Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-18 20:43:19

SvT Rapport tog nu upp att det är viktigt att ha KONTANTER.

”Nersläckt land” är nån kampanj de har. Om vad som händer vid (längre) elavbrott.

Hm, håller elen på att ta slut i Sverige?

Ok, jag ser till att ha cash!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Chilehead » 2019-02-19 0:48:54

Skärgården i Göteborg har drabbats av fibern dit blivit skadat med konsekvensen att tv/internet ligger nere. Affärernas kassasystem fungerar ju men men kortläsaren får ju ingen kontakt med banken. Och ingen vet när detta är åtgärdat.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-19 4:34:11

Vant mig vid att aldrig ha kontanter. Man kanske borde ha iallafall lite hemma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-02-19 5:00:16

Chilehead skrev:Skärgården i Göteborg har drabbats av fibern dit blivit skadat med konsekvensen att tv/internet ligger nere. Affärernas kassasystem fungerar ju men men kortläsaren får ju ingen kontakt med banken. Och ingen vet när detta är åtgärdat.

De får plocka fram sina
old-school-credit-card-machine.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-19 9:52:36

Undra om pantburkssystemet skulle funka. Då klarar jag mig en vecka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2019-02-19 10:35:22

Bank ger korthatarna rätt – ”billigare och snabbare”

Sju sekunder snabbare med kontantbetalning och billigare för handeln.
Visserligen i Tyskland men det är säkert ungefär som här.
https://www.svd.se/korthatarna-i-tyskla ... tralbanken
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2019-02-19 17:55:31

kiddie skrev:Undra om pantburkssystemet skulle funka. Då klarar jag mig en vecka.

Egna burkar? Utomhus lär det vara rensat av andra med samma idé.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Chilehead » 2019-02-20 0:26:38

Selma skrev:
Bank ger korthatarna rätt – ”billigare och snabbare”

Sju sekunder snabbare med kontantbetalning och billigare för handeln.
Visserligen i Tyskland men det är säkert ungefär som här.
https://www.svd.se/korthatarna-i-tyskla ... tralbanken

I vissa fall kan kontantbetalning vara snabbare men definitivt billigare när det gäller småköp.
Som t ex på gatuköket där jag jobbar om man bara köper en korv med bröd för 20 kr så försvinner en stor bit av vinstmarginalen om man inte betalar kontant då kortbetalning kostar runt 1,50 och swish-betalning runt 2,50.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2019-02-20 0:37:38

Chilehead skrev:
Selma skrev:
Bank ger korthatarna rätt – ”billigare och snabbare”

Sju sekunder snabbare med kontantbetalning och billigare för handeln.
Visserligen i Tyskland men det är säkert ungefär som här.
https://www.svd.se/korthatarna-i-tyskla ... tralbanken

I vissa fall kan kontantbetalning vara snabbare men definitivt billigare när det gäller småköp.
Som t ex på gatuköket där jag jobbar om man bara köper en korv med bröd för 20 kr så försvinner en stor bit av vinstmarginalen om man inte betalar kontant då kortbetalning kostar runt 1,50 och swish-betalning runt 2,50.


Fast för mig som konsument så blir ju inte jag drabbad och jag slipper gå runt med kontanter.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Chilehead » 2019-02-20 2:58:39

slackern skrev:
Chilehead skrev:
Selma skrev:Sju sekunder snabbare med kontantbetalning och billigare för handeln.
Visserligen i Tyskland men det är säkert ungefär som här.
https://www.svd.se/korthatarna-i-tyskla ... tralbanken

I vissa fall kan kontantbetalning vara snabbare men definitivt billigare när det gäller småköp.
Som t ex på gatuköket där jag jobbar om man bara köper en korv med bröd för 20 kr så försvinner en stor bit av vinstmarginalen om man inte betalar kontant då kortbetalning kostar runt 1,50 och swish-betalning runt 2,50.


Fast för mig som konsument så blir ju inte jag drabbad och jag slipper gå runt med kontanter.

