Frågor om daglig verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav alixha » 2016-01-12 16:52:11

Jag har funderat på att ansöka om daglig verksamhet, jag tror att det skulle vara bra för mig att komma ut lite, testa i iallafall. Kollar mest på hunddagis, inget annat intresserar mig.

Har dock några frågor.

# Måste man gå dit varje dag eller lägger man upp något personligt schema?
Vad är minimum?

# Måste daglig verksamhet leda till något "större", till exempel praktik eller arbete? eller får man gå där hur länge man vill?

# Påverkar daglig verksamhet sjukersättning + bostadstillägg?


Jag är något restriktiv då jag inte klarar av för mycket krav och ansvar utöver det vanliga, vill inte skicka mig själv ner i kaninhålet igen men samtidigt så känner jag att jag kanske behöver göra något smått och komma ut lite.

Jag vet att jag kan kontakta LSS och/eller Hab och fråga dessa frågor men då blir det press på en gång och det är därför jag frågar här.


Moderator: Flyttat från Att leva som Aspergare och ändrat rubriken lite.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Daglig verksamhet

Inläggav Alien » 2016-01-12 16:55:59

1) Man kan gå heltid el deltid, det kommer man överens om med handläggaren.

2) Nej, det måste det inte.

3) Nej, det tror jag inte. Habersättningen är så låg att den ofta inte ens täcker reskostnaden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2016-01-12 17:00:54

Alien skrev:3) Nej, det tror jag inte. Habersättningen är så låg att den ofta inte ens täcker reskostnaden.


Du är väl där för att ha någon meningsfull sysselsättning och inte tjäna pengar? Om du vill tjäna pengar är det nog Samhall du ska vända dig till, kan tänka mig att pengen man får är att få en slant så att man har råd att fika med sina arbetskamrater.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet

Inläggav Cyan » 2016-01-12 17:13:04

Man kan gå dit när man känner för det och både skippa schemalagda dagar och timmar om man vill, och kan gå där så länge som verksamheten finns kvar, och pengarna man får är en sån minimal summa att de inte påverkar någonting alls.

Sån där daglig verksamhet fungerar däremot generellt inte så bra för personer med asperger, eftersom det främst vänder sej till personer med nån form av utvecklingsstörning, vilket är typ 90-95% av personerna på daglig verksamhet, så du skulle väl få ungefär lika mycket ansvar och stora krav på dej som en person med ett IQ under 70 skulle få.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Daglig verksamhet

Inläggav Alien » 2016-01-12 17:22:31

Man behöver inte gå på en daglig verksamhet med utvecklingsstörda om man inte vill.

Och det har inte med utvecklingsstörning att göra att man inte får något större ansvar. Man är inte anställd med lön! En anställd har helt andra krav på sig, att t ex jobba heltid (och övertid), att jobba varje dag (inte komma och gå som man vill el orkar).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet

Inläggav Flinta » 2016-01-12 17:59:12

Det finns Dagliga Verksamheter som riktar sig enbart till aspergare. Jag känner till några iaf. Men i mindre kommuner långt från större städer är utbudet säkert inte så stort. Dock har man rätt till att söka till andra Dagliga Verksamheter än det som ligger i ens egen kommun och då är det bra att kunna argumentera för varför inte Dagliga Verksamheterna i hemkommunen passar ens behov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Alien » 2016-01-12 18:09:19

Om man vill jobba på Hunddagis och gör det mest för hundarnas skull, så har det kanske inte så stor betydelse om någon annan DV-are är utvecklingsstörd. Däremot vill man kanske inte jobba på ett Hunddagis där alla utom chefen är utvecklingsstörda. Om inte annat riskerar man att känna sig utanför.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Richard » 2016-01-12 18:11:40

Jag trivs jättebra på min dagliga verksamhet, där jag gått i ca 7-8 år nu. Går där 2,5 timmar måndag till torsdag. Men man behöver inte gå dit, om man är trött eller dålig. Sysslar mest med att skapa konst, typ måla eller göra keramik o i glas.

Man kan gå där hur länge man vill. O det erbjuds praktikplatser, men det är frivilligt. Det påverkar inte heller sjukersättningen o bostadsbidrag. Här i Ängelholm får vi 6 kr i timmen, det räcker till typ 3 pizzor i månaden.

