Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-08 21:39:56

BellaBelle skrev:Nu flera rån igen där den rånade tvingats lämna ifrån sig kort OCH kod. Och mobil och sånt förstås.

Ett sätt att undvika sånt är att bära med sig enbart lite kontanter. Inga kort.
Ja, för man kan bara bära med sig så mycket kontanter.

Pinsamt hur många småkids som blir rånade på blanka dagen.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2019-03-09 9:15:59

I det här fallet handlade det varken om kort eller kontanter.
En man i rånarluva ska ha tvingat till sig narkotikaklassad medicin och hotat en personal på ett apotek i Horndal, Avesta kommun, enligt polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... -i-horndal
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-09 13:15:40

Selma skrev:I det här fallet handlade det varken om kort eller kontanter.
En man i rånarluva ska ha tvingat till sig narkotikaklassad medicin och hotat en personal på ett apotek i Horndal, Avesta kommun, enligt polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... -i-horndal


Mm, rån är inte bara kontanter. Att avskaffa kontanter är ingen lösning på rån, förutom kanske stora värdetransporter. Sedan ska man komma ihåg att det är inte gratis att betala med kort. Butiken betalar till banken och för att väga upp, höjer de priset på varorna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-03-09 14:14:14

Visst ja, tänkte inte på den här tråden när jag postade det här klippet i Skriv vad du vill.
Alla rån- och stöldförsök går ju inte bra heller.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/ ... n-ranaren/

"Det enda jag gjorde var att ta det lugnt, jag visste att jag skulle få chansen, och det fick jag" säger han, som den mest självklara sak i världen.
Sällan man ser nåt så elegant :-)049

Jag påstår att man får ha lite (lagom!) stake som personal också.
Hade en chef som var suverän på det. Hen hade ingenting att komma med fysiskt, men gick rakt på t.o.m. en riktigt stor pundare som kunde vara rätt vild, och bara ryckte ut ciggen han stoppat innanför jackan.
Hen gjorde det med sån självklarhet, busarna hann nog inte riktigt processa vad det var som hände och kom sig inte för att sätta emot.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-09 14:16:53

Min närbutik blev rånad på alla cigg och dagskassan. Nu var inte dagskassan så stor men ciggen var värda mycket. De som hade affären blev så chockade att de sålde den. Numera säljer man knarkattiraljer där istället. Det är rätt värdo när man förr använde den för en nödliter mjölk eller toapapper snabbt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-03-09 14:18:55

kiddie skrev:Min närbutik blev rånad på alla cigg och dagskassan. Nu var inte dagskassan så stor men ciggen var värda mycket. De som hade affären blev så chockade att de sålde den. Numera säljer man knarkattiraljer där istället. Det är rätt värdo när man förr använde den för en nödliter mjölk eller toapapper snabbt.
Visst är det en märklig utveckling vi har i samhället?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-09 21:27:51

Huggorm skrev:Visst är det en märklig utveckling vi har i samhället?


Rätt så. Minns när rån ansågs som ett allvarligt brott. Straff på vissa andra brott har gått upp, inte för att lagen ändrats men för att att man dömer hårdare inom ramarna. Men just rån verkar vara rätt OK att göra. Inte mycket till straff.

De som hade affären fick inte ut på någon försäkring pga självrisk. Ena av ägarna orkade inte pga att hon suttit i fängelse i Iran i fyra år utan att veta vad hon straffats för, hon kände sig trygg i Sverige tills rånet.

Väldigt mycket OT, jag vet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-03-09 21:56:31

kiddie skrev:Minns när rån ansågs som ett allvarligt brott. Straff på vissa andra brott har gått upp, inte för att lagen ändrats men för att att man dömer hårdare inom ramarna. Men just rån verkar vara rätt OK att göra. Inte mycket till straff.

Gissning: Det blev populärt bland ungdomar att sno varandras mobiler och lunchpengar. Att det faktiskt var rån sket de i, de var under 15. Vet inte vilka som rånar idag, men gissar att det mest är ungdomar, och dem ska det klemas med. Därför låga straff. [/gissning]
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-09 22:03:46

Brackets runt även första "Gissning", hade var snyggt. :wink:

Edit: :-)043 på ett sätt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-14 12:08:40

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-03-14 15:32:00


Jag var med om ett exempel på det för 20 år sen när jag och ett gäng på en kurs skulle fika. Jag hade inga pengar så jag frågade en av tjejerna på kursen om jag fick låna till nästa dag. Hon sa: "Men då måste jag växla den här 500-lappen, och pengarna tar slut så fort när man växlar dem!"
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-15 20:12:26

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrik ... ar-BBUOQ1G

Kontanter måste bort. Det går inte ha ett samhälle där butiker, speciellt små butiker, rånas.
Och att sätta in rånsäkra slutna kontantsystem är för dyrt för småbutikerna, men kortläsare är nästan gratis idag, kostar typ 800 kr i engångsavgift plus 2,5 % av transaktionen.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-15 20:22:51

sebastiann skrev:https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sju-gripna-efter-valdsamt-butiksran/ar-BBUOQ1G

Kontanter måste bort. Det går inte ha ett samhälle där butiker, speciellt små butiker, rånas.
Och att sätta in rånsäkra slutna kontantsystem är för dyrt för småbutikerna, men kortläsare är nästan gratis idag, kostar typ 800 kr i engångsavgift plus 2,5 % av transaktionen.

