Frågor om daglig verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav marxisten » 2019-03-21 0:15:27

sussi83 skrev:Om DV kan vara en ingång till jobb så varför inte bekosta resan då?
Visseligen förväntas man vara permanent nedsatt om man sjukersättning, men varför detta krav på utveckling då kan man undra - att det Kan leda till jobb?


Chansen DV leder till jobb är väl minimal, dock kan det ju bidra till bättre psykiskt mående och med det leda närmare arbetsmarknaden om du kan slussas vidare till AF, syftet är dock inte att du ska få jobb via DV.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-21 0:36:38

sussi83 skrev:
Alien skrev:
slackern skrev:
Du är väl där för att ha någon meningsfull sysselsättning och inte tjäna pengar? Om du vill tjäna pengar är det nog Samhall du ska vända dig till, kan tänka mig att pengen man får är att få en slant så att man har råd att fika med sina arbetskamrater.

Att man inte vill gå back för att gå på DV betyder inte att man vill tjäna pengar. Jag tycker det vore rimligt att man fick ersättning för resekostnaden som habersättning. Annars får man i praktiken betala för att gå på DV. (Fikat tycker jag arbetsgivaren/DV-anordnaren kan bjuda på, om de "riktiga anställda" blir bjudna på det.)

Nu cyklar jag större delen av året men alla har inte den möjligheten.

Jo ungefär så känner jag med.
Går man på Dv tillåter inte ekonomin ett busskort på samma sätt.
Går man på försörjningsstöd har man möjlighet att få ersättning för busskortet om man deltar i arbetsmarknadsprogram och är arbetslös.
Om DV kan vara en ingång till jobb så varför inte bekosta resan då?
Visseligen förväntas man vara permanent nedsatt om man sjukersättning, men varför detta krav på utveckling då kan man undra - att det Kan leda till jobb?


I regeringens proposition 1992/93:159 står det att i daglig verksamhet ska deltagarnas förmåga att utföra ett arbete kontinuerligt prövas på den reguljära arbetsmarknaden. Socialstyrelsens kartläggning från 2008 visar att det endast är nå- gon procent av det totala antalet personer, med beslut om daglig verksamhet, som har slutat på grund av att de har fått ett lönearbete.


Därför bla blir det lite motsägelsefullt att personer som går på DV inte kan få resor betalda utöver sin stadigvarande inkomst. Jag tycker dock såklart att det blir fel oavsett då en deltagare måste kunna få tillgång till en insats för att kunna bruka den.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-21 0:56:00

Pinghis Khan skrev:Vissa kommuner betalar faktiskt ut reseersättning tror det gäller hela Stockholm tex.
Man får pengar till ett pensionärskort.
Då finns det naturligtvis krav på att man ska dyka upp då och då.

Så det funkar alltså så att är överenskommelsen att man ska vara där 50% så kan man i princip strunta i att gå dit utan någon orsak som att man är sjuk tex?
Med att kommunen betalar för platserna menar jag personalkostnad tex och så kan det vara så att kommunen organiserat så att dv går under arbetsmarknadnämnden eller att det är en privat utförare.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-21 2:06:16

sussi83 skrev:
Pinghis Khan skrev:Vissa kommuner betalar faktiskt ut reseersättning tror det gäller hela Stockholm tex.
Man får pengar till ett pensionärskort.
Då finns det naturligtvis krav på att man ska dyka upp då och då.

Så det funkar alltså så att är överenskommelsen att man ska vara där 50% så kan man i princip strunta i att gå dit utan någon orsak som att man är sjuk tex?
Med att kommunen betalar för platserna menar jag personalkostnad tex och så kan det vara så att kommunen organiserat så att dv går under arbetsmarknadnämnden eller att det är en privat utförare.


Det är nog olika i olika kommuner hur mycket man behöver dyka upp för att få ha sin plats kvar.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Julianus » 2019-03-21 10:32:42

Jag går på daglig verksamhet och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Nu är jag sen 2 år tillbaka ute på ett företag som sysslar med att transportera bilar runtom i landet inkl England. Trivs väldigt bra där, passar mig som bilnörd att vara där :)

Är på praktikplatsen 3 ggr i veckan och det räcker gott och väl :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-21 12:16:53

Julianus skrev:Jag går på daglig verksamhet och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Nu är jag sen 2 år tillbaka ute på ett företag som sysslar med att transportera bilar runtom i landet inkl England. Trivs väldigt bra där, passar mig som bilnörd att vara där :)

Är på praktikplatsen 3 ggr i veckan och det räcker gott och väl :)

Ok härligt att du trivs!
Är målet att du på sikt ska kunna få ett jobb?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Trefjorton » 2019-03-21 13:22:50

1. Man lägger upp schemat precis som man vill(om personalens/DVs tider tillåter det). Oftast jobbar folk 1-3ggr i veckan. Jag antar att det inte får vara för lite, typ 10min 1 gång i veckan. För att du tar 1 plats som andra kan ta. Dom har max antal platser.

