Tips för att ta sig upp ur en depression

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Maggi » 2019-03-08 18:53:59

Fabela skrev:
Maggi skrev:Äntligen snö och vitt ute!
Det mådde ”mjälten” bra av! :-)Happy
Är så ljusberoende!!

Börjar du märka skillnad nu?

Här börjar det krypas uppåt så smått. Några dar sen var precis som det knäppte till, då släppte det allra värsta av vinterdepressionen.
Det är inte klart än på långa vägar, men det ger lite mer kraft att slippa det där tyngsta, tycker jag :-)Happy


Jag skulle verkligen önska att jag kunde uppbringa ens nåt litet intresse för styrketräning. För jag skulle behöva hålla på med just det, av flera orsaker.
Men kan knappt tänka mig nåt mer ointressant, då är det stört omöjligt att motivera sig :-)004
Ja kände att det började lätta lite där innan jul och ännu mera efter jul, Blir bättre och bättre nu, med lite bakslag så klart! :-)Happy så skönt!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Karamell » 2019-03-08 19:11:02

Jobba mer och ta sömntabletter. Det har i alla fall hjälpt mig.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Maggi » 2019-03-08 19:17:07

Karamell skrev:Jobba mer och ta sömntabletter. Det har i alla fall hjälpt mig.
Gick depressionen över då?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Karamell » 2019-03-08 20:06:04

Maggi skrev:
Karamell skrev:Jobba mer och ta sömntabletter. Det har i alla fall hjälpt mig.
Gick depressionen över då?
Inte så enkelt, var inte helt deprimerad, men har mått dåligt, men nu känner jag mig mer aktiv och har fått mycket bättre ordning på dygnsrytmen.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav LordNelson » 2019-03-08 20:19:38

Varför ska man ta sig ur den?

Depressionen kommer alltid dämpande som ett tyst snöfall av stora flingor, tätt, tätt och man sugs ner och fast och man kommer till en ro man aldrig annars har och det finns inget som kan ändra på något. Man är där man ska vara eller någon tycker man ska.

Inga beslut blir tagna, inget ska göras, inga tankar tänkas man bara är där och helt fast och ingen kan ändra på något. Vis av erfarenhet vet man det inte varar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Braincandy » 2019-03-08 21:47:27

Hm, såhär brukar jag tänka numera;

Ta så lite saker som möjligt seriöst.

Förutom det som måste tas seriöst. :wink:

Låter det krångligt? Det är förmodligen det, det är det alltid, man får gräva sig fram, pröva olika saker, återgå till sådant som tidigare har roat en varvat med saker som kanske kan göra det. Det dryga är förstås att det inte kommer kännas så mycket av att göra saker när man väl befinner sig djupt nere i en dipp men om man lyckas känna NÅGOT "positivt" så har man kommit i rätt riktning.

Kort och gott så finns det inte en universal "lösning" på vad man gör när depressionen tar över. Man måste ha lite vilja själv för att hitta rätt, målet behöver inte vara konstant eufori för det uppnår ingen ändå i vilket fall. Är man varken "glad" eller "ledsen" så är det "normalt". "Allt bra eller" är en dålig sak att fråga, allt är aldrig bra oavsett.

:-)063
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Maggi » 2019-03-08 22:21:27

Skulle nog kunna skriva mycket om depression och hur det känns. Men nu är jag på väg upp ur en (förhoppningsvis) och då vill jag inte försöka beskriva och minnas hur det kändes, för i den känslan vill jag inte vara. Nu vill jag vidare och må bra och försöka undvika sånt som drog ner mig i den.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 0:48:36

En munk säger ju att den ovanligaste känslan inte är "bliss" utan contentment. Så eufori är betydligt vanligare än att känna sig nöjd.

Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.

Man kan i viss mån lära sig att utveckla positiva känslor istället för negativa.

Tacksamhet är viktigt för detta.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav geocache » 2019-03-10 4:17:18

Maggi skrev:Skulle nog kunna skriva mycket om depression och hur det känns. Men nu är jag på väg upp ur en (förhoppningsvis) och då vill jag inte försöka beskriva och minnas hur det kändes, för i den känslan vill jag inte vara. Nu vill jag vidare och må bra och försöka undvika sånt som drog ner mig i den.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav geocache » 2019-03-10 4:17:56

Fretshi skrev:En munk säger ju att den ovanligaste känslan inte är "bliss" utan contentment. Så eufori är betydligt vanligare än att känna sig nöjd.

Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.

Man kan i viss mån lära sig att utveckla positiva känslor istället för negativa.

Tacksamhet är viktigt för detta.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2019-03-10 10:12:25

Fretshi skrev:
Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.


Jag förstår nog hur du tänker. Men grundar sig depressionen i att man upplever sig konstant missförstådd av omvärlden så hjälper det bara delvis att ta kontroll över saker som t ex motion och kost. Är man deprimerad pga att man riskerar hemlöshet och/eller arbetslöshet så går det ju inte att lösa med bättre vanor som t ex bättre mat och motion? Ofta behövs ngt mer. Förstår du hur jag menar? Ofta är ju orsaken till utmattning och depression saker man inte kan kontrollera i "ett liv som bara händer".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-10 13:00:06

Fretshi skrev:
Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.

Man kan i viss mån lära sig att utveckla positiva känslor istället för negativa.

Tacksamhet är viktigt för detta.


