Hur definieras "klasstillhörighet"?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur definieras "klasstillhörighet"?

Inläggav Garum » 2008-10-06 21:28:19

Ska man gå efter utbildning, pengar, vilken familjebakgrund man har?
Om en politiker skryter med att han "arbetarbakgrund" (för att det är PK) men själv har en universitetsutbildning och lever gott på sina politiska uppdrag, kan man då verkligen på fullt allvar hävda att han tillhör proletariatets skara?

Är inte "arbetarklassen" på utdöende i Sverige? Självklart finns det klasskillnader, men på ett helt annat sätt än förr i världen.
Däremot importerar Sverige frivilligt ett allt större trasproletariat som numera i allt högre grad befolkar de större städernas ytterkanter.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:11:51, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Moggy » 2008-10-06 21:39:52

Ja, Sverige kan väl inte längre sägas vara ett klassamhälle i klassisk mening, många arbetare tjänar lika bra eller bättre än tjänstemän och vissa högskoleutbildande.

Visst finns det sociala och ekonomiska skillnader i Sverige men inte i den grad att det kan sägas vara olika klasser i samhället. Samhället har blivit mer jämnlikt på den fronten, eller man kanske kan säga att medelklassen och arbetarklassen har blivit en och samma sak.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-06 21:45:57

Det är vad politiker & näringsliv vill att vi ska tro. Gränserna för de olika klasserna ser annorlunda ut än för 50 år sen, men det betyder inte att det inte finns olika samhällsklasser. Det är kanske också helt andra orsakssammanhang som avgör vilken klass man tillhör också.

Kom för fan inte och säg att alla har samma chanser idag, det är en ren lögn.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2008-10-06 21:54:50

Instämmer med krigis i att alla absolut inte har samma chanser idag. Men gränserna mellan klasserna är idag så pass flytande att ens specifika klasstillhörighet är irelevant. Däremot kan man ju fortfarande tala om människors olika inkomstnivåer och förutsättningar.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-06 22:00:37

Det finns kanske en överklass och en underklass som har det fattigt och svårt att hävda sig.

Men frågan är om det är nån skillnad mellan arbetarklass och medelklass idag...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav missbutterfly » 2008-10-06 22:02:28

Jag har aldrig förstått det här med "klasstillhörighet". :?
Själv har jag adlig släkt, men det innebär ingenting för mig, mer än ett efternamn.
(Och jag drar i princip inga fördelar utav det heller. Totalt meningslöst trams m a o.)

Själv saknar jag helt klass.
Eller, om man hellre vill; "spelar i en klass för mig själv" :P
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-06 22:09:40

Ingen människa saknar klasstillhörighet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-06 22:16:23

Det finns två klasser: politikeradeln och resten av Sveriges befolkning.

Tänk på det: vilka kan begå brott efter brott och ändå sitta med en lön på 125k i månaden?

Hett tips: Det är inte Johan Svensson som jobbar på Volvo som kan det...
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-06 22:17:26

In other news...

Jag brukar säga att klass är hur man beter sig, inte vad man är.

Man kan vara fattig som en ... umm... helt vanlig svensk och ändå vara av högre klass än den personen som har miljoner på banken men behandlar alla människor som skräp.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav missbutterfly » 2008-10-06 22:20:58

Eddie The Man skrev:In other news...

Jag brukar säga att klass är hur man beter sig, inte vad man är.

Man kan vara fattig som en ... umm... helt vanlig svensk och ändå vara av högre klass än den personen som har miljoner på banken men behandlar alla människor som skräp.


Agree.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-06 22:30:47

Jag tyckte jag försökte reda ut det där alldeles nyss.

Vi har inte en kollektiv kultur längre. Vi definierar oss alla som individer.
Men det finns något gammalt marxistiskt resonemang som skiljer mellan klass som subjekt och klass som objekt. Jag tycker man kan fundera utifrån detta.

Även om det är svårt att hitta någon enhetlig definition av klasstillhörighet, och det tillhör sånt som man kan käfta om i evigheter om, så betyder det inte att klasser inte finns. Och att folk som inte har upplevt klasstillhörighet som en begränsning går ut och säger att klasser inte finns ger jag inte mycket för. Har man upplevt det så finns det.

På det tidiga 80-talet minns jag att man oftare i redovisning av statistik och liknande socialgrupp 3, men det där är komplicerat i och med att makt och inflytande kan se ut på så många olika sätt Som jag ser det finns det lite olika komponenter som avgör människors ställning i samhället. När dessa samvarierar och förstärker varandra i grupper tycker jag att man kan tala om klasser.


