Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 16:27:14

popruta skrev:
Fabela skrev:
popruta skrev:Menar du att dom som får diagnosen vill avsäga sitt ansvar som människa eller dom som sätter diagnosen?

Jag tänker att även om du vill avsäga dig ansvar måste ju en psykolog utreda (Och där borde "fuskare" synas?).

Jag menar att de "normala" vill slippa anstränga sig.
Och kan de stämpla oss som defekta, så kan de också kräva att vi ska ändras på - på ett sätt som gynnar dem.
Eftersom de är i majoritet kan de kräva att vi ska anpassa oss till dem, men de behöver inte anpassa sig till oss.

Alltså förenklat nu då, bara för att göra det tydligare. Men så svart och vitt menar jag inte att det är i verkligheten.
Då är jag med.

Ja där håller jag med dig.


Ja, det är en poäng!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Freedrone » 2019-03-06 2:16:54

BellaBelle skrev:
popruta skrev:Jag tror hon helt enkelt valde ett "enkelt" ämne att tjäna pengar på. Att adhd skulle vara ett påhitt är ju lite inne nu att tycka och du verkar kunna säga vad du vill utan att egentligen ha kompetensen för det.

Så tråkigt bara att det drabbar oskyldiga.


Hon verkar tillhöra de som har svårt för narkotikaklassade preparat, men verkar väldigt inkompetent i detta ämne.
Rent spontant känns det märkligt att man ger ut en bok om detta 2019. Känns lite 2006, typ att bry sig om detta.

Vore kul om det blev ett storkrig så att alla måste knarka hela tiden. Sedan när det är fred så fortsätter vi att knarka så att vi kan arbeta hårt & skapa en otrolig ekonomisk boom.

Vildsvin skrev:
BellaBelle skrev:Jag tycker hon låter som hon levt/lever i en skyddad övre-medelklassbubbla . Hon bor i hus i ”Solsidanghettot” - Saltsjöbaden. Hon verkar som hon inte hängt med mycket.


Jag skulle tvärt om säga att hon vet vad hon talar om eftersom hon kommer från en skyddad övre medelklassbubbla.

Föräldrar i socialgrupp 4 bryr sig inte om barnen har studiesvårigheter, bor de i ett utanförskapsområde ska det mycket till innan lärarna reagerar.

Medan föräldrar med högstatusjobb oroar sig för att något av barnen bara har en genomsnittlig studiebegåvning.

Kanske går de med barnet till läkare efter läkare för att få någon medicinsk förklaring till varför ungen är en "mupp" som aldrig kommer att kunna ta över pappas företag.

Finns inga ungdomar i socialt utsatta områden som tar ADHD-medicin för att plugga, det är bara rikemansbarn som gör detta.
Bra iakktagelse. En fara är ju att idéer oftast rinner nedåt i samhället. Så när över- och medelklassen för länge sedan slutat vara rädda för "onaturliga" saker så är de i de lägsta klasserna totalt fixerade vid det, vilket bara drabbar dem själva.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Vildsvin » 2019-03-09 0:49:25

Freedrone skrev:Vore kul om det blev ett storkrig så att alla måste knarka hela tiden. Sedan när det är fred så fortsätter vi att knarka så att vi kan arbeta hårt & skapa en otrolig ekonomisk boom.

Det funkar något dygn i sträck, sedan presterar man sämre. Viktigt när man är ute i fält är att vila så fort man får tillfälle. Annars slits psyket och kroppen ned. Som NPF-are har man mindre motståndskraft.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in