Triggar du narcissister?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Triggar du narcissister?

Inläggav jojomamma » 2019-03-09 20:06:01

Jag har överläst mig på narcissistisk personlighetsstörning av flera orsaker.

Jag har blivit lite expert på dem och känner igen dem, deras manipulationer, lögner och självcentrering snabbt.

Jag har märkt både i nutid och bakåt att jag blivit mobbad av såna här. Jag antar att det beror på att jag är lite annorlunda, låg status samtidigt som jag blir rätt rebellisk mot dem, jag är ju uppväxt med en sådan förälder.

Har någon annan erfarenheter kring såna här styggingar? Nå
En har gjort mig riktigt illa socialt och psykiskt. Det var efter det jag började läsa om störningen. (Vi med AS kan vara självcentrerande men vi ljuger och manipulerar inte allmänhet.)
https://thehappysensitive.com/when-a-na ... ou-can-do/
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Triggar du narcissister?

Inläggav kiddie » 2019-03-12 6:10:51

Förr kunde jag få narcissister att gå i taket och bli väldigt obehagliga utan att jag betedde mig på något sätt illa. Anledningen var att jag inte gav dem något, inget beröm, betedde mig som vi var lika mycket värda. Sedan insåg jag hur enkelt det är att manipulera DEM. De kan helt fälla garden bara man berömmer och göder deras ego. De är så tacksamma att de inte ens fattar att de blir lurade.

Det var så jag överlevde min narcissistiska chef som jag hade på DV. Hon tyckte skitbra om mig tills jag slutade, då började hon typ hata mig.

Den narcissist/psykopat som gjort mig mest illa dock var på nätet, en chatt där jag var rätt poppis pga mitt rättvisetänk och lugn när andra var arga pga att de var deppiga, var moderator ett bra tag oxo. Tyvärr var en medmoderator ute efter min vänskap men jag tyckte hon var creepy så jag ville inte prata med henne.

Detta sårade henne till den grad att hon ljög och vände hela chatten mot mig. Hon skulle ta livet av sig sa hon, tack vare mig, och påstod att jag manat andra att ta livet av sig. Istället var det hon som manade folk till detta. De trodde på henne och helt plötsligt var jag utan "hem" på internet och 20 vänner kortare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Triggar du narcissister?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-12 10:14:57

Det har nog hänt att jag triggat en å annan narcissist faktiskt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Triggar du narcissister?

Inläggav Fabela » 2019-03-12 12:17:29

Surely every person who wears yogapants sincerely means it when they wish you love and light, right?

:lol: :-)049
Been there, done that.
Alltså stött på såna människor, men inte gått på dem, och blivit idiotförklarad.


Men frågan i rubriken: jag vet inte :-)063
Har aldrig tänkt på det på det sättet.

Men det finns absolut en speciell typ av människor som triggas av mig, ja. Jag brukar tänka på dem som beta: som gärna vill vara alfa, och hela tiden är rädd för att bli petad som beta, och därför maniskt kräver bekräftelse och beundran.
Jag är svindålig på att bekräfta folk på det sättet, och gör som jag behagar. Det är som ett rött skynke för dem, och det händer att jag råkar riktigt illa ut.
Det kanske är samma sak?

Jag har iaf lärt mig att känna igen dem, kan ofta plocka ut dem på några få sekunder, men ibland får man ge det lite tid, för att vara helt säker.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Triggar du narcissister?

Inläggav sussi83 » 2019-03-12 13:19:15

Jodå visst har jag träffat personer jag kan tänka mig har NP, tyvärr kan de vara så duktiga på att manipulera att man märker det försent. Man blir liksom inlindad i deras nät, ger man lillfingret så tar de hela handen.
Förskräckligt att ta sig ur, de är mästare på att hitta hållhakar på en speciellt om det är i en nära relation.
De förföljer en, letar upp saker som kan vara ofördelaktiga om en och vänder allt till deras fördel. Är de ”lyckade” personer vill de gärna framhäva sin överlägsenhet.

En person som jag levde ihop med samlade på sig information om mig, ibland saker som personn själv blev orsak till och vände detta emot mig för att jag inte skulle lämna. Många gånger blev jag förföljd och personen upplevdes som obehaglig av folk i min närhet. När något gick bra för mig, tex om jag fick bra betyg i skolan kunde personen inte vara glad för min skull.