Sådant som jag tänker på är:

1. Socioekonomisk status. Hur rik man är
2. Utbildningsnivå
3. Kulturellt kapital. Vad man fått med sig hemifrån. Vilka samhällsskikt man kan röra sig i och bli accepterad i.
4. Egen identifikation


Som jag ser det så för har klassen som subjekt fört en undanskymd tillvaro under många år men det håller delvis på att vända på grund av ett ökat tryck på arbetarklassen. Samtidigt har klasstänkande ideologiskt osynliggjorts genom utbildningssystemet under en lång följd av år vilket beror på arbetarrörelsens svagare ideologiska inflytande. Vi är ju alla individer - Gudbevars

Det betyder inte att klasserna inte objektivt sett finns. Jag tror trots marxistiska idealscheman att klasstillhörighet ofta har varit något luddigt och obestämbart när man går ner på individnivå även om det har funnits tider där det har varit mycket tydligare inom produktionen. Frågan om klasstillhörighet kompliceras också av hur den samvarierar och kombineras med frågan om människors status på grund av etniskt ursprung och kön. Klasstillhörigheten i Sverige har exempelvis blivit etnisk. En stor del av underklassen är invandrare idag.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-06 22:41:31

Eddie The Man skrev:Det finns två klasser: politikeradeln och resten av Sveriges befolkning.

Tänk på det: vilka kan begå brott efter brott och ändå sitta med en lön på 125k i månaden?

Hett tips: Det är inte Johan Svensson som jobbar på Volvo som kan det...


Den som har gott om pengar har råd att fiffla och det gäller lika mycket rika inom företagsvärlden som vissa politiker. Din typ av svepande påståenden fyller bara syftet att undergräva förtroendet för demokratin. Det kanske kan bero på att du inte är demokrat, i varje fall inte länge än din egen näsa räcker.

Jag kan också falla ut emot politikerna men det är lögn att påstå att bara för att någon INTE är politiker står han på den "lilla människans" sida. Du har ju själv yttrat dig om företagsledare som inte tänker på annat än att få in pengar. Hur får du in det i den här ekvationen?

Slutligen är det en förvrängning att tro att alla handlingar som sker är avsiktliga. Vissa uppstår av systemets logik, vilket inte gör att man har rätt att smita från ansvar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-06 22:46:37

Eddie The Man skrev:In other news...

Jag brukar säga att klass är hur man beter sig, inte vad man är.

Man kan vara fattig som en ... umm... helt vanlig svensk och ändå vara av högre klass än den personen som har miljoner på banken men behandlar alla människor som skräp.


Jag har aldrig någonsin menat att medel- eller överklassen är bättre. Du kan göra mycket av du lilla du har eller ytterst lite av allt det myckna du har fått med dig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2008-10-06 22:48:09

KrigarSjäl skrev:Ingen människa saknar klasstillhörighet.



Fast det är få som identifierar sig med sin klass nu för tiden...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-06 22:53:53

Bjäbbmonstret skrev:Den som har gott om pengar har råd att fiffla och det gäller lika mycket rika inom företagsvärlden som vissa politiker.


Det stämmer. Skillnaderna är dock två:

1. Mina skattepengar fyller inte VDns plånbok
2. VDn har inte samma makt att totalknulla Sverige som politikeradeln har.

Stämmer mina påståenden?

Bjäbbmonstret skrev:Det kanske kan bero på att du inte är demokrat, i varje fall inte länge än din egen näsa räcker.


Vilken av oss brukar ligga vaken om nätterna och drömma ihop sätt för Sveriges befolkning att anonymt men säkert rösta på olika beslut?

Översättning: vilken av oss är hellre för direktdemokrati istället för det här skämtet till representativ demokratisk monarki Sverige är idag?

Bjäbbmonstret skrev:Du har ju själv yttrat dig om företagsledare som inte tänker på annat än att få in pengar. Hur får du in det i den här ekvationen?


Jag har inte sagt att VDer inte är rövhål som bara är ute efter pengar, eller hur? Återigen, se min punkt #2 längre upp för en förklaring till varför jag inte är lika "rädd" för VDer som jag är för politikeradeln.

Bjäbbmonstret skrev:Slutligen är det en förvrängning att tro att alla handlingar som sker är avsiktliga.


Det är alldeles korrekt.

Arbetaren Göran Persson köpte säkert sitt enorma hus på landet av misstag.
Kommunistiska hycklarens Lars Ohlys barn går i privatskola av misstag.
Osv osv osv.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-06 22:59:15

Så länge vi har ett kungahus med tillhörande kryperi & fjäsk kan vi aldrig säga att vi inte lever i ett klassamhälle. Denna underkastelsekult är det ultimata beviset på klassamhället.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2008-10-06 23:37:48

Eddie The Man skrev:Det är alldeles korrekt.

Arbetaren Göran Persson köpte säkert sitt enorma hus på landet av misstag.

