Orsaker till autism

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Orsaker till autism

Inläggav Rainman » 2017-02-12 17:07:39

Autism är en avvikelse i hjärnans utveckling som leder till att hjärnans funktioner fungerar på ett annorlunda sätt. Forskning har visat att vissa av de funktioner i hjärnan som har att göra med tänkandet är nedsatta hos barn med autism. De funktionerna kallas kognitiva.

Det finns en gemensam kärna av symtom hos alla barn med autism. Ett barn med autism brister i det ömsesidiga samspelet med andra, brister i kommunikationen och har begränsade beteenden och intressen. Men dessa symtom kan ta sig olika uttryck. Inom autismspektrumet finns till exempel barn med allt ifrån svår utvecklingsstörning till normal begåvningsnivå. Det finns de som är hyperaktiva och de som är tydligt passiva och långsamma. Även graden av kommunikationssvårigheter kan variera. Vissa barn med autism har inte något aktivt språk alls, medan andra har ett väl utvecklat tal. Symtomen på autism visar sig alltså på olika sätt hos olika individer.

På samma sätt kan också orsakerna till autism variera, trots att den alltid har med hjärnans funktioner att göra. Fastän vi medicinskt kan göra många undersökningar för att ta reda på orsaken till en funktionsnedsättning, är det vanligt att vi hos barn med autism inte kan påvisa den exakta medicinska orsaken.

Den avvikelse i hjärnan som orsakar autism kan uppstå vid olika tidpunkter i ett barns liv. Man kan göra en indelning efter om den uppstått före födelsen (prenatalt), vid tiden för födelsen och första levnadsveckan (perinatalt) eller efter den perioden, under de första levnadsåren (postnatalt).

Prenatala orsaker kan till exempel vara avvikelser på gener eller kromosomer, medfödda sjukdomar i ämnesomsättningen eller infektioner under graviditeten. Ett exempel på en perinatal orsak är den skada som ett barn som föds mycket för tidigt kan drabbas av under första levnadsveckan beroende på hjärnans omogna blodcirkulation under den perioden. Svåra infektioner som drabbar hjärnan, till exempel hjärninflammation, kan vara en postnatal orsak till autism.


Senast uppdaterad: 2014-10-10
http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ill-autism

Detta var lite intressant. Visste inte om dessa saker.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Orsaker till autism

Inläggav Dreamtrance » 2017-04-04 0:01:58

Enligt en artikel på Psychology Today är autism en evolutionär fördel.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Orsaker till autism

Inläggav kiddie » 2017-04-04 9:49:41

Kan vara väldigt stor skillnad. Hos människor med aspergers som ser någon annan människa utföra en rörelse aktiveras rörelsecentrumet i hjärnan, som hos "normala". Hos folk med klassisk autism händer inte detta.

Det verkar onekligen som aspergers har en starkare ärftlighet än klassisk autism.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Orsaker till autism

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-04 10:01:37

kiddie skrev:Kan vara väldigt stor skillnad. Hos människor med aspergers som ser någon annan människa utföra en rörelse aktiveras rörelsecentrumet i hjärnan, som hos "normala". Hos folk med klassisk autism händer inte detta.

Det verkar onekligen som aspergers har en starkare ärftlighet än klassisk autism.


Epigenetik krånglar ju till det här med miljö och gener lite extra också.
Själv har jag enorma problem med att härma folks rörelser,kanske är jag Kanner autist...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Orsaker till autism

Inläggav rdos » 2017-04-04 10:13:02

kiddie skrev:Kan vara väldigt stor skillnad. Hos människor med aspergers som ser någon annan människa utföra en rörelse aktiveras rörelsecentrumet i hjärnan, som hos "normala". Hos folk med klassisk autism händer inte detta.

Det verkar onekligen som aspergers har en starkare ärftlighet än klassisk autism.