Det finns flera DV här i kommunen, dels de med utvecklingsstörning o t.ex. Downs syndrom. Men där jag går är det folk med psykisk sjukdom, vi är väl 5-6 st med Asperger, annars är där folk med depression, bipolär, schizofreni, PTSD o liknande.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2016-01-12 18:21:11

Richard skrev: Här i Ängelholm får vi 6 kr i timmen, det räcker till typ 3 pizzor i månaden.


Till och med lägre lön en vad internerna på landets fängelser får. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Richard » 2016-01-12 18:47:34

slackern skrev:
Richard skrev: Här i Ängelholm får vi 6 kr i timmen, det räcker till typ 3 pizzor i månaden.


Till och med lägre lön en vad internerna på landets fängelser får. :lol:

Jo, det, men det är ju inte för pengarna man går dit (möjligen för vissa där som är lite knepiga...). Det är ju främst för att man måste komma ut o träffa lite folk o vara social.

Men jag tror ändå 6 kr/h är ganska bra hab-ersättning.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2016-01-12 18:51:49

Richard skrev:
slackern skrev:
Richard skrev: Här i Ängelholm får vi 6 kr i timmen, det räcker till typ 3 pizzor i månaden.


Till och med lägre lön en vad internerna på landets fängelser får. :lol:

Jo, det, men det är ju inte för pengarna man går dit (möjligen för vissa där som är lite knepiga...). Det är ju främst för att man måste komma ut o träffa lite folk o vara social.

Men jag tror ändå 6 kr/h är ganska bra hab-ersättning.


Förlåt var inte menat som någon kritik eller så. Huvudsaken att du trivs och får ut något utav det.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav alixha » 2016-01-12 18:54:33

Nej, jag vill inte ha någon ersättning/lön eller liknande, det skapar bara press.

Enda anledningen till att jag funderar på daglig verksamhet är att jag känner att det kunde vara bra om jag kom ut ibland för att göra något specifikt, samma tid, samma kanal så att säga.

Det finns ett hunddagis här som är inriktade på folk med AS, det är det jag funderar på att söka till. Finns ett annat också med lite mer blandade diagnoser, det skulle i och för sig inte göra mig så mycket heller, jag vill ju helst dit för hundarna.

___________________________________________________________________

Det låter bra det ni har skrivit.
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter, det uppskattas!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav slackern » 2016-01-12 18:57:28

Om jag vore dig skulle jag ta kontakt med kommunen och börja ta tag i det. Du verkar ju ha koll på vad du vill göra och vad som erbjuds. :)
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav vofff » 2016-01-13 0:53:14

Om du har en handläggare från LSS kan du kontakta och komma överens om att du vill gå på DV. Det är så jag fick det beviljat som senare skickar ett brev till DV-verksamhet LSS som de ordnar träff med dig, introducera dom själv och dig själv.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav alixha » 2016-01-13 9:24:01

Jodå det vet jag, jag vet hur jag ska gå tillväga och vad jag vill göra men samtidigt tar det emot lite för jag vill inte hamna i en situation där jag blir pressad, det är därför jag hör mig lite för här först vad ni har för erfarenheter =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Richard » 2016-01-18 18:53:22

slackern skrev:
Richard skrev:
slackern skrev:
Till och med lägre lön en vad internerna på landets fängelser får. :lol:

Jo, det, men det är ju inte för pengarna man går dit (möjligen för vissa där som är lite knepiga...). Det är ju främst för att man måste komma ut o träffa lite folk o vara social.

Men jag tror ändå 6 kr/h är ganska bra hab-ersättning.


Förlåt var inte menat som någon kritik eller så. Huvudsaken att du trivs och får ut något utav det.

Nej! Naturligtvis tar jag inte illa upp av det. Som sagt går man inte dit för pengarna. När jag var inskriven ett kort tag på arbetsförmedlingen gick jag till min DV ändå, men utan att få något betalt.

Men allvarligt, där var nån som föreslog att vi borde få "OB-tillägg" när vi hade helgs-aktiviteter... :roll: :D

Men en annan grej, jag hade en praktik i färgaffären i ca 9 månader. Då fick jag mindre betalt av FK, än vad jag skulle ha fått om jag bara var hemma... O så krävde de att man anmälde till FK att om man var sjuk från praktiken (o därmed få mer betalt). Men jag o chefen sa bara, att jag tagit ledigt, eftersom det var en gång jag glömde anmäla till FK.

Helt sjukt system vi har!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Åsikter om Daglig Verksamhet

Inläggav Simpan27 » 2019-01-21 16:22:21

Hejsan

Vad har ni för åsikter om daglig verksamhet för funktionshindrade?

