Negativ gruppåverkan.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Bounce » 2019-03-06 12:04:41

Man bör har klart för sig som läsare att de är inte dom lyckliga autistiska berättelser som domineras i trådarna här på forumet. Det finns många autistiska i samhället som är upptagna med att jobba eller studera, som får sitt liv att fungera bra och inte tar tiden att sitta vid forum om dagarna.

Detta är synd på ett sett då man lätt påverkas av negativt tänkande, i synnerhet om individen redan mår dåligt. Det vore bättre som jag ser det att forumet domineras av autistiska som får sitt liv att fungera och som trivs med livet, för att få en positivare påverkan både av medlemmen och läsare som inte är medlemmar, men som läser och tar del av information ändå.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Bounce » 2019-03-06 12:09:29

Tack för mig.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-06 12:10:08

Jaha.
Om allt är så jävla solskenskimmrande och allt går på rälls kan man ju undra varför i helvete man har gjort en autism utredning?
Slöseri med resurser.
Föreligger inget funktionshinder så ska man inte ha en funktionshinders diagnos.
Senast redigerad av Pinghis Khan 2019-03-06 12:16:17, redigerad totalt 2 gånger.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Negativ gruppåverkan.

Inläggav LordNelson » 2019-03-06 12:12:42

Hur skulle det lösas rent praktiskt?

Jag jobbar varje dag, har inget boendestöd eller så men tycker ändå allt är skit. Jag får alltså inte vara här enligt dig. Och hur ska nån som är negativ kunna ta intrycka av dom positiva om den ändå inte får vara medlem?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-06 12:21:04

JAg blir då inte upplyft av trams ifrån folk som intalar sig att autism inte är en funktionsnedsättning utan tvärtom.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Fabela » 2019-03-06 12:26:44

Forumet är precis vad vi väljer att göra det till.

Tydligen finns det ett behov att ventilera sånt man inte får förståelse för i det "normala" IRL.
Glada, positiva, "lyckade" människor finns det miljoner med ställen för, det är ju i själva verket det enda accepterade idag.
Så jag tycker nog att det kan unnas oss att ha åtminstone ett ställe, där vi slipper pressas och låtsas att allt är veckomagasinsblankt och underbart.

Om du Bounce inte uppskattar det får du naturligtvis starta positiva trådar, inte vara här eller vad du nu föredrar.

Att regga flera konton för att prompt ta sig in här, och sen kritisera på det sättet du gör nu känns lite motsägelsefullt. :-)063

Nå väl. Hoppas du hittar nåt annat forum som passar dig bättre. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-06 12:31:51

Fabela skrev:Forumet är precis vad vi väljer att göra det till.

Tydligen finns det ett behov att ventilera sånt man inte får förståelse för i det "normala" IRL.
Glada, positiva, "lyckade" människor finns det miljoner med ställen för, det är ju i själva verket det enda accepterade idag.
Så jag tycker nog att det kan unnas oss att ha åtminstone ett ställe, där vi slipper pressas och låtsas att allt är veckomagasinsblankt och underbart.

Om du Bounce inte uppskattar det får du naturligtvis starta positiva trådar, inte vara här eller vad du nu föredrar.

Att regga flera konton för att prompt ta sig in här, och sen kritisera på det sättet du gör nu känns lite motsägelsefullt. :-)063

Nå väl. Hoppas du hittar nåt annat forum som passar dig bättre. :-)Happy


Ja på allt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Negativ gruppåverkan.

Inläggav sussi83 » 2019-03-06 13:05:24

Fabela typ, jag startade en positiv tråd för länge sen för att de som har ett behov att plocka fram sånt ska kunna uttrycka sig. Det är inte så populär..inte ens jag själv skriver i den.
Mest som ett försök att vara lite demokratisk, har full förståelse för att det kan vara andra saker som förenar personer som på olika sätt kämpar på.
Statistiken talar väl sitt tydliga språk i många sammanhang samtidigt är det väl kontraproduktivt att helt svartmåla en hel grupp av personer. Tex att aspergare skulle vara empatilösa monster som förbrukar människor som tröskmaskiner. Eller att man helt skulle sakna kompetens att kunna sköta ett arbete, att alla aspergare är dåliga föräldrar osv.
Man får inte glömma att det är ett syndrom inte en sjukdom så hur det faller ut är olika för olika personer även om man kan tycka att det finns mer som förenar än skiljer.

