sättet inte kan göra rollen väl, men då en halvt inaktiv mod är bättre än ingen som det är just nu så stannar jag för stunden, men vi behöver folk.

Dock så är jag trött på okynnesangrepp på oss i ledningen, duger inte forumets regler tvingar ingen dig eller någon annan att posta här.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 23:32:47

Pinghis Khan skrev:Tror du att jag är ensam om att tycka att ni bör avgå?

Jag tror inte det är så många som vill att de ska avgå. Jag vill inte det.
Hursomhelst är det inte den mest angelägna frågan just nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Ny moderator: Vem är din kandidat?

Inläggav Batte » 2019-03-25 23:33:50

Dagobert skrev:
Pinghis Khan skrev:Tror du att jag är ensam om att tycka att ni bör avgå?

Jag tror inte det är så många som vill att de ska avgå. Jag vill inte det.
Hursomhelst är det inte den mest angelägna frågan just nu.
+1
Senast redigerad av Batte 2019-03-25 23:42:03, redigerad totalt 1 gång.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in