Behandling dyslexi & adhd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behandling dyslexi & adhd

Inläggav Bounce » 2019-03-14 3:27:53

Adhd är om du analyserar ditt egna tänkande inte uppmärksamhets brist utan en hyperuppmärksamhet på allt som ditt medvetande kan uppfatta. Denna del styrs också med det vestibulära systemet som behandlar våra sensoriska signaler. Även den motoriska motoriken återfinns härifrån då det är därför en del autistiska får charmig gångstil. Hyper emotionell är ju alla autistiska, det är därför vi har svårt att titta människor i ögonen.

Jag själv är även dyslektiker och började reflektera över att jag får ibland när jag läser en extremt snabb flash likande vänstersvepande och sedan höger svepande rörelse med ögonen. När jag försöker läsa så har jag också svårt att placera så att säga ögats syn sikte korrekt i själva svepet när jag läser och blir dessutom väldigt ansträngd av allt.
Som liten mins jag att jag fick extremt trauma av att mina föräldrar satte mig som 4-åring, i en liten barn bergodalbana eftersom jag har så känsliga sinnen i och med autismen. Något år senare så lyfte min plast syster mig och gjorde lutade mig vertikal i lyftet. Jag fick en extremt läskig panik känsla. Min mamma fick också för sig att om hon knuffar i mig lite lätt så jag tappa balansen framåt nere vid vattnet nere vid ån, så att jag får känna hur kallt och blött de var. Så skulle jag bli så rädd att jag aldrig vågade gå ner till vattnet. Jag tror jag var 2-3 år gammal då. Det var också fruktansvärt läskigt, även om det bara var en liten buff och vattenmängden i åkanten bara var några decimeter. Men jag gick ju i vart fall inte ner till ån mer när vi var ute och promenerade. Och inte gick jag själv ner till ån som liten.

Det är dessa trauman som gett mig mina ADHD och dyslexi symtom.
Men som tur är så är hjärnan plastisk och det går att träna upp det vestibulära systemet. Genom vestibulär rehabilitering kan hjärnan bilda nya kopplingar, som undveks tack vare störningen från barndomen och förstärka detta system med sin plasticitet.

Om vi släpper fram autistisk talang i samhället, så blir världen lite bättre, enligt min mening.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Behandling dyslexi & adhd

Inläggav Bounce » 2019-03-14 12:55:23

Adhd ska gå att reducera genom att minska överkänsligheten (reducerar sensorisk imput) som kallar på medvetandet så intensivt. När det gäller dyslexin så tror jag ballansträningar fungerar. Jag själv håller på att läsa på om diverse metoder. Man bör också vara medveten om att vi som har dessa svårigheter (olikheter) använder andra områden i hjärnan desto mer som ger en kognitiv edge i det förstärka området, som inte kan uppnås utan funktionshindret. Det är mycket som indikerar på att Einstein var dyslektiker. Dom autistiska vuxna som är helt tysta (non verbal) har förmodligen kognitiva skills med så hög upplösning och känslighet att de förmodligen inte vill hitta ut. Kan man lösa kommunikationen ackurat så bör det bli en succé.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Behandling dyslexi & adhd