När jag efter några långa månader blev klar med min 70 sidor långa uppsats i skolan, vi skulle egentligen vara två om den men hon smet ständigt så jag fick göra den själv, blev jag så himla glad för VG ”vi” fick på den. Då skulle jag genast tryckas ner och personen sa framför sin vän och mig att så där glad kan man bara bli om man är psykiskt sjuk. Jag blev helt paff. Personen kunde helt enkelt inte tåla att någon annan kunde få en liten framgång då och då och framförallt inte att personens vänner fick veta av den.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Triggar du narcissister?

Inläggav geocache » 2019-03-12 13:33:50

Ja, det gör jag. Jag känner två. De är ytterst manipulativa människor. Snälla "på ytan", men... ja, ni förstår, tror jag. Men frågan är om de vill låtsas om det :-)063...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Triggar du narcissister?

Inläggav sussi83 » 2019-03-12 13:36:54

Jag kanske faller dit ibland för sådana individer eftersom jag inte brukar ha problem att kunna känna glädje för andras medvind. Tyvärr kanske jag ibland prioriterar bort mig själv till förmån för andra och då kanske man suger till sig dåliga individer. :-)063

Jag tänker mer på det idag än förut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Triggar du narcissister?

Inläggav Fabela » 2019-05-04 20:19:39

Ramlade över det här med narcissism i samband med annat.
Jag fattar nog inte riktigt vad det är, så tänkte kolla upp det och hittade många klipp av den här farbrorn:
Psychotherapist Dr. Les Carter
https://www.youtube.com/channel/UCIELB1 ... hB6DCmTBlw

Har lyssnat på rätt många av klippen, och känner mig inte så mycket klokare egentligen.
T.ex. kan jag känna igen mig själv och nästan alla på det här forumet i det han säger, på olika punkter.

Så jag undrar: kan man säga att det inte är vad man gör, utan syftet med det, som definierar en narcissist?

Som om jag tar mig själv som exempel: jag gör mycket sånt som han tar som exempel på typiskt narcissistiskt beteende, men jag saknar motivet: att styra människor och få egen vinning genom dem.
Jag tror att AS är som "motgift" i mitt fall, jag är för asocial för att kunna vara narcissist, jag har inget att vinna på sånt beteende.
Så beteenden är samma, men orsaken bakom en annan.

Och så är förstås alla människor narcissistiska till nån grad, det är en helt normal del av oss. Tydligen.
Och då är väl också frågan var gränsen går, mellan det normala och problembeteende.

Nån som kan hjälpa till att sätta fingret på det här?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Triggar du narcissister?

Inläggav Batte » 2019-05-04 21:10:22

Vet ikke om jeg trigger narsissister, kanskje av og til. Jeg støter av og til på individer som bebreider andre for saker uten å feie for egen dør. Siden jeg liker å prøve folk på det de påstår, hender det at en og annen blir arg og uregjerlig. Er det dette som menes?

Fabela skrev:T.ex. kan jag känna igen mig själv och nästan alla på det här forumet i det han säger, på olika punkter.
Jeg har ikke sett videoene, men i "Store Norske Leksikon" kan men blant annet lese følgende:

I dagligtale brukes narsissisme nærmest synonymt med selvopptatthet.
(...)Narsissismebegrepet slik det brukes i psykiatri og psykologi har imidlertid en viktig tilleggsdimensjon, nemlig at personen ikke bare er opptatt av seg selv, men også nyter seg selv, sine egenskaper, evner, suksess og ytelser (produkter). Narsissisme skilles derfor fra egoismebegrepet, som begrenser seg til å omhandle tendensen til bare å tenke på seg selv og egen vinning, uten at den selvnytende, selvbeundrende kvaliteten som ligger i narsissismebegrepet, behøver å være til stede.