Nej, rånarna måste bort.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-15 20:57:39

sebastiann skrev:https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sju-gripna-efter-valdsamt-butiksran/ar-BBUOQ1G

Kontanter måste bort. Det går inte ha ett samhälle där butiker, speciellt små butiker, rånas.
Och att sätta in rånsäkra slutna kontantsystem är för dyrt för småbutikerna, men kortläsare är nästan gratis idag, kostar typ 800 kr i engångsavgift plus 2,5 % av transaktionen.
Låt det där sjunka in ett tag, vetja. Jag är tillbaka på Söndag.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-15 21:21:40

Freedrone skrev:Låt det där sjunka in ett tag, vetja. Jag är tillbaka på Söndag.


ja. 800 kr är altså för själva kortläsaren, hårdvaran.
Kollade och priset är exakt 749 kr exxl moms, med moms blir det 936 kr, så beloppet var ändå relativt korrekt. Reader 1 kostade typ exakt 799 kr inkl moms men de har uppdaterat till Reader 2 nu.

De har för övrigt sänkt sin transaktionsavgift till 1,8 % iom lanseringen av Reader 2.

1,8 % är typ ingenting, på 100 kr så är det 1 krona och 80 öre.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-16 1:24:30

Och de som rånar som är desperata missbrukare, slutar helt enkelt med att ta saker som inte är deras, om man skyddar butiker?

:-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-16 11:08:53

kiddie: Nej men man sprider ut rånen mera. Problemen med butiksrånen är att det är oftast samma butiker som blir drabbade om och om och om igen, eftersom rånare lockas till butiker som har mycket pengar typ.

Men om rånarna istället går på vanligt civilt, så sprids det ut, då det finns typ 100 ggr fler civila människor än det finns butiker. Då blir det också mer försvarligt för banken att t.ex. ersätta pengar, polisen kan utreda lättare (eftersom man har fler datapunkter att gå på om rånarna går på olika mål hela tiden) samt att enskilda personer inte blir drabbade (oftast) mer än en gång.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2019-03-16 11:20:38

sebastiann skrev:Kontanter måste bort. Det går inte ha ett samhälle där butiker, speciellt små butiker, rånas.
Och att sätta in rånsäkra slutna kontantsystem är för dyrt för småbutikerna, men kortläsare är nästan gratis idag, kostar typ 800 kr i engångsavgift plus 2,5 % av transaktionen.

Det märks att du har dålig koll på kostnaderna. Det finns avgifter och kostnader kring kortläsare som du inte tar upp. Antar att du är ung och saknar erfarenhet av praktiskt arbete inom servicenäring t ex.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-16 11:25:09

Selma skrev:Det märks att du har dålig koll på kostnaderna.


Det jag utgick ifrån nu, var iZettle, och just den kortläsaren är en engångsavgift på 936 inkl moms plus en transaktionsavgift på 1,8 %. Det är den billigaste kortläsaren för småföretagare eftersom man inte har utgifter om man inte säljer något eller om det går dåligt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ajemen » 2019-03-16 13:02:59

sebastiann skrev:kiddie: Nej men man sprider ut rånen mera. Problemen med butiksrånen är att det är oftast samma butiker som blir drabbade om och om och om igen, eftersom rånare lockas till butiker som har mycket pengar typ.

Men om rånarna istället går på vanligt civilt, så sprids det ut, då det finns typ 100 ggr fler civila människor än det finns butiker. Då blir det också mer försvarligt för banken att t.ex. ersätta pengar, polisen kan utreda lättare (eftersom man har fler datapunkter att gå på om rånarna går på olika mål hela tiden) samt att enskilda personer inte blir drabbade (oftast) mer än en gång.

Lättare utredning låter inte korrekt då fler datapunkter nog snarare fördunklar bilden i det här fallet. Vanligt förekommande videoövervakning i butiker, och en (förmodad) högre genomsnittlig folkkoncentration kring dessa, lär ju också oftast vara faktorer som underlättar brottsutredningar av butiksrån till skillnad från personrån. Hur som helst verkar ditt argument förutsätta att samma rånare rånar samma butik flera gånger, vilket inte verkar sannolikt.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2019-03-16 13:07:54

sebastiann skrev:Det jag utgick ifrån nu, var iZettle, och just den kortläsaren är en engångsavgift på 936 inkl moms plus en transaktionsavgift på 1,8 %. Det är den billigaste kortläsaren för småföretagare eftersom man inte har utgifter om man inte säljer något eller om det går dåligt.

