Var det enbart tvångstankar jag hade?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav smultronett » 2019-03-16 23:21:27

När jag var tonåring så hade jag hemska tvångstankar/ocd. Fick dom bara sådär. Jag skulle räkna allt jag gjorde, ha alla saker på samma ställe, göra om alla saker jag gjorde 12-24 ggr och ibland fick jag börja om, för jag ”räknade fel”. Jag fick upprepa allt, och då menar jag verkligen Allt till slut. Det kunde vara att jag skulle blinka med ögonen, svälja, röra väggen, röra bordet, vända mig om, sätta mig upp, allt. Jag var som en fånge i ångesten. Jag kunde inte göra någonting. Det tog flera timmar för mig att komma ur sängen ens. Samma sak med att duscha och allt. Jag orkade ingenting till slut. Låg bara och kollade in i väggen, rörde inte på mig för då var jag tvungen att göra tvång igen. Så det var bäst att inte göra något istället.

Jag slutade äta och dricka. Mamma fick till slut panik och ringde bup akut, för jag hade inte ätit eller druckit på 2 dagar. Sprang ut bakom huset och kissade i gräset i ren panik. Men ibland hann jag inte ens det, utan kissade på mig för jag hade så mycket tvång att göra först innan jag ens kunde öppna dörren eller nånting. Sen kunde jag inte byta byxor heller, så jag fick ha dom på mig. Kisset torkade in till och med. Hade inte duschat på en månad. Var så ledsen och hade självmordstankar. Mamma bytte till slut byxor på mig. För jag kunde inte det själv. Kom iallafall in till bup till slut där jag fick duscha och äta pizza. Det var så skönt. Och pizzan var jättegod vet jag.

Nu, sådär 10 år senare är jag fortfarande orolig för vad som egentligen hände. Varför jag blev sån, bara sådär? Det känns ju som det nästan var psykotiskt. Mamma sa att hon inte fick kontakt med mig ens ibland. Jag var så inne i tvången. Stod tex och ryckte i garderobsdörren öppnade stängde den i någon timme innan jag kunde hämta nåt ur den. Jag fastnade liksom i det. Stod och skrek och grät för jag inte ville göra det. Tände och släckte lampan massor med ggr med.

Jag har fortfarande lite tvång kvar, men inte så. Det gör mig också rädd. Jag vill inte ha tvång mer. Jag är även rädd för att bli sån igen.

Hur tänker ni om detta?
Någon annan som hört något om någon som varit likadan? Eller vet något om någon som varit det?
Har pratat med experter men ingen lyssnar eller verkar bry sig. De tycker bara jag inte ska tänka på det längre. Men det är inte så lätt. Känner mig så ensam. BUP sa att de aldrig sett någon med så mycket tvång innan. 2 experter som jag pratat med säger också att det är ovanligt.

Känns som jag aldrig kommer få veta vad som det egentligen berodde på. Men det värsta är väl att ingen verkar direkt bry sig. Känner mig så ensam.

Anledningen till att jag skriver och frågar här är för de tror jag kanske har högfungerande autism/asperger med eller adhd.

Tack på förhand
smultronett
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-03-16

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav kiddie » 2019-03-17 16:19:14

Autism är kopplat till autoimmunitet och ett immunförsvar som ibland kan ställa till det. Det finns två pediatriska tillstånd som heter PANDAS och PANS, och de skiljer sig från klassisk OCD på två sätt, för det första kommer det plötsligt, och för det andra finns ofta symptom som inte vanligtvis finns med i OCD.

Orsaken beror på bakterier och kroppens immunförsvar tar miste på dessa och hjärnans celler. Det skapar inflammation. Man kan även få liknande symptom i vuxen ålder. Då är det ofta mer klart att det finns en infektion som behandlas.

Man behöver inte ha autism för att ha trassel med immunförsvaret, men det är en riskfaktor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav Alien » 2019-03-17 16:50:26

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav smultronett » 2019-03-18 12:43:24

kiddie skrev:Autism är kopplat till autoimmunitet och ett immunförsvar som ibland kan ställa till det. Det finns två pediatriska tillstånd som heter PANDAS och PANS, och de skiljer sig från klassisk OCD på två sätt, för det första kommer det plötsligt, och för det andra finns ofta symptom som inte vanligtvis finns med i OCD.

Orsaken beror på bakterier och kroppens immunförsvar tar miste på dessa och hjärnans celler. Det skapar inflammation. Man kan även få liknande symptom i vuxen ålder. Då är det ofta mer klart att det finns en infektion som behandlas.

Man behöver inte ha autism för att ha trassel med immunförsvaret, men det är en riskfaktor.


