Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav Luchs » 2019-03-07 15:40:51

Hej. Jag har gått med aktivitetsersättning en längre tid och nu är det inte en möjlighet längre på grund av ålder. Ansökte nyligen om sjukersättning med samma läkarutlåtande (LoH-intyg) som jag har använt för aktivitetsersättningen, vilket jag förnyade i samband med ansökningen om sjukersättning.
Nu verkar det som att Försäkringskassan inte kommer att godta intyget som det är. Fick ett brev där de skriver detta (till min vårdcentral):

"<Mitt namn> ansöker om sjukersättning. För att kunna bedöma hans rätt till sjukersättning behöver Försäkringskassan få ert läkarutlåtande, daterat den <datum> utfärdat av <läkare>, kompletterat.

Vänligen redovisa testresultat och objektiva undersökningsfynd utifrån <namn> diagnoser samt de aktivitetsbegränsningar som följder på detta. Ange omfattningen (lätt, medel, stor, total). Ge gärna exempel på vad <namn> inte kan göra utifrån diagnos och nedsättningar.

Har en neuropsykiatrisk utrednings gjorts? När genomfördes i så fall denna och vid vilken mottagning?"


Jag ska ta försöka kontakt med min vårdcentral imorgon och se om jag kan boka en tid för komplettering. Jag har svårt för att formulera mig i tal samt att prata om mina svårigheter och som jag förstår det så måste jag vara noggrann med hur jag uttrycker mig om det ska godtas av Försäkringskassan.

Lite kort om mig: Jag känner att jag inte kommer att klara av arbete inom den närmaste framtiden. Jag har fortfarande hopp för att kunna utvecklas mer i framtiden men det är någonting som jag inte vågar ta upp med läkare eller Försäkringskassan då jag har läst att man ska anses vara "icke arbetsför för all framtid" för att få sjukersättning i min situation.
Jag har svår ångestproblematik och har svårt med att vistas bland människor. Har även svåra problem med sömn och dygnsrytm och känner mig sjukligt trött. I nuläget är jag väldigt isolerad, har inte kontakt med några människor utanför familjen och har svårigheter med finna ork till så simpla saker som att ta mig ut och träna några timmar i veckan.

Jag har läst ett flertal tidigare trådar här om samma ämne. Som jag förstår det så behöver läkaren skriva LoH-intyget på ett specifikt sätt för att det ska godtas vid sjukersättning för aspergerproblematik, och att det är vanligt att läkarna inte förstår vad det är Försäkringskassan kräver.

Är det någon som har varit i samma sits som jag och kan säga hur jag ska formulera mig eller vad jag ska göra angående det här? Har ingen inkomst alls nu och känner mig väldigt orolig. Har inte mycket tid på mig att fixa det här.
Luchs
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2019-03-07

Behöver hjälp med Försäkrinsgkassan (akut)

Inläggav nescio » 2019-03-07 17:16:48

Luchs skrev:Ge gärna exempel på vad <namn> inte kan göra utifrån diagnos och nedsättningar.
Hitta någon som vill anställa <namn>.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Behöver hjälp med Försäkrinsgkassan (akut)

Inläggav RainyDay » 2019-03-07 17:29:30

Rehabiliteringsersättning kan vara ett alternativ om du är villig att arbetsträna. Det ger dig rätt till 1 års rehabilitering, dock finns det inga krav på att du ska komma ut i arbete under den tiden. Det kan vara en bra grund för att se var du befinner dig och hur mycket du kan bidra med.

Ibland kan en långsam upptrappning av arbetsträning vara bra, både för ditt mående och din arbetsförmåga. Självförtroende är den bästa medicinen ibland.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav nescio » 2019-03-07 18:09:32

Luchs skrev:Jag har svårt för att formulera mig i tal samt att prata om mina svårigheter och som jag förstår det så måste jag vara noggrann med hur jag uttrycker mig om det ska godtas av Försäkringskassan.
Det är väl doktorn som ska skriva, inte du?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav Luchs » 2019-03-07 18:32:19

nescio skrev:
Luchs skrev:Jag har svårt för att formulera mig i tal samt att prata om mina svårigheter och som jag förstår det så måste jag vara noggrann med hur jag uttrycker mig om det ska godtas av Försäkringskassan.
Det är väl doktorn som ska skriva, inte du?

Självklart, men det är svårt för läkaren att skriva någonting när jag har svårt att prata under besöken, och nu har min ordinarie läkare tagit ledigt så det blir någon som jag aldrig har pratat med tidigare.
Jag har läst i andra trådar här att det har krävts kombinerat möte med både läkare och handläggare på Försäkringskassan för att lösa liknande situationer. Detta är nog ingenting som jag hinner med på lite över en vecka.
Luchs
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2019-03-07

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav Clara » 2019-03-07 19:48:30

Läkare på vårdcentralen kan väl inget om autism? Är det inte bättre att en läkare från habiliteringen skriver ett sådant intyg? Jag skulle rekommendera dig att kontakta habiliteringen och säga att du behöver få ett sådant intyg utfärdat. Om inte de kan hjälpa dig så bör de kunna hänvisa dig till någon som kan.
Clara
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2017-06-12

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav Luchs » 2019-03-08 14:04:43

Clara skrev:Läkare på vårdcentralen kan väl inget om autism? Är det inte bättre att en läkare från habiliteringen skriver ett sådant intyg? Jag skulle rekommendera dig att kontakta habiliteringen och säga att du behöver få ett sådant intyg utfärdat. Om inte de kan hjälpa dig så bör de kunna hänvisa dig till någon som kan.

Tack för att du nämnde habiliteringen. Funderade på att ta kontakt med dem för ett tag sedan men det blev inte av. Ringde dem idag och ska få prata med en kurator inom två arbetsdagar. Har haft kontakt med habiliteringen för många år sedan och de var väldigt hjälpsamma.
Luchs
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2019-03-07

Behöver hjälp med Försäkringskassan (akut)

Inläggav Clara » 2019-03-09 11:14:28

Tack för att du nämnde habiliteringen. Funderade på att ta kontakt med dem för ett tag sedan men det blev inte av. Ringde dem idag och ska få prata med en kurator inom två arbetsdagar. Har haft kontakt med habiliteringen för många år sedan och de var väldigt hjälpsamma.


Bra! :-)Happy
Clara
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2017-06-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in