Sedan kan väl olika personer vara på olika steg i sin personliga utveckling, de som accepterat läget tenderar nog att se på saker ur olika synvinklar. De som inte kommit lika långt kan ibland bli provocerade av positiva inlägg och de som accepterat sin situation vill inte bli påminda om allt det negativa oavsett om de har jobb eller inte.
Ska man ha ett demokratiskt forum så kommer det finnas olika sätt att se på saker.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Negativ gruppåverkan.

Inläggav sussi83 » 2019-03-06 13:47:55

Pinghis Khan skrev:JAg blir då inte upplyft av trams ifrån folk som intalar sig att autism inte är en funktionsnedsättning utan tvärtom.

Nej det känns mer som förnekelse.
De som talar om superkraft är väl de som lyckats plocka russinet ur kakan och fått det till en framgång av något slag. Vissa vägrar att kännas vid baksidan av myntet och andra gör det för att förändra synen på NPF som grupp. Jag kan tycka det är väldigt starkt att kunna gå ut med sin nedsättning och möta allt som kan tänkas dyka upp som följd av det. Tror mer på att dessa kan vända fördomar mm än sakkunniga då de vänder sig till en bredare publik och mer förespråkar ett miljörelativt synsätt i kontrast till det medicinska.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Negativ gruppåverkan.

Inläggav popruta » 2019-03-06 13:53:00

Jag tycker det behövs liksom en balans.

Å ena sidan är det ju positivt med historier om människor som ser det som en "superkraft" Och dom är "framgångsrika". För att liksom nyansera bilden en aning. Så att en inte antas klara absolut ingenting liksom.

Å andra sidan blir det ju att förminska dom som faktiskt behöver mer stöd och som inte har en "superkraft". Om det blir för mycket prat om superkrafter liksom så blir det ju fördomar kring det med. Att det finns "bra" och "dåliga" autister. Problemet är ju också att superkrafterna står i relation till vad NT-samhället ser som "bra" saker och det är det samhället som liksom sätter agendan så att säga.

Vi som då inte har, av samhället, "uppskattade" superkrafter blir istället ansedda som ännu sämre. Vår autism är liksom ännu mer oduglig för vi kan inte ens bidra med spetskompetens liksom.

Min superkraft är ju bland annat att plöja dokumentärer på Netflix. Men jag vet inte vad samhället tycker om det :-P
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Socrates » 2019-03-06 14:00:25

Bounce skrev:Man bör har klart för sig som läsare att de är inte dom lyckliga autistiska berättelser som domineras i trådarna här på forumet. Det finns många autistiska i samhället som är upptagna med att jobba eller studera, som får sitt liv att fungera bra och inte tar tiden att sitta vid forum om dagarna.

Detta är synd på ett sett då man lätt påverkas av negativt tänkande, i synnerhet om individen redan mår dåligt. Det vore bättre som jag ser det att forumet domineras av autistiska som får sitt liv att fungera och som trivs med livet, för att få en positivare påverkan både av medlemmen och läsare som inte är medlemmar, men som läser och tar del av information ändå.


Jag hade själv hoppats på att läsa mycket historier om hur folk tacklar sitt syndrom när jag själv bestämde mig för att regga här. Men istället så har jag själv blivit lite påverkad av allt negativt här.

Vi skulle behöva lite mer positiva inlägg som muntrar upp och pushar folk att se det positiva i sina livsituationer allt är ju inte grått.