Forøkt grad av narsissisme øker risikoen for utvikling av depressive symptomer hvis personen opplever krenkelser og (følelsesmessige) tap. Ved alvorlige former for narsissisme vil personen heller ikke være i stand til å bære (kjenne på) depresjon, fordi dette blir totalt uforenlig med egenoppfattelse og selvnytelse. I stedet møtes krenkelser og tap med sinne overfor andre, som tillegges all skyld og som tilskrives onde og uhederlige motiver for sin atferd og handlinger. Hos noen kan det narsissistiske raseriet bli så massivt at projeksjonen antar psykotiske dimensjoner, for eksempel forestillinger om komplott (paranoid psykose).
https://snl.no/narsissisme

Jeg synes absolutt ikke at jeg kan kjenne igjen nesten alle på forumet i dette. Spesielt ikke det jeg har fetet i reksten.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Triggar du narcissister?

Inläggav Fabela » 2019-05-04 21:38:03

Tack för ditt svar Batte, men det besvarade tyvärr inte min fråga. Eller också fattar jag bara inte att det gör det, vilket är fullt möjligt :-)063

Alltså... exakt vad utmärker just narcissism?
Eftersom allt som sägs känneteckna en narcissist stämmer på annat också.
Jag tror att jag har kallat sånt för hybris bara, rätt och slätt, men som sagt, jag är förvirrad av alla de här olika begreppen.

Som t.ex. brist på empati. Vilja att visa upp hög social status. Att låtsas bry sig om andra. Vara känslig för kritik. Ljuga utan dåligt samvete. Osv, osv, osv.
Stämmer på MASSOR av annat, och är också helt normalt beteende för människor i stort. Mycket stämmer också på AS.

Jag ska inte skriva mer själv, för jag kommer bara att röra till det.
Hoppas nån är duktig på det, och kan förklara. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Triggar du narcissister?

Inläggav Batte » 2019-05-04 21:54:45

Fabela skrev:Alltså... exakt vad utmärker just narcissism?
Det jeg siterte er jo spesielt for en negativ narsissisme, ala nesissistisk personlighetsforstyrrelse.

Om du vil ha noe mer nøyaktig enn det må du kanskje se i den amerikanske diagnosemanualen.

Fabela skrev:Som t.ex. brist på empati. Vilja att visa upp hög social status. Att låtsas bry sig om andra. Vara känslig för kritik. Ljuga utan dåligt samvete. Osv, osv, osv.
Stämmer på MASSOR av annat, och är också helt normalt beteende för människor i stort. Mycket stämmer också på AS.
Jeg vet ikke hvor du har hentet dette fra, men det er kanskje ikke en god kilde? Noe så generelt som at man er følsom for kritikk f.eks., behøver jo ikke bety at man er narsissist. Det kan f.eks. komme av at man har lav selvtillit eller er selvutslettende.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Triggar du narcissister?

Inläggav Fabela » 2019-05-04 22:12:00

Batte skrev:Jeg vet ikke hvor du har hentet dette fra, men det er kanskje ikke en god kilde? Noe så generelt som at man er følsom for kritikk f.eks., behøver jo ikke bety at man er narsissist. Det kan f.eks. komme av at man har lav selvtillit eller er selvutslettende.

Nej, det är ju just det jag säger: att det stämmer på massor med annat också.

Narcissism varierar i grad precis som annat psykiskt, självklart tar den sig då också olika uttryck hos olika personer: "normalt vardagsnarcissistiska" personer beter sig annorlunda än de med diagnos, t.ex.
Det finns säkert mycket mer man kan ta del av än det jag gav som exempel på källa, om man vill ha detaljerade uppgifter om olika beteenden. Trovärdigheten får var och en bedöma själv.

EDIT: ge mig en stund att tänka på dina svar Batte, innan du lägger energi på ev. fler svar. Jag kanske tänker helt snett nånstans :-)063 :-)006
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Triggar du narcissister?

Inläggav Batte » 2019-05-04 22:21:41

Fabela skrev:
Batte skrev:Jeg vet ikke hvor du har hentet dette fra, men det er kanskje ikke en god kilde? Noe så generelt som at man er følsom for kritikk f.eks., behøver jo ikke bety at man er narsissist. Det kan f.eks. komme av at man har lav selvtillit eller er selvutslettende.

Nej, det är ju just det jag säger: att det stämmer på massor med annat också.

Ja eksakt, så at man er sårbar for kritikk betyr ikke at man er narsissistisk. Det jeg siterte derimot, beskriver en negativ narsissisme, som nok er det tråden dreier seg om. Jeg vil si det jeg siterte og fetet, som fremstår som essensielt for negativ narsissisme innen psykiatri, stemmer inn på veldig få personer her på forumet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Triggar du narcissister?