Njäee, aspergers har ingen ärtflighet alls. Det är en psykiatrisk diagnos baserad på mängder av miljödrag. Däremot så har neurodiversitet hög ärftlighet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Orsaker till autism

Inläggav Pingla95 » 2017-04-04 10:38:44

På vårdguiden, Asperger syndrom.se och på autism och aspergerföreningens hemsida står det att Asperger troligen är ärftligt men att mycket annat spelar roll också. Man föds med det eller med möjligheten att utveckla det under bebistiden. Som jag förstår det tror forskare idag stunder är en blandning mellan ärftlighet och miljöfaktorer som orsakar aspergersyndrome. Samt att det är flera olika gener som påverkar syndromet.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Orsaker till autism

Inläggav kiddie » 2017-04-04 10:58:10

Pinghis Khan skrev:Själv har jag enorma problem med att härma folks rörelser,kanske är jag Kanner autist...


Man kan ju ha svårt att härma fastän ens motoriska cortex lyser upp. Dvs man härmar omedvetet inne i hjärnan fastän man är stilla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Orsaker till autism

Inläggav slackern » 2019-03-07 15:30:43

Då kan ju nötterna som hävdar att miljön inte påverkar autism att det bara är arvet lägga ner engång för alla, jag har hävdat det här länge och många här inne nej då det stämmer inte alls, medans i själva verket är det dom som inte har koll på begreppet miljön.

En studie av närmare 1,8 miljoner barn visar att risken för att en person ska drabbas av autism eller depression ökar markant om mamman vårdats för infektion under graviditeten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... graviditet
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Orsaker till autism

Inläggav popruta » 2019-03-07 15:32:37

Jag trodde det var allmänt känt att autism kan orsakas av skador under fosterstadiet? Kanske bara jag som antagit det då...

Alltså fosterskador orsakade av t.ex infektioner.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Orsaker till autism

Inläggav RainyDay » 2019-03-07 15:50:18

Är det inte bara lättare att säga att aspergers/autism, precis som så mycket annat, är något som kan utvecklas genom både arv och miljö och ibland en kombination av dessa?

Själv har jag en pappa och en farfar med aspergers och hela min släkt (som är stor) har tydliga drag utav detta, samt ADHD, både på pappas och mammas sida av släktträdet.

Något som däremot påstås ibland (bl.a. av en läkare jag haft, han var dum i huvudet rent generellt ska tilläggas) är att högfungerande autism kan ha psykosociala orsaker, ungefär som en personlighetstörning. Det är något jag ställer mig högst tveksam till.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Orsaker till autism

Inläggav Leibniz » 2019-03-07 15:51:05

Det finns också hypoteser om att antibiotika och vacciner efter födseln, när organen och hjärnan är under utveckling, kan orsaka autism och andra utvecklingsstörningar. Än är det inte bevisat att det är så, men det vore inte så konstigt med tanke på att man vet att miljögifter och mediciner som mamman intar under graviditeten kan störa barnets utveckling.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Orsaker till autism

Inläggav popruta » 2019-03-07 16:17:13

Vaccin orsakar ju inte autism. Det fastslogs ju nyligen (igen).
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Orsaker till autism

Inläggav kiddie » 2019-03-07 18:06:57

Tror det är ganska komplext. Ett foster med en typ av gener kanske inte skulle bli autistiskt av en infektion som ett annat foster får autism av. Sedan vet jag inte om förstfödda har en större chans till friskhet i allmänhet, förr var en förstfödd mer värd. Jag tror inte att det är en slump.

Sedan är det ju det där med inte bara mammans utan även pappans ålder. En gammal pappa har större chans att få ett autistiskt barn. Det finns massor av riskfaktorer.

Men jag tror inte man kan reda ut den genetiska härvan förrän man bättre definierat autism. Jag tror fortfarande inte att jag har samma tillstånd som en kannerautist.

Min autistiska kompis som verkar ha svårare autism har dels en knepig pappa och en konstig mormor, vad de lider av vet jag inte. Men jag är rätt övertygad om att hon skulle blivit ganska vanlig iallafall om hon fått födas efter 9 månader. Istället föddes hon som mikroprematur och utan något sjukhus hjälp att syresätta sig och sådana saker. Att vara väldigt tidigt född är också en riskfaktor.

Sedan så verkar det oxo vara en risk att ha en förälder med extremt hög intelligens. Finns iaf en IQ spermabank som stängde delvis för att de lyckades fixa fram lite autistiska barn tillsammans med smarta barn.