2. Det behöver inte leda till något. Däremot har man ju möte med en handläggare från kommunen (eller den som hjälper dig med att hitta platser), och där planerar ni vad du har för plan. Du kan säga att du vill ha sysselsättning, eller att träna på något t ex det sociala.

3. Om du går på DV 1-3ggr i veckan 2-3h varje gång, är det inget problem, fast om du jobbar för mycket, och gör bra från dig, så kanske dom säger att du borde jobba istället. Ifall FK tycker du kan jobba, så ger dom inget.

Nu när jag tänker på det är det alltid 2dagar i veckan dom ger till dom nya. Alltså kan minimum för DV vara 2dagar, 2h om dagen.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Julianus » 2019-03-21 15:41:50

sussi83 skrev:
Julianus skrev:Jag går på daglig verksamhet och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Nu är jag sen 2 år tillbaka ute på ett företag som sysslar med att transportera bilar runtom i landet inkl England. Trivs väldigt bra där, passar mig som bilnörd att vara där :)

Är på praktikplatsen 3 ggr i veckan och det räcker gott och väl :)

Ok härligt att du trivs!
Är målet att du på sikt ska kunna få ett jobb?


Absolut, det är världens bästa jobb enligt mig inom biltransportbranschen :)

Nej, målet är att ha nåt att göra om dagarna. Skulle det leda till anställning, hade jag förlorat min ersättning som är varaktig.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-21 17:09:57

Julianus skrev:
sussi83 skrev:
Julianus skrev:Jag går på daglig verksamhet och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Nu är jag sen 2 år tillbaka ute på ett företag som sysslar med att transportera bilar runtom i landet inkl England. Trivs väldigt bra där, passar mig som bilnörd att vara där :)

Är på praktikplatsen 3 ggr i veckan och det räcker gott och väl :)

Ok härligt att du trivs!
Är målet att du på sikt ska kunna få ett jobb?


Absolut, det är världens bästa jobb enligt mig inom biltransportbranschen :)

Nej, målet är att ha nåt att göra om dagarna. Skulle det leda till anställning, hade jag förlorat min ersättning som är varaktig.

Okej förstår, beror såklart på ens planering, vissa kan ju få praktik som ett steg för att komma ut i arbete.

Tex.
Daglig verksamhet inom LSS i Stockholm
Verksamheten på Nacka Jobb är individuellt utformad och vänder sig till dig som har som mål att komma ut i praktik eller arbete, alternativt vill studera för att öka dina möjligheter på arbetsmarknaden.

https://nytida.se/verksamheter/nacka-jobb/
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Fretshi » 2019-03-21 17:28:17

slackern skrev:
Alien skrev:3) Nej, det tror jag inte. Habersättningen är så låg att den ofta inte ens täcker reskostnaden.


Du är väl där för att ha någon meningsfull sysselsättning och inte tjäna pengar? Om du vill tjäna pengar är det nog Samhall du ska vända dig till, kan tänka mig att pengen man får är att få en slant så att man har råd att fika med sina arbetskamrater.


Är det lätt att få jobb på samhall?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-24 20:17:31

förarbetena till LSS rekommenderas att kommunen lämnar viss ersättning till personer som deltar i daglig verksamhet (habiliteringsersättning), se prop. 1992/93:159 s. 90. Habilite­ ringsersättningen är inte reglerad i lag, förordning eller föreskrift, men är ett sätt att stimulera den enskilde att delta i verksamheten. I 88 procent av kommunerna har deltagare i daglig verksamhet fått habiliteringsersättning, se Socialstyrelsens öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning 2017.
Utredaren ska se över frågan om habiliteringsersättning och vid behov lämna lagstiftningsförslag i syfte att säkerställa en likformig utformning av habiliteringsersättning i kommunerna. Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2018.


Bra. Det kanske blir förbättringar i vissa kommuner då. :)

https://www.regeringen.se/4ae5ed/conten ... ningen.pdf
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Julianus » 2019-03-24 23:17:05

@sussi83

Jag har inga planer på att ha ett riktigt jobb, det skulle innebära att man ska jobba 160 timmar i månaden vilket är på heltid. Enkel matematik.

För mig räcker det med det upplägg jag har enligr överenskommelse med chefen och handledaren tillsammans med arbetskonsulenten som jobbar för kommunen :)

Alla är nöjda med att ha mig på kontoret :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2019-03-25 0:47:17

Julianus skrev:@sussi83

Jag har inga planer på att ha ett riktigt jobb, det skulle innebära att man ska jobba 160 timmar i månaden vilket är på heltid. Enkel matematik.