Vad är det för fel med att en man och en kvinna som båda har höga inkomster använder dem till att köpa mark för att låta bygga ett stort och fint hus på landet istället för att exempelvis köpa aktier för pengarna bara för att tjäna ännu mer pengar?

Eddie The Man skrev:Kommunistiska hycklarens Lars Ohlys barn går i privatskola av misstag.
Osv osv osv.

Vad är det för fel med att unna sina egna barn att få gå den skola de vill om man har råd att att låta dem göra det även om den är privat samtidigt som man politiskt arbetar för att denna typ av skola istället skulle drivas kommunalt så att även barn till föräldrar som inte har råd med en privatskoleplats ska kunna gå i denna typ av skola?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:52, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav MsTibbs » 2008-10-06 23:43:14

Eddie The Man skrev:In other news...

Jag brukar säga att klass är hur man beter sig, inte vad man är.

Man kan vara fattig som en ... umm... helt vanlig svensk och ändå vara av högre klass än den personen som har miljoner på banken men behandlar alla människor som skräp.


Yess, det är så jag uppfattar "klass" också, utifrån beteende, språkbruk, intressen, mentalitet i viss mån. Inte utifrån antal kronor på banken.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:11:55, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav missbutterfly » 2008-10-06 23:44:44

Milyc skrev:Vad är det för fel med att unna sina egna barn att få gå den skola de vill om man har råd att att låta dem göra det även om den är privat samtidigt som man politiskt arbetar för att denna typ av skola istället skulle drivas kommunalt så att även barn till föräldrar som inte har råd med en privatskoleplats ska kunna gå i denna typ av skola?


Han arbetar inte för privatskolor, han är emot dem.
Då kan även jag undra vad hans ungar gör på en sådan..
Någon j-la ordning får det väl ändå vara (även bland förljugna politiker).. :idea:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:11:55, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-06 23:46:45

Milyc skrev:Vad är det för fel med att en man och en kvinna som båda har höga inkomster använder dem till att köpa mark för att låta bygga ett stort och fint hus på landet istället för att exempelvis köpa aktier för pengarna bara för att tjäna ännumer pengar?


1. Var fick de pengarna ifrån? Tips: inte himlen.
2. Göran Perssons parti är ju "arbetarpartiet". Känner du till många arbetare som kan gå och köpa sig stora hus och leva bekvämt där med sina pensioner på flera miljoner kronor?

Vad är det för fel med att unna sina egna barn att få gå den skola de vill om man har råd att att låta dem göra det även om den är privat samtidigt som man politiskt arbetar för att denna typ av skola istället skulle drivas kommunalt så att även barn till föräldrar som inte har råd med en privatskoleplats ska kunna gå i denna typ av skola?


Lars Ohly sa sig vara emot privatskolor.
Hans barn går i privatskola.

Det är OK med dig, va?

Svaret på den frågan är också svaret på frågan: "vill du hamna på min ignorelista?"
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:11:55, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-06 23:54:20

Eddie The Man skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Den som har gott om pengar har råd att fiffla och det gäller lika mycket rika inom företagsvärlden som vissa politiker.


Det stämmer. Skillnaderna är dock två:

1. Mina skattepengar fyller inte VDns plånbok
2. VDn har inte samma makt att totalknulla Sverige som politikeradeln har.

Stämmer mina påståenden?


Om dina pengar går till skatt så går det minus diverse adminstrationsförluster till sådant som dem som vi demokratiskt har varit med och beslutat exempelvis till personlig assistans till de handikappade som du i andra sammanhang säger dig vilja värna om. Den reformen är så dyr så den skulle aldrig kunnat lösas med privata initiativ.

Hamnar dina och andras pengar däremot som övervinster i företagen så går de till det som företagsledarna bestämmer om och där får inte du och jag vara med och rösta.

Jag är ändå emot allt privat ägande av företag men jag anser att det är viktigt att reglera det om man är av den åsikten att man tycker att människor är viktigare än pengar.

Min åsikt är för övrigt att VD:n och alla hans VD-kompisar genom den makt storföretagens lobbyister har över utvecklingen i Bryssel har större makt att totalknulla oss alla än alla Sveriges politiker tillsammans.


Eddie The Man skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Det kanske kan bero på att du inte är demokrat, i varje fall inte länge än din egen näsa räcker.


Vilken av oss brukar ligga vaken om nätterna och drömma ihop sätt för Sveriges befolkning att anonymt men säkert rösta på olika beslut?

Översättning: vilken av oss är hellre för direktdemokrati istället för det här skämtet till representativ demokratisk monarki Sverige är idag?.