Saker och ting går ju förändras till kanske till det bättre om man chansar eller hur?

sussi83 skrev:Fabela typ, jag startade en positiv tråd för länge sen för att de som har ett behov att plocka fram sånt ska kunna uttrycka sig. Det är inte så populär..inte ens jag själv skriver i den.
Mest som ett försök att vara lite demokratisk, har full förståelse för att det kan vara andra saker som förenar personer som på olika sätt kämpar på.


Kan jag fråga vart jag hittar den? :D
Socrates
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-10-24

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Fabela » 2019-03-06 14:10:49

Visst, håller helt med er båda, sussi och popruta. Enögdhet på ett helt forum vore väl mördande tråkigt, om inte annat :-)051

Livet är en blandning av allt möjligt, oavsett AS, NT eller vad som helst. Fattar inte varför man borde låtsas annat. Här kanske det blir övervikt på "gnäll" men jaha, då är det väl så. Folk har väl mycket att "gnälla" på, då då.

Jag håller för den delen inte ens med om att det är så nattsvart här. Mitt intryck är hyfsat neutralt, faktiskt, om man tar ett snitt på allt som skrivs här.

Och ffa tycker jag att det är oerhört positivt att det finns folk här som tänker, och inte bara lallar med.
Det uppväger en hel del annat! :-)049

Förresten skrev jag rätt mycket i en positivitetstråd ett tag, det kanske var just din, sussi. :D (Eller jag har nog skrivit i två, när jag tänker efter... strunt samma.)
Nu när min vinterdepression börjar släppa kommer jag säkert att härja i den igen - huka dig Pinghis :lol: (Skojar, jag uppskattar dig som en god kamrat i kampen mot positivitesförtrycket. 8) )
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Re: Negativ gruppåverkan.

Inläggav popruta » 2019-03-06 14:12:47

På forumet (men nu är jag ju ganska ny) tycker jag ändå det är en bra balans. Ibland är livet hemskt, ibland bra, ibland är en less på sina egenskaper och ibland ser en positivt på dom. Jag tycker iaf inte det är ett negativt forum
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Negativ gruppåverkan.

Inläggav kiddie » 2019-03-07 3:49:54

Ibland går det bra för oss oxo. Just nu kanske det är rätt deppigt här, men sådant går i vågor i forum. Jag tycker att det är jättebra att det är fullt tillåtet att skriva när något gått skitbra OCH att man får skriva när man är jättenere.

Även sk lyckade aspergare har oxo svårigheter för det har alla människor om de inte är robotar. Man går igenom en del i livet och det behöver inte ens vara aspergerrelaterat. Livet ÄR tufft.

Däremot blåser inte samma positiva vindar som för 15 år sedan, när det ansågs lite coolt att ha aspergers, och man fick ha en positiv identitet utan att någon gnällde. Det är lite synd att det svängt så totalt att man nu "ska" ha en nattsvart identitet.

Jag tänker iallafall inte hacka på mig själv för att jag har aspergers. Jag har svårigheter med saker andra tycker är lätt, och gör vissa saker med lätthet när andra tycker det är svårt. Man ska inte bara kartlägga sina svårigheter utan styrkor oxo, annars blir det bara hemskt.

Däremot om man har mycket komorbiditet kan jag förstå att man faktiskt tycker att livet är skitjobbigt, t ex om man har mycket ångest eller mycket depression. Och då är det kanske inte läge att sitta och grunna på vad man är bra på, viktigast är att försöka få det jobbiga i schack.

Så jag tycker inte man har någon skyldighet att visa upp någon speciell yta. Däremot att göra ner andra för DERAS aspergers, det har jag fått nog av.

Ett forum kommer alltid att vara ett snitt av människor. Det kommer utesluta folk som inte kan använda en dator, och folk som hatar att skriva. Helt självklart. Det kommer oxo att utesluta folk som har så packat schema att de inte hinner hänga på forum. På de flesta forum vare sig de handlar om något sinnesrelaterat eller inte, brukar attrahera iallafall delvis introverta människor. Extroverta människor vill ofta träffas i köttrymden.