Nej det blir du inte.
Men detta är orsaken till varför mindre butiker o liknande har ibland skylt "ingen kortbetalning under 50kr".
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2019-02-20 14:25:33

Chilehead skrev:
slackern skrev:
Chilehead skrev:I vissa fall kan kontantbetalning vara snabbare men definitivt billigare när det gäller småköp.
Som t ex på gatuköket där jag jobbar om man bara köper en korv med bröd för 20 kr så försvinner en stor bit av vinstmarginalen om man inte betalar kontant då kortbetalning kostar runt 1,50 och swish-betalning runt 2,50.


Fast för mig som konsument så blir ju inte jag drabbad och jag slipper gå runt med kontanter.

Nej det blir du inte.
Men detta är orsaken till varför mindre butiker o liknande har ibland skylt "ingen kortbetalning under 50kr".


Jo det förstår jag och det är deras fulla rätt att göra.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-20 16:09:50

Selma skrev:
kiddie skrev:Undra om pantburkssystemet skulle funka. Då klarar jag mig en vecka.

Egna burkar? Utomhus lär det vara rensat av andra med samma idé.


Ja, mina skulle oxo ta slut men har säkert burk hemma för 400 spänn... :oops: Så det räcker att tag om man hittar nåt inte alltför dyrt att köpa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ankhh » 2019-02-21 0:05:51

BellaBelle skrev:SvT Rapport tog nu upp att det är viktigt att ha KONTANTER.

”Nersläckt land” är nån kampanj de har. Om vad som händer vid (längre) elavbrott.

Hm, håller elen på att ta slut i Sverige?

Ok, jag ser till att ha cash!

Märkligt nog... synkronicitet eller så. Det tycks vara så att det kan bli problem framöver, i alla fall i Stockholm och en del andra större städer:
Nu larmar Ellevio om akut elbrist i Stockholm redan 2021. Då är maxuttaget nått och stora infrastrukturprojekt som tunnelbanan, bostäder och vägar hotas.
(...)
Elbristen drabbar även andra kraftigt växande städer som Göteborg, Malmö, Mälardalsregionen och Uppsala, enligt Ellevio. Svenska Kraftnät kommer tidigast 2027, på grund av problematiska tillståndsprocesser, att ha vidtagit åtgärder för att öka maxeffekten i stamnäten som de kan leverera ut i regionnät och lokalnät i Stockholmsregionen.

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-hotas ... edan-2021/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-23 18:26:05

Nåt om banker, fast jag orkade inte se nu;

https://youtu.be/3as1g6RBMnE
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-23 18:27:16

kiddie skrev:
Selma skrev:
kiddie skrev:Undra om pantburkssystemet skulle funka. Då klarar jag mig en vecka.

Egna burkar? Utomhus lär det vara rensat av andra med samma idé.


Ja, mina skulle oxo ta slut men har säkert burk hemma för 400 spänn... :oops: Så det räcker att tag om man hittar nåt inte alltför dyrt att köpa.


Oj, vad mycket burk!

Vill du ha tyg, vi kan göra bytesaffär! :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-06 4:36:12

sebastiann skrev:Dagobert: Google är snälla :-)154 :-)Hug

Fabela: Jag syftade på rån nu, dvs där man rånar en butik på cigarettpaket m.m.

Ang din andra kommentar. Jag är seriös. Självklart kan man inte spå om vad som kommer hända. Men jag tycker heller inte det är en "giltig anledning" att INTE införa ett kontantlöst samhälle bara för att det skulle KUNNA bli diktatur.

Förutsättningarna måste utgås från dagens situation, inte en framtida situation.
Säg det till tyskarna. De är inte speciellt förtjusta i "det kontantfria samhället".
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-06 4:56:12

sebastiann skrev:Men varför är ni så besvärade av kontantlöshet. Om man bortser från problemet att inte alla kan använda elektroniska betalningar såsom kort och mobilbetalningar.
Varför är du så besvärad av kontanter för? Så besvärad att du inte ser att de tekniska "detaljerna" är inte bara är en tröskel, utan även sårbara.

sebastiann skrev:Jag kan liksom inte förstå varför ni är så fruktansvärt rädda för "storebror ser er" och sådant trams. Även om nu staten får direkttillgång till alla transaktioner i realtid, vad spelar det för roll? "Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja."
Totalitarianism!