Inläggav Bounce » 2019-03-18 13:53:45

I huvudet på en dyslektiker.
För min egen del har jag svårt med att läsa, dels för att mitt medvetande är så känslig mot distraktion som då medvetandet fokuserar på och som sannolikt gett mig mitt pattern tänk i den intensiva världen. Det kan vara något som upplevs av känslor, hörseln, synen, yttre och inre känsel, dofter, balans, eller andra tankar. Det leder till att jag har svårt att ibland återskapa ljud, då jag tar in så mycket av allting. Jag mins när jag var liten och sov över hos en kompis. Han berättade om Alien´s. Vi satt ensamma mitt i mot varandra i sängen, det var sent på kvällen i hans rum, det var tyst i hela huset. Jag sa efter han. älgen! -Nej Alien (äijlien) sa kompisen Jonny. Jag hade inte hört det ordet innan men jag hade hört ordet (äljen) tidigare. -Älgen sa jag efter han igen. -Nej Ailen! Vi sa så där framåt tillbaka säkert 10 gånger innan han lyckades överdriva betoningen (ÄIJL) och jag lyckades associera bort från tidigare (ÄLJ). Jag hörde han hur klart som helst. Vi satt ju väldigt nära varandra. Men ändå associerade mitt medvetande direkt mot (äljen). Det var en sensorisk påverkan på mig dels genom att stämningen var spännande där i hans barnrum på natten. Men stämningen blev mer och mer jobbig när det framgick att jag inte lyckades härma ljudet ackurat. Som stal (förflyttade) medvetandet och mental fokus. Men det var ju inte så initialt, innan jag hunnit säga fel flera gånger då var det inte så stor distraktion. Det är därför jag tror att problemet bottnar i att jag är pattern thinker. En pattern thinker ser allt i svart och vitt och letar logiska mönster i allt (behöver kunna definiera exakt). Även det som inte har logiska mönster (använd minnestekniker till detta istället från boken- Så får du ett super minne). Skulle språket stavas som det uttalas/låter, så skulle pattern thinkern ha det betydligt lättare. Och alla andra med, för den delen.

Det är väldigt logiskt att man använder minnet och återskapar ljud som man tidigare hört när man pratar eller ljudar. Men i detta fall skulle jag inte ha associerat ljudet med tidigare hörda ljud eftersom det var ett för mig nytt ljud? Och hur vet man de? Nya ljud kan ju ljudas lika dant? Ja om det är exakt samma ord och Nej inte ord, där har nog alla ord ett unikt ljud, oavsett språk och ska inte byggas upp med logik i varken ljud eller stavning. I sådant fall måste pattern thinkern veta (förstå) att varje ord har ett unikt ljud oavsett språk samt att det sällan stavas som det låter. Och därför måste vi tillämpa minnestekniker med logiska visuella mönster (likheter) för stavning och uttal Exempelvis ska jag minnas hur kråka stavas så kan jag visualisera mig en kråka som har ett k i näbben och man verkligen hör hans kraftiga flaxande under bokstaven K i alfabetet. När man talar så använder man ju minnet. Jag skulle träna på att bara fokusera på att identifiera hans ljud och inte skifta fokus till minnet av tidigare hörda ljud sen när jag själv ska ljuda ordet. Men det går ju inte, jag måste ju använda minnet för att minnas hans ljud det är där min pattern thinking (likheter) kommer in och själ fokus.
Det är därför jag tror det har att göra med pattern thinking. Dvs när jag ska minnas ljudet han gjorde så mindes jag ljudet att det var väldigt likt äljen (pattern). Hade han sagt ett nytt ord som inte liknade något annat tidigare ljud som jag hört, så hade jag sannolikt lättare imiterat ljudet eftersom då talar medvetandet om att det inte finns något ljud i mitt minne att associera det med (vilseleda i detta fall) förutom det nyss hörda ljudet. Då är kontrasten tydligare så att säga. Eller att jag väljer att fokusera på att imitera hans ljud mer utan associering.

Så problemet beror sannolikt i grunden på att man är pattern thinker (associera tidigare hörda ljud från minnet utefter hur det låter,och bör vara observant att inte associera vid härmning av nya ljud (förståelse) men i det nämda fallet var det inte uppenbart att det var ett nytt ord eftersom det var så likt älgen. samt att jag också måste förstå exakt definierat hur ljud vid ord byggs upp i vårat medvetande, vid tal och skrift i vår hjärna (identifiering från minnet, är associeringen lik så bildas ett mönster dvs man har svårt att avgöra var ljudet ska hämtas ifrån, i tanken. Dvs fokus skall bara vara att minnas ljudet som den andre sa utan associering av ens egna tidigare hörda ljud. Och eventuellt en underkänslighet för ljud tack vare att man vara så extremt känslig för plötsliga ljud i barndomen. Men då borde detta visa sig i hörsel test, vilket det inte gjort för mig. Denna bit går också att förstärka med vestibulär balans träning som hanterar var i medvetandet du är.