I mitt fall tror jag att de på fars sida alla har iallafall en liten touch av aspergers därför att i den skalan är det gynnsamt. Det går minst tillbaka till farfarsmor. Hon var en udda kvinna med respekt med sig, som fullständigt struntade i vad kvinnor fick och inte. Hon vägrade även ställa upp på sociala regler och mota bort luffare, de var välkomna i deras hem. Hon var trots att hon bara var torpare, den som startade ett bibliotek i bygden. Hon gillade att läsa och lära sig saker, precis som min farfar. Hur hon egentligen var vet jag ju inte, hon var borta långt innan jag föddes. Hur hon hade fungerat i nutid kan man oxo bara spekulera om.

Det verkar dock som det bara blivit ett fullt nedslag med en hel aspergerpersonlighet per generation. Det skulle då vara min farfar, min fars bror och sedan jag. De andra har mer bara det positiva med aspergers utan att ha fått allt. Dock har jag hört att min släkt kan upplevas som torr och stel. Men de är arbetsamma moraliska människor som det gått bra för i livet.

Så att det i mitt fall ligger i släkten är solklart. Och att det gett lagom med symptom hos de flesta så de inte har full aspergers för arvet vidare. Sedan vet jag ju inte om det enbart är gener som gör att aspigheten fått genomslag hos bara vissa individer, eller om det tillkom något annat under dessa graviditeter.

Pappas bror som är aspig är förstfödd och född av unga föräldrar. Min farfar föddes i tider då många sjukdomar härjade. Och dessutom säkert en del bristsjukdomar iom att man mest åt potatis och sill. Men hans syskon som blev mindre aspiga hade ju en mor med samma kost. Min farfar var yngsta barnet men hade ändå inte gamla föräldrar. Jag är andra barnet och min mamma undvek allt som ansågs dåligt under sina graviditeter men drack massor av kaffe. Mina föräldrar var mellan 25 0ch 30 när vi föddes.

Så jag bara tror att i mitt eget fall, är det genetiken som spökar massor.

Det ska bli intressant megastudien de gjorde nyligen i Sverige på folk med OCD och liknande tillstånd. Det är en ren genstudie och även om det är ett annat tillstånd än aspergers så är det intressant med genetiken. Det kommer dock ta väldigt länge innan de analyserat klart.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Orsaker till autism

Inläggav DIProgan » 2019-03-07 18:58:39

DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Orsaker till autism

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-07 21:41:34

Svt Nyheter: En studie av närmare 1,8 miljoner barn visar att risken för att en person ska drabbas av autism eller depression ökar markant om mamman haft en infektion under graviditeten. Men risken för den enskilda är extremt liten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... graviditet

Såg nu, har ej läst mer.

Edit: En snikversion av studien.
Spoiler: visa
Results A total of 1 791 520 Swedish-born children (48.6% females and 51.4% males) were observed from birth up to age 41 years, with a total of 32 125 813 person-years. Within the directed acyclic graph framework of assumptions, fetal exposure to any maternal infection increased the risk of an inpatient diagnosis in the child of autism (hazard ratio [HR], 1.79; 95% CI, 1.34-2.40) or depression (HR, 1.24; 95% CI, 1.08-1.42). Effect estimates for autism and depression were similar following a severe maternal infection (autism: HR, 1.81; 95% CI, 1.18-2.78; depression: HR, 1.24; 95% CI, 0.88-1.73) or urinary tract infection (autism: HR, 1.89; 95% CI, 1.23-2.90; depression: HR, 1.30; 95% CI, 1.04-1.61) and were robust to moderate unknown confounding. Within the directed acyclic graph framework of assumptions, the relationship between infection and depression was vulnerable to bias from loss to follow-up, but separate data from the Swedish Death Registry demonstrated increased risk of suicide among individuals exposed to pregnancy infection. No evidence was found for increased risk of bipolar disorder or psychosis among children exposed to infection in utero.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Orsaker till autism

Inläggav Heidi79 » 2019-03-08 8:37:28

nomemorytoday skrev:
Svt Nyheter: En studie av närmare 1,8 miljoner barn visar att risken för att en person ska drabbas av autism eller depression ökar markant om mamman haft en infektion under graviditeten. Men risken för den enskilda är extremt liten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... graviditet


men att risken stor nog till ja drabbas ju.. :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1434
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in