Du förstå, det finns lagligt-olagligt & salongsfähigt-pinsamt. Vi håller oss till det som är lagligt.

Toapapper är lagligt & salongsfähigt. Buttplugs med regnbågsfärgad svans är laglig & pinsam.

Gillar man buttplugs med regnbågsfärgad svans så måste man ha ett privatliv. Det skulle inte fungera om tillverkarna outade sina kunder eller om alla användarna viftade med dem på stan. (De skulle snabbt bli trista då, vilket skulle förta själva poängen.) Du förstår, om pinsamma sexleksaker endast användes av hel- och halvproffs så skulle det inte finnas någon större marknad för dem. Att de faktiskt säljs & bevisar att privatlivet lever & har hälsan. Till och med tanterna på Konsum har pinsamma sexleksaker hemma. Men det angår varken dig, mig, bankerna eller staten.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-06 6:53:52

Freedrone skrev:De är inte speciellt förtjusta i "det kontantfria samhället".


Ja men de har ju en helt annan kultur där, det är inte samma problem med rån där.

Freedrone skrev:Varför är du så besvärad av kontanter för?


För att jag ser hela tiden i tidningen om rån och butiksrån och sådant, även om det avtagit rätt rejält sedan de flesta butiker blivit kontantlösa.

Freedrone skrev:så måste man ha ett privatliv


Självklart ska man ha ett privatliv sett utifrån andra människor som inte är staten. Däremot ser jag inget fel i att staten och myndigheter kan gå och gräva i transaktionerna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-06 9:53:01

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:De är inte speciellt förtjusta i "det kontantfria samhället".


Ja men de har ju en helt annan kultur där, det är inte samma problem med rån där.
Och det bara blev så?

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:Varför är du så besvärad av kontanter för?


För att jag ser hela tiden i tidningen om rån och butiksrån och sådant, även om det avtagit rätt rejält sedan de flesta butiker blivit kontantlösa.
Och rånare är endast & endast intresserade av pengar? Brabantligan mördade folk för...te.

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:så måste man ha ett privatliv


Självklart ska man ha ett privatliv sett utifrån andra människor som inte är staten. Däremot ser jag inget fel i att staten och myndigheter kan gå och gräva i transaktionerna.
Varför är det just svenska staten som har löst informationsproblemet? Dvs att den främst av allt tjänstemän utan personlig bias, politiska agendor som aldrig tar fel?

Och hur gör vi nu med judarna & bolagets koshervin? De är inte speciellt haj på att få sina köp knutna till sin person. Alltså föredrar de att kunna beställa det anonymt & betala kontant. De om några vet vad som händer om staten sitter inne på information som antingen är helt korrekt eller bara vantolkningar.

Helt korrekt information var det i Nederländerna där skatten var efter den religion man hade. Så det var bara för nazisterna att titta i registrerna.

I det andra fallet använde man sig av hålkortsdatorer för att samköra folkbokföringsregister och hade man för många judiska anfäder för nära i tid...paff-paff!

Det går ju alltid att invända med att man inte vet hur framtiden kommer att se ut & därför kan man fatta vilka beslut som helst. Vilket inte stämmer alls. Det förflutna ger oss en väldigt bra uppfattning om hur framtiden kan bli. Om det är så att den svenska sommaren och vintern kan bli ditten eller datten så bör man vara förberedd på bägge samtidigt. Dock så har man sedan 2006 slagit vad med framtiden om att det inte behövs ett nationellt brandflyg i Sverige som kan operera helt självständigt. Det visade sig vara fel.

