Har jag asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har jag asperger?

Inläggav Andreas86 » 2019-03-13 20:08:04

Hej, har lite funderingar om jag kan ha asperger. Mina 2 ex har båda sagt efter de varit ihop med mig att jag är grymt aspergig av mig. De har själva någon form av autism. Jag har för närvarande en annan diagnos, men undrar om jag kan ha båda. Min terapeut säger att jag är extremt tvångig av mig. Jag har allt i min vardag väldigt strukturerat o följer rutiner till pricka varje dag o vecka. Blir extremt stressad om någon av dessa bryts. Kunde t.ex. när jag o mitt ex hade sex o klockan kom till mina rutiner bli extremt stressad. Kan dock även vara OCD.

Jag har väl en del specialintressen. De valde mellan min nuvarande diagnos o aspergers när de utredde mig o hade stora problem o bestämma sig, men nu undrar jag om jag kan ha båda? Mina partners e ändå dom som levt närmast inpå mig under längst tid. Min terapeut sa att jag skulle fråga min läkare om detta nästa gång jag träffar han.
Andreas86
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-03-13

Har jag asperger?

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-13 21:15:12

Jag förstår inte riktigt. Varför fick du inte två diagnoser istället? :)

Tvång och ocd verkar vara vanligt hos autister.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Re: Har jag asperger?

Inläggav popruta » 2019-03-13 21:16:37

ShakeItOut skrev:Jag förstår inte riktigt. Varför fick du inte två diagnoser istället? :)

Tvång och ocd verkar vara vanligt hos autister.
Håller med.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Har jag asperger?

Inläggav slackern » 2019-03-13 21:28:52

Låter helt klart som OCD om dom har uteslutit autism så är det nog så, det är liksom ingen som kan svara på här inne om du har det eller inte, det är liksom inte så en utredning går till.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har jag asperger?

Inläggav alexew » 2019-03-14 15:13:33

Det finns två huvudsakliga kriterier som du måste uppfylla för att få en Aspergers diagnos dels så skall man uppvisa avvikelser i socialt samspel och dels så skall man uppvisa begränsade, repetitiva och strereotypa beteendemönster.

Som du beskriver dig själv så låter det som att du antagligen uppfyller kriterierna gällande begränsade, repetitiva och strereotypa beteendemönster. Men du har inte beskrivit något som skulle antyda på avvikelser i det sociala samspelet. Så jag skulle nog säga att om du inte utöver det du har beskrivit har problem med tex behålla ögonkontakt, få vänner, läsa av känslor hos andra människor mm. Så låter det i alla fall i mina öron mer som OCD än Aspergers.
alexew
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2019-01-11

Har jag asperger?

Inläggav Andreas86 » 2019-03-14 15:55:37

Alla mina partners har haft nån form av autism, alla mina vänner nånsin har nån form av autism. Men har inga vänner nästan, iallafall inte som kontaktar mig. Jag kan tycka det är jobbigt att titta i ögonen på folk, men det e nog mest min OCD. Har problem med det sociala, men det kan även vara min andra diagnos, är väldigt isolerad.
Andreas86
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-03-13

Har jag asperger?

Inläggav alexew » 2019-03-15 12:44:27

Alla mina partners har haft nån form av autism, alla mina vänner nånsin har nån form av autism. Men har inga vänner nästan, iallafall inte som kontaktar mig. Jag kan tycka det är jobbigt att titta i ögonen på folk, men det e nog mest min OCD. Har problem med det sociala, men det kan även vara min andra diagnos, är väldigt isolerad.


Som du beskriver dig själv nu så låter det mer som Asperger. Jag antar att OCD + den andra diagnosen som du har kanske skulle kunna förklara dina problem, men rent spontant så låter Asperger mer troligt eftersom det både skulle förklara dina sociala problem och ditt behov av struktur och rutiner.

Men för att verkligen veta om man har Asperger eller inte så måste man såklart genomgå en full utredning. Det man kolla på innan för att få en vis uppfattning om hur troligt det är att man har det eller inte är screeningtester som AQ (finns att ladda ner här) eller RAADS-14 (länk här).
alexew
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2019-01-11

Har jag asperger?

Inläggav Andreas86 » 2019-03-15 19:19:50

Dom har gjort en utredning på mig för kanske 10 år sedan, men de valde mellan två diagnoser o verkar inte ansett att man kunde ha båda, trots att jag nu vet flera människor som har det. De hade väldigt stora problem o välja mellan dom. Har fått en amatörmässig apsergersdiagnos av min kusin som är nästan färdigutbildad psykolog men inte jobbar som det.
Andreas86
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-03-13

Har jag asperger?

Inläggav antonius » 2019-03-15 20:04:31

Om man har någon form av diagnos så räknas man till knäppskalle galleriet ändå, så det är väl vilket som. NT:isarna ser ingen skilnad, de avfärdar oss med en axelrycknign som lägre varelser. Så skit i vilket och tag hand om dig själv istället... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har jag asperger?

Inläggav sussi83 » 2019-03-15 21:45:00

OCD för personer utanför spektrat tenderar, tror jag då, att handlar om tvångsbeteenden som inte går ut över de sociala och relationsmässiga aspekterna, typ sex och samlevnad.
En person som är autistisk kanske mer prioriterar behov som strikt utgår ifrån personliga preferenser och att dessa behöver gå före vad normalt sett en person anses ha behov av.