Vi kan diskutera demokratiska system men att man ska kunna rösta på beslut förutsätter ett antal alternativ och hur ska de alternativen formuleras och förhandlas fram? Jo makten kommer att flyttas till den instans som gör det

Makten i politiken kommer aldrig att lämnas över till
någon idealistiskt system av demokratiska likar. Människors åsikter formas i en kollektiv process, inte av fristående tänkande individer. Idén om att man ska kunna ersätta politiska partier och organisationer med en massa röstande individer är en liberal våt dröm. I den mån det är våta drömmar som håller mig vaken på nätterna är de av annat och mer konkret slag.

Men men utveckla gärna demokratin, och inför mer direktval med avsättbarhet och för politikerna bindande folkomröstningar men tro inte att demokratiproblemet kan lösas med teknik.

Bara en ahistorisk idealistisk borgerlig drömmare kan väl tro något sådant!


Eddie The Man skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Slutligen är det en förvrängning att tro att alla handlingar som sker är avsiktliga.


Det är alldeles korrekt.

Arbetaren Göran Persson köpte säkert sitt enorma hus på landet av misstag.
Kommunistiska hycklarens Lars Ohlys barn går i privatskola av misstag.
Osv osv osv.


Jag tänker inte försvara Göran Persson. Jag tror drömmen om att ha en stor gård förutom att den säger mycket om den karlns psykologi också säger en hel del om det socialdemokratiska partiets kris.

Men vad det gäller Lars Ohlys dotter är hon 17 år och lär ha valt gymnasielinje själv. Och det rör sig om en ganska vanlig friskola i ett Stockholm där en mycket hög andel av gymnasieutbildningarna är privatiserade. (BTW Skolan har dessutom särskilt aspergergymnasium.)

Men man skulle ju också kunna tänka sig att vänsterpartiet hade en partiledare som tvingade sin dotter att välja gymnasielinje med tanke på pappans politiska karriär eller partiets opinionssiffror.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:11:55, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2008-10-06 23:56:32

Eddie The Man skrev:
Milyc skrev:Vad är det för fel med att en man och en kvinna som båda har höga inkomster använder dem till att köpa mark för att låta bygga ett stort och fint hus på landet istället för att exempelvis köpa aktier för pengarna bara för att tjäna ännumer pengar?


1. Var fick de pengarna ifrån? Tips: inte himlen.
2. Göran Perssons parti är ju "arbetarpartiet". Känner du till många arbetare som kan gå och köpa sig stora hus och leva bekvämt där med sina pensioner på flera miljoner kronor?

Milyc skrev:Vad är det för fel med att unna sina egna barn att få gå den skola de vill om man har råd att att låta dem göra det även om den är privat samtidigt som man politiskt arbetar för att denna typ av skola istället skulle drivas kommunalt så att även barn till föräldrar som inte har råd med en privatskoleplats ska kunna gå i denna typ av skola?


Lars Ohly sa sig vara emot privatskolor.
Hans barn går i privatskola.

Det är OK med dig, va?

Svaret på den frågan är också svaret på frågan: "vill du hamna på min ignorelista?"



Otroligt att folk fortfarande tror på att hycklarna i riksdagen och då i synnerhet vänsterpolitikerna bryr sig om folks intressen, det handlar bara om att roffa åt sig så mycket som möjligt samtidigt som samhället håller på att falla samman.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2008-10-07 0:02:53

Lars Ohly är emot privatskolor därför att han (och Vänsterpartiet) tycker att alla skolformer ska drivas offentligt så att alla barn ska kunna välja den typ av skola de vill. Nu är det så att den typ av skola hans dotter går i har en inriktning som idag bara finns i privat regi, medan Vänsterpartiets mål är att den istället borde finnas i offentlig regi så att alla barn kan välja den, inte bara de som har föräldrar som har råd med privatskoleplats.

Är det då fel att han låter sin dotter välja den, om han har råd med det samtidigt som han arbetar för att den och andra liknande skolor istället skulle drivas offentligt så att alla barn skulle kunna göra samma val som hans dotter, även om de har föräldrar med lägre inkomster.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-07 0:09:47

Milyc skrev:Lars Ohly är emot privatskolor därför att han (och Vänsterpartiet) tycker att alla skolformer ska drivas offentligt så att alla barn ska kunna välja den typ av skola de vill. Nu är det så att den typ av skola hans dotter går i har en inriktning som idag bara finns i privat regi, medan Vänsterpartiets mål är att den istället borde finnas i offentlig regi så att alla barn kan välja den, inte bara de som har föräldrar som har råd med privatskoleplats.

Är det då fel att han låter sin dotter välja den, om han har råd med det samtidigt som han arbetar för att den och andra liknande skolor istället skulle drivas offentligt så att alla barn skulle kunna göra samma val som hans dotter, även om de har föräldrar med lägre inkomster.



Tror du på det där själv? Tror du verkligen att han arbetar för nåt sånt?

Det hela är snarare ett tecken på den vanliga falskheten som kommunister använder. Prata om rättvisa och solidaritet samtidigt som dom själva lever gott som överklass.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in