Inläggav Fabela » 2019-05-05 1:34:27

Vi pratar kanske om samma och olika saker samtidigt, Batte

Jag menar inte att alla beteenden finns hos de flesta här, utan att många här har nåt/några av dem.
Och som det står i ditt citat ovan:
Hos noen kan det narsissistiske raseriet bli så massivt at projeksjonen antar psykotiske dimensjoner, for eksempel forestillinger om komplott (paranoid psykose).

Dvs alla narcissister är heller inte lika på den punkten.

Det finns tydligen också många typer av narcissister, här http://www.narcissism.se/20 finns en lista på 20 typiska karaktärsdrag : lögnaren, avtalsbrytaren, storspelaren, den sexuella, den våldsamma, kontrolleraren, själsfränden, den tysta, spänningssökaren, osv.
Dock hittar jag ingen uppgift om vem som står bakom den sidan, så jag vet inte hur pålitlig den källan är.

På Wiki står det så här:
Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning vars kännetecken är överdriven självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattad självbild, ett stort behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissis ... C3%B6rning
Kunde lätt kunna sägas stämma på en del aspergare, för att inte tala om ADHD:are :lol:
(Inte menat att tas bokstavligt, utan tänker att nån oinsatt kunde dra den slutsatsen, så som det formulerats.)


Förresten, apropå:
Batte skrev:
Fabela skrev:Som t.ex. brist på empati. Vilja att visa upp hög social status. Att låtsas bry sig om andra. Vara känslig för kritik. Ljuga utan dåligt samvete. Osv, osv, osv.
Stämmer på MASSOR av annat, och är också helt normalt beteende för människor i stort. Mycket stämmer också på AS.
Jeg vet ikke hvor du har hentet dette fra, men det er kanskje ikke en god kilde?

Jag känner inte till Dr. Les Carter närmare, men han har jobbat som terapeut och föreläsare i ca 40 år och gett ut 20 böcker, så jag antar att han vet nåt iaf.

Så sammanfattningsvis menar jag att eftersom allt möjligt stämmer in på allt möjligt, så måste det finnas nånting särskilt som binder ihop vissa beteenden till just begreppet narcissism, och inte nåt annat.
Och då undrar jag alltså om det är syftet med handlingarna, som man kunde säga vara det som avgör: den personliga vinningen man anser sig förtjäna, eftersom man har en överdriven bild av sin egen betydelse. För handlingarna i sig kan ju utåt sett vara de samma som hos nån med en annan diagnos, så de kan ju inte vara avgörande.

Ungefär så. Jag kan inte tillräckligt om psykologi för att kunna uttrycka det bättre, utan måste förlita mig på att den som ev. är kunnig i ämnet fattar vad jag menar.


Hur som helst har jag nu, medan jag läst om det här, blivit rätt säker på att jag råkar ut för ett par riktiga narcissister tidigare. Isf: japp, jag triggar dem!
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Triggar du narcissister?

Inläggav LILITH_ » 2021-03-03 19:20:32

Intressant ämne.
Känns som att jag rör mig i gränstrakterna till narcissism själv på ett obehagligt sätt. Samtidigt är jag extremt empatisk. Fast mindre så, ju mer utmattad jag blir.
Å andra sidan är det hälsosamt med introspektion och önskvärt med självkärlek för ens psykiska hälsa. Narcissisten har ju ett underliggande självhat och en värdelöshetskänsla som är för djup och plågsam att se i sig själv, därav den överliggande, skyddande, självförhärligande personligheten. Behovet att bekräftas utifrån eftersom självbekräftelsen fattas på ett djupare plan.

Känner iaf igen att en viss typ av narcissister dras till mig, och att jag i vissa fall ställer upp och beundrar med tindrande ögon. Fast att jag samtidigt ser det andra och tycker att det är lite obehagligt och märkligt. Men ofta är det folk som är dynamiska och briljanta på många sätt, ofta otroligt högpresterande, men som tidvis går över gränsen.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här...det kanske är OT. Men har inget bättre för mig så skickar sk*ten ändå.

Renodlade narcissister undviker jag i möjligaste mån, där det uppenbart är en personlighetsstörning som pågår. Och de verkar undvika mig likaledes.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in