Tror jag rent spontant uppfattar det som att det är någon form av NPF du har. Vet inte om du fått någon form av behandlig för din OCD och hur den fallit ut. Skulle isf vara intressant att veta. För en person med As brukar det nog vara mer beständigt och en förutsättning för att fungera socialt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har jag asperger?

Inläggav sussi83 » 2019-03-15 22:02:58

Har du känt det så hela livet att du behöver dina rutiner?

Såklart är det i första hand sjukvården som avgör vad man har.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har jag asperger?

Inläggav sussi83 » 2019-03-15 22:24:31

Bejerot (2002) gör en indelning på basis av samtidig förekomst av:
⇒ autistiska drag
⇒ tics
⇒ både tics och autistiska drag
⇒ avsaknad av tics och autistiska drag
Den första gruppen, som sannolikt utgör cirka 15-20 procent av alla de patienter med tvångssyndrom som söker vård, uppvisar autistiska drag (Bejerot et al., 2001). I den internationella litteraturen beskrivs denna grupp istället som personlighetsstörd och får diagnoser som fobisk, schizoid, och/eller schizotyp personlighetsstörning (Matsunaga et al., 2002; Sobin et al., 2000). Allt tyder emellertid på att vi talar om en och samma patient- grupp men betecknar dem olika. Personer med autistiska tillstånd och normal begåvning diagnostiseras ofta som ”personlighetsstörda” även i Sverige, trots att kunskapen om autism är större här än på många andra håll i världen. Att personer med autistiska tillstånd ofta lider av tvångssyndrom har knappast uppmärksammats. Däremot är forskarna ense om att en undergrupp av patienter med tvångssyndrom är påtagligt udda till sin personlighet, till skillnad från dem som lider av andra ångesttillstånd, som social fobi eller paniksyndrom. Personer med autistiska drag har svårigheter med sociala kontakter, bristande förmåga till kommunikation och begränsade intressen eller aktiviteter under hela livet, även innan de insjuknade i ett tvångssyndrom. Dessa personer har som regel alltid upplevt sig som annorlunda och utanför och redan som barn var de utfrysta från de jämnårigas gemenskap. Andra barn brukar å sin sida uppfatta dem som ”konstiga”, vilket i sin tur kan ha lett till trakasserier.
Personer med autistiska drag är inte bara socialt klumpiga utan ofta också motoriskt klumpiga och ointresserade av lagidrotter. Däremot kan de vara påfallande intellektuellt begåvade och äga förmåga till att tänka ”i annorlunda banor


http://www.habilitering.se/sites/habili ... yndrom.pdf

”Autismtvång” och ”ticstvång”
I en undersökning av personlighetsdrag fann vi att vissa typer av tvångssymtom var förknippade med autistiska drag (Bejerot, 2000). Att sakna förmågan att slänga skräp, dvs. att vara ”en samlare”, var vanligare hos dem med autistiska tillstånd än hos de övriga.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har jag asperger?

Inläggav Andreas86 » 2019-03-17 15:40:57

Jag spelade fotboll o pingis när jag var barn, jag brukade vara helt borta utan en boll kände jag och visste inte vad jag skulle göra med kroppen. Jag var rätt duktig. Vet inte om jag alltid har behövt rutiner, har alltid haft OCD besvär dock sen jag var barn, typ ta upp magiska stenar på gatan, eller hoppa på gatstenarna.

Min morsa klagar på att jag samlar på allt skräp hemma, typ har kvitto på mediciner kvar som jag köpte för 10 år sedan. Har alltid haft problem med vänner, möjligtvis bortsett från när jag var barn, nu har ja i stort sett inga vänner.
Andreas86
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-03-13

Har jag asperger?

Inläggav quadcore » 2019-03-18 3:58:25

Andreas86 skrev:Jag spelade fotboll o pingis när jag var barn, jag brukade vara helt borta utan en boll kände jag och visste inte vad jag skulle göra med kroppen. Jag var rätt duktig. Vet inte om jag alltid har behövt rutiner, har alltid haft OCD besvär dock sen jag var barn, typ ta upp magiska stenar på gatan, eller hoppa på gatstenarna.

Min morsa klagar på att jag samlar på allt skräp hemma, typ har kvitto på mediciner kvar som jag köpte för 10 år sedan. Har alltid haft problem med vänner, möjligtvis bortsett från när jag var barn, nu har ja i stort sett inga vänner.


Jag kopierar in ett inlägg jag gjort i en annan tråd Detta gav mig själv svaret på varför jag fungerar som jag gör:

Tony Attwood

Could It Be Aspergers?
https://www.youtube.com/watch?v=LuZFThlOiJI

Is Asperger's syndrome the next stage of human evolution?: Tony Attwood | Australian Story
https://www.youtube.com/watch?v=vdQDvLXLqiM
quadcore
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-11-17

Har jag asperger?

Inläggav Andreas86 » 2019-03-18 18:56:21

Kollade på första videon, kände igen mig i rätt mycket, men inte allt. En annan sak jag kom o tänka på, hade 1 vän i skolan, vågade aldrig äta på hela högstadiet med de andra barnen i skolmatsalen, utan istället gick vi hem till min vän och åt. Vet inte vad de kan va, men uppenbart var det nåt problem redan då. Aja får väl höra me min läkare vad han tycker när ja ska träffa han.
Andreas86
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-03-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in