Och det märkliga med Förintelsen var att det var just tyskarna som gjorde sig skyldiga till den. Franska, ryska & polska judar hade det mycket värre i skarven 1800/1900-t. Lektionen är att om det kunde hända i Tyskland så kan det hända var som helst. Alltså kan vi inte kompromissan.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-03-06 16:13:35

Freedrone skrev:Och rånare är endast & endast intresserade av pengar?


Det har jag inte sagt, men man håller ju på att strypa åt så att rånare inte kan råna mera. T.ex. har man ju börjat med vensafe i många butiker, där cigaretter, rakblad, kondomer, snus och läkemedel ligger, och sedan måste man trycka ut en streckkod, och sedan måste man "aktivera" den streckkoden (varefter giltig betalning krävs) just för att förhindra rån.

Freedrone skrev:De är inte speciellt haj på att få sina köp knutna till sin person.


De får finna sig helt enkelt.
Varför är du/dem så rädd för att det ska bli en förintelse 2.0? Det kommer inte bli någon ny "Hitler" eller "förintelse 2.0", det kan jag lova. Vi har FN och EU som bevakar och skyddar våra mänskliga rättigheter. (och detta tillkom just som ett resultat av förintelsen för att hindra att den uppstår på nytt)

Även med 100 % kontantfritt och totalövervakning av transaktioner så KOMMER INTE det hända något sådant som hände när nazisterna härjade! Vi har redan skyddsnät för det, och vi kan lita på att dem skyddsnäten fungerar.

Tänk vad bra när man kan spåra köp i framtiden direkt till person, så att om någon gjort något olagligt så kan man spåra köpet tillbaka till den personen eller i alla fall begränsa misstankarna till den grupp som faktiskt köpt de saker som använts i brottet ifråga.

Dessutom en fördel med kontantlöshet är att man kan få bort skattefusket lättare med totalövervakning av alla transaktioner.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-03-06 19:17:59

sebastiann skrev:Vi har FN och EU som bevakar och skyddar våra mänskliga rättigheter. (och detta tillkom just som ett resultat av förintelsen för att hindra att den uppstår på nytt)


Och samtidigt har vi utvisningar som är felaktiga och bygger på enskilda handläggares tjuvknep och som leder till en ganska omgående död för den utvisade. Sverige bryter mot dublinförordningen redan nu var och varannan dag. Jag vet det för jag har bekanta som står inför utvisning till död och misär fast det inte är de utan myndigheten som gjort fel.

Var inte så himla naiv.

Vad gäller din fixering vid råd, min närmsta affär har slutet kontantsystem, dvs de kan inte bli rånade. Det kanske vore en lösning?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2019-03-06 19:44:29

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:Och rånare är endast & endast intresserade av pengar?


Det har jag inte sagt, men man håller ju på att strypa åt så att rånare inte kan råna mera. T.ex. har man ju börjat med vensafe i många butiker, där cigaretter, rakblad, kondomer, snus och läkemedel ligger, och sedan måste man trycka ut en streckkod, och sedan måste man "aktivera" den streckkoden (varefter giltig betalning krävs) just för att förhindra rån.
Det du sade säger ingenting om kontanter. Det handlar bara om att förhindra att varorna stjäls & inget annat. Dvs mer avancerade varuautomater & inget annat. Jag har arbetat som kassör långt innan kontokort var samma grej som nu. Då var vi ytterst noga med att hålla koll på saffran för att det var stöldbegärligt.

sebastiann skrev:
Freedrone skrev:De är inte speciellt haj på att få sina köp knutna till sin person.