Kanske det vore bäst att undvika att skriva sånt här? Folk som är deprimerade har det tufft ändå utan att det förminskas. Om en depression hade varit lätt att sig ur så hade många inte varit deprimerade. Att ta sig ur ett nedstämt läge kan vara "enkelt" men då lär det inte vara en depression.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Maggi » 2019-03-10 13:01:42

ShakeItOut skrev:
Fretshi skrev:
Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.

Man kan i viss mån lära sig att utveckla positiva känslor istället för negativa.

Tacksamhet är viktigt för detta.


Kanske det vore bäst att undvika att skriva sånt här? Folk som är deprimerade har det tufft ändå utan att det förminskas. Om en depression hade varit lätt att sig ur så hade många inte varit deprimerade. Att ta sig ur ett nedstämt läge kan vara "enkelt" men då lär det inte vara en depression.

+1
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 18:20:12

Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.


Jag förstår nog hur du tänker. Men grundar sig depressionen i att man upplever sig konstant missförstådd av omvärlden så hjälper det bara delvis att ta kontroll över saker som t ex motion och kost. Är man deprimerad pga att man riskerar hemlöshet och/eller arbetslöshet så går det ju inte att lösa med bättre vanor som t ex bättre mat och motion? Ofta behövs ngt mer. Förstår du hur jag menar? Ofta är ju orsaken till utmattning och depression saker man inte kan kontrollera i "ett liv som bara händer".


Jo det kan det vara eller att man levt sitt liv för snabbt och tanklöst.
Då behöver man lära sig saker.

Att hjälpa kroppen må bra är alltid bra oavsett om man är deprimerad eller inte.

Jag tror att många deprimerade (inklusive mig själv) inte har utvecklat tillräckligt många positiva och bra vanor och därför är det svårt. Ofta hänger depressioner ihop med hur ditt liv ser ut och att du inte är nöjd med det som sker.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 18:21:01

Sen är tillståndet man är i när man är deprimerad ett tillstånd av extremt låg energi och då kan det hjälpa att vila och lugna ner sig lite.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Alien » 2019-03-10 19:08:25

Det finns ju olika slags tillstånd av depressioner: lätt depression, "normaldepression" och djup depression. Det som fungerar mot lätt depression fungerar inte mot djup depression. Det tycker jag man får ha i åtanke när man ger och läser goda råd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2019-03-10 20:52:16

Alien skrev:Det finns ju olika slags tillstånd av depressioner: lätt depression, "normaldepression" och djup depression. Det som fungerar mot lätt depression fungerar inte mot djup depression. Det tycker jag man får ha i åtanke när man ger och läser goda råd.


Nu står det inte t ex lätt, medelsvår eller svår depression i trådrubriken och då blir det så här rörigt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 22:52:40

Alien skrev:Det finns ju olika slags tillstånd av depressioner: lätt depression, "normaldepression" och djup depression. Det som fungerar mot lätt depression fungerar inte mot djup depression. Det tycker jag man får ha i åtanke när man ger och läser goda råd.


Såklart och jag pratar om djupa fall där man ofta känner sig väldigt svag och trött.

Är övertygad om att får man rätt behandling och vill bli frisk så kommer man en dag bli det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav habiti » 2019-03-11 0:32:21

ingen anning. testat brintalix, venlafaxin, atarax, voxra. ingenting hjälper mig.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav kiddie » 2019-03-11 3:00:53

Fretshi skrev:Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.


Har man energi att träffa folk, motionera och den kognitiva förmågan att se över saker och ting har man definitivt inte svår depression. Tror ingen har tänkt sig ur depression med positivt tänkande. Däremot blir man mer deprimerad över att höra folk snacka strunt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav antonius » 2019-03-11 5:13:50

Vad menas med "upp ur en depression", om det ses ur NT:perspektivet med deras ideligen framflyttade dispositioner eller från ett aspie håll? Om man ser det från en AS så kanske man inte egentligen är så deppig annat än ibland när man vill nästan ta fram lugern... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-12 0:49:51

habiti skrev:ingen anning. testat brintalix, venlafaxin, atarax, voxra. ingenting hjälper mig.


Medicin hjälper inte på alla särskilt om depressionen inte är tillräckligt svår.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-12 0:51:16

antonius skrev:Vad menas med "upp ur en depression", om det ses ur NT:perspektivet med deras ideligen framflyttade dispositioner eller från ett aspie håll? Om man ser det från en AS så kanske man inte egentligen är så deppig annat än ibland när man vill nästan ta fram lugern... :-)063


När man inter deprimerad längre känner man det i hela kroppen. Energin kommer tillbaka och man blir mer i tresserad av sin omgivning NT eller ej.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2019-03-12 0:54:19

kiddie skrev:
Fretshi skrev:Tror att depression egentligen är relativt lätt att ta sig ur om man bara ser över sina vanor och motionerar samt träffar folk. Och ser till att vila mellan varven.


Har man energi att träffa folk, motionera och den kognitiva förmågan att se över saker och ting har man definitivt inte svår depression. Tror ingen har tänkt sig ur depression med positivt tänkande. Däremot blir man mer deprimerad över att höra folk snacka strunt.


Allt missuppfattas jämt...

Jag tror ni bara tänker att enda lösningen mot svår depression är medicin och elchocker.

Jag tror starkt på tankens kraft och att hitta stillheten när man är djupt nere.

Är man djupt deprimerad behöver man ofta hitta ett inre lugn igen så att energin kan komma tillbaka.

Funderar man på att ta sitt liv ska man söka hjälp akut (beror iof på hur starka de tankarna är).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in