För mig räcker det med det upplägg jag har enligr överenskommelse med chefen och handledaren tillsammans med arbetskonsulenten som jobbar för kommunen :)

Alla är nöjda med att ha mig på kontoret :)


Nej då du kan ju faktiskt jobba betydligt mycket mindre, går alldeles utmärkt att arbeta till 25% och ha sjukersättning till 75%. Bara att kolla reglerna kring sjukersättning på FK:s hemsida.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-25 2:06:49

Julianus jo arbetsuppgifterna och kraven är kanske anpassade med även om det är en utflyttad verksamhet?
Traditionella Dv, kan såklart variera mellan kommuner, är väl mer inriktade på vävning, bild och form och dyl.
Bara för man inte fullt når kraven på ett vanligt jobb betyder det inte att väva passar alla, men det beror kanske på hur man mår också, om det i huvudsak är det sociala man vill få ut mm mm mm
Bra det finna alternativ iaf.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2019-03-25 14:55:54

sussi83 skrev:Julianus jo arbetsuppgifterna och kraven är kanske anpassade med även om det är en utflyttad verksamhet?
Traditionella Dv, kan såklart variera mellan kommuner, är väl mer inriktade på vävning, bild och form och dyl.
Bara för man inte fullt når kraven på ett vanligt jobb betyder det inte att väva passar alla, men det beror kanske på hur man mår också, om det i huvudsak är det sociala man vill få ut mm mm mm
Bra det finna alternativ iaf.


Framförallt tror jag att man slipper pressen från arbetsgivaren som man kanske kan känna från ett riktigt arbete.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-25 15:26:46

slackern skrev:
sussi83 skrev:Julianus jo arbetsuppgifterna och kraven är kanske anpassade med även om det är en utflyttad verksamhet?
Traditionella Dv, kan såklart variera mellan kommuner, är väl mer inriktade på vävning, bild och form och dyl.
Bara för man inte fullt når kraven på ett vanligt jobb betyder det inte att väva passar alla, men det beror kanske på hur man mår också, om det i huvudsak är det sociala man vill få ut mm mm mm
Bra det finna alternativ iaf.


Framförallt tror jag att man slipper pressen från arbetsgivaren som man kanske kan känna från ett riktigt arbete.

Jo det var lite så jag menade.
Går du på DV slackern?
Personligen skulle jag om jag gick på DV vilja hålla på med måleri och skapande, kanske för att komma ut och träffa lite folk. :)
Alternativt vara på ett ställe som verkligen berör ett intresse.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2019-03-25 16:58:07

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Julianus jo arbetsuppgifterna och kraven är kanske anpassade med även om det är en utflyttad verksamhet?
Traditionella Dv, kan såklart variera mellan kommuner, är väl mer inriktade på vävning, bild och form och dyl.
Bara för man inte fullt når kraven på ett vanligt jobb betyder det inte att väva passar alla, men det beror kanske på hur man mår också, om det i huvudsak är det sociala man vill få ut mm mm mm
Bra det finna alternativ iaf.


Framförallt tror jag att man slipper pressen från arbetsgivaren som man kanske kan känna från ett riktigt arbete.

Jo det var lite så jag menade.
Går du på DV slackern?
Personligen skulle jag om jag gick på DV vilja hålla på med måleri och skapande, kanske för att komma ut och träffa lite folk. :)
Alternativt vara på ett ställe som verkligen berör ett intresse.


Nix går inte på DV. :) Men har tidigare haft arbetsträning/sysselsättning via kommunen, så jag vet hur pass chill det kan vara om man jämför det med ett riktigt arbete.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Melissa » 2019-06-26 15:27:47

Nu väcker jag lite liv i en gammal tråd. Hoppas det är acceptabelt. :mrgreen:


Kan Daglig Verksamhet även ges till människor med Add problematik?
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav johan88 » 2019-06-26 18:03:27

Melissa skrev:Kan Daglig Verksamhet även ges till människor med Add problematik?

Nej, det är endast de som tillhör personkrets 1 eller 2 i LSS som kan få Daglig Verksamhet.
Dessa definieras som personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Flinta » 2019-06-26 19:06:40

Melissa skrev:Nu väcker jag lite liv i en gammal tråd. Hoppas det är acceptabelt. :mrgreen:


Kan Daglig Verksamhet även ges till människor med Add problematik?


Nej det stämmer som johan skriver ovan.

Personligen har jag aldrig tilltalats av sysselsättning genom socialpsykiatrin men det kan vara värt att veta att det finns i vissa kommuner. Sysselsättningsverksamheterna brukar vara anpassade efter människor med psykiska funktionsnedsättningar och om man mår psykiskt dåligt som en konsekvens av ADDn kan man på vissa ställen ändå få en plats. Ansökan gör man hos en SoL-handläggare som utreder ens behov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Melissa » 2019-06-27 17:26:25

Tackar! :-)Happy
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in