Denna vänster svepande rörelse med ögat som jag berättade om tidigare vid läsning förekommer också i tankar. Dvs att jag tänker på något sen glömmer jag bort var jag tänkte på och hoppar tillbaka i tanke kedjan, vilket kan resultera i att man kastar om bokstäver vid bokstavs sekvenser från ens minne. Eller upprepar ord efter varandra i text och tal. Denna funktion är också väldigt logisk då när man tänker och inte mins var man tänkte senast så går man automatiskt bakåt för att minnas vad man tänkte. Det här styckets beskrivna problematik tror jag absolut kan förbättras dels genom förståelse för hur ens egna tänkande fungerar men också vetibulär rehabilitering. (kontinuerliga avancerade ballans övningar. För att på så vis gå tillbaka i dom trauman som jag upplevt som barn där jag fick panik samband med att balansen utsattes för stark oförutsägbarhet.
När det gäller läsningen så mindes jag som liten att jag hade så enorm ansträngning att fokus på att bara lyckas rikta siktet ackurat med sakta svepande rörelser vid läsning och sedan lyckas få ur mig rätt uttal som väldigt ofta saknade logik (pattern thinker). Gjorde att det var så enormt ansträngande att jag inte hade mental kraft att förstå innehållet i sidan jag nyss läst. Jag hade jämt att göra med att föra ögat rätt mellan bokstäverna och raderna och dessutom får ur mig rätt ljud, och samtidigt ta emot all rättelse från föräldern/läraren och den övriga sensoriska imputen som stal fokus (medvetande). Denna del tror jag också går att reparera genom vestibular balans rehabilitering. Då det vestibular systemet är med i allt som har minsta lilla att göra med rörelse. Dvs allting vårt medvetande kan uppfatta har att göra med det vestibulära systemet. Då vår tanke är i ständig rörelse. Även träna på att läsa och förstå alla orden med synonymdefiniering.

Som pattern thinker måste man också förstå att stavning inte ska ses med logiska mönster utan minnas med minnestekniker. Man ska också veta att man måste använda ord i både tal och text som har ackurat synonym enligt synonym ordlista för att göra sig förstådd och inte använda egna ord som för en själv gör det självklart förstått.
Jag har också alltid haft extremt dåligt lokalsinne. Detta styrs också från det vestibulära systemet som är med att tala om var i rummet man befinner sig i tanken.
Jag tror inte på mediciner (kommersiell distraktion) utan jag tror på att gå tillbaka till uppkomsten av problemet definiera det exakt och återskapa det trauman som upplevdes i balanssinnet, som tog bort delar av det neurala nätverkets kopplingar i paniken. För att på så vis skapa nya kopplingar med hjälp av övningar och plasticiteten reparera (skapa nya kopplingar i det neurala nätverket). Balanssinnet är kopplat till alla tankar, då den anger din tankes position i rummet. Alla mentala fällor måste bemötas genom samma port dom uppkom, om du verkligen ska reparera problemet. Förstår individen allt detta på djupet så kan hen identifiera sina fel och då börja förbättra sig. Om hen inte kan definiera allt detta så är det svårt att förstå vad man ska göra för att förbättra det.

-Du kan bara lösa ditt problem om du kan definiera ditt problem och orsak exakt (förstår och inser det på djupet) för gör du det, ja då ser du lösningen.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Behandling dyslexi & adhd

Inläggav Bounce » 2019-03-20 13:10:38

I huvudet på en dyslektiker.

Jag har funderat mer på allt detta och här kommer en klarare bild.

Adhd är autism men man har utsatts för mycket sensorisk input som lett till att man blir hyper och inte lärt sig att slappna av och därmed hur man definierar (förstår) hur man tänker för att inte tänka som ett adhd symptom. Alla autistiska har hyper emitionella känslor. Men dom barn som fått mindre sensorisk imput dvs lugnare uppväxt och miljöer lär sig ett lugnare mer genomtänkt tankesett. Eftersom dom fick mindre stress av mimdre sensorisk imput.

Adhd går att behandla genom att förstå hur man tänker. Samt reducera sensorisk imput. Och träna på att kunna slappna av i tanken, själen och kroppen.

När det gäller dyslexi så är det för att man upplever världen för intensivt för att själv kunna förstå vad dyslexi exakt beror på.

Det visuella beror i mitt fall på för mycket sensorisk imput som kodat det neurala nätverkets kopplingar. (för intensiv värld) utefter den intesiva världen. Denna del går att reducera genom att tona ner konyrasten visuellt och sensoriskt redusering överlag. Träna på att läsa sakta och vestibulär rehablitering.