Jo, jag har hört talas om det. Riktigt läskigt. De har tagit prover och kollat mitt immunförsvar. Men enligt dem är det inget fel på det. Men jag undrar om man verkligen ser allt på de proverna. Sedan dessutom så var det inte just därför jag tog proverna då. Utan det var pga yrsel och feber. Vet du om de kan göra mer utredningar? Tex EEG? Det har jag funderat på. Har försökt kontakta neurologi stället men ingen verkar bry sig. Blir så ledsen. För jag har aldeig riktigt blivit kollad för detta. Ja, min lillasyster är autistisk. Så jag kan säkert ha en släng av det jag med.
smultronett
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-03-16

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav smultronett » 2019-03-18 12:44:19

kiddie skrev:Autism är kopplat till autoimmunitet och ett immunförsvar som ibland kan ställa till det. Det finns två pediatriska tillstånd som heter PANDAS och PANS, och de skiljer sig från klassisk OCD på två sätt, för det första kommer det plötsligt, och för det andra finns ofta symptom som inte vanligtvis finns med i OCD.

Orsaken beror på bakterier och kroppens immunförsvar tar miste på dessa och hjärnans celler. Det skapar inflammation. Man kan även få liknande symptom i vuxen ålder. Då är det ofta mer klart att det finns en infektion som behandlas.

Man behöver inte ha autism för att ha trassel med immunförsvaret, men det är en riskfaktor.


Jo, jag har hört talas om det. Riktigt läskigt. De har tagit prover och kollat mitt immunförsvar. Men enligt dem är det inget fel på det. Men jag undrar om man verkligen ser allt på de proverna. Sedan dessutom så var det inte just därför jag tog proverna då. Utan det var pga yrsel och feber. Vet du om de kan göra mer utredningar? Tex EEG? Det har jag funderat på. Har försökt kontakta neurologi stället men ingen verkar bry sig. Blir så ledsen. För jag har aldeig riktigt blivit kollad för detta. Ja, min lillasyster är autistisk. Så jag kan säkert ha lite sådana problem med. Det skulle inte förvåna mig.

Tack för tipsen. Väldigt intressant.
smultronett
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-03-16

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-18 18:34:12

Men om du har inte har dessa problem nu så är väl ev sjukdomar faktiskt inte kvar? Har du inga problem så är det inget som läkarna kan få fram via tester och antagligen därför som du upplever att du inte tas på allvar. För att de bedömer inte det allvarligt och kan ändå inte spåra i efterhand.

Haft någon samtalskontakt?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav smultronett » 2019-03-18 19:56:16

ShakeItOut skrev:Men om du har inte har dessa problem nu så är väl ev sjukdomar faktiskt inte kvar? Har du inga problem så är det inget som läkarna kan få fram via tester och antagligen därför som du upplever att du inte tas på allvar. För att de bedömer inte det allvarligt och kan ändå inte spåra i efterhand.

Haft någon samtalskontakt?


Jag har tvång kvar. De är värre i perioder. Massa panikångest också. Att jag säger jag inte har lika mycket problem är ju för hur jag jämför det mot hur det var innan. Men problem har jag visst än egentligen.
smultronett
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-03-16

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-18 20:18:12

Då är det mer motiverat men antar att de tänker att ocd&ångest ska behandlas med terapi. Vanligtvis brukar väl orsaken till sånt inte vara en fysisk grej. Men om du säger att du tror att du hade Pandas som ung så kanske det blir en lättare utgångspunkt för läkare. Kanske det finns någon kunnig läkare inom ämnet som kan svara på några av dina frågor.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Var det enbart tvångstankar jag hade?

Inläggav kiddie » 2019-03-18 21:49:17

Jag tror inte man kan mäta detta. Om man får efter en lite ovanligare sjukdom som borrelia kan de se antikroppar mot borrelia. Och kanske lägga ihop ett och ett. Men om det rör sig om en streptokockutlöst autoimmun reaktion är det inte värt, för varenda människa har nog haft streptokocker.

Det finns inget test som talar om om man har ett speciellt sorts immunförsvar. Det enda man egentligen kan göra om man är frisk annars, kolla runt i släkten och se om många har allergier och autoimmuna sjukdomar, autism, ADD/ADHD och schizofreni.

Autoimmuna sjukdomar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori: ... _sjukdomar

Sedan kan man ju själv se som vuxen om man fortfarande reagerar med ökade symptom efter vissa typer av infektioner. När jag hade halsfluss som vuxen, fick jag lika mycket tics och värre än när jag var 13 (då jag hade dem som värst) och väldigt mycket HOCD (som jag enbart haft i tonåren. Jag hade behövt antibiotika så att immunförsvaret snabbt hade kunnat varva ner, men istället fick infektionen plus "ANDAS"-symptomen läka ut själv, det tog 4-5 månader kanske. Eftersom en löjlig halsfluss skulle läka ut av sig själv.

Det har varit känt i över 100 år att streptokocker (eller en viss sorts halsfluss som man kunde gissa sig till förr), är väldigt stressande på immunsystemet. När antibiotika kom så var halsfluss ansedd en farlig sjukdom pga sina autoimmuna efterföljningar, vilket man glömt idag. Främst var man då rädd för reumatisk feber.

Svensk sjukvård mig veterligen vet inget om PANDAS. Men man kan alltid fråga och se. Att detta skulle kunna hända som vuxen tror ingen på av någon anledning. Trots många drabbade.

Tester gällande immunförsvar brukar handla om allergier eller om man saknar delar av immunförsvaret. Det sistnämnda är en helt annan grej än detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in