Jag som då har lindrig funktionshinder (atypisk autism) känner att det är mest för personer som har svårare hinder. Skulle ni själva kunna tänka er att gå på daglig verksamhet?
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Alien » 2019-03-10 18:48:02

slackern skrev:
Alien skrev:3) Nej, det tror jag inte. Habersättningen är så låg att den ofta inte ens täcker reskostnaden.


Du är väl där för att ha någon meningsfull sysselsättning och inte tjäna pengar? Om du vill tjäna pengar är det nog Samhall du ska vända dig till, kan tänka mig att pengen man får är att få en slant så att man har råd att fika med sina arbetskamrater.

Att man inte vill gå back för att gå på DV betyder inte att man vill tjäna pengar. Jag tycker det vore rimligt att man fick ersättning för resekostnaden som habersättning. Annars får man i praktiken betala för att gå på DV. (Fikat tycker jag arbetsgivaren/DV-anordnaren kan bjuda på, om de "riktiga anställda" blir bjudna på det.)

Nu cyklar jag större delen av året men alla har inte den möjligheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav marxisten » 2019-03-10 19:17:03

Simpan27 skrev:Jag som då har lindrig funktionshinder (atypisk autism) känner att det är mest för personer som har svårare hinder. Skulle ni själva kunna tänka er att gå på daglig verksamhet?


DV skall inte konkurrera med vanliga jobb utan vara åtgärder för du ska komma ut i princip med uppgifter som i all väsentlighet inte skall likställas med ett arbete, därav bör det inte vara något som man har om man har möjlighet att ta sig ut på den vanliga arbetsmarknaden.

DV kan vara ett bra steg för att kunna nå arbetsmarknaden i framtiden dock, bra träning för arbete, men kan du jobba på vanliga arbetsmarknaden tycker jag man bör satsa på det, inte minst ekonomiskt är det ju stora fördelar att utföra det med lön.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav marxisten » 2019-03-10 19:22:47

alixha skrev:# Påverkar daglig verksamhet sjukersättning + bostadstillägg?


Svaret på detta är nej, det påverkar inte sjukersättningen, och med det inte heller bostadstillägget eftersom det inte ses som ett arbete. Hade det gjort det hade DV i praktiken inte fungerat då målgruppen generellt sätt har just sjuk- eller aktivitetsersättning. Den inkomst i form av habiliteringsersättning är skattefri och påverkar således inte heller ditt bostadstillägg (för att en inkomst, även skattepliktig sådan skall påverka måste den vara över en viss summa dessutom pga ett grundavdrag), en uträkning som är rätt komplicerad.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Richard » 2019-03-20 21:22:19

Vi får gratis kaffe...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-20 21:53:54

Får man komma och gå som man vill? Betalar inte kommunen för platserna?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav sussi83 » 2019-03-20 23:25:40

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:3) Nej, det tror jag inte. Habersättningen är så låg att den ofta inte ens täcker reskostnaden.


Du är väl där för att ha någon meningsfull sysselsättning och inte tjäna pengar? Om du vill tjäna pengar är det nog Samhall du ska vända dig till, kan tänka mig att pengen man får är att få en slant så att man har råd att fika med sina arbetskamrater.

Att man inte vill gå back för att gå på DV betyder inte att man vill tjäna pengar. Jag tycker det vore rimligt att man fick ersättning för resekostnaden som habersättning. Annars får man i praktiken betala för att gå på DV. (Fikat tycker jag arbetsgivaren/DV-anordnaren kan bjuda på, om de "riktiga anställda" blir bjudna på det.)

Nu cyklar jag större delen av året men alla har inte den möjligheten.

Jo ungefär så känner jag med.
Går man på Dv tillåter inte ekonomin ett busskort på samma sätt.
Går man på försörjningsstöd har man möjlighet att få ersättning för busskortet om man deltar i arbetsmarknadsprogram och är arbetslös.
Om DV kan vara en ingång till jobb så varför inte bekosta resan då?
Visseligen förväntas man vara permanent nedsatt om man sjukersättning, men varför detta krav på utveckling då kan man undra - att det Kan leda till jobb?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Frågor om daglig verksamhet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-21 0:04:55

Vissa kommuner betalar faktiskt ut reseersättning tror det gäller hela Stockholm tex.
Man får pengar till ett pensionärskort.
Då finns det naturligtvis krav på att man ska dyka upp då och då.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in