Skriften beror på att världen upplevs för intesiv och man har själv därför inte kunnat definiera dvs förstå att text inte har logiska likheter mellan hur det stavas och hur det låter. Men om dyslektikern förstår detta så kan den skriftliga dyslexin upphöra tillsammans med läs och skriv träning och sensorisk reducering.

När det gäller hörseln är det också för att världen upplevs för intesivt att man inte kunnat förstå exakt vad problemet beror på. Denna del går att reparera genom reducerad sensorisk imput. Sammt att man själv exakt förstår hur ens medvetande och tänkande fungerar. För vet du exakt vad problemet beror på så kan du få fokus på talet. Genom förståelse och sensorisk reducering.

När det gäller autism så är dom som bara ser sig som högkänsliga egentligen autistiska. Men väldigt högfungerande och behöver ingen autism diagnos. Ju känsligare sinnen man har desto större begåvning besitter man. Därför är non verbal autisterna det som har störst begåvning. Eftersom deras sinnen (för intensiv) är så enormt mycket känsligare att dom utebliver talet helt. (sensorisk redusering) men kanske också för att dom inser någon gång att den enda dom i så fall skulle prata med, är sig själv.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Behandling dyslexi & adhd

Inläggav Bounce » 2019-04-11 13:11:51

Vad är adhd? Det är en postraumatisk stress. När hjärnan utvecklas hos autistiska under det första kritiska åren så gäller det att det autistiska barnet få vara hemma i en lugn kärleksfull och förutsägbar miljö. Om barnet inte får det och exempelvis blir bestraffad så kan händelsen vara otroligt traumatisk för det autistiska barnet. Om barnet får vara ute i förskolor och samhället kan plötsliga stimuli via vår syn, hörsel, känsel ballanssinne eller ens känslor bli läskigt om det kom oförberett. Det leder till att varje ny läskig sak blir starkare och ger en starkare och starkare stress upplevelse som den läskiga känslan och ångesten innehåller. Alla med autism får då starkare och starkare känslo upplevelser som också leder till förstärkta känslor och stress. Om dom läskiga händelserna för många i antal under den kritiska fasen i barnets hjärna blir stressnivån (ångesten) så sark att hjärnan ändrar sitt neurala nätvek och därmed också hur barnet tänker. Dom barnen som har varit med om många trauman får då starka adhd symptom. Dom autistiska barn som fått utstå bara några få trauman får då bara drag av adhd och derass stress är inte lika stark. Medans hos dom autistiska barn som upplevt många läskiga händelser har en väldigt hög stress. Dom blir så emitionella och stressade/impulsiva i tankarna att dom inte förstår vad exakt i ens tänk som dom gör fel. Dom missar då fragment av världen och kör på eftersom dom inte kan definiera exakt i tanken var dom tänker fel. (osynligt fragment av ens medvetande och världen).

För att lösa problemet måste personen kunna öppna det fragment av ens medvetande och sätta fingret exakt var man tänker fel. Om dom börjar på djupet analysera hur dom själva tänker och vad som händer hela tiden i ens tänkande kan dom öppna upp fragment och förstå vad som är fel. Genom att göra detta kontinuerligt kan dom med tiden ändra sitt neurala nätverk via hjärnans plactisitet och reducera Adhd med bara hjälp av ens egna tänkande. Ju mer du tränar på något, desto bättre utvecklar du skills tack vare hjärnans plactisitet.

Adhd är när du tänker vidare så snabbt pågrund av dina starkare känslor. Då skapar du en känsla av stress om du stannar upp och tänker på vad som händer när du tänker. Denna känsla av stress gör att du mins sekvenser sämre vad du nyss tänkt. Mitt tips är att så fort du kan identifiera stress känslan börja slappna av, du kommer inte glömma din nya tanke, tänk bara extra sakta så mins du vad du nyss kom på och även det du tänkte på innan. Men skyndar du dig i tanken så syressar du och då glömmer du vad du tänkte. Man stressar och tänker snabbt för att inte glömma den jättebraiga nya tanken. Men det är just stressen att vara rädd för att glömma som gör att du glömmer.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in