Man får nog acceptera att snittet blir sådant. Och samtidigt inte glömma att det finns personer på spektrumet som inte har någon nytta med ett forum, att "vi" faktiskt egentligen bara kan representera just aspergare som vill vara på forum.

Så, jag tycker man ska få skriva kravlöst. Så länge som man inte ägnar sig åt ren funkofobi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Negativ gruppåverkan.

Inläggav kiddie » 2019-03-07 3:53:06

popruta skrev:På forumet (men nu är jag ju ganska ny) tycker jag ändå det är en bra balans. Ibland är livet hemskt, ibland bra, ibland är en less på sina egenskaper och ibland ser en positivt på dom. Jag tycker iaf inte det är ett negativt forum


Bra sammanfattning!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Negativ gruppåverkan.

Inläggav RainyDay » 2019-03-07 4:15:23

Jag tycker folk är för positiva här. Vi behöver mer ångest, konflikter och hat i våra trådar. Jag menar, folk kan ju få för sig att vi är lyckliga framgångsrika individer. Vi måste ju fortsätta på våran hemliga agenda så att vi en dag ska kunna...
Spoiler: visa
ta över världen... muahahahahahaha :twisted:
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Negativ gruppåverkan.

Inläggav RSD555 » 2019-03-07 5:49:32

Jag gillar positiva vindar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Negativ gruppåverkan.

Inläggav antonius » 2019-03-07 10:58:46

Emedan min sida av borderline kan få mig att kastas från den fullständiga avgrunden i ena sekunden till bubblande av lycka som en killing skuttandes omkring i den andra, så har såklart min aspiepersonlighet en slags sordin på galenskaperna, en mix som är väldigt utmattande ibland. Det kan då bli lätt att falla in i klagosång, men det är det väl för "socialakrobaterna" inom den neurotypiska världen med... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Fabela » 2019-03-07 11:27:48

Socrates skrev:
sussi83 skrev:Fabela typ, jag startade en positiv tråd för länge sen för att de som har ett behov att plocka fram sånt ska kunna uttrycka sig. Det är inte så populär..inte ens jag själv skriver i den.
Mest som ett försök att vara lite demokratisk, har full förståelse för att det kan vara andra saker som förenar personer som på olika sätt kämpar på.


Kan jag fråga vart jag hittar den? :D

Här är de två jag känner till:
gladjeamnen-saker-som-ni-tycker-ar-positiva-t30115.html
gladtrad-idag-ar-jag-glad-for-att-t19037.html

De var visst inte sussis, hon kanske kan guida dig till sin. :-)Happy
Senast redigerad av Fabela 2019-03-07 11:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Negativ gruppåverkan.

Inläggav geocache » 2019-03-07 11:32:39

antonius skrev:Emedan min sida av borderline kan få mig att kastas från den fullständiga avgrunden i ena sekunden till bubblande av lycka som en killing skuttandes omkring i den andra, så har såklart min aspiepersonlighet en slags sordin på galenskaperna, en mix som är väldigt utmattande ibland. Det kan då bli lätt att falla in i klagosång, men det är det väl för "socialakrobaterna" inom den neurotypiska världen med... :-)063


Tack antonius för ditt tänkvärda inlägg!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Negativ gruppåverkan.

Inläggav Fabela » 2019-03-07 12:16:51

RainyDay skrev:Jag tycker folk är för positiva här. Vi behöver mer ångest, konflikter och hat i våra trådar. Jag menar, folk kan ju få för sig att vi är lyckliga framgångsrika individer. Vi måste ju fortsätta på våran hemliga agenda så att vi en dag ska kunna...
Spoiler: visa
ta över världen... muahahahahahaha :twisted:

Aaah ja, inget slår en gammal hederlig
Spoiler: visa
konspirationsteori 8)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Negativ gruppåverkan.

Inläggav antonius » 2019-03-07 19:37:45

Tack antonius för ditt tänkvärda inlägg!

Tack själv!...:-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in