De får finna sig helt enkelt.
Säger vem? Och har du varit nere på kontinenten? Typ Monte Cassino & Normandie?

sebastiann skrev:Varför är du/dem så rädd för att det ska bli en förintelse 2.0? Det kommer inte bli någon ny "Hitler" eller "förintelse 2.0", det kan jag lova.
Och när kan vi säga att du har fel då?

sebastiann skrev:Vi har FN och EU som bevakar och skyddar våra mänskliga rättigheter. (och detta tillkom just som ett resultat av förintelsen för att hindra att den uppstår på nytt)
Close but no cigar. Om vi räknar bort Stalins folkmord på tjetjenerna (1944-1948) så har det sedan FN grundades så har det skett ganska många folkmord. 14 för att vara exakt, varav 3 är pågående. Det har mördats 2865159 - 8556659 pers. (Notera att jag inte räknar med alla annan democid, dvs "vanliga hederliga" politiska mord & statlig misskötsel. Som Maos stora språng som skörade 23 - 55 miljoner människoliv. Inte speciellt många år efter 1945 - året då vi sade "Aldrig mer!")

Menar du verkligen att två organisationer som knappt klarar av de mest enkla saker, som t.ex. att avskaffa slaveri eller införa en fungerande valuta är att lita på i dessa frågor? Och som inte ens försökte förhindra att Marocko & Mauretanien rullade in i Västsahara samt Indonesien in i Östtimor & Papua Nya Guinea.

Just EUs misslycanden är extra pinsamma då 3 av folkmorden skett/sker i Europas närområde & 1 skedde i Europa. Trots allt så är vi fortfarande världens bästa militärer, men nääh. Man skickade inte ens upp signalspaningsplan för att störa radiostationerna i Rwanda.

sebastiann skrev:Även med 100 % kontantfritt och totalövervakning av transaktioner så KOMMER INTE det hända något sådant som hände när nazisterna härjade! Vi har redan skyddsnät för det, och vi kan lita på att dem skyddsnäten fungerar.
Vi tar det igen: År 1900 så var tyska judar så emanciperade att judarna i Frankrike resp Ryssland & polska delen av Ryssland avundsjuka på dem. I teorin kunde det inte hända där & ändå så hände det. - Utan vår teknologi. Varken Stalin eller Hitler hade tillgång till dagens Kinas övervakningssystem. Att man hade behövt göra då var att A) tömma folks bankkonton B) se till att de inte fick någon mat från andra så hade det löst sig självt.

sebastiann skrev:Tänk vad bra när man kan spåra köp i framtiden direkt till person, så att om någon gjort något olagligt så kan man spåra köpet tillbaka till den personen eller i alla fall begränsa misstankarna till den grupp som faktiskt köpt de saker som använts i brottet ifråga.
Ja, för det är ju helt omöjligt att stjäla saker eller använda sig av saker som är så vanliga att det är meningslöst att söka efter dem i transaktionerna.

Och hur skall secondhandaffärerna göra? Skall de bokföra varenda litet udda plagg & föremål de säljer? Och enligt vilka då kriterier? Och hur gör man med saker som inte är bokförda alls? Typ större delen av världens lösöre?

"Jo se, konstapeln. Rånaren hade en tygmask som var lite lustig. För det var sytt av ett tyg som jag vet tillverkades 1957-1976."
"Tack för det tipset, rådige & alerte medborgare. Nu är det bara för oss att gå igenom kvittona från alla dödsbon & alla nu levande som föddes 1942."
"Sade jag att det såldes i Västeuropa, Polen, Sovjetunionen, Pakistan, Taiwan, Brasilien & Kanada?"
"Ja, det är ju vad vi har Interpol till. Håll min öl, tack."
*spottar i nävarna & gnuggar dem*

sebastiann skrev:Dessutom en fördel med kontantlöshet är att man kan få bort skattefusket lättare med totalövervakning av alla transaktioner.
Varför inte ha 100% skatt så att vi sedan kan be staten om pengar till det vi behöver? Vi kan ju inte låta folk göra egna val för ens 1% av det de behåller, då kan det ju ske saker som vi inte gillar.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-03-08 18:41:16

Återigen funkar inte Nordeas app. Kommer vara ”trasig” en timme, beräknas det.

Som tur är har jag CASH!!!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-03-08 18:45:38

Nu flera rån igen där den rånade tvingats lämna ifrån sig kort OCH kod. Och mobil och sånt förstås.

Ett sätt att undvika sånt är att bära med sig enbart lite kontanter. Inga kort.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in