Du glömmer fortfarande en rad kringkostnader.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-16 13:37:56

ajemen: Ja men problemet är att rånarna brukar vara maskerade tyvärr.
När det kommer till personrån där en person rånas på sitt kort, så går det faktiskt att använda butikskamerorna enklare, för det förekommer rätt ofta att rånarna "glömmer bort" att kort är spårbart, men också att butiker fattar misstanke om maskerade personer försöker handla på kort.

Dessutom går kort att spärra.

Selma: Vilka kringkostnader "glömmer jag". Hela meningen med just iZettle är att det inte finns någon hyra eller månadskostnader eller avtalskostnader, utan det är rakt av 1,8 % transaktionsavgift, inget mer. (och sedan engångsavgift för köpet av själva kortläsaren, men det är en avgift du bara betalar en enda gång)
(Sedan är det en annan sak att man måste ha certifierat kassaregister och att det tillkommer kostnader för det också - men det gäller även om du tar kontant betalning)
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-03-16 14:45:54

1,8 % på 100 kr = 1,80 kr är typ ingenting, ja.
1,8 % på 10.000 kr = 180 kr är lite mer. Det blir ca 5475 kr/mån = 65700 kr per år. Då är det inte så lite längre.

Och det ska alltså enl. sebastiann vara det billigaste alternativet.
Då undrar man ju vad det kostar de stora varuhusen t.ex.

Jag är inte tillräckligt intresserad för att kolla upp några siffror.
Tycker inte att det heller är det mest intressanta.

Det intressanta för mig i sebastianns resonemang är att det läggs fram som omtanke om människor.
Och visst, butiker m.fl. löper risk att drabbas av stöld och rån, personal kan bli skrämda och ev. även skadas eller i sällsynta fall t.o.m. dödas. Så då tänker man sig skydda personalen genom att avlägsna kontanterna.
Men det resonemanget haltar betänkligt, eftersom det helt saknar förståelse och hänsyn för de ännu mer utsatta, dvs äldre, funktionsnedsatta m.fl. De/vi får bara skylla sig/oss själv och ska struntas i, för att de/vi inte vill följa med utvecklingen.

Alla resonerar förstås som de vill, det är väl vackert så.
Men jag köper inte det där resonemanget, i mina ögon läcker det som ett såll.

Men ffa tycker jag att det är helt vansinnigt att lägga alla äggen i samma korg.
Ingen här pratar ju om att alla måste betala med kontanter, bara om att de ska finnas kvar som ett av flera alternativ. Anledningarna är många - politik, integritet, annan sorts brottslighet mm - de har dragits typ hundra gånger vid det här laget i den här tråden.
Så det enda intressanta för mig egentligen är att utveckla hanteringen av kontanterna.

För mig är det helt uppenbart att brottslighet inte försvinner med kontanterna, det bara byter skepnad. Bättre då att försöka lösa problemen som finns, istället för att skapa nya.
Så enkelt är det i min Nalle Puh-hjärna.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-16 16:44:52

Fabela skrev:Då undrar man ju vad det kostar de stora varuhusen t.ex.


Stora varuhus har ju andra avtal, där de betalar en fast månadsavgift i avtalsavgift, men istället får en lägre procent på transaktioner.

Vad jag syftade på, är att iZettle är billigast för småbutiker och småföretag som har högst varierad försäljning, eller t.o.m. säsongsbaserad försäljning (tänk jordgubbsståndet). Då finns det inga andra avgifter än 1,8 % av beloppet.

Fabela skrev:det helt saknar förståelse och hänsyn för de ännu mer utsatta


Jag har fullt förståelse för funktionshindrade. Och de personerna har olika sorters hjälp för att komma fram i livet, och den hjälpen kan också nyttjas för att kunna hantera nyare betalningssystem. Exempelvis har de gode män och sådant.

Fördelen med just elektroniska betalsystem är att de faktiskt är enklare för fysiskt funktionshindrade, eftersom de bara behöver blippa kortet. Även om de ibland behöver ange en kod, så klarar man ändå det trots fysiska skador med de hjälpmedel som fysiskt funktionshindrade har.
Även blinda kan t.ex. använda alla kodapparater iom att de har blindanpassning i form av en plupp i femman så att man hittar.

Till skillnad från kontanter, som kräver att man har en viss fingerfärdighet.

På så sätt ger det en vinst för funktionshindrade.

Dementa personer kan också få bättre hjälp av elektroniska betalsystem, iom de framtida kort som är påväg som använder fingeravtrycksläsare i själva kortet ist för kod. Och då behöver man bara hålla i kortet och blippa. Ingen kod att komma ihåg, inga kontanter att komma ihåg. Bara kortet.

--------------------------------------

När det gäller äldre däremot som inte lider av något funktionshinder, utan bara vägrar eller inte kan lära sig något nytt pga bristande intresse, de får däremot skylla sig själva tycker jag.

Om man nu medvetet väljer att inte lära sig modern teknik, och därmed ställer sig utanför samhället, och inte anpassar dig till samhället, då tycker jag också att man får ta konsekvenserna av att man utestängs från samhället.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in